• Här och nu

Om din partner förgrep sig på ert barn?

Vi behöver inte diskutera så mycket vem som har rätt och fel. Frågan är vad du känner att DU troligen skulle göra. Sen är jag ganska säker på att om andra föräldern vet det, måste den anmäla. Framförallt VILL man väl det. Jag skulle vilja dra direkt, men skulle be om hjälp ändå, eftersom jag vill att mina barn o deras pappa ska ha en bra relation ändå. Dock övervakat.

• Svar på tråden Om din partner förgrep sig på ert barn?
  • Isanje
    MammaBecca skrev 2010-07-13 07:55:58 följande:
    Jo, jag håller med dig helt och fullt i det. Fast lagen fungerar inte så.
    Tar man upp en vårdnadstvist, kan pappan få umgängesrätt. Även efter det att han är dömd för incest.
    Övervakat isånna fall.
  • MammaBecca
    Isanje skrev 2010-07-13 08:02:37 följande:
    Övervakat isånna fall.
    Nej, det är inte säkert. Dessutom blir det oftast bara för det barnet som han har begått övergrepp emot och dessutom under en viss begränsad tid.
    Om ni har fler barn ihop kan ha full rätt att träffa dem lika mycket som innan utan bevakning.
    Tar du upp i rättegång att du vill ha ensam vårdnad, kan du t.o.m. bli tvungen att lämna över dina barn till pappan varanann vecka eller helg.
  • Isanje
    MammaBecca skrev 2010-07-13 08:22:56 följande:
    Nej, det är inte säkert. Dessutom blir det oftast bara för det barnet som han har begått övergrepp emot och dessutom under en viss begränsad tid.
    Om ni har fler barn ihop kan ha full rätt att träffa dem lika mycket som innan utan bevakning.
    Tar du upp i rättegång att du vill ha ensam vårdnad, kan du t.o.m. bli tvungen att lämna över dina barn till pappan varanann vecka eller helg.
    Men det är ju fan sinnessjukt.
  • MammaBecca
    Isanje skrev 2010-07-13 09:43:42 följande:
    Men det är ju fan sinnessjukt.
    Ja, det är det
  • VirrigaVerna
    Rödnäbba skrev 2010-07-11 12:07:35 följande:
    Hjälper inte om du inte har starka bevis.
    Finns det bevis på övergrepp så är det inte faderns "rätt" att träffa barnet som räknas utan hur det skulle påverka barnet att träffa honom man tar hänsyn till.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-07-11 08:57:00 följande:
    Lagen är inte tydlig på andra hållet heller i så fall. Som jag sagt innan har ett barn inte samma rättigheter.
    Här har du fel.
    Om man bedömer det som skadligt att barnet träffar förövaren så tvingas inte barnet till det.
    Om det finns bevis för att ett övergrepp har skett så är det inte ovanligt att förövaren blir av med vårdnaden och även umgängesrätten så länge som det bedöms som skadligt för barnet att ha kontakt.
  • Rödnäbba
    VirrigaVerna skrev 2010-07-13 20:32:13 följande:
    Finns det bevis på övergrepp så är det inte faderns "rätt" att träffa barnet som räknas utan hur det skulle påverka barnet att träffa honom man tar hänsyn till.
    I alla de andra 95% där det inte finns starka bevis så är det faders rätt som gäller.
  • Rödnäbba
    VirrigaVerna skrev 2010-07-13 20:34:41 följande:
    Här har du fel.
    Om man bedömer det som skadligt att barnet träffar förövaren så tvingas inte barnet till det.
    Om det finns bevis för att ett övergrepp har skett så är det inte ovanligt att förövaren blir av med vårdnaden och även umgängesrätten så länge som det bedöms som skadligt för barnet att ha kontakt.
    Och var ligger tydligheten?
  • VirrigaVerna
    Rödnäbba skrev 2010-07-13 20:40:37 följande:
    I alla de andra 95% där det inte finns starka bevis så är det faders rätt som gäller.
    Det är en annan femma. För finns det inga bevis så är det ju svårare att ta till åtgärder.
  • Rödnäbba
    VirrigaVerna skrev 2010-07-13 20:41:40 följande:
    Det är en annan femma. För finns det inga bevis så är det ju svårare att ta till åtgärder.
    Ja, och det är de flesta barn det som inte kan uppvisa tillräckliga "bevis". Deras ord räcker ju inte långt tex.
  • LillTussa

Om min partner förgrep sig på mina barn:

1. skulle han inte länge ha hela knän

2. Aldrig se ryken av sina barn

Svar på tråden Om din partner förgrep sig på ert barn?