• kotten10

5-månaders sover endast med bröstet i munnen

Min dotter är 5,5 månader och somnar, sedan ca 1,5 månad tillbaka, bara då hon suger på bröstet och vill endast sova med bröstet i munnen (detta gäller kväll/natt). Om jag lirkar ur bröstet ur munnen då hon somnat vaknar hon inom ett par minuter och letar efter det. Jag måste alltså sova bredvid henne och hela tiden ha bröstet "redo" annars får vi ingen sömn alls, varken hon eller jag. Detta resulterar i att jag och sambon inte får någon tid tillsammans på kvällen över huvud taget eftersom jag måste lägga mig då hon lägger sig, annars får jag springa och somna henne med tutten var 10:e minut ungefär och det är ohållbart. Saknar så att kunna sitta uppe och titta på en film på kvällen tillsammans med sambon eller bara få lite egentid.

Dagtid kan hon somna i vagnen, i famnen, i bilen eller vid bröstet och sover då 30 minuter i taget (3-4 ggr/dag), om jag inte ligger bredvid med bröstet - då kan hon sova upp till 2,5 timmar!

Hon helammas och jag har inga problem med att amma henne TILL SÖMNS, tvärtom - jag tycker att det är mysigt och behagligt! Problemet är att det inte räcker längre, nu vill hon även SOVA med bröstet i munnen och blir snabbt minst sagt hysterisk om jag eller sambon försöker söva om henne på annat sätt (t.ex. genom att vagga, vyssja, klappa, buffa, sjunga...). Jag har heller inga problem med att, som innan detta började, amma henne x flera nattetid. Då somnade hon dock om efteråt och jag fick iaf ett par timmars sömn innan det var dags igen.

Ibland tänker jag att hon har uppenbarligen detta behovet nu och någon gång kommer det gå över och det är bara att "vänta ut" det...men ibland tänker jag istället att jag måste hjälpa henne att lära sig att sova utan bröstet, både för hennes och min skull då vi båda blir så trötta av alla uppvak och ytlig sömn!

Finns det fler som har det så här? Att barnet endast kan sova med bröstet och behöver snutta på det under hela sovtiden? Hur bryter man det här? Hur har ni gjort och hur har det gått? Har boken "Somna utan gråt" och tänkte prova "Pantleys snälla avvänjningsmetod" - någon som har erfarenhet av den? Vill absolut inte tillämpa någon metod där barnet får skrika sig till sömns...a

Det bör tilläggas att dottern varken tar napp eller flaska trots ihärdiga försök...

Hälsningar Karin

• Svar på tråden 5-månaders sover endast med bröstet i munnen
  • Nyfiken2012

Min är 4,5 mån o ammar till sömns samt snuttar en del nattetid. Tänker att det är en del i deras utv o det går över.

• skogsvitter
    grodvik skrev 2012-08-27 22:59:07 följande:
    Sitter också i exakt samma sits. Ni som gått igenom detta, hur har det gått. Löste det sig av sig självt eller vilka knep tog ni till?
    Givetvis löser det sig självt!
    Det är naturens gång. Så här små spädisar har ofta behov av mycket närhet och tutte på nätterna, men det behovet avtar i perioder och så småningom kommer det inte ens tillbaka mer. Alla barn blir stora, även ditt

Man behöver inte ta till några knep, det räcker med att följa bebisens behov för stunden.
  • skogsvitter
    smalles skrev 2012-08-18 22:35:03 följande:
    Sitter precis i samma situation och vill verkligen ha tips! Dottern är 5 månader. Hon vägrar napp. Tidigare har hon kunnat somna i vagnen på dagen men nu är det bröstet som gäller även dagtid. Hon skriker sig hysterisk om jag försöker i vagnen... Lite jobbigt när man har en treåring hemma som man också behöver ägna sig åt...
    Men ge henne det hon behöver då för guds skull så slipper hon skrika sig blå...
  • skogsvitter
    scorpiontjejen skrev 2012-07-28 17:33:33 följande:
    Jag har ett tips som funkar.. men den är lite elak och tålamodskrävande.

Jag har själv haft en liten tjej som vägrat annat än att somna vid bröstet... Hon är dock 7 månader, men efter 5 månader är en bra tid att börja få dom att sova själv då som inte behöver nattammas.
    I förrigår fick jag nog, efter att hon vaknade minst en gång i timmen och bara skulle ha tutten. Tänkte: nu måste hon fan lära sig att somna själv, inte bara jag utan hon kommer så småningom att må bra utav detta.
    Så igår på dan började med att lägga henne bredvid mig, ge henne snutten i ena handen och genom det sättet hoppas på att hon skulle hitta tummen, vilket hon gjorde efter flera om och men och skrik och protester (var där bredvid hela tiden och tröstade lite men tog inte upp henne).
    Så somnade hon till slut.

På kvällen när hon blev trött så la vi henne i spjälsängen där det självklart bkev en del protester men så småningom hittade hon tummen och sen sov hon i fyra timmar (till 00:00), och då ammade jag inte, utan gav henne välling och därefter sov hon i  sex och en halv timme till..

Så mitt tips är att inte nattamma, utan ge hellre välling som mättar... då sover hon gott på det. 
    Vaddå efter 5 månader behöver man inte nattamma? Vilket jävla bullshit du kommer med, hoppas verkligen inte att någon i tråden lyssnar till så här gravt felaktiga råd!

Och ge välling till en 5-månaders!? Du är ju spritt galen. Tur att de flesta vet bättre än så här nu för tiden.
  • skogsvitter

TS

Jag har kört mycket ur somna utan gråt, och jag har även kört avvänjningsplanen med äldsta dottern. Då var hon dock betydligt äldre. Dock vaknade hon fortfarande minst lika många gånger på natten. Men absolut, det fungerade så till vida att hon slutade somna vid bröstet (och blev då många gånger svårare att få att somna istället haha). På nätterna så fick hon vatten eller blev tröstad på andra sätt, fungerade varken bättre eller sämre än att söva om med bröstet. Hon fortsatte amma några månader till efter detta, framförallt kväll och tidig morgon (men somnade då som sagt inte vid bröstet).

Ett tips är att se om bebisen sover längre pass om hon får ligga hos pappan och få närhet från honom istället. Så gjorde vi med andra dottern när hon ammade för mycket för sitt eget bästa på nätterna och kräktes ner hela sängen. Fick hon sova hos pappan istället så vaknade hon bara och ammade när hon verkligen behövde, snuttandet försvann.

Så här mycket som du beskriver det har jag bara haft just under separationsfasen, när det varit som allra allra värst. Och då har jag låtit dem hållas, i synnerhet andra dottern (mer erfaren och mer trygg i att jag gjorde rätt då) och det gick över efter bara några dagar, då hade hon haft bröstet i munnen konstant hela nätterna. Eftersom din dotter antagligen inte är i någon separationsfas ännu (i så fall är hon extremt tidig) så finns det förmodligen andra anledningar till att hon vill ha bröstet i munnen hela tiden. Jag tror att hon behöver väldigt mycket närhet, och hon har kanske gjort kopplingen nu att hon främst får den närhet hon behöver om hon faktiskt ammar? Jag skulle försöka ge henne närhet på andra sätt, få henne att somna på andra sätt med närhet istället för att hon somnar i vagn, bil etc vilket då inte inkluderar närheten alls. Har du tex en bärsjal eller bärsele? Jag tror att ni måste bryta detta att endast bröstet allena ger närhet och trygghet. Då kan tex pappans närhet vara ett alternativ, eller som sagt att bära i sjal/sele.

• Laudamus

Sonen, drygt 5 månader, vill också snutta sig till sömns, dock går det att dra ut bröstvårtan iaf... Han har precis lärt sig sova i vagn och det tycker jag är skönt, förut var det bara sele som gällde. Tycker han har blivit snuttigare efter att han blivit vagnsovare, det kanske har med närheten att göra, som skogsvitter skrev. Nåja, han får väl snutta vidare ett tag till, det går väl över...

• Aaglars
    scorpiontjejen skrev 2012-07-28 17:33:33 följande:
    Jag har ett tips som funkar.. men den är lite elak och tålamodskrävande.

Jag har själv haft en liten tjej som vägrat annat än att somna vid bröstet... Hon är dock 7 månader, men efter 5 månader är en bra tid att börja få dom att sova själv då som inte behöver nattammas.
    I förrigår fick jag nog, efter att hon vaknade minst en gång i timmen och bara skulle ha tutten. Tänkte: nu måste hon fan lära sig att somna själv, inte bara jag utan hon kommer så småningom att må bra utav detta.
    Så igår på dan började med att lägga henne bredvid mig, ge henne snutten i ena handen och genom det sättet hoppas på att hon skulle hitta tummen, vilket hon gjorde efter flera om och men och skrik och protester (var där bredvid hela tiden och tröstade lite men tog inte upp henne).
    Så somnade hon till slut.

ling som mättar... då sover hon gott på det. 
    VÄLLING?????? Barn ska helammas i 6månader rekommenderar livsmedmedlesverket. Vad har du fått dessa ideer ifrån? 

• Aaglars

Mysamma med era barn på nätterna!!! Tiden är snart förbi och ni kommer att sakna det.

Barnen behöver denna närhet! 

• Aaglars
    skogsvitter skrev 2012-08-29 10:41:24 följande:
    Vaddå efter 5 månader behöver man inte nattamma? Vilket jävla bullshit du kommer med, hoppas verkligen inte att någon i tråden lyssnar till så här gravt felaktiga råd!

Och ge välling till en 5-månaders!? Du är ju spritt galen. Tur att de flesta vet bättre än så här nu för tiden.
  • scorpiontjejen

Skogsvitter: men dig för fan. Bara för att du lät dina bröstvårtor trilla av mitt i natten betyder inte att vi andra pallar det. Så fort man inte nattammar sitt barn är man dum i huvet. Får dom i sig tillräckligt med bröstmjölk eller ersättning under dagen så kan man ta till flaskan med antingen ersättning eller välling. Folk ber om tips och råd här, inte nåt "det är bara att fortsätta nattamma, det blir bättre (du är en dålig jävla morsa om du inte låter bebben ha tutten i mun hela nätterna). Hon som frågade, hennes bebis är (var) nästan sex månader när hon frågade om rådet, vad fan har du emot välling, det mättar, barnet blir nöjt, mamman slipper leka levande napp..

• April82

ni som redan har varit med om detta:
    när slutar det bli så här?
    min tjej är 5 1/5 och sedan nästan 2 månader tillbaka vaknat nästan varje timma för att bli ammad (det går inte att trösta henne på ett annat sätt) hon somnar om direkt med brösten i munnen
    hur länge måste man "stå ut"?

tips och råd mottages tacksamt 

• skogsvitter
    April82 skrev 2012-09-03 09:37:41 följande:
    ni som redan har varit med om detta:
    när slutar det bli så här?
    min tjej är 5 1/5 och sedan nästan 2 månader tillbaka vaknat nästan varje timma för att bli ammad (det går inte att trösta henne på ett annat sätt) hon somnar om direkt med brösten i munnen
    hur länge måste man "stå ut"?

tips och råd mottages tacksamt 
    Vår ena började sova hela nätter hux flux när hon just blivit 7 månader. Vår äldsta som vi hade det svårast med på nätterna var periodare, och hade i perioder många uppvak med mycket amning medan i perioder kunde hon sova hela natten eller bara vakna någon enstaka gång. Runt 4-5 månader har det varit väldigt extremt för båda två, och det är en klassisk ålder då det brukar se ut så. När de närmare sig 6-7 månader kan det lugna ner sig, och sedan vid separationsfasen kring 8-9 månader kan det bli värre igen. Beroende på om man fortfarande ammar då eller om han söver på andra sätt så ser ju nätterna såklart olika ut, men det brukar vara en period med sämre sömn. Det kan ju skilja lite när dessa perioder infaller, det är ungefärliga åldrar. Jag tror att det kommer bli lugnare för er väldigt snart
  • lawa
    skogsvitter skrev 2012-08-29 10:57:12 följande:
    TS

Jag har kört mycket ur somna utan gråt, och jag har även kört avvänjningsplanen med äldsta dottern. Då var hon dock betydligt äldre. Dock vaknade hon fortfarande minst lika många gånger på natten. Men absolut, det fungerade så till vida att hon slutade somna vid bröstet (och blev då många gånger svårare att få att somna istället haha). På nätterna så fick hon vatten eller blev tröstad på andra sätt, fungerade varken bättre eller sämre än att söva om med bröstet. Hon fortsatte amma några månader till efter detta, framförallt kväll och tidig morgon (men somnade då som sagt inte vid bröstet).

Ett tips är att se om bebisen sover längre pass om hon får ligga hos pappan och få närhet från honom istället. Så gjorde vi med andra dottern när hon ammade för mycket för sitt eget bästa på nätterna och kräktes ner hela sängen. Fick hon sova hos pappan istället så vaknade hon bara och ammade när hon verkligen behövde, snuttandet försvann.

Så här mycket som du beskriver det har jag bara haft just under separationsfasen, när det varit som allra allra värst. Och då har jag låtit dem hållas, i synnerhet andra dottern (mer erfaren och mer trygg i att jag gjorde rätt då) och det gick över efter bara några dagar, då hade hon haft bröstet i munnen konstant hela nätterna. Eftersom din dotter antagligen inte är i någon separationsfas ännu (i så fall är hon extremt tidig) så finns det förmodligen andra anledningar till att hon vill ha bröstet i munnen hela tiden. Jag tror att hon behöver väldigt mycket närhet, och hon har kanske gjort kopplingen nu att hon främst får den närhet hon behöver om hon faktiskt ammar? Jag skulle försöka ge henne närhet på andra sätt, få henne att somna på andra sätt med närhet istället för att hon somnar i vagn, bil etc vilket då inte inkluderar närheten alls. Har du tex en bärsjal eller bärsele? Jag tror att ni måste bryta detta att endast bröstet allena ger närhet och trygghet. Då kan tex pappans närhet vara ett alternativ, eller som sagt att bära i sjal/sele.
    Hur gammal var din dotter när ni lät henne sova hos pappa istället? Kunde hon somna om hos pappa också?

Det hade kunnat vara jag som skrev det som står i trådstarten, fast jag har fått lägga mig samtidigt med dottern sedan hon var bara några veckor gammal. Nu är hon snart 6 1/2 månad... Antalet gånger jag har kunnat lämna sängen en "längre" stund är få. Jag hoppas och försöker verkligen tro att det ska gå över, men just nu känns det rätt avlägset. Det har blivit något slags normaltillstånd för oss - det blir sämre i perioder, men aldrig bättre. Vågar inte ens tänka på hur det blir när separationsfasen kommer. :-/
  • Laudamus

lawa: Jag måste också lägga mig samtidigt som sonen och vissa kvällar känns sängen som ett fängelse. Hade jag åtminstone somnat när jag lagt mig hade det varit mer ok, men jag ligger vaken i tre timmar. Kan ibland gå upp en stund med då vaknar bebisen... han är snart 6 mån. När "måste" du lägga dig? Här är det kl. 21 och det är tidigt för en nattuggla som jag...

• lawa
    Laudamus skrev 2012-09-06 16:48:10 följande:
    lawa: Jag måste också lägga mig samtidigt som sonen och vissa kvällar känns sängen som ett fängelse. Hade jag åtminstone somnat när jag lagt mig hade det varit mer ok, men jag ligger vaken i tre timmar. Kan ibland gå upp en stund med då vaknar bebisen... han är snart 6 mån. När "måste" du lägga dig? Här är det kl. 21 och det är tidigt för en nattuggla som jag...
    Mellan kl 19 och 20, beroende på när dottern är trött. Dagsvilan varierar både vad gäller längd och tidpunkt, så därför blir det lika olika. En "bra" kväll kan hon sova själv i upp till två timmar, men jag minns faktiskt inte när det hände sist.

Det värsta är att även om hon bara somnar vid bröstet (eller i sele), så vill hon inte ligga vid bröstet på kvällen. Eller, hon vill det men vill inte äta - så hon blir ledsen och skriker.

Somna i selen fungerar hyfsat (utomhus), men hon vaknar när vi tar ut henne och då måste jag ändå amma henne...det fungerar ibland, annars får vi börja om igen.

Så jobbigt att ligga vaken på kvällen. Man behöver nästan de där timmarna för att orka natten. Jag somnar ganska fort på kvällen. Däremot framåt morgonen när hon söker bröstet, suger några tag, släpper och upprepar detta var tionde minut (känns det som) - då kan jag inte sova :-/   

• LindaMamman

Hoppar in i tråden då min 4 månaders sen 2 v gått från att sova långa pass på natten till att snutta/amma 1 gång/timme. Visst är det mysigt, men tröttande!

• isolande

Jag är av den lite mer brutala åsikten att nattamning/vara levande napp är en vana som barnen lägger sig till med. Fine, vill man amma heeela tiden så gör man det, men vill man inte det så går det att slippa. Jag tror få bebisar väljer själva att bara hux flux sluta amma/gosa om de inte vet något annat. Räkna med skrik och gap, bestäm dig för att nu är det ny ordning. Håll fast vid det men finns där för ditt barn fysiskt utan att det är lika med tutte i munnen.

Skogsvitter kommer sätta 10-kaffet i halsen, men jag har aktivt försökt få mina små att klara sig utan min hudkontakt 24 timmar/ dygn. Det har varit spjälsäng från natt 3, och amningen har jag lagt ner innan 6 månader för att bli "fri". Min son (5,5 månader) nattammade 3 ggr/natt plus en massa uppvak med nappiploppning osv. Sedan jag bytte till ersättning sover han hela natten efter en vecka. Behövde han min närhet 3 ggr/natt? Nej, han var hungrig.... Han är mycket nöjdare, JAG är mycket nöjdare, utvilad och pigg och kan ge mer av mig själv dagtid då han ändå är vaken och uppskattar min närvaro Glad.

Jag har även haft problem med läggningarna i perioder och tänkt att "bara jag finns nära och han får skrika i min famn så är det ok". Då tog det upp till 2 timmar av skrik. När jag slutade bära honom tog det 15 min av skrik/gnäll i sängen med mig sittandes bredvid och hummandes. Han ville INTE ha mig nära, han ville sova!

Det jag menar är att alla barn är olika, alla vill inte ha det som en annans barn behövde. Prova lite olika och se vad som funkar för ER! Vill du inte vara napp behöver du inte...    

Svar på tråden 5-månaders sover endast med bröstet i munnen