• mor till två kina tjejer

Torris

Hej,
    min flicka är torr i huden och därför river och kliar hon sig. Någon som har bra tips om hur jag kan hjälpa henne. Har provat Miniderm och liknande krämer. Hur ofta smörjer ni in era barn?

• Svar på tråden Torris
  • mor till två kina tjejer

Tack för alla svar.
    Vi fick också veta att det är vanligt att adoptivbarn är torra. När jag har läst om torr hud står det ofta att stress påverkar negativt och tänk den inre stress som uppstår i ett barn när de byter miljö och kommer till oss. Och den där första torrheten som fanns över hela kroppen på min flicka har försvunnit., men kvar är hennes sk Atopiskt eksem - böjveckseksem och för att dämpa besvären av dessa är det viktigt att hon inte blir torr i huden. Just nu smörjer vi med Scholls Fotkräm med bra resultat, men jag upplever att huden blir "imun" efter ett tag med en specifik kräm.
    Varken hudläkare eller apotek har rekomenderat oss att prova kräm uten mineraloljor, men det SKA vi göra. Mandelolja ska inhandlas. Varje gång jag frågar på apoteket rekommenderar de Miniderm och vi har testat den men gillade den inte alls.
    Har någon provat dermasilk (ett specialbehandlat silke)?

• Blå Flygare

Har inte testat drmasilk, men hört gott om den från föräldrar till RIKTIGT torra barn.
    Har testatsilkeslinlägg som är obehandlad silke (till skillnadfrån sån som finns i vanliga kläder)och det är kanon mot röda rumpor. Men nästan omöjligt att hitta!

• sgt pepper

Oj jag är nog den enda som tycker att miniderm fungerar. Vår dotter fick fnasig och prickig hud på vissa ställen för några månader sen, har aldrig förut haft några problem. Men efter att ha kört med miniderm morgon och kväll + babyolja i vattnet så är hon fin igen. För något år sedan så rekommenderade vår bvc sköterska Wileda (tror att det stavas så), vår dotter fick utslag på hela kroppen. Vår BVC sköterska sa att det var mycket ovanligt. Så det är nog bara att prova sig fram :).
    Tackar också för alla tips här.

• sgt pepper

Kom på att jag gärna (även om det inte är min tråd) tar emot tips på vad man ka göra förr torr hud i hårbotten. Vår dotter har afrohår. Sprayar med vatten och olivolja, men tycker ändå att hon ibland är torr och river och kliar.

• mapo51

Min son (dock inte adopterad) har också väldigt torr hud som kliar ibland och på vintern så blir det lätt eksem av det. Vi har pratat mycket med både läkare och sjuksköterskor som träffar mycket barn med eksem och vi har fått rekommenderat Propyless och även fått det utskrivet på recept.
    Rekommendationen är att smörja minst morgon och kväll, men helst ytterligare en gång per dag när det är som värst. Nu när luften inte är så torr längre så smörjer vi en gång per dag och alltid efter bad.
    Sluta inte att smörja bara för att ni tycker att det blir bättre utan fortsätt, vi märker nämligen direkt när vi slarvar med insmörjningen för sonen kliar sig.

Vi har testat Weledas produkter också, men de hjälper inte sonen och det tror jag är för att de är ganska starkt parfymerade (jag tycker hela skåpet luktar där vi har flaskan...). Vi använde även Miniderm i början, men slutade snabbt när sonen en gång fick nässelutslag över hela ryggen.

Sen vill jag också rekommendera er att kolla upp tvättmedlet som ni använder. Min son klarar inte av att vi använder sköljmedel för då får han utslag. Sköljmedlet finns ju kvar i kläderna efter tvätten och kan fällas ut när kläderna kommer i kontakt med den varma huden.
    Sen är det också så att sedan 1 mars 2008 så får man inte ha fosfater i tvätt medel längre och då har tillverkarna ersatt fosfater med något som heter zeoliter, som är små kristaller och dessa kan också sitta kvar i kläderna och ge utslag. Tyvärr så har vi inte hittat något zeolitfritt pulvertvättmedel i vanliga affärer (inte ens de som påstår sig vara bra för allergiker) utan vi får använda flytande tvättmedel som inte innehåller det alls.

Så förutom att barnen kan ha torr hud så kan även tvättmedel ställa till med en hel del.

Jag hoppas att ni hittar det som fungerar för er och som gör att er dotter slutar klia sig, jag vet hur jobbigt det är att se. Vår son kliar sig mycket på nätterna och det göra att han ibland går småsår.

• Ethi
    mapo51 skrev 2010-06-13 08:27:38 följande:
    Tyvärr så har vi inte hittat något zeolitfritt pulvertvättmedel i vanliga affärer (inte ens de som påstår sig vara bra för allergiker) utan vi får använda flytande tvättmedel som inte innehåller det alls.
    Vi använder också flytande tvättmedel (av samma anledning, vill inte ha med zeoliter), men jag har faktiskt hittat pulvertvättmedel i vanliga affärer som inte innehåller det. Ja, alltså ett tag hade jag för vana att läsa på alla jag kom över  Det luriga är, ja det har du väl redan sett, är att t ex Neutral inte skriver zeoliter på innehållsförteckningen. Däremot innehåller det natriumaluminiumsilikat, och det är en zeolit.

Men de här innehåller inte zeoliter, så vitt jag kan se. Natriumsilikat/sodium silicate räknas väl inte till zeoliter eftersom det saknar aluminium?

Grumme tvättsåpas pulvertvättmedel: http://front.onemedia.se/grumme.se/root/sites/default/files/image/innehallsforteckning/innehall_pulver.png

ICA tvättmedel och Euro shoppers tvättmedel (men inte Skona): http://www.ica.se/ICAs-egna-varor/Vara-egna-varumarken/ICAs-Sortiment/Tvattmedel/

Zeoliter: http://sv.wikipedia.org/wiki/Zeoliter

Natriumsilikat: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenglas

Fast det går ju lika bra att använda flytande
  • Ethi
    sgt pepper skrev 2010-06-12 22:12:00 följande:
    Kom på att jag gärna (även om det inte är min tråd) tar emot tips på vad man ka göra förr torr hud i hårbotten. Vår dotter har afrohår. Sprayar med vatten och olivolja, men tycker ändå att hon ibland är torr och river och kliar.
    Är du säker på att det är torrhet och inte svamp?
  • mapo51
    Ethi skrev 2010-06-13 11:43:36 följande:
    Vi använder också flytande tvättmedel (av samma anledning, vill inte ha med zeoliter), men jag har faktiskt hittat pulvertvättmedel i vanliga affärer som inte innehåller det. Ja, alltså ett tag hade jag för vana att läsa på alla jag kom över  Det luriga är, ja det har du väl redan sett, är att t ex Neutral inte skriver zeoliter på innehållsförteckningen. Däremot innehåller det natriumaluminiumsilikat, och det är en zeolit.

Men de här innehåller inte zeoliter, så vitt jag kan se. Natriumsilikat/sodium silicate räknas väl inte till zeoliter eftersom det saknar aluminium?

Grumme tvättsåpas pulvertvättmedel: front.onemedia.se/grumme.se/root/sites/defaul...

ICA tvättmedel och Euro shoppers tvättmedel (men inte Skona): www.ica.se/ICAs-egna-varor/Vara-egna-varumark.../

Zeoliter: sv.wikipedia.org/wiki/Zeoliter

Natriumsilikat: sv.wikipedia.org/wiki/Vattenglas

Fast det går ju lika bra att använda flytande
    Jag kollade så sent som idag och både Icas egna och Neutral (15-30% enligt deras hemsida) innehåller zeoliter... i alla fall enligt den förenklade innehållsförteckningen. 

Vi hade Icas parfymfria förut men när de började med zeoliter så blev sonen rödflammig över hela kroppen. Det tråkiga är att de tidigare annonserade den som fosfatfri, men när andra tillverkare ersatte fosfater med zeoliter så tillförde ICA zeoliter i sina trots att det fungerade bra innan, i alla fall för oss.
  • sgt pepper

Tack för tipset Ethi - ska kolla nästa gång vi är på bvc om det kan vara svamp, det är mest på vissa ställen i hårbotten.
    Jag  är allergisk mot tvättmedel och måste använda tvättsåpa, så så klart blir det automatiskt att vi inte utsätter vår dotter för det heller. Alltid lika kul att sova i reselakan på semestern Flört.

• Ethi
    mapo51 skrev 2010-06-13 16:56:38 följande:
    Jag kollade så sent som idag och både Icas egna och Neutral (15-30% enligt deras hemsida) innehåller zeoliter... i alla fall enligt den förenklade innehållsförteckningen. 

Vi hade Icas parfymfria förut men när de började med zeoliter så blev sonen rödflammig över hela kroppen. Det tråkiga är att de tidigare annonserade den som fosfatfri, men när andra tillverkare ersatte fosfater med zeoliter så tillförde ICA zeoliter i sina trots att det fungerade bra innan, i alla fall för oss.
    Ja, att Neutral innehåller zeoliter (men utan att skriva det med just ordet zeoliter i innehållsförteckningen utan det mer okända natriumaluminiumsilikat, som är ett specifikt ord för en specifik zeolit) var ju lite av min poäng, ja...

När det gäller ICA's tvättmedel så blir jag lite förvånad... Menar du verkligen märket ICA, eller tänker du på ICAs märke Skona? För Skona innehåller zeoliter, det är riktigt. Jag använde Skona tidigare och har för mig att det var fosfat- och zeolitfritt men att de sedan tillsatte zeoliter "när alla andra gjorde det". Så jag tänker att det kanske är det du tänker på?

Tvättmedlet som däremot heter ICA parfymfri kulörtvätt och ser ut så här: http://www.ica.se/ImageVault/Images/width_135/id_3563/ImageVaultHandler.aspx har den här innehållsförteckningen:

Innhållsförteckning: 
    Sodium Carbonate/ 497-19-8
    Sodium Silicate/ 1344-09-8
    Sodium Sulfate/ 7757-82-6
    Sodium Cocoate/ 61789-31-9
    Laureth-9/ 3055-99-0
    Sodium Citrate/ 6132-04-3
    Sodium Tallowate/ 8052-48-0
    Sodium Acrylic Acid/MA Copolymer/ 52255-49-9
    Laureth-3/ 3055-94-5
    Cellulose Gum/ 9004-32-4
    Subtilisin/ 9014-01-1
    PVP/ 9003-39-8
    Silicone blockpolymerisate paraffine silicate matrix/-
    Amylase/ 9000-90-2
    Aqua/ 7732-18-5 

Jag kan inte se att någon av dessa är en zeolit, dvs en aluminiumsilikatförening...?

Jag kan inte se det i någon av de andra som har märket ICA heller... Inte heller i Euroshoppers, som ju är ICAs billighetsmärke. Euroshopper kulörtvätt parfymfri har innehållsförteckningen:

Innehålsförteckning: 
    Sodium Carbonate/ 497-19-8
    Sodium Silicate/1344-09-8
    Trideceth-8/24938-91-8
    Sodium Cocoate/61789-31-9
    Trideceth-3/4403-12-7
    Cellulose Gum/9004-32-4
    Subtilisin/ 9014-01-1 

Det är väl inga zeoliter där heller?

Och som sagt, Grumme pulver kan du ju annars alltid använda. Här hittar du innehållsförteckningen till det: http://front.onemedia.se/grumme.se/root/sites/default/files/image/innehallsforteckning/innehall_pulver.png
  • Ethi
    sgt pepper skrev 2010-06-13 17:11:45 följande:
    Tack för tipset Ethi - ska kolla nästa gång vi är på bvc om det kan vara svamp, det är mest på vissa ställen i hårbotten.
    Ja, det låter mer som svamp då tycker jag... Det ser ut lite som mjäll eller torr och fnasig hud (en del kan få som finnar eller bölder eller att håret liksom skrubbas av där också) och sitter fläckvis. Har man otur och råkar ut för den "afrikanska hårsvampen" så kan det tydligen vara riktigt svårt att få bort...

Lillebror hade svamp när vi fick honom. Vi tänkte att han kanske var torr...? Det såg ut som mjäll i fläckar och såg bättre ut när vi hade oljat in. Sen spred det sig till storebror och då fattade vi ju att det var något annat. Men BVC-läkaren viftade bort det, när jag ville att de skulle ta skrapprov, och sa (helt felaktigt, jag baxnade faktiskt nästan) att: "Näää, det där är bara mjäll! Småbarn får inte hårsvamp!"  Eller hur. Det är ju faktiskt urvanligt med hårsvamp på småbarn men inte mjäll I alla fall. Jag provade med att raka sönerna och tvättade med fungoral-schampo efter anvisningarna på paketet (eftersom jag via andra fick lära mig att en del faktiskt fått den kuren av läkarna för mildare svamp), och hade tur att det försvann. Det var inte den "elaka" svampen utan en snällare variant. Men egentligen ska det utredas och behandlas rätt, ofta både med schampo och tabletter samtidigt. Och flickor testar man ju liksom inte så där lite på måfå med att raka...

Lycka till! Och bar beredd på att få stå på dig
  • sgt pepper

Till Ethi
    Tack igen. Vet en tjej som fick raka av sig håret, vore så trist när det blivit så långt nu. Men välbefinnandet får ju så klart gå först. Ska maila med vår bvc sköterska - hon är en ängel så jag hoppas att det inte ska vara något problem att få testa om det är svamp. Precis som du skrev så tycker jag att det blir lite bättre efter att ha oljat in hårbotten, men tycker ändå att hon river sig i hårbotten särskilt på natten.

Svar på tråden Torris