• stockrosen

Ang Sova ute i vagn på dagis....

Jag var och kollade på ett möjligt dagis till lillan.
    Det verkade okej men de lät de "små" barnen dvs upp till 3 år att sova ute i vagnen.
    Där stod ca 5 vagnar ute under ett tak men mitt i lekplatsen och det var lek och skoj och höga ljud men barnen sov ändå .

Hur som helst så kändes det konstigt eftersom min lilla nästan aldrig sover ute i vagnen, möjligtvis när vi är ute och går men aldrig någonsin när vagnen står stilla.
    De låter barnen sova där även när det är minusgrader ute....

Det kanske är bra...vad vet jag...men det känns konstigt.

VAD ÄR ERA ERFARENHETER AV DET?
    Bra eller dåligt?

Ang det här med att det skall minska virusspridningen så tror jag inte på det. Hörde för ett tag sedan en läkare på tv som sa att virus sprids ändå, lika mkt på vanliga dagis som "ur & skur"dagis där ungarna är ute jättemkt. Det spelar ingen roll och dessutom SKALL barn ha många förkylningar för att bygga upp sitt imunförsvar. Så mindre förkylningar är inget att sträva mot egentligen möjligtvis enbart för föräldrarnas skull för att slippa vaba och vara borta från jobbet. Men om man bara tänker på barnen så skall barnen ha många förkylningar. Det sistnämnda hörde jag senast imorse. Så det här med att sova ute är nog hugget som stucket när det gäller förkylningar.........

• Svar på tråden Ang Sova ute i vagn på dagis....
  • LabLover
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-05-18 19:51:37 följande:
    Mina söner skulle då aldrig sova i en vagn om det inte är på kvällen och de är trötta.
    Jag trodde aldrig att min dotter skulle sova inne på en madrass på golvet med ett gäng andra barn heller
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • hellokitty

mina barn ska byta från en vanligt dagis till ett ute-dagis till hösten så jag har ju min åsikt klar... det är bra för barn att vara ute mycket! i alla fall för mina barn.

• bangkok

Mina barn har alltid sovit ute väldigt mycket hela året och jag tror barnen mår väl av det.
    Båda barnen var öronbarn men sällan sjuka annars,
    De sov även ute om de hade lite feber vilket läkarna var överrens om bara var bra.
    Ser ganska ofta föräldrar som är ute med sin barn i vagn och alltid har suflett och regnskydd över i alla väder- skulle vilja höra varför?
    Man går väl ut med barnen för att de ska få frisk luft.

• Förälskad
    Starkast skrev 2010-05-18 17:14:07 följande:
    Det är väl rätt stor skillnad på ett litet rum och ute i friska luften.
    Jag var ironisk.
  • slangbella

Vår kille har sovit ute varje dag sedan han var 3-4 månader (förutom när det varit lägre temperaturer än 15-16 minus). På dagis sover han oftast ute också. Jag tror väl inte att det är någon dundermirakelmetod kanske, men jag tror definitivt att det är bättre att sova ute än inne så mycket som möjligt. I allafall där vi bor. 

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ♥¸.?°´¯) ♥
  • Hej och Hopp

Jag kommer att fixa en vagn till min dotter om vi inte får vårt förstahandsval där de sover inomhus
    MEN jag tycker inte att det är så konstigt att tycka att fsk borde ha vagnar att låna ut. Inte behöver man ta med madrass till de förskolor som sover inomhus eller matstol eller...
    Men som sagt - jag kommer snällt att fixa en vagn om det behövs (tack för tipsen)

• stockrosen

Jag tycker det är helt underbart att höra hur nöjda ni är!!!!!
    Tusen tack för att ni delar med er!!!!{#lang_emotions_flower}

• mage06
    Förälskad skrev 2010-05-18 17:12:06 följande:
    Hej  Haha.. Lite sanning i det du säger.. Men om barnen annars sover på filtar ute i gräset ökar man ju risken när de ligger i vagn, eller? För vagnarna står ändå väldigt nära varann, iaf på våran förskola..
  • Kithara

har inte läst mer än ts men det du besrkiver är samma som hos min sons dagmamma, och när han började där hade han inte sovit i sin vagn på flera månader, och absolut inte när den står stilla! Men han sover i vagnen där hur bra som helst, lika länge som hemma i sin säng och blir inte störd av ljuden omkring. Vi började där i februari så det var kallt men då sov han påklädd i ytterkläder och i åkpåse i fårull och allt sånt så han var aldrig kall där i! Jag önskar bara att jag visste hur f*n de gör för jag lyckas aldrig få honom att somna i vagnen hemma =)

Alltså är mina erfarenheter från det bara bra, inget att tveka på där ts!

• dazazz

har bara läst ts. min son sov nästan aldrig i vagnen innan han började på dagis, och absolut inte när den stod still. men på dagis sover han jättebra i vagnen, där sover de också ute till en rejäl bit under 0-gradigt. så även om han inte var van så blev det väldigt bra.

sedan kan jag inte låta bli att kommentera det där om smittspridningen. på vårt dagis hade de tidigare (innan vi började där) otroligt mycket sjukdomar och iom att de gick över till att sova utomhus och ha så mycket av sina aktiviteter som möjligt utomhus så minskade det dramatiskt. håller med om att det är viktigt att de får beta av sina förkylningar och visst får han förkylningar ändå men det är ju stor skillnad mellan att ha ett par vab-dagar i månaden och att vabba nästan konstant hela vinterhalvåret...
  • Xay1de

På vår FÖRSKOLA sover de inne, men sonen skulle lika gärna kunna sova ute. Att det är mycket liv och stoj runtomkring är väl bara bra. Då lär sig barnen att sova trots att det är liv runtomkring. Och om att sova i minusgrader...Bor i Norra Norrland. När sonen var liten låg han ute i -15 och sov, rejält inbäddad. Han sussade så gott så gott. Jag förstår inte varför föräldrar är så rädda för att låta sina barn sova ute...

• Motljus

På försökolan där min son ska börja sa de när vi var och hälsade på att de alltid sov ute. Hade sovit inne ca 5 gånger vintern som gick. Ett tag var det så kallt att de inte kunde vara ute så mycket som de brukade och märkte stor skillnad på hur sjuka barnen var då. När de var inne var det mer sjukdom än innan. Men det är ju inget vetenskapligt test precis men det är erfarenheten där.

• FruSen

Dottern ska börja dagis till hösten och de sover på madrass inomhus, men de verkar ocskå låta vissa barn sova ute i vagn. Jag ska fråga om det går att låta dottern sova ute i vagn istället.
    Jobbade på ett dagis för några år sedan där alla barnens sov ute i vagnar och funkade jättebra och barnen tyckte det var jättemysigt att få hoppa ner i vagnen med snutten och sova
    På vintern sov de också ute (bor i norrbotten), vi hade -15 som köldgräns och barnen kläddes i fleecekläder, tjocka sockar, vantar och mössa, kröp ner i en sovsäck i vagnen och en filt på det och guuuud vad man själv var sugen på att krypa ner där vissa dagar! Var hur mysigt som helst!

• EL I

bara läst ts.
    våra barn sover ute på dagis och det är kanonbra!! de sover ute ner till -15 grader och det har aldrig varit något problem. barn nr 1 sov ALDRIG i en stillastående vagn men sov gott om man gick med vagnen. När han började dagis så var det inget problem. de bara la honom i vagnen så somnade han.

barn nr 2 HATADE vagnen och vi var väldigt oroliga över hur det skulle gå! Han somnade från dag 1 i vagnen och har aldrig strulat.

Barn anpassar sig lätt! Dagis är ett ställe och hemma ett ställe. tror inte du ska oroa dig. Mycket bättre att de sover i sin egen vagn ute i lugn och ro än att sova i ett gäng på golvet inomhus. skönt att sova i frisk luft!

• stockrosen
    Xay1de skrev 2010-05-19 12:52:01 följande. Jag förstår inte varför föräldrar är så rädda för att låta sina barn sova ute...
    Vem är rädd?
    Tror inte att det är någon här i tråden som sagt att den är rädd.
    Känner du andra föräldrar som är rädda? Då kanske det vore intressant att fråga dem. Berätta gärna sen vad de är rädda för.
  • camas

båda mina har sovit/sover ute (ja den stor på 5 år gör det självklart inte längre) men 2 åring däckar ute i vagnen... de sover ute även om det är -15 grader...  inge problem med de :)

Filip 041227 och Tea 080401
  • neki

Vet inte ens var jag ska börja ifrån. ...

ingen verkar tänka längre än det som diskuterats.

All respekt till de som tycker att det fungerar både för de och deras barn att sova ute. Däremot de som inte gör det tänker inte bara på vad som fungerar eller inte , om smitto risken är mindre ellee inte.

Barn anpassar sig till allt för vi tvinga på de och vi blir tvingade att göra som förskolan säger eller forskarna:(liksom försökskaniner!

Vem tycker att det är mysigt med minus 10-15 graders luft hur än packad man är ! Prova själva ni vuxna som tror att det är bra..vilka än fördelarna är med sova ut så är det inte klokt i längden.

Det är bara härci Sverige som sådan forskning kan få fäste på våra förskolor. De behöver ju försöks kaniner , men mina barn kommer inte vara en av de!

Och vi har nog minst sjuka dagar i min familj !

Svar på tråden Ang Sova ute i vagn på dagis....