• Burberry

Fasta rutiner = lugnt barn?

Hela tiden hör man: bebisar och små barn behöver fasta rutiner. Är det faktist så? Jag tror inte det. Många barn (och vuxna) mår bra av fasta rutiner, men inte alla.

Hos oss finns väldigt få fasta rutiner, och ändå har vi enligt alla väldigt lugna, trygga och harmoniska barn. Och vi är ju inte de enda precis! Men det känns som det är lite oaccepterat att inte ha fasta rutiner, speciellt här på FL. Så därför undrar jag, hur ligger det till med rutiner hos er egentligen? Och hur lugna och harmoniska barn har ni? För jag tror nämligen de finns lika mycket i gruppen utan som i gruppen med fasta rutiner..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-09 17:41
    Med lugna menar jag trygga och harmoniska, ifall ni undrar över ordvalet i alternativen

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fasta rutiner = lugnt barn?
  • minnitulla

min dotter är lugn trygg och harmonisk.

jag har fasta rutiner när det gäller de dagliga sakerna.
    sen släpper jag på dom på helgerna,

• Mylla

Jag tror det går fint att tillfredställa sina barns behov i rätt tid utan rutiner, det är bara svårare och kräver mer rutin och fingertoppskänsla. När jag var nybörjarförälder hade jag rutiner för att få det lugnt och harmoniskt, med barn nummer två tyckte jag inte det behövde vara så noga. Det gick väldigt bra ändå. jag såg lätt på henne om hon var lite lagom trött eller om hon började bli hungrig. Hon var lätt att tolka. Hon skrek nästan aldrig. Jag vet inte säkert hur stor del i det som låg hos henne och hur stor del låg hos mig. Men jag tror det var min ökade kunskap och vana som gjorde en hel del.

• SCSI

Men pratar vi bara göra samma sak vid samma tid varje dag, eller att göra saker likadant varje dag? Jag ser mer till det sistnämnda när jag tänker rutiner.
    Min uppfattning rent generellt - sen skiljer det från person till person - är att barn som har fast rutiner kring mat och nattning t.ex är lättare att mata och natta oavsett var man är. Sak samma om man är hemma i sin egen säng, hos mormor eller i ett tält - nattningsrutinerna är desamma och resulterar i lättsövd unge. Samma ordning (bad, pyjamas, nattmål, tandborstning, saga, sång - eller vad det nu må vara), samma mjukdjur, samma fyll-i-valfritt-attribut. Trygghet.

Jag har själv haft skitsvårt för rutiner ända sen jag var liten, inte ens "självklara" saker som tandborstning och frukost faller sig naturligt för mig. Att göra samma saker vid samma tid varje dag skulle jag inte ens ge mig på att försöka, däremot försöker jag hålla på en del grundläggande rutiner kring mat och nattning med bonusen.
    Men tidsrutiner tror jag inte så värst på, nä.

• alvaereva

Vi har ett lugnt och tryggt barn. Har benhårda rutiner. Avviker vi från dom så har vi en skitförbannad unge.

• nattisss

jag har alltid haft fasta rutiner på A ända sen hon var bebis och jag hållt dom senhårt som bada kl 7 varje kväll pyamas och tandborstning halv 8 ochnattsaga kvrt i 8 och natten kl 8 kvällsmat halv 7. hon sover bra och hela natten har nget att klaga på där men som mattider har jag oxå vart fast på tills hon började dagis dom hade inte alls samma tid som mig så då fick jag skuta bak mattiderna en timme för att det skulle martcha med deras tider.. men alicia är trotsig och sköter sig inte alltid iallafall. jag tror att sånt hör till åldern och inte rutinerna 

• Heisan
    Heisan skrev 2010-05-10 19:07:28 följande:
    Har aldrig haft många fast rutiner, fast att vara utan fasta rutiner är väl också en rutin..
    Ja o jaghar haft två extrem lugna barn, det var efter att jag utgick ifrån deras egna rutiner för sömn, mat etc.
    Mina två stora barn var jobbigare o där utgick jag från att de skulle anpassa sig efter mina tider, när de var småbarn.
  • snabla

har ganska fasta rutiner men inte när det gäller allt utan det vi tycker är viktigt
    dottern är väl ganska livlig men inte vild. Det beror ju på så många aspekter och barn
    är ju olika dessutom måste man ju som förälder tro på de rutiner man har infört det är ju viktigast. Vi som har ganska mkt rutiner hemma är ju människor som gillar kontroll och de som inte har det är ju spontanare som vanligt är väl mittemellan bäst!

• katja74

Vi har haft ganska strikta rutiner vilket har bidragit till att vårt "yrväder" har lärt sig komma ner i varv på kvällarna. Det har varit räddningen för oss, tror jag. Utan rutiner hade det varit kaos...

• Elli77

Får inte heller in mina barn i kategorierna. Vad jag har märkt är att det inte är så enkelt som man kanske kan tro i sin blåögdhet och besserwisserhet när man tittar sig omkring. Vi har t.ex. ungar som är jättelätta att lägga - det har aldrig varit några problem. Jag skulle kunna berömma mig själv och säga att det beror på våra fantastiska fasta rutiner (för de har verkligen varit ordentliga redan från början) men inser själv att det antagligen är framför allt tack vare våra kvällströtta barn som det varit så enkelt att etablera rutinerna och deras framgång är kanske mer på grund av deras personlighet än våra rutiner. 

Vi har rätt så fasta måltider - det betyder inte att våra måltider är enkla. Vi har helt enkelt en tjej med myror i brallorna och även om vi kör med konsekventa regler funkar det inte alltid. Sedan, plötsligt, får vi världens lugnaste kille som sover länge och är allmänt lätt att ha att göra med - knappast på grund av att vi plötsligt ändrat alla rutiner (även om vi inte är lika stissiga längre häller i och för sig). 
    Jag tror helt enkelt mer på arv än miljö nu för tiden. Man kan göra förutsättningarna så bra som möjligt genom att försöka inrätta några få rutiner som funkar bra men det finns absolut ingen mening med att försöka redan från tidig, tidig ålder eller säga att man MÅSTE göra på ett visst sätt (typ absolut inte ligga jämte sitt barn eller amma till sömns) annars är det förstört för all framtid. 
    Fram för mindre ångest helt enkelt!
  • lieva

Har aldrig haft några rutiner på min dotter och hon har varit ett "lungt" barn enligt mig själv och många andra.. Nu när hon är ett har hon dock skapat sig rutiner på egen hand och jag är mycket nöjd med resultatet.
    Jag har aldrig känt mig stressad över sömn,mat och tider..utan tagit allt efter hennes trumma så att säga.. Har funkat för oss hur bra som helst..

• tiondeseptember

Vi har alltid haft fasta rutiner vad gäller mat och läggning. När stora tjejen blev ca 2,5 fungerade det att ha henne uppe lite längre på helgen. Den lilla har varit jobbig med sömnen och nu är hon så beroende av rutiner att om vi inte är hemma halv sju då hon brukar lägga sig så blir nätterna uppochnervända en hel vecka. Trist, men det är väl bara att gilla läget.
    Jag tror att barn mår bra av att veta vad som ska hända. Det behöver givetvis inte infalla på exakta tidpunkter, men här vet barnen att efter maten tar man på sig pyjamas, får titta på TV en stund, sen är det tandborstning och slutligen en saga och lite småprat innan lampan släcks. På så sätt slipper vi bråk och tjat, det är bara helt naturligt för dem.

• augustisten

Vissa barn blir trygga av rutiner, andra av flexibilitet. Lyhörda föräldrar är nog viktigast.

Svar på tråden Fasta rutiner = lugnt barn?