Torris
Hej,
min flicka är torr i huden och därför river och kliar hon sig. Någon som har bra tips om hur jag kan hjälpa henne. Har provat Miniderm och liknande krämer. Hur ofta smörjer ni in era barn?
Hej,
min flicka är torr i huden och därför river och kliar hon sig. Någon som har bra tips om hur jag kan hjälpa henne. Har provat Miniderm och liknande krämer. Hur ofta smörjer ni in era barn?
Tack för alla svar.
Vi fick också veta att det är vanligt att adoptivbarn är torra. När jag har läst om torr hud står det ofta att stress påverkar negativt och tänk den inre stress som uppstår i ett barn när de byter miljö och kommer till oss. Och den där första torrheten som fanns över hela kroppen på min flicka har försvunnit., men kvar är hennes sk Atopiskt eksem - böjveckseksem och för att dämpa besvären av dessa är det viktigt att hon inte blir torr i huden. Just nu smörjer vi med Scholls Fotkräm med bra resultat, men jag upplever att huden blir "imun" efter ett tag med en specifik kräm.
Varken hudläkare eller apotek har rekomenderat oss att prova kräm uten mineraloljor, men det SKA vi göra. Mandelolja ska inhandlas. Varje gång jag frågar på apoteket rekommenderar de Miniderm och vi har testat den men gillade den inte alls.
Har någon provat dermasilk (ett specialbehandlat silke)?
Har inte testat drmasilk, men hört gott om den från föräldrar till RIKTIGT torra barn.
Har testatsilkeslinlägg som är obehandlad silke (till skillnadfrån sån som finns i vanliga kläder)och det är kanon mot röda rumpor. Men nästan omöjligt att hitta!
Oj jag är nog den enda som tycker att miniderm fungerar. Vår dotter fick fnasig och prickig hud på vissa ställen för några månader sen, har aldrig förut haft några problem. Men efter att ha kört med miniderm morgon och kväll + babyolja i vattnet så är hon fin igen. För något år sedan så rekommenderade vår bvc sköterska Wileda (tror att det stavas så), vår dotter fick utslag på hela kroppen. Vår BVC sköterska sa att det var mycket ovanligt. Så det är nog bara att prova sig fram :).
Tackar också för alla tips här.
Kom på att jag gärna (även om det inte är min tråd) tar emot tips på vad man ka göra förr torr hud i hårbotten. Vår dotter har afrohår. Sprayar med vatten och olivolja, men tycker ändå att hon ibland är torr och river och kliar.
Min son (dock inte adopterad) har också väldigt torr hud som kliar ibland och på vintern så blir det lätt eksem av det. Vi har pratat mycket med både läkare och sjuksköterskor som träffar mycket barn med eksem och vi har fått rekommenderat Propyless och även fått det utskrivet på recept.
Rekommendationen är att smörja minst morgon och kväll, men helst ytterligare en gång per dag när det är som värst. Nu när luften inte är så torr längre så smörjer vi en gång per dag och alltid efter bad.
Sluta inte att smörja bara för att ni tycker att det blir bättre utan fortsätt, vi märker nämligen direkt när vi slarvar med insmörjningen för sonen kliar sig.
Vi har testat Weledas produkter också, men de hjälper inte sonen och det tror jag är för att de är ganska starkt parfymerade (jag tycker hela skåpet luktar där vi har flaskan...). Vi använde även Miniderm i början, men slutade snabbt när sonen en gång fick nässelutslag över hela ryggen.
Sen vill jag också rekommendera er att kolla upp tvättmedlet som ni använder. Min son klarar inte av att vi använder sköljmedel för då får han utslag. Sköljmedlet finns ju kvar i kläderna efter tvätten och kan fällas ut när kläderna kommer i kontakt med den varma huden.
Sen är det också så att sedan 1 mars 2008 så får man inte ha fosfater i tvätt medel längre och då har tillverkarna ersatt fosfater med något som heter zeoliter, som är små kristaller och dessa kan också sitta kvar i kläderna och ge utslag. Tyvärr så har vi inte hittat något zeolitfritt pulvertvättmedel i vanliga affärer (inte ens de som påstår sig vara bra för allergiker) utan vi får använda flytande tvättmedel som inte innehåller det alls.
Så förutom att barnen kan ha torr hud så kan även tvättmedel ställa till med en hel del.
Jag hoppas att ni hittar det som fungerar för er och som gör att er dotter slutar klia sig, jag vet hur jobbigt det är att se. Vår son kliar sig mycket på nätterna och det göra att han ibland går småsår.
Tack för tipset Ethi - ska kolla nästa gång vi är på bvc om det kan vara svamp, det är mest på vissa ställen i hårbotten.
Jag är allergisk mot tvättmedel och måste använda tvättsåpa, så så klart blir det automatiskt att vi inte utsätter vår dotter för det heller. Alltid lika kul att sova i reselakan på semestern .
Till Ethi
Tack igen. Vet en tjej som fick raka av sig håret, vore så trist när det blivit så långt nu. Men välbefinnandet får ju så klart gå först. Ska maila med vår bvc sköterska - hon är en ängel så jag hoppas att det inte ska vara något problem att få testa om det är svamp. Precis som du skrev så tycker jag att det blir lite bättre efter att ha oljat in hårbotten, men tycker ändå att hon river sig i hårbotten särskilt på natten.