• Maxipaxi

10% inte pappa till barnet?

När mina barn varsmå gjorde jag ett privat dna-test när vi var på semester i utlandet för att kolla om jag var far till dem (båda). Det var/är jag. Det var inte det att jag misstrodde kvinnorna (2 mödrar) nåt speciellt men jag ville ändå förvissa mig.

Jag förstår mig inte på män som avstår från den möjligheten. Många män bygger upp hela sitt samliv med en kvinna på att hon en gång i tiden bedrog honom en eller flera gånger. Han uppfostrar och älskar barnen som inte är hans! Hans cyniska kvinna lurade honom med berått mod. Och ekonomiskt. Han försörjer /betalar för dessa barn i över 20 år, som inte ens är hans. Självklart skulle han han velat försörja & älska sina egna istället.

I diverse undersökningar har det framkommit att 10% av dem som dna-testar, inte är fäder till "sina" barn.

Jag tycker det borde vara obligatoriskt med dna-test vid födseln av alla barn. Varför fastställs inte faderskapet per automatik nu när tekniken finns? Sanningen är alltid bäst. Jag menar, de män som nu inte vore fäder till "sina" barn skulle ju kunna välja att fostra dem ändå, om de nu tycker så. Det vore ju upp till var och en.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-15 09:34
    Jag är medveten om att en och annan kvinna blir en smula nervös när denna fråga kommer på tal.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-15 09:38
    För klarhetens skull: Jag har inte påstått att 10% av barnen har en annan far än de tror. Jag säger att runt 10% (enligt vad jag läst) av de som TESTATS har en annan far än den påstådda.

Jag vet ingenting om hur många det handlar om i verkligheten. Kanske är de 5%, kanske 15%. Det vet inte ni och det vet inte jag, eftersom det saknas forskning på området

• Svar på tråden 10% inte pappa till barnet?
  • Leoella
    Maxipaxi skrev 2010-09-16 16:20:16 följande:
    Det är en mycket gammal lag, som i princip går ut på att maken till kvinnan som fått barnet, med automatik anses vara fadern. På så sätt undvek man juridiska problem. Det kunde ju hända att en furste eller en rik borgare helt enkelt var steril, och att man i princip lejde in en dräng för att befrukta frun. Barnet ansågs då vara makens; pengar och gods och titlar kunde ärvas ned till faderns icke-biologiska barn utan att nån hade rätt att kräva sin rätt till barnet e.d.

Lagen har alltså sitt ursprung i makt-pengar, att den rike skulle kunna regera över sitt arv, och att rikedomarna ej skulle falla i en fattigunges händer.

Lagen är som jag ser det en arkaism.
    *har inte läst ikapp tråden ännu*
    Ja, jag vet att lagen ser ut så. Men på vilket sätt menar du att det har med en eventuell lag om DNA-testning att göra? Det är väl knappast någon furste idag som lejer in en dräng för att avla barn med dennes hustru?
  • Leoella
    Maxipaxi skrev 2010-09-16 16:48:30 följande:
    Som sagt, jag vet att kvinnor blir mycket provocerade av detta. Kanske är ni mer än 10 % som finge stå där med skammen att bli avslöjade som lögnhalsar som ljugit era barn fulla redan 9 månader före födseln.
    Jojo, för det är ju givetvis så att råkar jag vara kvinna och tycker obligatorisk DNA-testning inte är så där särdeles viktigt att lägga pengar på så beror det självklart på att jag SJÄLV är en lögnhals som har en annan biologisk far till barnen...
    *suck*
  • Leoella
    Maxipaxi skrev 2010-09-16 17:14:12 följande:
    Som kvinnor som vill ge pappan rätten att vara hemma 50% med barnen. En ursäkt? För att slippa att vara hemma för länge?
    Va?
    Du menar alltså att det är till nackdel för pappor att ta ut den halva föräldraledigheten som han enligt lag har rätt till?
  • Khyote

Tycker att obligatorisk testning borde vara självklart! har erbjudit gubben min att välja att ta ett test eller inte, utan att dra någon parallell till vem jag har varit med eller inte. Det borde vara en självklar rättighet för alla män, oavsettt vad.

Hade min man begärt det, så hade jag inte höjt på ögonbrynen.. Jag vet vem jag har varit  med eller inte, så jag har inget intresse av att känna mig kränkt i det läget. Men han borde få veta med 100% att det är hans barn gift som ogift, från den dagen barnet kommer ut i den stora världen.

Sen skiter jag ganska mycket i kvinnors förmåga att känna sig kränkta så fort en man begär att få ta sin rätt, och få ta del av den fakta som han påstås vare sig vara delaktig till.

Jag insisterade på att min kille skulle göra blodprov, bara för att bekräfta allt. Handlar inte om tillit i dom lägena anser jag, handlar om rent vett.

Inte fan skriver man på ett kontrakt för 20 år framöver utan att ha läst vad det innebär?

• Leoella
    PoppesMamma2006 skrev 2010-09-17 08:46:40 följande:
    och hur Fan kommer det sig att gifta par inte behöver skriva under faderskap, men sambos eller pojk/flickvän behöver det??
    vem har sagt att alla gifta är monogama??
    Grejen är väl att utan underskrift av sambopar så finns liksom ingen människa alls att registrera som fader hos myndigheten.  Eftersom sambos inte registreras som par någonstans så kan ju inte myndigheterna veta vem som är min partner (och därmed (förmodligen) pappa) förrän vi båda kommer och säger att det är så.

Alternativen skulle ju vara att mamman själv bara uppger namnet på fadern, men det kanske inte är så bra att inte denne OCKSÅ får säga "ja" eller "nej" till uppgiften?
    Eller så skulle myndigheterna bara gissa vem som är pappa - vilket blir ganska svårt när det på samma adress som modern finns registrerat kanske 5, 7 eller 14 män (-- alla som bor i en trappuppgång i lägenheter har ju samma adress) eller om jag som mamma kanske är särbo med pappan och har en inneboende kompis som är man.

Själv är jag just sambo och förstår INTE att det är så många som tycker det är konstigt att man måste registrera far för barnen när man är just sambo. Hur skulle annars fadern registreras?
  • Maxipaxi
    Leoella skrev 2010-09-20 19:33:04 följande:
    Va?
    Du menar alltså att det är till nackdel för pappor att ta ut den halva föräldraledigheten som han enligt lag har rätt till?
    Fördel eller nackdel, det bör väl vara upp till respektive familj att bestämma det.
  • Imortaelis

Jag skulle inte direkt reagera positivt om min sambo skulle begära faderskapstest på vårt barn som kommer här nu i slutet av året. Skulle se det som ett tecken på att tilliten inte finns där och finns inte den, så skulle jag nog börja ifrågasätta förhållandet rejält.

• C060908

Jag erbjöd faktiskt min sambo faderskapstest ifall han kände att han ville bara för sakens skull. Förstår inte vad som är så konstigt med det? Om barnet ändå är hans så är det väl inget att bli orolig för? Vi hade bara varit tillsammans i 5 månader när vi fick reda på att jag var gravid.

Lite komiskt var väl då att barnmorskorna på förlossningen sa "Den här kan du inte förneka iallafall" vår dotter var en kopia av sin pappa när hon föddes så jag tror inte han tvivlade för en sekund haha

• Matillin

Om man dna testar om man är fader till barnet har man antagligen goda skäl eller en misstanke att dom inte är ens egna.
    Givetvis är siffran då rätt hög bland dom som testar sig.
    Faktiskt förvånad över att den inte är lite högre.

Min man behöver inte göra några tester eftersom han vet att han kan lita på mig.
    Dessutom är i alla fall hans äldsta dotter väldigt lik honom så där råder det inga tvivel.
    Andra dottern är mest lik mig men det finns inga tvivel där ändå

• Maxipaxi
    Matillin skrev 2010-09-23 16:48:59 följande:
    Om man dna testar om man är fader till barnet har man antagligen goda skäl eller en misstanke att dom inte är ens egna.
    Givetvis är siffran då rätt hög bland dom som testar sig.
    Dumheter. Snarare är det så att de som borde vara misstänksamma, inte är det, och vice versa.
  • Jempa10

Kan hålla med TS! Kanske inte behöver vara obligatorikt, men en valmöjlighet! Som tjej kan det väl inte spela någon roll, om man nu inte är orolig för resultatet..... Flört Vill pappan till mitt kommande kolla så får han mer än gärna göra det!

• Matillin

Maxipaxi
    Jag tror inte det är dumheter
    Givetvis borde det vara så att många som gör dna-test har en misstanke eller anledning.
    Det finns nog många som fostrar barn ovetandes om att det inte är deras biologiska barn men jag tror inte siffran är speciellt hög.
    Dom flesta normalintelligenta och observatna män kan nog ana en misstanke om barnet inte är deras.

• Matillin

Jag motsätter mig inte obilgatoriska dna-test.
    Men det känns rätt onödigt och jag gissar att det dessutom skulle vara en rätt stor kostnad för staten om ALLA barn som föds i sverige varje år skulle testas?
    Och det är väl redan fritt fram för dom män som önskar att göra ett test, eller?

• Schonan
    Leoella skrev 2010-09-20 19:29:40 följande:
    Jojo, för det är ju givetvis så att råkar jag vara kvinna och tycker obligatorisk DNA-testning inte är så där särdeles viktigt att lägga pengar på så beror det självklart på att jag SJÄLV är en lögnhals som har en annan biologisk far till barnen...
    *suck*
    Jag skulle gärna lägga dom pengarna på en obligatorisk test.
    Det är barnets rättighet att veta sanningen.
    Är det obligatoriskt slipper man situationen där den ene känner sej misstrodd av den andre.

Om det nu inte "är så viktigt" borde man inte kunna få byta bäbis med andra på BB i sådana fall?
    -Jag ser att ni fått en pojke och önskade en flicka. Nu är det så att vi fick en flicka men ville ha en pojke. Kan vi byta här och nu? utan några papper eller någon annan kontroll? Det vore mer rättvist än det är nu när den ene föräldern förs bakom ljuset.
  • Leoella
    Schonan skrev 2010-11-14 18:08:26 följande:
     Det vore mer rättvist än det är nu när den ene föräldern förs bakom ljuset.
    Det är troligen ett mycket litet antal pappor som blir just förda bakom ljuset. Meningen ovan får det att låta som att det är mer regel än undantag.

Jag tycker/tror nog inte att kostnaden för obligatoriska dna-tester är värd det fåtal gånger som någon verkligen blir lurad. Men visst, det kan man tycka olika om.

Kanske obligatoriska tester som pappan (om han vill) kan säga "nejtack" till?
    Så slipper de pappor (som t ex min sambo) som redan är mer än 100% säkra på sitt faderskap att göra ett test som ändå är totalt överflödigt.
Svar på tråden 10% inte pappa till barnet?