• Rix

    Vem ska betala studenten??

    För ca ett år sedan hade jag och styvdottern ett samtal om ekonomi. Vi kom överens om att hon skulle spara 50 kr av studiebidraget i månaden och lite av sommarjobbspengarna kanske 1000-1500 av de 6000 hon fick ut. Lite av födelsedagspengarna och julklappspengarna (får mellan 2-4000:-vid födelsedag och lika mycket vid jul.)

    Nästa år tar hon studenten och hon vill ha en hel del då. Bara mössan och maten vid balen är 1000:-
    Klänning till bal och student plus skor och transport. Håruppsättning klippning och färgning.
    Fotografering
    Mat och lokal till studentfesten mm mm

    Nu har det visat sig att hon inte sparat något alls och jag tappade sugen lite, varför ska vi och hennes 8 syskon få snåla och spara nu när hon inget sparat alls.

    Vi håller på att betala hennes körkort med!! Hon ska ev på en studieresa till kina i höst som hon sökt stipendier till men där kostar vaccinationer och fickpengar i 2 veckor.

    Har ni betalat hela studenten åt era barn?? Om inte vad har dom fått betala själva? Vi hade lovat att betala en del om hon visade att hon ville spara men...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-12 07:49
    Gör en uppdatering här så alla ser.
    Vi satte oss ner med våra 4 äldsta barn och har nu gjort upp med allihop om hur det kommer bli. Mössa, transport och studenfesten/kalaset står vi för hos alla 4. (18 17, 16 och 14 år) För oss är det viktigt att det blir rättvist och även bonusen är med på detta nu. Råkade komma på att en kompis erbjudit henne att låna hennes klänning och att en släkting är bra på att fixa med hår. Det kommer nog bli student här också. Tack för alla svar.

  • Svar på tråden Vem ska betala studenten??
  • sirisdotter
    Rebecka b skrev 2010-10-27 15:43:44 följande:
    Vet inte vad mitt inlägg leder till, men jag måste få ur mig det här ur mitt hjärta.

    I flera års kämpande, så har jag sett fram emot mitt studentår, även då jag vetat att det skulle bli svårt med ekonomin. I flera månader har jag längtat efter min frigörelse när jag äntligen skulle få bli myndig. På ett par minuter så krossade försäkringskassan mina drömmar totalt.

    De kräver att jag och mamma ska betala nära 22 000 kr, till den 24 november i år! 5 dagar innan min födelsedag!
    Jag hade valt att ha en lågbudgetfest, jag skulle inte bjuda på något förutom festlokal i princip. Detta ledde till att väldigt få ville komma på min fest, men jag såg fram emot det ändå. Nu fick jag ställa in min fest och mycket annat av mina planer för studenten kommer också få ställas in.
    Tack vare försäkringskassan.
    Min stora längtan, mina stora drömmar, blev total kvaddade på bara några minuter. Hur kan man få kasta ner folk i fördärvet på det sättet? Snacka om att sparka på de som redan ligger. Staten är fan ingenting att lita på, man kan inte förvänta sig någonting, oavsett hur hårt man kämpar. Den enda chansen är om man föds med en jävla silversked i munnen.
    Är så otroligt besviken, så otroligt, jävla besviken!!!
    Det verkar märkligt att ni (båda två?)  helt utan förvarning fått en så stor skuld  (?)  till FK.  
  • Schira

    Tog studenten 08,och mina föräldrar betalade allt (med undantag av alkoholen på flaket vill säga)

  • Rebecka b
    sirisdotter skrev 2010-10-27 15:53:26 följande:
    Det verkar märkligt att ni (båda två?)  helt utan förvarning fått en så stor skuld  (?)  till FK.  
    Jag vet! Det är ju inte jag som får betala. Men indirekt gör ju jag också det eftersom att pengar som skulle ha gått till annat, får gå till det i stället.
    Min mamma hade pratat med FK i somras för att försäkra oss om att inget liknande skulle inträffa. Vi fick beskedet om att det var lugnt och att vi inte hade anledning att oroa oss. Så får man en fet, jävla käftsmäll i alla fall. Fruktansvärt ledsamt när man fått kämpa hela livet, börjat komma på fötter och slås ner igen.
  • mrs Elliott

    Har alla individuellA studentfester nuförtiden ?? Varför då? När jag tog studenten hade vi bal + fika för momor och morfar och släkten på själva studentdagen.Naglar och hår gjorde man själv.klänningen var det enda som kostade ,dvs grannkärringen sydde ihop något .
    Tror ungdomar nuförtiden att deras föräldrar är dollarmiljonärer eller vad ? USA hallå!

  • Lavish
    mrs Elliott skrev 2011-08-17 11:27:13 följande:
    Har alla individuellA studentfester nuförtiden ?? Varför då? När jag tog studenten hade vi bal + fika för momor och morfar och släkten på själva studentdagen.Naglar och hår gjorde man själv.klänningen var det enda som kostade ,dvs grannkärringen sydde ihop något .
    Tror ungdomar nuförtiden att deras föräldrar är dollarmiljonärer eller vad ? USA hallå!
    Fast faktum är att väl att många tonårsföräldrar idag faktiskt har det väldigt gott ställt ekonomiskt. Sen finns det självklart dom som inte har det bra alls också.  Men trenden har säkert delvis grund i att många par mellan 40 och 60 verkligen jobbat sig upp till ekonomiskt välstånd idag.
  • mrs Elliott

    Jaha..Jag tror inte allas att tonårsföräldrar idag har det bättre ställt än för 15 år sedan ,tvärt om . Jag tror det är kulturellt ,dvs  de vill ha det de ser på TV helt enkelt. Som i alla tider .

  • Lavish
    mrs Elliott skrev 2011-08-17 12:11:26 följande:
    Jaha..Jag tror inte allas att tonårsföräldrar idag har det bättre ställt än för 15 år sedan ,tvärt om . Jag tror det är kulturellt ,dvs  de vill ha det de ser på TV helt enkelt. Som i alla tider .
    Inte alla tonårsföräldrar. Men en del. Så du menar att för 20 eller 40 år sen visades bara grådaskiga filmer om livet i betongen eller en hydda i Afrika?
  • mrs Elliott

    Nej ,men det var inte självklart att föräldrar betalade allt .MEN å andra sidan var det lättare att få jobb för ungdomar förut.

  • äppelmos

    när jag gjorde upp med mina föräldrar om att jag skulle spara 50kr/månad (gjorde det från 8 års ålder) så jag skule ha en extra peng till sommaren (fickpeng under resor, dagsutflykter) så drog mina föräldrar av det på månadspengen å satte på ett konto till mig.
    när jag sen vid 15 år fick hela studiebidraget började jag själv ha hand om mitt sparande, minst 50kr/månad.

    det sitter i ryggraden och nu som student på universitet sparar jag 140kr i månaden vilket kommer bli några trevliga tusenlappar under studieåren... att bygga på min "inte-röra-buffert" (har även en buffert jag kan ta om det skulle krisa men denna ej-röra e tänkt till insat när vi ska köpa större boende i framtiden efter studierna) 

    så lär man sig från start med hjälp att spara så vill jag hoppas at det sen sitter i ryggraden.
    jag är glad för en bra buffert och sparande!

    ville mest tipsa

    skönt att ni satte er och prata igenom med alla stora barnen

  • Lavish
    äppelmos skrev 2011-08-21 00:11:05 följande:
    när jag gjorde upp med mina föräldrar om att jag skulle spara 50kr/månad (gjorde det från 8 års ålder) så jag skule ha en extra peng till sommaren (fickpeng under resor, dagsutflykter) så drog mina föräldrar av det på månadspengen å satte på ett konto till mig.
    när jag sen vid 15 år fick hela studiebidraget började jag själv ha hand om mitt sparande, minst 50kr/månad.

    det sitter i ryggraden och nu som student på universitet sparar jag 140kr i månaden vilket kommer bli några trevliga tusenlappar under studieåren... att bygga på min "inte-röra-buffert" (har även en buffert jag kan ta om det skulle krisa men denna ej-röra e tänkt till insat när vi ska köpa större boende i framtiden efter studierna) 

    så lär man sig från start med hjälp att spara så vill jag hoppas at det sen sitter i ryggraden.
    jag är glad för en bra buffert och sparande!

    ville mest tipsa

    skönt att ni satte er och prata igenom med alla stora barnen
    Vad olika det kan vara. Mina föräldrar hade, iaf om man skulle tro vad dom sa till mig, en total bergodalbane ekonomi. Ena dagen kunde dom lova att betala en grej för att andra dagen ha ändrat sig för att det var för dyrt och dom hade inga pengar och jag kunde minsann betala själv.  Eller tvärtom sitta i helgen och gnälla över att dom inte hade några pengar och vi skulle få leva på pasta och på måndagen kommer pappa hem med biljetter till ett par veckors utlandssemester. Efter att jag fyllt 18 fick jag betala hemma, en summa som kunde gå från 100 kr till 2000 kr lite beroende på dagshumöret hos päronen.

    Den där förvirringen och oron som det skapade fick iaf mig att bli väldigt ekonomisk av mig och alltid se till att ha en rejäl buffert.

    Sanningen är väl att mamma o pappa aldrig hade dåligt med pengar på riktigt utan när dom sa det var det för att jag skulle lära mig något, att pengar inte växer på träd eller nått sånt. Men just deras strategi för det var bara förvirrande
Svar på tråden Vem ska betala studenten??