• Burberry

Fasta rutiner = lugnt barn?

Hela tiden hör man: bebisar och små barn behöver fasta rutiner. Är det faktist så? Jag tror inte det. Många barn (och vuxna) mår bra av fasta rutiner, men inte alla.

Hos oss finns väldigt få fasta rutiner, och ändå har vi enligt alla väldigt lugna, trygga och harmoniska barn. Och vi är ju inte de enda precis! Men det känns som det är lite oaccepterat att inte ha fasta rutiner, speciellt här på FL. Så därför undrar jag, hur ligger det till med rutiner hos er egentligen? Och hur lugna och harmoniska barn har ni? För jag tror nämligen de finns lika mycket i gruppen utan som i gruppen med fasta rutiner..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-09 17:41
    Med lugna menar jag trygga och harmoniska, ifall ni undrar över ordvalet i alternativen

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fasta rutiner = lugnt barn?
  • MalinEddie
    Buttelina skrev 2010-05-09 20:06:42 följande:
    följa barnens rutiner= nöjt lugnt barn
    Härligt när det är så. När vi lät barnen styra helt och fullt var de övertrötta och gnälliga.
  • cicci85

Mina barn är helt olika. Den äldsta är vild och har alltid varit, den minsta är väldigt lugn. Den äldsta har fått provat på allt möjligt, från AWschemat till att bestämma rutiner själv. Den minsta har ju bara följt med familjens rutiner, då va vi ju redan en barnfamilj och hade fungerande rutiner.

Rutiner har man väl alltid? Tycker vi har få rutiner, men det är nog mest för vi har inga exakta tider. Men när de är trötta så har vi ju samma rutin inför sänggående, på morgonen är det ju alltid samma rutin och vi har rätt fasta matrutiner.

vad räknar TS som fasta vs inga/få rutiner?

• Matillin
    Buttelina skrev 2010-05-09 20:06:42 följande:
    följa barnens rutiner= nöjt lugnt barn
    Samma här

Jag kan inte påstå att vi har några utstakade rutiner eller vissa klockslag då barnen ska äta och sova, och båda är lugna och harmoniska.
    När dom var spädbarn har vi alltid följt deras rytm och inte tvingat ett piggt barn i säng.
  • vittra
    MalinEddie skrev 2010-05-09 20:04:24 följande:
    Tänk så olika det kan varaFör oss har det varit precis tvärom.
    Jamen visst är det olika, är väldigt nyfiken på hur kommande bebis kommer vara! Pratade med en annan mamma senast igår om det här då hon frågade om vi kommer köra samma förhållningssätt med nästa, men jag svarade att vi omöjligt kan bestämma det nu. Vi måste utgå ifrån hur barnet blir, och kan inte på förhand säga att vi kommer göra på samma sätt. Men blir nästa lika krävande så har vi ju åtminstone betydligt mer på fötterna för att kunna hantera det på ett bra sätt Vi kommer kunna undvika en hel del fällor som vi drabbades av med äldsta tjejen, bara pga olika förväntningar vi hade som tex det här med fasta rutiner eller bara en sådan sak som att de "ska" somna och sova i egen säng...
  • UBJ

Jag valde "annat" då jag tyckte det stämde in bäst. Vi har i perioder haft fasta rutiner, främst när det gäller sömn för att få det att fungera. Nu när barnen är lite äldre (3 och 5 år) känner jag inte att vi måste vara lika principfasta när det gäller sömn då det fungerar bra ändå.

Vi har inte varit jättehårda på rutiner i övrigt, om inte så behövts. När det t ex inte fungerat vid matbordet har vi tänkt över situationen och "styrt upp" det hela med noggrannare rutiner en period. När det sedan blivit lugnt har vi låtit rutinerna luckras upp igen.

Om man behöver rutiner eller ej är nog oerhört avhängigt hur ens vardag ser ut och hur ens barn är. Vi vuxna är ju också mer eller mindre i behov av en struktur. Jag är  organiserad och gillar att ha struktur, min man ej likadan.

• Buttelina
    Matillin skrev 2010-05-09 21:27:46 följande:
    Samma här Jag kan inte påstå att vi har några utstakade rutiner eller vissa klockslag då barnen ska äta och sova, och båda är lugna och harmoniska.När dom var spädbarn har vi alltid följt deras rytm och inte tvingat ett piggt barn i säng.
    nä precis tycker det är mysigt att bara låta allt vara och lyssna på barnets signaler. man märker ju när barnet är trött och då lägger man dom små inte innan och inte efter.
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • MalinEddie
    vittra skrev 2010-05-09 21:38:21 följande:
    Jamen visst är det olika, är väldigt nyfiken på hur kommande bebis kommer vara! Pratade med en annan mamma senast igår om det här då hon frågade om vi kommer köra samma förhållningssätt med nästa, men jag svarade att vi omöjligt kan bestämma det nu. Vi måste utgå ifrån hur barnet blir, och kan inte på förhand säga att vi kommer göra på samma sätt. Men blir nästa lika krävande så har vi ju åtminstone betydligt mer på fötterna för att kunna hantera det på ett bra sätt Vi kommer kunna undvika en hel del fällor som vi drabbades av med äldsta tjejen, bara pga olika förväntningar vi hade som tex det här med fasta rutiner eller bara en sådan sak som att de "ska" somna och sova i egen säng...
    Ja, det största misstaget man kan göra är nog att tro att barn är stöpta i samma form. Varje barn är unikt. Jag kände mig mycket mer förberedd med andra barnet och hade inte alla dessa orealistiska förväntningar som jag hade med ettan. Jag gjorde och gör självklart en massa misstag ändå men är mycket säkrare i min föräldraroll. Med vår lillkille var rutiner väldigt viktigt eller i alla fall det att vi la honom innan han visade trötthetstecken. När han började gnugga sig i ögonen var det redan för sent och han gick inte alls att få att sova. La vi honom bara i rätt tid somnade han utan problem. Det är lätt om man har ett barn som somnar vid tutten eller i famnen när det är trött, tyvärr fungerar inte alla barn så.
    OT, hur långt är du gången nu? Jag hoppas du mår bra i din graviditet?
  • MalinEddie

Vittra: Det skulle inte va ett frågetecken där på slutet utan ett utropstecken.

• tjejsan88

Jag tycker rutiner är väldigt viktigt. Sen kan det givetvis bli lite för mycket snack om rutiner men de rutiner jag har med min 6 månaders bebis är att vid läggdags händer samma sak i samma ordning varje kväll. Hon vet vad som väntar och det funkar jätte bra. Men exakta tidpunkter till allt tror jag inte funkar på alla men någorlunda jämna tider med mat och sömn är guldvärt!

• Mamma 04 och 06
    UBJ skrev 2010-05-09 23:16:57 följande:
    Jag valde "annat" då jag tyckte det stämde in bäst. Vi har i perioder haft fasta rutiner, främst när det gäller sömn för att få det att fungera. Nu när barnen är lite äldre (3 och 5 år) känner jag inte att vi måste vara lika principfasta när det gäller sömn då det fungerar bra ändå.Vi har inte varit jättehårda på rutiner i övrigt, om inte så behövts. När det t ex inte fungerat vid matbordet har vi tänkt över situationen och "styrt upp" det hela med noggrannare rutiner en period. När det sedan blivit lugnt har vi låtit rutinerna luckras upp igen.Om man behöver rutiner eller ej är nog oerhört avhängigt hur ens vardag ser ut och hur ens barn är. Vi vuxna är ju också mer eller mindre i behov av en struktur. Jag är  organiserad och gillar att ha struktur, min man ej likadan.
    Jag har ghort precis som du. Det är skönt när de stora killarna (3 och 5 år) inte är i lika stort behov av fasta tider, det är skönt att kunna "glida" ibland och kunna skjuta/byta någon måltid eller sovtid.

Dessutom har vi nu ganska bra strategier för att snabbt kunna styra tillbaka dem till vissa bestämda tider, om vi av något skäl behöver det.

Med lillgrabben, 8 mån, så gör jag det mesta i en bestämd ordning, även om tidpunkten varierar. Jag skulle tex aldrig väcka ett barn på morgonen bara för att de ska sova en bestämd tid.
Svar på tråden Fasta rutiner = lugnt barn?