• Smurfanna

Min son vill ha märkeskläder. Var köper ni kläder till era 9-åringar?

Jag har lite frågor som rör klädmode till barnen

1. Var köper ni kläder till era barn?

2. Är det ett storstadsfenomen som kommit till oss på landet att barnen ska ha märkeskläder - var bor ni som köper märkeskläder typ Billabong, Adidas, Fox, Levis etc ?

3. Vilka märken köper ni till era barn?

4. Hur mycket tycker du en t-shirt får kosta till en 9-åring? ( Såg en för 500kr -  är det många som köper sådana till sina barn?)

Väldigt tacksam för svar!!!

.

• Svar på tråden Min son vill ha märkeskläder. Var köper ni kläder till era 9-åringar?
  • buggi

Kom på en sak förresten, många Märkeskläder säljs mycket på outlets, kan vara där många köper dem.

• susannapanna

Nu är ju min son alldeles för liten för att vilja ha något särskilt klädmärke, men jag undrar ändå:

Räknas Adidas och Levi's till kategorin "märkeskläder" nuförtiden?? Inte ens när jag gick i högstadiet på 90-talet gjordes det... Då var märkeskläder typ Filippa K (som var nytt då).

• smulpaj01

[quote=76480512][quote-nick]susannapanna skrev 2016-03-28 13:20:14 följande:[/quote-nick]Nu är ju min son alldeles för liten för att vilja ha något särskilt klädmärke, men jag undrar ändå:

Räknas Adidas och Levi's till kategorin "märkeskläder" nuförtiden?? Inte ens när jag gick i högstadiet på 90-talet gjordes det... Då var märkeskläder typ Filippa K (som var nytt då).[/

Ha ha....nej det kallar då inte jag märkeskläder. Gant, Tommy hilfiger, Gucci m.m är märkeskläder för mig.

Adidas, Nike och Levis är i samma klass som h.m.

• LillaLoppi

Nä, Adidas, Nike och Puma är knappast några märken att tala om. Levis och Lee knappt heller. De är lite grann "låg- och medelklassens märkeskläder. Lite som Polarn och Pyret har kommit att bli.

Märken för mig är:

Ralph Lauren, Gant, Lacoste, Burberry, Chanel, Louis Vuitton, etc.

• susannapanna
    Kakmonstrets skrev 2016-03-28 18:12:42 följande:
    Min son gick också på högstadiet på 90-talet och nog räknades Levi´s som märke alltid.
    Han fick välja, ett par Levi´s eller tre par från KappAhl/HM. Han valde alltid ett par Levi´s och var jäkligt rädd om dem.
    Kanske beror på var man bor? När jag bodde i Gällivare en kort period var det inte Filippa K utan helt andra saker som gällde - typ Fruit of The Loom från Stadium....

Alltså tror jag knappast att barns cravings för QuickSilver eller Nike handlar om storstadsfasoner som sprider sig.
  • ITpappan

Vi har en kille på 7 och en tjej på 3 år.

Vi köper naturligtvis inget annat än Armani, Gant, Fred Perry, Chanel eller LV till dem!

Herregud, hur tänker ni folk??

• susannapanna
    Kakmonstrets skrev 2016-03-28 18:38:34 följande:
    "Fruit Of The Loom"?
    Finns det nu för tiden?
    Det var poppis när jag var tonåring på 70/80-talet!

Vi bor inte på vischan för övrigt.
    Haha, nej det finns nog inte längre... Detta var typ 1996!
  • cosinus

12-åriga tjejen är väldigt bestämd i sin smak men inte direkt brydd om märken. Gillar att handla på zara.

10-årige sonen är heeeeeelt obrydd. Tar på sig allt som är i nästan rätt storlek. Handlar mest på Kappahl (tröjor) och jeans på stadium (tjejavdelnigens slimfit). Mjuka byxor blir det mycket meandi då en del av deras modeller är tillräckligt smala.

8-årige sonen är mer intresseras av kläder. Han gillar färgglatt och kan säga att han vill ha vissa grejor. Köper mycket Kappahl och meandi till honom också samt att jag ibland beställt hemsytt av en bekant för att få nog smala byxor.

5-åriga tjejen är sjukt petig. Inte på märken men på färg och modell.

Om jag köper något plagg barnen verkligen vill ha som är omotiverat dyrt så är det antingen julklapp eller present. Då skulle en tröja för 400-500 kunna smita igenom men övriga garderoben ligger ju klart lägre.

• vampyria2

Jag brukar passa på att köpa när jag är utomlands så det är inga äkta märkeskläder men köper de som kostar lite mer så att de är av bra kvalite ändå, köper de vanliga märkene Marco Polo (stavas?) Adidas, Lacoste, Holliester m.m.

• JTo

(Snart) 10-åringen är rätt ointresserad av kläder, bara dom är sköna och inte fåniga spelar inte märket någon roll. Vi handlar mest på H&M och så har vi en stadium outlet i närheten som vi köper en del på också.

Bor i mellanstor stad.

(småsyskonen på 7 och 4 har liknande inställning till kläder)

• Mrs Green

Min snart 11-åriga tjej har ingen koll alls på märken. Hon kan ha åsikter om modeller, färger och tryck förstås, men jag tror knappt hon vet att det finns olika märken på kläder? Vi handlar i i alla typer av affärer

• Mrs Green
    Mrs Green skrev 2016-04-17 16:33:27 följande:

Min snart 11-åriga tjej har ingen koll alls på märken. Hon kan ha åsikter om modeller, färger och tryck förstås, men jag tror knappt hon vet att det finns olika märken på kläder? Vi handlar i i alla typer av affärer

Vi bor förresten i Stockholm, fast 2 km från innerstan. Hon går på en väldigt liten F-5 skola, det är ju möjligt att det är mer märkeshets i skolor där det går mer äldre barn/tonåringar.
  • Mooomin

Om trycket sitter på magen är det förmodligen någon kopia.. Puma brukar ha sina tryck på bröstet. De är väl dyrare än "vanliga" kläder iaf? Köpte en hoodie till träningen nyligen för 799kr, på tex h&m kostar en huvtröja 199-299kr ca.

SOL10 skrev 2010-07-22 10:00:25 följande:

Puma o adidas tycker jag inte direkt är dyra märkeskläder? Är ärligt talat urless på alla dessa tröjor med PUMA på magen..

• Mrs Green
    Mrs Green skrev 2016-04-17 16:33:27 följande:

Haha! Idag kom frågan :) Hon har en brevkompis (som är 2 år äldre) som hade frågat om favoritklädmärke. Och då kom dottern och frågade mig vad ett klädmärke var :) Så nu vet hon det åtminstone. Hoppas det dröjer ett tag till innan hon börjar bry sig om det också.
Svar på tråden Min son vill ha märkeskläder. Var köper ni kläder till era 9-åringar?