• Rix

    Vem ska betala studenten??

    För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

    Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

    Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

    Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

    Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

  • Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • Rix

    Bonusdottern tog studenten men balen blev aldrig av då hon och pojkvännen åkte till Thailand med hans föräldrar istället.

    Eftersom hon flyttade till honom innan studenten så blev allt ändrat och vi behövde helt plötsligt inte stå för mer än presenten. Nu har vi en student nästa år igen men han sparar till det och har gjort hela gymnasietiden. Att lära sig att spara och inte spendera allt som kommer in på kontot är en lärdom man har nytta av hela livet.

  • Tealhawk

    Tog studenten förra året. Jag betalade klänning till student och bal (2 olika), skor, smycken, väska och alkohol själv. Tror det blev kring 3000:- Föräldrarna stod för mössa och balbiljett som gick på 1400:- sammanlagt.

  • tmtösen
    GladJag tog studenten förra året, betalade då allt utom maten (vi åt en sen lunch efter flaket tillsammans, den närmaste familjen/vännerna) Alkohol både till flak/fest inklusive alla kläder, fester, baler, utklädnad, flaksmyckning, klassaktiviteter osv fick jag ta ur egen ficka. Kan då sägas att vi hjälptes åt att laga maten hemma (potatis, köttbullar, gräddfil & gräslök) Vad man ska betala tycker jag personligen utgår från vilken inkomst man har, har jobbat halvtid sedan jag var 15 utöver studierna och på så sätt lärt mig att pengar inte bara uppstår ut tomma luften, utan att det alltid ligger X antal timmar jobb bakom den där klänningen som man måste köpa eller festen som man bara MÅSTE gå på.

    Bra att ni pratade med barnen om vilka aktiviteter ni pröjsar, gå ett steg längre; sätt upp en budget som ungdomen får hålla sig inom, frihet under ansvar!
  • Maskot

    Sonen tog studenten för 1,5 år sedan. För oss var det självklart att betala och ge honom en fin student-dag.

    För han själv var det inte viktigt att ha mottagning eller krav på speciella kläder m.m. För oss var det jätteviktigt att det blev en minnesvärd och bra dag. Den här dagen är en stor milstolpe- något man alltid kommer att bära med sig.

    Dagen blev väldigt bra och inte så fasligt dyr heller. Värd varenda krona- och jag vet att han själv i efterhand är väldigt glad över sin student-dag.    

  • Rix

    Nu har vi haft 3 studenter sen jag skrev inlägget. Allihop har haft extrajobb. Vi har betalat deras mössa, transport till balen, frisörbesök, mottagningen efter studenten. Sonens klass tog av klasskassan för att betala balen och studentflaket för alla. Lite andra småsaker har vi också betalat men klänningar o kostymer/smoking har de betalt själva, de har sparat av lönen. Vi har även stått för kostnaderna för körkort denna tiden. Nu har vi haft en student varje år i tre år så ska det bli skönt med paus till 2015 innan det är dags igen. Ni får tycka jag är snål men det handlar inte om det utan att det är mitt ansvar att försörja familjen och pengarna måste räcka till annat än student.

  • sirisdotter
    Rix skrev 2013-08-07 06:53:25 följande:
    Nu har vi haft 3 studenter sen jag skrev inlägget. Allihop har haft extrajobb. Vi har betalat deras mössa, transport till balen, frisörbesök, mottagningen efter studenten. Sonens klass tog av klasskassan för att betala balen och studentflaket för alla. Lite andra småsaker har vi också betalat men klänningar o kostymer/smoking har de betalt själva, de har sparat av lönen. Vi har även stått för kostnaderna för körkort denna tiden. Nu har vi haft en student varje år i tre år så ska det bli skönt med paus till 2015 innan det är dags igen. Ni får tycka jag är snål men det handlar inte om det utan att det är mitt ansvar att försörja familjen och pengarna måste räcka till annat än student.
    Klasskassan?  Det ungdomarna samlat ihop genom att sälja sockor,  kakburkar etc?
  • Rix

    Ja, de valde bort skolresa då de inte kunde komma på något så då tog de pengarna till balbiljetten 600 och lastbilsflaket och dekorationen av det.

  • Mumba

    Det skrämmer mig att för vissa är det helt orimligt att man som student ska arbeta lite. Kan tycka att förälder ska försöka stå med bjudningen hemma etc, det som måste kosta pengar men resten tycker jag studenten själv kan betala helt eller delvis för beroende på familjens ekonomi. Exempelvis klänning, smink etc för det är ju ett eget val hur mycket pengar man vill lägga. Speciellt eftersom hon visste redan ifrån början att föräldrarna skulle betala allt. Det lär henne att man kan spendera pengar hur man vill men ändå få det man vill ha. Äta och ha kvar kakan så att säga. Allt beroende på den ekonomin och uppfostran man har, men fel att klanka ner på sådant sätt som vissa gör.

  • Mumba

    Man är över 18, ska skaffa sig ett jobb, flytta hemifrån, betala räkningar. Man är ansvarsfull nog att dricka alkohol på krogen, köra bil etc. Man är vuxen. Men inte vuxen nog att kunna betala någonting på sin egna student? Inte ens sin sminkning som man absolut inte kan göra själv. ? Jag skulle bli orolig om jag hade ett barn som inte kunde ta det ansvaret med sina pengar, nu när hen är vuxen. Ner med foten, det göt hen en tjänst i framtiden då hen inser att pengar inte växer på träd..

  • Rainbow gg

    Wow. Det slutar aldrig att förvåna mig hur ungdomar kan ha så lite insikt i familjens ekonomi. Och jag är bara  nyss fyllda 22 år.

    Mina föräldrar har det knapert och har alltid haft. Jag har aldrig bett dem om saker/pengar förutom när det fattades ~1000kr i hyra när jag gick gymnasiet (gick liksom inte att få mer pengar annars hade jag aldrig bett dem).
    Jag gick inte på någon bal, köpte studenthatten för 300kr på någon hemsida istället för att beställa av de som försökte sälja på skolan som kostade hur mycket som helst. Betalade hatt själv trotts att jag inte hade pengar över direkt.
    Har aldrig bett eller fått bensinpengar, respengar eller något annat "lyxigt".

    Däremot så försöker mina syskon alltid att mjölka våra föräldrar på pengar. Bensinpengar, kläder, godis, shitsaker trotts att de får studiebirdag.

    Så hur de, och andra ungdomar, kan undgå att fatta när familjen inte har pengar över.. Ja det är helt oförståelig för mig.

  • Bling1975

    Det verkar ha blivit lite dyrare att ta studenten om man jämför med när jag själv tog den. Då var det självklart att föräldrarna betalade kläder (2-3 klänningar), mössa, transport och mottagning för familj och vänner. Jag har för mig att jag fick pengar till egna studentskivan också. Men extra drinkar och vänners skivor stod jag för själv även om jag troligen fick lite extrapengar här och där. Det var dock inte så många för jag gick ut ett år före de flesta av vännerna.

    Jag skulle gissa att mina föräldrar betalade ca 10.000 kr totalt inkl. mottagningen och det tycker jag är helt rimligt. Men vad som är rimligt skiljer sig så klart från familj till familj. Merparten av pengarna gick nog till mottagningen som mina föräldrar själva planerade.

    Jag arbetade aldrig innan studenten. Mina föräldrar ville att jag skulle fokusera på studierna och njuta av sommarloven för det är en så kort tid av ens liv. Men det innebär så klart att de inte kunde förvänta sig att jag hade mer pengar än de jag fick av dem.

  • Medförälder

    Dottern i fråga är ju bortskämd. Hon kommer ju aldrig lära sig ta eget ansvar här i livet om ni håller på och daltar med henne på detta vis och undrande frågar "Vad ska vi göra". Det finns inget snack om vad som behöver göras. Jag tycker ni borde låta henne uppleva en "fattig och snål" student så att hon aldrig glömmer vikten av framförhållning och självdisciplin; för resten av hennes liv!

Svar på tråden Vem ska betala studenten??