• MrsQuitaz

3,5 månaders vägrar ta flaska med ersättning. Tips och råd efterfrågas!

Hej,

Min 3,5 månader gamla son vägrar ta flaskan. jag har försökt med olika nappar och med olika ersättning men inget fungerar. jag skulle behöva lite tips och råd om hur jag kan göra för att få honom att ta den.

ps: anledningen till att jag vill ge ersättning är att min mjölk inte räcker till och att ständigt skriker av hunger trots ammning varje timme. Jag har intensivammat men det har inte hjälpt. Bvc har noterat viktnedgång, han följer inte längre sin kurva och hon har sagt att vi ska börja med ersättning som tillägg.

tack på förhand =)

• Svar på tråden 3,5 månaders vägrar ta flaska med ersättning. Tips och råd efterfrågas!
  • Blomma 83

Nu har han inte ätit sen kvart över nio i morse. Tar inte flaskan än... Får vatten på sked för att inte torka ut...frågan är hur länge jag kan dra ut på det utan att han tar skada...

• MrsQuitaz
    Blomma 83 skrev 2010-07-28 14:59:07 följande:
    Nu har han inte ätit sen kvart över nio i morse. Tar inte flaskan än... Får vatten på sked för att inte torka ut...frågan är hur länge jag kan dra ut på det utan att han tar skada...
    har du gett honom gröt eller någon annan smakis? erbjud flaska hela tiden och till slut ska du se att han hugger till. jag tror inte att han tar skada. bvc säger att ett friskt barn inte svälter sig själv. han kommer alltså att äta när hungern blir överväldigande. lycka till
  • Blomma 83

Han brukar få gröt, imorse åt han bara lite grann och sen ammade han, sen dess inget.
    Han trycker händerna i munnen så hungrig är han, varför tar han då inte flaska.... har han inte tagit till kl 18 så får jag fram med bröstet. Jag vill verkligen inte det ...

• Blomma 83

9 timmar och han tar inte flaskan... Hungrig som bara den. Suck... varför varför varför???

• LillTussa
    Blomma 83 skrev 2010-07-28 19:24:56 följande:
    9 timmar och han tar inte flaskan... Hungrig som bara den. Suck... varför varför varför???
    Alltså, ge honom bröstet om det tjorvar, det är ju ingen ide att plåga varken sig själv eller bäbis. En hungrig bäbis tar inte alltid flaskan om än den är hungrig, det är som bäbisar som vägrar somna för att de är övertrötta. 
    Introducera hellre när de är lagom mätta och gör det till en trevlig procedur. Han är ju trots allt ganska liten och det kommer så småningom om man inte stressar fram det. Har du en amning som funkar kanske du kan ta det lugnare med flaskan? 

Jag "snuttade" ett ljud när jag gav bröstet, sen när jag började ge flaskan gjorde jag samma ljud. Nu när lillan krånglar med vällingen för att hon är så trött så gör jag samma ljud och då brukar hon börja suga.

Jag menar inte att kritisera, utan kanske att man kan gå andra vägar än den hårda..
  • MrsQuitaz
    Blomma 83 skrev 2010-07-28 19:24:56 följande:
    oj vad jobbigt ni verkar ha det. är han gnällig, gråter och skriker?
    hoppas natten ska gå bra för er =)
  • Blomma 83
    LillTussa skrev 2010-07-28 22:41:53 följande:
    Alltså, ge honom bröstet om det tjorvar, det är ju ingen ide att plåga varken sig själv eller bäbis. En hungrig bäbis tar inte alltid flaskan om än den är hungrig, det är som bäbisar som vägrar somna för att de är övertrötta. 
    Introducera hellre när de är lagom mätta och gör det till en trevlig procedur. Han är ju trots allt ganska liten och det kommer så småningom om man inte stressar fram det. Har du en amning som funkar kanske du kan ta det lugnare med flaskan? 

Jag "snuttade" ett ljud när jag gav bröstet, sen när jag började ge flaskan gjorde jag samma ljud. Nu när lillan krånglar med vällingen för att hon är så trött så gör jag samma ljud och då brukar hon börja suga.

Jag menar inte att kritisera, utan kanske att man kan gå andra vägar än den hårda..
    Ja, för den hårda vägen funkade inte för oss... Jag har provat vid alla möjliga tillfällen tidigare. Under några veckors tid provade jag varje dag. Han är inte ledsen utan väldigt ivrig men fattar inte hur han ska suga...
  • Blomma 83
    MrsQuitaz skrev 2010-07-29 00:39:09 följande:
    oj vad jobbigt ni verkar ha det. är han gnällig, gråter och skriker?
    hoppas natten ska gå bra för er =)
    Superjobbigt. men han var inte gnällig hela tiden utan vi kunde avleda honom. Han sov även lite oxå.
    Gud vad han myste när han fick bröstet. Åt länge och sakta.
    Natten gick bra. Antingen var han helt slut eller så hade magen vant sig vid att inte få mat på länge för han somnade 22.30 och vaknade inte förens 05.00 och skulle äta. Har aldrig hänt tidigare... 
  • MrsQuitaz
    Blomma 83 skrev 2010-07-29 09:27:24 följande:
    Superjobbigt. men han var inte gnällig hela tiden utan vi kunde avleda honom. Han sov även lite oxå.
    Gud vad han myste när han fick bröstet. Åt länge och sakta.
    Natten gick bra. Antingen var han helt slut eller så hade magen vant sig vid att inte få mat på länge för han somnade 22.30 och vaknade inte förens 05.00 och skulle äta. Har aldrig hänt tidigare... 
    skönt att höra att det inte var allt för mycket gnäll och att hanb fick sova och äta bra på natten. hur ska ni göra idag? fortsätter ni med bröstet eller ska du ge flaska? lycka till och grattis till så många timmars sammanhängande sömn, jag längtar till att den dagen kommer till oss =)
  • Sandrakim

Jag har inte läst hela tråden.
    Dricker han ersättningen om ha får den på sked? Vi servera ibland välling på sked och gick det ner en hel del.
    Har ni kollat om han är laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker? Min ena tjej vägrade först ta flaskan, men efter mycket lurande och trixande så gick det tillsist. Nu drygt två år senare så vet jag varför hon inte ville ha flaskan. Hon är laktosintolernat och fick antagligen ont i magen av ersättningen. Vi förstod inte varför hon skrek och eftersom vi var förstagångsföräldrar med tvillingar så trodde vi allt var normalt. Ett år hann hon lida innan vi fick reda på vad det var.

• Blomma 83
    Sandrakim skrev 2010-07-29 14:51:36 följande:
    Jag har inte läst hela tråden.
    Dricker han ersättningen om ha får den på sked? Vi servera ibland välling på sked och gick det ner en hel del.
    Har ni kollat om han är laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker? Min ena tjej vägrade först ta flaskan, men efter mycket lurande och trixande så gick det tillsist. Nu drygt två år senare så vet jag varför hon inte ville ha flaskan. Hon är laktosintolernat och fick antagligen ont i magen av ersättningen. Vi förstod inte varför hon skrek och eftersom vi var förstagångsföräldrar med tvillingar så trodde vi allt var normalt. Ett år hann hon lida innan vi fick reda på vad det var.
    Han äter ersättning om han äter på sked, men gud vilket evighetsjobb alltså. Ont i magen har han inte, då han skriker och gråter så fort han ser flaskan.
    Har haft bröstmjölk i flaskan oxå men ingen skillnad. Har även provat att ha vatten i flaskan men samma sak där... 
  • Blomma 83
    MrsQuitaz skrev 2010-07-29 14:33:30 följande:
    skönt att höra att det inte var allt för mycket gnäll och att hanb fick sova och äta bra på natten. hur ska ni göra idag? fortsätter ni med bröstet eller ska du ge flaska? lycka till och grattis till så många timmars sammanhängande sömn, jag längtar till att den dagen kommer till oss =)
    Han har fått bröstet idag och kommer att få ett tag framöver. En del säger att han inte är mogen och att jag ska vänta några veckor och göra samma visa.
    Flaskvägran ligger i släkten då hans två kusiner var likadana. Kan sånt gå i arv ;)
    En envis kille med stor integritet helt enkelt. 
  • MrsQuitaz
    Blomma 83 skrev 2010-07-29 18:23:25 följande:
    Han har fått bröstet idag och kommer att få ett tag framöver. En del säger att han inte är mogen och att jag ska vänta några veckor och göra samma visa.
    Flaskvägran ligger i släkten då hans två kusiner var likadana. Kan sånt gå i arv ;)
    En envis kille med stor integritet helt enkelt. 
    jag var hos bvc idag och vi pratade om detta med att ge flaska vs bröst. hon frågade hur jag gick över från bröstet och jag sa att jag hde bestämt mig! hon sa att barn känner av sånt, är man bestämd i orden men inte i hjärtat så vet barnen det och kämpar för sin sak. är man däremot helt övertygad själv så kommer barnet att ge med sig. svammel eller inte, så var det nog för oss =)
  • jinxan

Ge ersättningen med kopp.. :) eller teskedsmått..

• Blomma 83
    MrsQuitaz skrev 2010-07-29 21:52:17 följande:
    jag var hos bvc idag och vi pratade om detta med att ge flaska vs bröst. hon frågade hur jag gick över från bröstet och jag sa att jag hde bestämt mig! hon sa att barn känner av sånt, är man bestämd i orden men inte i hjärtat så vet barnen det och kämpar för sin sak. är man däremot helt övertygad själv så kommer barnet att ge med sig. svammel eller inte, så var det nog för oss =)
    Tro mig, jag var bestämd! Jag hade tanken hela tiden att nu jäklar går det. En liten 3 månaders ska inte få knäcka mig, jag bestämmer att nu är det flaska som gäller.... Men det gick inte här iaf...
    Ert barn var kanske inte lika envis som vår herre. Hans kusin vägrade oxå flaska när han var bebis. Han åt inte på ett helt dygn. Har väl gått i arv kanske =)
  • Blomma 83
    jinxan skrev 2010-07-29 21:59:16 följande:
    Ge ersättningen med kopp.. :) eller teskedsmått..
    Evighetsjobb. Eftersom att jag har gott om bra möjlk så är det inget alternativ. Jag vill börja med flaska eftersom att min lilla herre enbart äter om jag ligger ner och ammar. Blir ganska begränsad om man säger så.
    Men eftersom att det tydligen inte går med flaska så får jag fortsätta att ligga ner ;) 
  • MrsQuitaz

ja vår herre är envis men tydligen inte lika envis som din.
    eftersom du inte lyckats få i honom flaskan så kanske du ska försöka dig på att konvertera honom från liggammning till även andra positioner. vet du vad det är som gör att han inte vill äta när du sitter/står?

för oss har flaskan hållt i sig och vi ger gröt en gång om dagen. vi har också börjat med lite potatis =)

Svar på tråden 3,5 månaders vägrar ta flaska med ersättning. Tips och råd efterfrågas!