• Skehamn2010

Är du för eller emot "konstgjorda" befruktningsmetoder?

Det verkar råda delade meningar hurvida man ska "hjälpa" naturen på traven när man inte kan få barn på naturlig väg.

Jag är för

Motivera gärna varför du är för eller emot

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot "konstgjorda" befruktningsmetoder?
  • Midka
    Jennie med ie skrev 2010-05-16 20:52:33 följande:
    Och att ha barn utesluter i gengäld inte heller att man BLIR ensam...
    Det är så jäkla sant! Barn har ingen skyldighet att ta hand om och besöka sina föräldrar.
  • Love family

Det är ju såååå självklart för mig, alla som kan på något vis få gåvan att bli förälder är ju bara positivt. Konstgjort finns inte i min värld, ungefär som att ungen skulle bli av plast eller vaddå. usch och fy för att missunna andra människor denna lycka och nej jag har inte behövt ta till det. Mitt tog på första försöket. Hade sex bara en gång och blev gravid ( planerat ).

Bianca, mammas stolthet och kärlek här i livet
  • Matillin
    Midka skrev 2010-05-16 21:02:58 följande:
    Det är så jäkla sant! Barn har ingen skyldighet att ta hand om och besöka sina föräldrar.
    Jo om föräldrarna betett sig vettigt mot en tidigare i livet.
  • My Girls
    Matillin skrev 2010-05-16 21:16:07 följande:
    Moralisk skyldighet kanske en del känner, men annars inte. Enligt mig så är deras enda skyldighet att leva sitt liv som de önskar.
  • Jennie med ie
    Love family skrev 2010-05-16 21:15:37 följande:
    Det är ju såååå självklart för mig, alla som kan på något vis få gåvan att bli förälder är ju bara positivt.
    Det håller jag inte med om, i visa fall är det negativt att folk får barn....
  • Stinky
    Jennie med ie skrev 2010-05-16 21:01:23 följande:
    Ett konstaterande som slår hål på "skaffa barn, vem ska annars besöka dig när du blir gammal"-argumentationen.
    Ahh! Nu hänger jag med i tugget igen!
  • Midka
    Matillin skrev 2010-05-16 21:16:07 följande:
    Menar du att om föräldrarna har varit "vettiga" så har barnet en skyldighet att göra...  vad? Hur långt sträcker det sig i så fall? Ett besök i veckan? Städa huset en gång i veckan och se till att det finns mat hemma?

Och är det föräldrarna som ska bestämma att de varit det eller är det barnet som har "rätten" att bestämma om föräldrarna har varit "vettiga"?

Intressant.
  • Matillin
    Midka skrev 2010-05-16 21:57:55 följande:
    Menar du att om föräldrarna har varit "vettiga" så har barnet en skyldighet att göra...  vad? Hur långt sträcker det sig i så fall? Ett besök i veckan? Städa huset en gång i veckan och se till att det finns mat hemma? Och är det föräldrarna som ska bestämma att de varit det eller är det barnet som har "rätten" att bestämma om föräldrarna har varit "vettiga"?Intressant.
    Ja jag tycker det är lika solklart att man besöker sina föräldrar eller hjälper dom när dom blir äldre som att det är självklart att föräldrar ställer upp för sina barn.
    Vad som är rimligt bestämmer man väl helt själv beroende på vilken relation man har?
  • Midka
    Matillin skrev 2010-05-17 08:07:08 följande:
    Ja jag tycker det är lika solklart att man besöker sina föräldrar eller hjälper dom när dom blir äldre som att det är självklart att föräldrar ställer upp för sina barn.Vad som är rimligt bestämmer man väl helt själv beroende på vilken relation man har?
    Min erfarenhet är att barn anser det självklart om man har en god relation med sina föräldrar. För alla andra barn är det inte självklart på samma sätt. Det kan bli en börda som blir för stor och för destruktiv för barnet att hantera. Just attidyden att det är en självklarhet slår så fel i många fall. Det är heller ingen självklarhet att föräldrar ställer upp för sina barn. Det kan många vittna om.

Jag tycker inte att det ska vara självklart. Absolut inte. Om en vuxen människa inte kan vårda sin relation med barnen kan man inte rimligen förvänta sig att barn ska ställa upp.

Rimligt är väldigt subjektivt. Rimligt för barnen behöver inte ligga ens nära vad en förälder anser rimligt så frågan kvarstår om vems rimlighet som borde väga tyngst.
  • Matillin
    Midka skrev 2010-05-17 08:19:47 följande:
    Min erfarenhet är att barn anser det självklart om man har en god relation med sina föräldrar. För alla andra barn är det inte självklart på samma sätt. Det kan bli en börda som blir för stor och för destruktiv för barnet att hantera. Just attidyden att det är en självklarhet slår så fel i många fall. Det är heller ingen självklarhet att föräldrar ställer upp för sina barn. Det kan många vittna om.Jag tycker inte att det ska vara självklart. Absolut inte. Om en vuxen människa inte kan vårda sin relation med barnen kan man inte rimligen förvänta sig att barn ska ställa upp.Rimligt är väldigt subjektivt. Rimligt för barnen behöver inte ligga ens nära vad en förälder anser rimligt så frågan kvarstår om vems rimlighet som borde väga tyngst.
    Jo precis vad jag menade med "vettigt"
    Alltså om man har haft en bra relation till sina föräldrar så är det självklart att man ställer upp åt båda håll.
    Mina föräldrar ställer fortfarande upp för sina barn fast vi är vuxna och jag ser det som en självklarthet att ställa upp för dom när dom behöver hjälp med något.
    Om mina föräldrar hade varit "hemska" eller vi hade haft en dålig relation hade det ju givetvis inte varit självklart, det var så jag menade.
  • Geiisha

Jag är för. Det är väl jättebra om de som har svårt att få barn, kan få hjälp med det?? Nu vet jag inte om detta riktigt är samma grej (tror det?) men planerar själv att skaffa barn på egen hand med hjälp av donator, man insemineras alltså. Detta är ju "konstgjort". Tycker det är skitbra att möjligheter finns. För de som behöver dom.

• Krake
    Fossa skrev 2010-05-16 19:12:15 följande:
    Det har du faktiskt inte en aning om förrän du varit där själv.
    Det haller jag inte med om. Vissa saker vet man helt enkelt att man aldrig vill göra. Det finns manga som vet att en abort aldrig skulle komma pa fraga för dem, t ex. Jag tvivlar inte pa att de har rätt.

Jag, för min del, vill gärna ha barn men kan även utan problem tänka mig ett liv utan barn. Ser fördelar med bada delarna. Därför vet jag att IVF inte är nagot som nagonsin blir aktuellt för mig.
  • Love family
    Jennie med ie skrev 2010-05-16 21:26:11 följande:
    Det håller jag inte med om, i visa fall är det negativt att folk får barn....
    såklart...men denna tåd handlar inte om föräldrar som inte kan ta hand om sina barn och såna föräldrar finns också som får barn på första försöket. Detta handlar om man är för eller emot olika berfuktningsmetoder...
    Jag menar alltså att det är självklart att metoderna ska finnas för par som behöver hjälp på traven...
    Bianca, mammas stolthet och kärlek här i livet
  • Matillin
    Krake skrev 2010-05-17 16:46:43 följande:
    Det haller jag inte med om. Vissa saker vet man helt enkelt att man aldrig vill göra. Det finns manga som vet att en abort aldrig skulle komma pa fraga för dem, t ex. Jag tvivlar inte pa att de har rätt. Jag, för min del, vill gärna ha barn men kan även utan problem tänka mig ett liv utan barn. Ser fördelar med bada delarna. Därför vet jag att IVF inte är nagot som nagonsin blir aktuellt för mig.
    Jo många har åsikter om saker och tror att dom ska agera på ett visst sätt.
    Jag vet folk som blivit oplanerat gravida och vissa av dom har sagt innan att dom aldrig skulle kunna göra en abort men sedan gjort det, och tvärt om.
  • Krake
    Matillin skrev 2010-05-17 19:07:00 följande:
    Jo många har åsikter om saker och tror att dom ska agera på ett visst sätt. Jag vet folk som blivit oplanerat gravida och vissa av dom har sagt innan att dom aldrig skulle kunna göra en abort men sedan gjort det, och tvärt om.
    OK, sa ge mig ett vettigt skäl till att göra IVF om man inte är sadär jätteangelägen om att fa barn?
  • Midka
    Matillin skrev 2010-05-17 08:32:50 följande:
    Jo precis vad jag menade med "vettigt"Alltså om man har haft en bra relation till sina föräldrar så är det självklart att man ställer upp åt båda håll.Mina föräldrar ställer fortfarande upp för sina barn fast vi är vuxna och jag ser det som en självklarthet att ställa upp för dom när dom behöver hjälp med något.Om mina föräldrar hade varit "hemska" eller vi hade haft en dålig relation hade det ju givetvis inte varit självklart, det var så jag menade.
    Ah! Då förstår jag vad du menar!
Svar på tråden Är du för eller emot "konstgjorda" befruktningsmetoder?