• Barbaboo

    4 missfall.. Finns det hopp?

    Hopplöst känns det just nu. Står mitt i mitt 4:e missfall (varav 3 på mindre än ett år)..
    (Ofostrig, MA, MF & MF)


    Vi har stor önskan att få fler barn och jag är 39 år nu.. Vår dotter är 9 <3


    Månaderna går för varje missfall...


    Finns det hopp? (har haft fragminsprutor & proggisar nu sista gången, utan resultat)..

    Jag behöver PEPPNING, finns ni där ute, ni som lyckats till slut?

    ...


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-12 11:07
    Feb -11, Jag lägger till ett MA som upptäcktes v 11, fostret dött v 6 =(

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-21 15:59
    Välkomna alla nya till denna tråd, den är "gammal" och lång tråd, men ack så viktig för alla oss... Hoppa gärna in här omm du känner för att prata av dig och finna hopp.

    Jag är lycklig över att skriva att jag nu är gravid i v 18 och ska på RUL om en vecka. Denna graviditet har varit psykist väldigt jobbig, men än så hänger bebben i..

    Nästa uppdatering hoppas jag skriva att jag fått en bebis, i slutet av juni -12

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-21 20:24
    Äntligen har jag fått mitt efterlängtade barn. Det finns hopp!

    Det var inte kört, fastän jag trodde det många gånger. Jag tänkte många gånger "ja, det kanske fungerar för andra efter så många missfall, men det kommer inte fungera för mig."
    Men jag tänkte ännu oftare "jo, det ska gå!"

    Min dotter kom till världen 25/6 och allt har gått jättebra, hon är snart 4 veckor gammal och jag är otroligt lycklig.

    Jag hoppas att denna tråd lever vidare för hade det inte varit för denna tråd så hade jag aldrig orkat kämmpa. Vi är många som har delat sorg, förtvivlan, hopp och jäklar anamma - fortsätt gör det!

    Jag kikar in här då och då, men in hjärta och tanke är jag med oftare
  • Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?
  • Trollbarnet

    8 missfall senare och det verkar äntligen ha löst sig. Var på RUL igår och allt var bra med lillen. Känner sparkar och puttar hela dagarna. 3 VUL ochj 1 RUL så insåg jag det. Aldrig varit lyckligare! Känns så sjukt, galet och underbart, allt på samma gång!!

    Det kommer hända för er med! Gav upp så många gånger men när jag för FÖRSTA gången fick se det där pickande hjärtat på VUL i V8 så visste jag att det här, det är våran bebis och jag låg där med benen i luften, en stav mellan benen och grät av lycka!!!!

  • lill111

    [quote=74720282][quote-nick]Trollbarnet skrev 2015-01-21 00:52:43 följande:[/quote-nick]

    8 missfall senare och det verkar äntligen ha löst sig. Var på RUL igår och allt var bra med lillen. Känner sparkar och puttar hela dagarna. 3 VUL ochj 1 RUL så insåg jag det. Aldrig varit lyckligare! Känns så sjukt, galet och underbart, allt på samma gång!!

    Det kommer hända för er med! Gav upp så många gånger men när jag för FÖRSTA gången fick se det där pickande hjärtat på VUL i V8 så visste jag att det här, det är våran bebis och jag låg där med benen i luften, en stav mellan benen och grät av lycka!!!!

    [/

    Hej, grattis, underbart att höra....gjorde du något annorlunda denna gång, får jag fråga ålder, första barnet? Tacksam för svar....kram!!!

  • Trollbarnet
    lill111 skrev 2015-01-21 21:15:48 följande:

    [quote=74720282][quote-nick]Trollbarnet skrev 2015-01-21 00:52:43 följande:[/quote-nick]

    8 missfall senare och det verkar äntligen ha löst sig. Var på RUL igår och allt var bra med lillen. Känner sparkar och puttar hela dagarna. 3 VUL ochj 1 RUL så insåg jag det. Aldrig varit lyckligare! Känns så sjukt, galet och underbart, allt på samma gång!!

    Det kommer hända för er med! Gav upp så många gånger men när jag för FÖRSTA gången fick se det där pickande hjärtat på VUL i V8 så visste jag att det här, det är våran bebis och jag låg där med benen i luften, en stav mellan benen och grät av lycka!!!!

    [/

    Hej, grattis, underbart att höra....gjorde du något annorlunda denna gång, får jag fråga ålder, första barnet? Tacksam för svar....kram!!!


    Alltså ärligt talat så både ja och nej.. Har inte ändrat mina kostvanor eller levnadssätt, däremot så bytte jag jobb och arbetade halvtid första tiden som gravid och det kan ju ha varit det som gjorde det, vet faktiskt inte själv.. Men det gick iaf..

    Det är vårat första barn och jag blir 25 i år, min sambo 30.
  • nilgon

    Hej haja

    Hur har det gått med dig? har samma problem med 3 sena missfall, vågar ej att bli med barn igen!

  • nilgon
    Haja skrev 2013-12-14 07:56:50 följande:

    Samma sak för mig.  Vi är också äldre än förr men ännu i 30-årsåldern (jag 35, mannen 37). Tre friska barn (varav två före och ett direkt efter första missfallet). Sedan två sena missfall till. Vi är under  utredning just nu och alla blodprover på mig visar normala resultat. Ytterligare koagulationsprover ska dock tas på måndag och då ska även min man testas för kromosomrubbningar. I onsdags gjorde jag en hydrosonografi som visade att min livmoder är helt OK, trots tre skrapningar. De minimala sammanväxningar och cystor (som dessutom är på tillbakagående) kan enligt läkaren inte ha någon betydelse för missfallen.

    Vid missfall nr 2 visade obduktionen inga som helst fel hos fostret, däremot var navelsträngen alldeles för tunn och dessutom lindad kring fostrets hals. Det fanns också en del förkalkningar i moderkakan. Vid MF nr 1 gjordes ingen obduktion och från det senaste har vi inte fått något obduktionsprotokoll ännu.

    Kram Blåklinten, jag vet precis hur det känns!


    Hej haja

    Får jag fråga hur det har gått för dig? har samma problem, tre missfall i v13, 14 och 16! fick du hjälp?jag har hört om innohep? är det något du har provat?
  • Annaloppan

    Hej! Vill skicka en stor kram och lite hopp till er som kämpar. Har själv haft 4 tidiga missfall men har nu äntligen fått mitt lilla mirakel, han är idag 8 v gammal.

    Tvivlade många gånger på att det skulle gå vägen. Vill skriva detta då jag själv kände hopp när andra lyckades och det gav mig styrka att fortsätta kämpa. Det är värt alla tårar när jag nu får hålla honom i mina armar.

    Stor kram till er alla!

  • Haja
    nilgon skrev 2015-02-03 21:02:27 följande:
    Hej haja

    Får jag fråga hur det har gått för dig? har samma problem, tre missfall i v13, 14 och 16! fick du hjälp?jag har hört om innohep? är det något du har provat?
    Hej nilgon!

    Jo, jag har fått ett svar. När jag inte fick tillbaka min mens flera månader efter senaste missfall (sammanlagt 4 sena som alla resulterat i efterföljande skrapning eftersom moderkakan ej lossnat ordentligt) tjatade jag mig till en hysteroskopi. Det visade sig att jag har grava sammanväxningar och ärrbildning i livmodern efter alla mina skrapningar, s.k. Ashermans syndrom. Ärren har tydligen blivit värre för varje skrapning och efter den senaste är livmodern i stort sett totalförstörd. Om detta hade upptäckts tidigare hade det kanske gått att korrigera, nu är det kört. Jag har fortfarande normal ägglossning men ingen mens eftersom livmoderslemhinnan är så förstörd att den inte stöts av.

    OM DU HAR GJORT EN ELLER FLERA SKRAPNINGAR, KRÄV EN HYSTEROSKOPI. SAMMANVÄXNINGAR SYNS INTE PÅ ULTRALJUD.

    Det räcker med EN skrapning för att förstöra livmodern om man har otur. Partiell ärrbildning leder troligen till att livmodern inte kan växa, därav sena missfall.

    Hoppas du har bättre tur!
    Kram, Haja
  • nilgon

    Hej Haja

    Tack för svar.jag har aldrig blivit skrapad , men eftersom detta händer precis i v 14 varje gång då misstänker läkaren att blodet är för tjock fastän provet visar inget. Jag får se om jag vågar att bli gravid igen. Jag håller på att bli för gammal!! nästa gång innohep som gäller. är det någon av er som har tagit innohep?

    Lycka till Haja du är säkert ung och har lång tid på dig. Kram


    Haja skrev 2015-02-10 21:17:59 följande:

    Hej nilgon!

    Jo, jag har fått ett svar. När jag inte fick tillbaka min mens flera månader efter senaste missfall (sammanlagt 4 sena som alla resulterat i efterföljande skrapning eftersom moderkakan ej lossnat ordentligt) tjatade jag mig till en hysteroskopi. Det visade sig att jag har grava sammanväxningar och ärrbildning i livmodern efter alla mina skrapningar, s.k. Ashermans syndrom. Ärren har tydligen blivit värre för varje skrapning och efter den senaste är livmodern i stort sett totalförstörd. Om detta hade upptäckts tidigare hade det kanske gått att korrigera, nu är det kört. Jag har fortfarande normal ägglossning men ingen mens eftersom livmoderslemhinnan är så förstörd att den inte stöts av.

    OM DU HAR GJORT EN ELLER FLERA SKRAPNINGAR, KRÄV EN HYSTEROSKOPI. SAMMANVÄXNINGAR SYNS INTE PÅ ULTRALJUD.

    Det räcker med EN skrapning för att förstöra livmodern om man har otur. Partiell ärrbildning leder troligen till att livmodern inte kan växa, därav sena missfall.

    Hoppas du har bättre tur!

    Kram, Haja


    Haja skrev 2015-02-10 21:17:59 följande:

    Hej nilgon!

    Jo, jag har fått ett svar. När jag inte fick tillbaka min mens flera månader efter senaste missfall (sammanlagt 4 sena som alla resulterat i efterföljande skrapning eftersom moderkakan ej lossnat ordentligt) tjatade jag mig till en hysteroskopi. Det visade sig att jag har grava sammanväxningar och ärrbildning i livmodern efter alla mina skrapningar, s.k. Ashermans syndrom. Ärren har tydligen blivit värre för varje skrapning och efter den senaste är livmodern i stort sett totalförstörd. Om detta hade upptäckts tidigare hade det kanske gått att korrigera, nu är det kört. Jag har fortfarande normal ägglossning men ingen mens eftersom livmoderslemhinnan är så förstörd att den inte stöts av.

    OM DU HAR GJORT EN ELLER FLERA SKRAPNINGAR, KRÄV EN HYSTEROSKOPI. SAMMANVÄXNINGAR SYNS INTE PÅ ULTRALJUD.

    Det räcker med EN skrapning för att förstöra livmodern om man har otur. Partiell ärrbildning leder troligen till att livmodern inte kan växa, därav sena missfall.

    Hoppas du har bättre tur!

    Kram, Haja


  • Haja
    Kärt barn har många namn skrev 2015-02-10 22:38:41 följande:

    Kram på er alla!

    Haja, hur går en hysteroskopi till?


    Läkaren för in en liten kamera och tittar på livmodern. Görs i narkos och tar ca 10 minuter. Samtidigt kan man ta bort ev. sammanväxningar, men i mitt fall var de för omfattande.
  • nilgon

    Hej Maria

    Hade du också sena missfall? man blir så glad när man hör något positivt! mina prov visar inget...!

    tack för svar

    /Nilgon


    LivetmedBellaochAlicia skrev 2015-02-16 14:35:10 följande:

    Jag har fått Innohep båda gångerna jag har varit gravid efter mina 3 missfall, och det funkade för mig!

    //Maria


  • Rosen3

    Hej! Ger väldigt mycket hopp att läsa alla dessa solskenshistorier :) Jag har precis fått mitt 5:e missfall och inga barn sedan tidigare. Är rädd att aldrig få bli mamma. Har höga TPO-ak annars ser allt bra ut. Testat Progesteron (från äl) och Progesteron samt Prednisolon (från plus) men inte lyckats då heller. Kan jag ha tagit medicinen för sent?
    Funderar på att ta medicinen från äl eller strunta i det och chansa att det funkar ändå nästa gång. 


    Någon som tagit bakterieprov på livmodern?

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?