• Burberry

Fasta rutiner = lugnt barn?

Hela tiden hör man: bebisar och små barn behöver fasta rutiner. Är det faktist så? Jag tror inte det. Många barn (och vuxna) mår bra av fasta rutiner, men inte alla.

Hos oss finns väldigt få fasta rutiner, och ändå har vi enligt alla väldigt lugna, trygga och harmoniska barn. Och vi är ju inte de enda precis! Men det känns som det är lite oaccepterat att inte ha fasta rutiner, speciellt här på FL. Så därför undrar jag, hur ligger det till med rutiner hos er egentligen? Och hur lugna och harmoniska barn har ni? För jag tror nämligen de finns lika mycket i gruppen utan som i gruppen med fasta rutiner..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-09 17:41
    Med lugna menar jag trygga och harmoniska, ifall ni undrar över ordvalet i alternativen

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fasta rutiner = lugnt barn?
  • beccagranen

Så svårt att svara på, vet inte vad jag ska rösta.

Vi har rutiner som att hela familjen äter middag ihop och alla mål på helgen tillsammans. Går och lägger sig samt sover middag på relativt bestämda tider (kan ibland rubbas när vi är på kalas etc.) Vår tvååring skulle inte må bra om han fick välja själv, då skulle middagssovningen bli sent på eftermiddagen (när han är så trött att han somnar på plats) och nattningen skulle skjutas fram många timmar, vilket i sin tur skulle innebära en grinig och hemskt trött kille på morgonen. Allt skulel rubbats för dagis så han inte skulle orka äta varken frukost/lunch innan han är utvilad etc.

Givetvis tar vi hänsyn till att en lång sovmorgon kan innebära utebliven middagssovning osv. Men i det stora hela är vi rätt så rutinerade, vilket vi tycker ger en bra balans och man slipper ha övertrötta barn som bara gråter.

• snillis

Har relativt fasta rutiner och har ett barn av varje.

• mazquE

vi har faktist inga rutiner alls. men världens lugnaste och snällaste barn. inga onödiga skrik här inte. folk har påpekat att de är ovanligt lugna till skillnad från andra barn 

• MaaliiinS

Svårt att rösta. Mina barn är trygga och harmoniska men jag skulle snarare kalla dem vilda än lugna, om någon med aktiva barn förstår vad jag menar

Undrar också om det inte är så att man ser olika på uttrycket "rutiner".

• ajmaj

Jag och maken tror på, och gillar fasta rutiner i allmänhet, så för oss har det varit självklart att ha fasta rutiner även för sonen (1 år). Han är väldigt trygg och harmonisk, tycker både vi själva och andra. Sover i eget rum sedan tre månaders ålder, sover hela nätterna sedan i julas (saker som tyder på trygghet, tycker .

Men det är ju inget som säger att han inte skulle gjort det om vi INTE haft fasta rutiner ang mat- och sovtider osv. Bara man själv tycker att man gör rätt (inom rimliga gränser naturligtvis) och är trygg med det, så får man nog trygga barn också.

• beccagranen

Ni som säger att ni inte har några fasta rutiner, hur får ni vardagen att gå ihop? och i vilken ålder är era barn? Utveckla gärna mer om hur er vardag ser ut, skulle vara intressant att läsa.

Jag kan bara tänka mig in i mitt barns fall ifall han fritt fick välja när han skulle gå och lägga sig. Som hemma hos farföräldrarna där han tillslut däckar i soffan vid 23-00 på kvällen (natten).

• SchumiFerrari
    beccagranen skrev 2010-05-10 14:34:35 följande:
    Ni som säger att ni inte har några fasta rutiner, hur får ni vardagen att gå ihop? och i vilken ålder är era barn? Utveckla gärna mer om hur er vardag ser ut, skulle vara intressant att läsa.Jag kan bara tänka mig in i mitt barns fall ifall han fritt fick välja när han skulle gå och lägga sig. Som hemma hos farföräldrarna där han tillslut däckar i soffan vid 23-00 på kvällen (natten).
    Ok när det gäller kvällen så har vi väl lite mer rutiner.
    Tex försöker vi att store killen (strax över 2 år) ska vara i sängen senast 19.30
    Men det är inte alltid det blir så. Annars har vi inga tider vi håller på
    Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • Flickmamma

vi har 4 väldigt olika barn och är inte duktiga på rutiner så jag vet inte..........

• mamita

vi har inga fasta rutiner och ja våra barn är lite vilda

något vi visserligen jobbar med...

Svar på tråden Fasta rutiner = lugnt barn?