• Enanki

Barn på balkongen?!

Jag och min sambo tycker inte lika vad gäller om våran son får gå ut på balkongen eller inte, jag tycker absolut INTE att han får vara där medans min sambo lät honom vara ute där med sin snart åttaåriga storasyster (Vår son blir två år i höst)

Jag blir livrädd och då blir min sambo arg på mig och tycker jag är löjlig.. vi bor på tredje våningen så om han ramlar ner så skulle han nog dö..

Det står inget därute förutom ett bord han antagligen inte kommer upp på och att han skulle ta sig över räcket är väl 1% av 100 typ.. men tänk om hans storasyster lyfter upp honom.. eller så får dom med sig något ut som han kan ställa sig på.. jag vet inte..

Hur ska jag få honom att förstå att  det KAN hända något?

• Svar på tråden Barn på balkongen?!
  • slangbella

Jag har ångest över att jag lämnar min 22 månaders utan uppsikt på altanen/farstukvisten nån kort stund ibland. Vi har en barngrind så han inte kan smita, men klättra det är han en fena på. Skulle aldrig i livet lämna honom ensam på en balkong på tredje våningen.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ♥¸.?°´¯) ♥
  • Annaïck

Låter inte som en bra idé att lämna ett så litet barn på balkongen. Om de absolut ska leka där - ta bort bordet!

• Enanki

Skönt att jag fått lite fler svar nu :)

Jag vill ha det som en liten regel att de inte ska vara där alls utan att vi är i närheten och kan se vad som händer, ska försöka banka in lite vett i sambon också :) Det är så jobbigt att gå till jobbet och undra vad som kan hända här hemma när inte jag är med.. vill ju att han ska förstå min oro =/

• PennyD

Inga ungar på balkongen här inte. Vi bor på andra våningen, men som du säger, det räcker för att dö!

• Finesse

Visst en balkong kan vara farlig. Men en 8-åring har väl tillräckligt mkt vett till att kunna veta vad som kan hända. Fast iofs beror det ju på vilken 8-åring man pratar om.

Sen jag var 8 år har jag varit barnvakt till min lillasyster. Så nog kan en 8-åring kunna ha ansvar över ett litet barn för en stund.

Ebba 071228
  • Näbbmusen

Vi har som regel att INGA barn på balkongen utan vuxna med!
    Har en säkerhetskedja ifall vi vill ha lite öppet.. bor på tredje våningen och även om räcket är högt på våran balkong så ska sonen alltid stå på stolarna och titta ned (vilket är absolut förbjudet på våran balkong med).
    Jag tror att han skulle ha hoppat ned inom 3 minuter om han lämnades ensam! Och det skulle ingen 8 åring kunna hejda då han är både stark och tung, så vill han så vill han..

• Mamma till Philip Nova Elliot

Jag har en snart 8 åring och en som blir 3 i aug. de hittar på alla möjliga hyss tillsammans och jag skulle INTE vilja att de var på nån balkong ensamma....(vi bor i radhus o här springer de ut på gården tillsammans eller ensamma men med uppsikt)

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • augustisten
    Finesse skrev 2010-07-02 22:23:15 följande:
    Visst en balkong kan vara farlig. Men en 8-åring har väl tillräckligt mkt vett till att kunna veta vad som kan hända. Fast iofs beror det ju på vilken 8-åring man pratar om.

Sen jag var 8 år har jag varit barnvakt till min lillasyster. Så nog kan en 8-åring kunna ha ansvar över ett litet barn för en stund.
    Fast det är ju stor skillnad på att låta en åttaåring passa ett mindre barn i en säker barnanpassad miljö och på en balkong.

Åttaåringar har varken fullt utvecklat konsekvenstänkande eller impulskontroll. Får de en idé eller att infall kan de mycket väl glömma att de passar ett barn. De inser inte vad det innebär att lämna barnet ensam på balkongen om det ringer på dörren eller att lyfta upp det på bordet för att kunna se utsikten bättre och sedan kanske bli distraherade av telefonen. Jag tycker att det är fel att lägga ett sådant ansvar på en åttaåring.
  • Isanje
    Finesse skrev 2010-07-02 22:23:15 följande:

Det är föräldrarnas ansvar att ha koll på barnet,inte ett annat barns ansvar.
  • alvias78

När jag åker och hälsar på min mormor med mina barn så får de absolut inte gå ut på balkongen utan någon vuxen. Vi bor på markplan, och även om jag uppvuxen med balkong så är jag skit rädd. Min mormor bor också på tredje våningen. Det är högt och när olyckan väl händer så går det mycket fort.
    Sen undrar jag varför det är storasysters uppgift att se till lillebror? Lillebror är inte henns ansvar.

• Puls

Jag känner hur mitt adrenalin ökar när jag läser trådstarten.
    Inte en chans att en två-åring skulle få vara på balkongen utan att en vuxen är med
    Att sätta ett sånt ansvar på en 8-åring är inte schysst, om det mot alla odds och Gud förbjude, får den 8-åringen leva med det hela livet.

Då får 2-åringen vänta tills jag kan vara med.

• vi5

lyssnar han inte på dig hade jag visat artiklar om barn som har ramlat ut från balkonger hjälper inte det lås balkongen & ta med nyckeln till jobb ;) De kan väl gå ut någon annanstans?

• Virus85

Min mor har en stor altan med massa möbler och en stor spetsig sten nedanför min son som är 18 mån klättrade över och hängde på andra sidan... under den tiden så ställde jag bara disken i köket som tog mindre än 1 minut... det va tur att han höll fast sig så att han inte tappade greppet då hade han slagit i bakhuvudet i den stora stenen... så nej barn ska inte leka på balkonger riskerna är för stora att barnet klättra över och det går på 2 röda...

Svar på tråden Barn på balkongen?!