• anyXX

2 bilstolar bak - går det? tips på bilstol för 2-åring

Min son har blivit för stor för babyskyddet och ska överta dotterns britax highway. Ska köpa en ny bilstol till dottern. Hon är 2,5 år nu så hon ska ju kunna sitta bakvänd länge till men jag vill att den ska gå att vända också. Tips?

Undrar också var ni som har två bilstolar i bilen har placerat dem? Helst skulle jag vilja ha båda bak men då går det inte att flytta bak/fram förarsätet eller? Jag och min man är väldigt olika långa så vi måste kunna flytta sätet. Blir kanske att koppla ur airbagen och placera ett brn fram....

Iris 080308 & Nils 100319
  • Svar på tråden 2 bilstolar bak - går det? tips på bilstol för 2-åring
  • pigglet
    anyXX skrev 2010-09-10 20:41:03 följande:
    oj nu blev det svårt! :) vad är skillnaden mellan two-way och hi-way? förutom att hi-way inte går att vända?
    Twoway är den stol som "är störst", dvs den har lång rygg (barnet kan sitta i den fast det är ganska långt) och är också ganska vid (barnet kan sitta i den även om det är kraftigt och har vinteroverall).

I vissa bilar sitter visst barnet bättre med benen i en hi-way? Det finns en bild-tråd här på fl, se om du kan hitta den. Där finns bilder på stora barn i olika stolar.
    Bäst är att ni tar era barn och bilen till en välsorterad affär och provar ut vilken stol som ger barnet bäst utrymme/komfort i just er bil.
  • tinis77

Mitt tips är att köpa en britax two-way till dottern. Då kan hon sitta bakåt länge. Den är vändbar men bör som sagt inte användas framåt. Använd den tills hon väger 25 kg eller tills hon är för lång, och köp då en bältesstol. Har bilder i mitt galleri på äldsta sonen i hi-way och two-way, där ser man hur stor skillnad det är på stolarna.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • cicci85

Eftersom hon är så pass liten, antar att hon inte är jättelång heller, kommer hon antagligen kunna sitta bakåt till minst 5 år i vilken stol som helst. Prova vad som passar bäst i bilen. Jag har nyligen köpt en multi-tech och gillar den!

• Yinsan

Vill förtydliga lite om du tyckte det var oklart med varför man inte bör vända stolen.

Vid en krock så får barnet vid framåtvänt åkande stolen i ryggen, ju tyngre stolen är desto mer extrakraft på barnet vid en ev. krock. Båkåtvända stolar väger mycket mer än vad bältestolarna gör. Allra bäst är ju en isofix stol som sitter fast i bilen och därför inte ger någon extra vikt alls på barnet vid ev krock.

Sedan är ju "alla" bakåtvända stolar skålade vilket gör att bältet går en bit ifrån kroppen, en framåtvänd stol är gjord så att bältet följer barnets kropp på ett helt annat sätt.

Kalla det försäljningsargument eller inte.

• cicci85
    Yinsan skrev 2010-09-10 22:26:45 följande:
    Vill förtydliga lite om du tyckte det var oklart med varför man inte bör vända stolen.

Vid en krock så får barnet vid framåtvänt åkande stolen i ryggen, ju tyngre stolen är desto mer extrakraft på barnet vid en ev. krock. Båkåtvända stolar väger mycket mer än vad bältestolarna gör. Allra bäst är ju en isofix stol som sitter fast i bilen och därför inte ger någon extra vikt alls på barnet vid ev krock.

Sedan är ju "alla" bakåtvända stolar skålade vilket gör att bältet går en bit ifrån kroppen, en framåtvänd stol är gjord så att bältet följer barnets kropp på ett helt annat sätt.

Kalla det försäljningsargument eller inte.
    Fast tex AG duoflex (kombistol) väger ju mindre än vad KidPlus (bältesstol) gör. TW är inte heller så tung om man jämför med bältesstolarna Kidplus eller IziUp. Multi-tech däremot väger mycket! Jag använder inte duoflex eller twoway framåt för att bältet sitter så dåligt och de ger dåligt sidoskydd. MT skulle jag inte använda framåt pga vikten.
  • Yinsan

IziUp:en har jag aldrig förstått mig på, mycket konstig konstruktion. Visst väger flera stolar mindre som är vändbara men då har man ju nackdelen med bältet, = min egen tolkning, inga vändbara stolar är bra framåt.

Vi har en Kidfix eller vad heter den? och sedan har vi en extrastol från biltema, men där glider bältet ur axel"skåran" så den gillar jag inte heller, har den som extrastol när fler barn ska med hem från dagis.

• anyXX
    tinis77 skrev 2010-09-10 21:44:27 följande:
    Mitt tips är att köpa en britax two-way till dottern. Då kan hon sitta bakåt länge. Den är vändbar men bör som sagt inte användas framåt. Använd den tills hon väger 25 kg eller tills hon är för lång, och köp då en bältesstol. Har bilder i mitt galleri på äldsta sonen i hi-way och two-way, där ser man hur stor skillnad det är på stolarna.
    Tack för alla tips! Superbra med dina bilder tinis77! lutar nog åt en two-way som hon förhoppningsvis kan sitta i länge då! eller om lillebror växer om storasyster sen får han ha den :) vi får åka till en affär och kolla helt enkelt.
  • Trotsa

Hej!

Vi har two-way till Oscar. Perfekt! Sitter bra, bra plats för benen. Tänker att han kan ha den läääänge! Sen är frågan om det blir den stolen framåt eller om ev bebis får den bakåt då och han får en bältesstol. Men vi har köpt den för att använda framåt också.

• cicci85
    Trotsa skrev 2010-09-12 10:03:22 följande:
    Hej!

Vi har two-way till Oscar. Perfekt! Sitter bra, bra plats för benen. Tänker att han kan ha den läääänge! Sen är frågan om det blir den stolen framåt eller om ev bebis får den bakåt då och han får en bältesstol. Men vi har köpt den för att använda framåt också.
    Tyvärr ger den ju riktigt dåligt skydd framåtvänd om man jämför med en bältesstol.
  • Marlene
    cicci85 skrev 2010-09-12 10:06:11 följande:
    Tyvärr ger den ju riktigt dåligt skydd framåtvänd om man jämför med en bältesstol.
    ja, en bälteskudde är att föredra när barnet ska sitta fram
  • tinis77
    Hej!

Att använda den framåt är mindre bra, finns ingen riktig bältestyrning. Dessutom så är den urvuxen framåt när den är det bakåt, och man har ju sina barn bakåt tills stolen är urvuxen (25 kg lr öronen i höjd med kanten). Köp en bältesstol när det är dax att vända.
  • Dr Mupp
    Hej!

Den ska inte användas fraåt. Den 'är faktiskt riktigt dålig framåt. Föövrigt är den urvuxem framåt om den är uruxen bakåt.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • anyXX
    Dr Mupp skrev 2010-09-12 10:29:46 följande:
    Den ska inte användas fraåt. Den 'är faktiskt riktigt dålig framåt. Föövrigt är den urvuxem framåt om den är uruxen bakåt.
    om man har ett litet barn som jag, då finns det väl inget som hindrar att hon åker bakåtvänd längre än till 5 år? tänker om hon väger 11 kg nu väger hon nog inte 25 när hon är 5.... om hon inte blir för lång men hon är rätt kort också!
  • tinis77
    anyXX skrev 2010-09-12 18:16:49 följande:
    om man har ett litet barn som jag, då finns det väl inget som hindrar att hon åker bakåtvänd längre än till 5 år? tänker om hon väger 11 kg nu väger hon nog inte 25 när hon är 5.... om hon inte blir för lång men hon är rätt kort också!
    Det är ju jättebra om hon kan åka bakåt längre! Min äldsta är ju 5 nu, men han åker bakåt ett tag till. Så länge stolen inte är urvuxen är det ju dumt att vända bara för att.
Svar på tråden 2 bilstolar bak - går det? tips på bilstol för 2-åring