• Burberry

Fasta rutiner = lugnt barn?

Hela tiden hör man: bebisar och små barn behöver fasta rutiner. Är det faktist så? Jag tror inte det. Många barn (och vuxna) mår bra av fasta rutiner, men inte alla.

Hos oss finns väldigt få fasta rutiner, och ändå har vi enligt alla väldigt lugna, trygga och harmoniska barn. Och vi är ju inte de enda precis! Men det känns som det är lite oaccepterat att inte ha fasta rutiner, speciellt här på FL. Så därför undrar jag, hur ligger det till med rutiner hos er egentligen? Och hur lugna och harmoniska barn har ni? För jag tror nämligen de finns lika mycket i gruppen utan som i gruppen med fasta rutiner..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-09 17:41
    Med lugna menar jag trygga och harmoniska, ifall ni undrar över ordvalet i alternativen

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fasta rutiner = lugnt barn?
  • vittra
    MalinEddie skrev 2010-05-09 23:39:58 följande:
    Ja, det största misstaget man kan göra är nog att tro att barn är stöpta i samma form. Varje barn är unikt. Jag kände mig mycket mer förberedd med andra barnet och hade inte alla dessa orealistiska förväntningar som jag hade med ettan. Jag gjorde och gör självklart en massa misstag ändå men är mycket säkrare i min föräldraroll. Med vår lillkille var rutiner väldigt viktigt eller i alla fall det att vi la honom innan han visade trötthetstecken. När han började gnugga sig i ögonen var det redan för sent och han gick inte alls att få att sova. La vi honom bara i rätt tid somnade han utan problem. Det är lätt om man har ett barn som somnar vid tutten eller i famnen när det är trött, tyvärr fungerar inte alla barn så. OT, hur långt är du gången nu? Jag hoppas du mår bra i din graviditet?
     Är i v 23 nu, har mått lite si och så men nu är det bättre med det mesta. Har haft en hel del känningar av foglossning, men det har nästan helt gått över nu. Skönt! Intressant också hur olika graviditeterna kan bli, det är verkligen en helt ny upplevelse för mig nu, förra gången kände jag mig öht inte gravid förrän jag redan hade gått halva tiden
  • Amlin

Vad menas med fasta rutiner undrar jag. Man lägger väldigt olika saker i det begreppet.

VI har tex vissa saker som inträffa inför läggning. Vi byter till pyamas, smörjer salva sittandes i soffan, dricker välling, borstar tänder, väljer saga, läser och ligger kvar till hon somnat.

Däremot har vi inga fasta tider på NÄR detta inträffar. Vi kör igång när hon börjar vara trött helt enkelt.

En del ser det som att vi har fasta rutiner eftersom vissa saker kommer i en skapligt given ordning. Andra ser det som att vi inte har fasta rutiner eftersom att vi inte börjar på ett givet klockslag och ligger i sängen när en viss tidpunkt har kommit.

Så innan jag kan rösta undrar jag vad vad som i TS betecknas som rutin?

• muffin

Fasta å fasta rutiner...nja..näe..ja.. Vi gör i ordning barnen och lägger dom. För stora tjejen läser vi en saga. Lillkillen får flaska i soffan. Vi lägger inte dom vid samma tid varje dag men typ mellan 19-20. På helgen kan det bli senare för den stora (2,5 år). Båda barnen är lugna.

• muffin

vi äter inte middag vid samma tid heller..ibland blir det kl.17, ibland 19...nä vi har nog inte så mycket fasta rutiner.

• SchumiFerrari

Rutiner har vi inte om man med det menar tider då saker sker. När det gäller läggning så sker samma saker men vid olika tider. Samma gäller mat mm

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • esther

Det viktigaste för mig är att lära barnen att känna efter och följa sina egna kroppars signaler; gå och lägga sig när man är trött, äta när man är hungrig, sluta äta när man är mätt, gå på toaletten när man behöver osv. Våra barn är mätta, glada och utsövda och vi har inte många fasta rutiner.

• UpsyDaisy

Min dotter är väldigt ängslig, orolig och vild. Jag märkte en enorm förändring när jag införde fasta rutiner. Hon mår otroligt mycket bättre. Men hon har fortfarande en ängslig och aktiv personlighet. Jag är precis likadan, jag har svårt att slappna av och jag behöver också rutiner för att må bra.

• Belleles

Med min yngsta som är 3 mån måste jag ha lite rutiner, men det är mest med läggningen. Speciellt när det gäller att sova middag. Han brukar vakna runt 4-5 på morgonen ( Då har han sovit sen 20-21 tiden på kvällen) och får då komma upp och ligga och amma i sängen, jag somnar om ganska snabbt men har märkt att han ligger bara och halvsover tills jag vaknar runt 8-9. Då har han blivit jättetrött så jag måste "natta" honom runt 10 tiden. Han är ett mycket aktivt barn så det är mycket mycket sällan som jag bara kan lägga ner honom och han somnar av sig själv på dagtid. Kvällen däremot så går det jättebra..

• Eriin

Rutiner har vi, men inga fasta tider. Vi har bara ett barn (kan tänka mig att det är enklare med tider och sånt när man har flera barn) och är rätt spontana så det ligger inte i vårt intresse att införa tidsbestämda rutiner. Vi äter när vi känner oss hungriga och går och lägger oss när vi känner oss trötta. Vi är inte sådana som åker hem från ett kalas tex senast kl 18 för att Joanna måste vara i säng senast 19. Kan tänka mig att det fungerar för många, men inte för oss.

• Eriin
    Eriin skrev 2010-05-10 12:21:51 följande:
    Rutiner har vi, men inga fasta tider. Vi har bara ett barn (kan tänka mig att det är enklare med tider och sånt när man har flera barn) och är rätt spontana så det ligger inte i vårt intresse att införa tidsbestämda rutiner. Vi äter när vi känner oss hungriga och går och lägger oss när vi känner oss trötta. Vi är inte sådana som åker hem från ett kalas tex senast kl 18 för att Joanna måste vara i säng senast 19. Kan tänka mig att det fungerar för många, men inte för oss.
    Och så måste jag tillägga att Joanna är en trygg & glad unge trots det
Svar på tråden Fasta rutiner = lugnt barn?