• Här och nu

Om din partner förgrep sig på ert barn?

Vi behöver inte diskutera så mycket vem som har rätt och fel. Frågan är vad du känner att DU troligen skulle göra. Sen är jag ganska säker på att om andra föräldern vet det, måste den anmäla. Framförallt VILL man väl det. Jag skulle vilja dra direkt, men skulle be om hjälp ändå, eftersom jag vill att mina barn o deras pappa ska ha en bra relation ändå. Dock övervakat.

• Svar på tråden Om din partner förgrep sig på ert barn?
  • BamBam
    Rödnäbba skrev 2010-07-10 19:28:18 följande:
    så du skulle ta risken att förlora vårdnaden?

Och hur skulle det gå till rent praktiskt? Skulle du inte lämna barnet till förskolan? Hur skulle du hindra pappan att hämta barnet där? Och vad innebär "kämpa som en tok"...?
    Om barnet berättar om övergrepp, och det blir en polissak så tror jag inte att pappan får ha nåt umgänge under den tiden.
    Love me or Hate me. Either way i´m still on your mind.
  • stortå

Lite dum vinkling på frågan från början. Ni utgår från att det är mannen som förgriper sig på barnet. Jag gillar inte när ni utgår från att mannen är ett svin. De flesta av oss är ganska hyggliga människor trots att vi är män.

• Rödnäbba
    BamBam skrev 2010-07-10 19:32:11 följande:
    Om barnet berättar om övergrepp, och det blir en polissak så tror jag inte att pappan får ha nåt umgänge under den tiden.
    Jo, en polisanmälan hindrar inte pappan att träffa barnet.
  • Här och nu

Och hur skulle det gå till rent praktiskt? Skulle du inte lämna barnet till förskolan? Hur skulle du hindra pappan att hämta barnet där? Och vad innebär "kämpa som en tok"...?
    Tror ju inte att en förälder som förgripit sig på sitt barn får hämta det på förskolan.
  • Plutteli
    stortå skrev 2010-07-10 19:32:19 följande:
    Lite dum vinkling på frågan från början. Ni utgår från att det är mannen som förgriper sig på barnet. Jag gillar inte när ni utgår från att mannen är ett svin. De flesta av oss är ganska hyggliga människor trots att vi är män.
    Eh va? Frågan är vad man skulle göra om ens PARTNER anklagas för att ha förgripit sig på det gemensamma barnet. Att TS sedan skriver ur sin situation och hon tydligen har en man så blir det ju så. Jag skriver ur min situation och min partner är också en man, majoriteten som svarar i tråden har en partner som är man. Så då är det väll klart att det mest handlar om män, eller?
    Om du har en partner som är kvinna får du ju skriva utifrån det perspektivet!
  • Här och nu
    stortå skrev 2010-07-10 19:32:19 följande:
    Jag skrev inget om det i ts. Men jag är kvinna o hetero, så då blir det ju pappan om jag inte gör det själv. 98% som förgriper sig är män. 2 är kvinnor. Men mest män.
  • BamBam
    Rödnäbba skrev 2010-07-10 19:35:25 följande:
    Jo, en polisanmälan hindrar inte pappan att träffa barnet.
    Där har du nog fel.
    Love me or Hate me. Either way i´m still on your mind.
  • Här och nu
    Plutteli skrev 2010-07-10 19:19:55 följande:
    Det finns tom en undantagslag i Svensk lagstiftning som ger sänkt straff eller inget straff alls om man tex skulle misshandla sin partner om man kommer på honom med att våldta ens barn. Men men.
    Jag hade inte gått till handrgripligheter på riktigt, men jag hade kännt för det! Dock vill jag gärna se till att mitt barn faktiskt har iaf en vettig förälder som finns där för henne.

Sen finns det tyvärr många kvinnor framförallt som erkännt själva att de haft hundra och en orsak till varför de tror sig inte klara sig utan en man och därför stannat hos sin partner trots vetskapen om att han våldtar deras barn. Andra kvinnor har varit så inne på att de bara måste få det att fungera att de helt väljer att förneka att våldtäkterna sker trots att de egentligen vet om det. Så alla är inte så "oskyldiga" att de stannar av rädsla för att både de och barnen skall dö annars.
    Den lagen tror jag faktiskt inte på.
  • Plutteli

Om det blir polisutredning av det så får inte pappan ha obevakade möten under tiden. Blir han friad hade jag överklagat, det stora problemet skulle väll bli om han frias i högsta möjliga instans och således ges fri tillgång till vårat barn. Då hade jag fått stå ut men hoppats att min dotter gjort allt för att visa själv att hon inte vill ha med honom att göra. Från ca 12 års ålder får man inte längre tvinga barn till umgänge så kan jag förhala det som går fram tills dess så kan hon själv säga ifrån då OM han frias.
  • Rödnäbba
    BamBam skrev 2010-07-10 19:36:47 följande:
    Där har du nog fel.
    Nej, där har jag nog rätt
Svar på tråden Om din partner förgrep sig på ert barn?