• Titte68

Min dotter "lånar" saker av oss andra...

Nu måste jag bara få veta om jag överreagerar, eller är supersträng eller vad?

Min 16-åriga dotter lånar ohämmat saker av mig och sin syster helt utan hämningar, fast jag sagt till tusen ggr att hon måste fråga först.

Hon erkänner sällan att hon tagit ngt man frågar efter heller utan när man väl hittar det hos henne så hade hon "glömt" det och ungefär VARFÖR blir jag så upprörd.

Vår kamera lånas ohämmat för att hon slarvat bort sin egen. Nu är den sönder. Hennes systers kamera har hon också lånat ohämmat och nu är den också trasig. Nycklar borta och nu är nya kopierade (hon fick betala själv).

Imorse var inte min mascara i min necessär när man är skitstressad och nästan precis ska sticka. När man då frågar så är det bara "jag har inte tagit den, varför skulle jag..jag har ju egen". Efter rotande i hennes väska så är den där.

Grejen är den att hon tar den tex för att hon är stressad på morgonen och inte hinner springa upp på övervåningen och tex ska ha med sig den till gympan. Jag tror hon nästan gör det omedvetet.

Iaf så blir jag totalt vansinnig och jag vet inte om det är överdrivet. Hur har ni andra det?

• Svar på tråden Min dotter "lånar" saker av oss andra...
  • Natosh

Jag var nog EXAKT likadan.

Jag utgick från mig själv, och eftersom att jag gärna lät familjen låna ohämmat från mig så gjorde jag detsamma. Ibland tyckte inte mamma och syskon att det var så kul. Det handlade ofta om att jag var stressad, råkat spilla frukost på tröjan, kutade till tvättrummet och rev åt mig en tröja för att inte missa bussen. Utan att tänka på att mamma, syster eller bror kanske hade tvättat den för att ha den just den dagen, och att jag genom att ta den rubbade hela deras dagsplanering. Det är bara att förklara, förklara och förklara som gäller

Jag hade också sönder en del saker men då fick jag se till att ersätta dem, speciellt om det var ett syskons grejer jag sabbat. Det lär en att förstå värdet av saker och ting. Syrrans kamera tycker jag definitivt att ni ska se till att hon betalar för.

• viseversa
    Titte68 skrev 2010-09-23 11:13:36 följande:

Nu är det ju så att hon faktiskt har ett sminkbord på sitt rum som jag köpt. Även min laptop som hon fått av mig och en tv.
    HOn har det ganska bra OCH jag pratar med henne så fort jag bara kan.

Men jag vet att när jag pratar och försöker berätta för henne hur jag/vi ska få det att funka blir hon trött och sätter på lite dimma i öronen. För det är klart att det är jobbigt att lyssna på en mamma som maler på.
    Därför skickade jag ett mail som jag tänkte att hon kunde läsa i lugn o ro närhon har tid.
    Däremot tyckte jag att det blev lite väl tråkigt och barskt och jag väntar nu på att hon ska ringa mig på min rast så vi kan prata lite.

Man blir förbannad, man ångrar sig, man blir arg igen osv osv.

Men helt klart visst får man väl försöka räkna till 10 ibland istället för att gorma rakt ut som jag då gör med jämna mellanrum när det blir för mycket.

Tack för er respons

Sorry såg att du svarat nu! trodde du lämnat tråden!
  • viseversa
    Ekrlsn skrev 2010-09-23 11:13:27 följande:
    hon skulle inte låna dom utan att fråga om hon hade fått reda på att det va fel från början när hon va mindre. tonåringar blir inte bara såna, det ligger saker bakom
    Skitsnack skitsnack skitsnack!!!
  • Ekrlsn
    Titte68 skrev 2010-09-23 11:13:36 följande:

Nu är det ju så att hon faktiskt har ett sminkbord på sitt rum som jag köpt. Även min laptop som hon fått av mig och en tv.
    HOn har det ganska bra OCH jag pratar med henne så fort jag bara kan.

Men jag vet att när jag pratar och försöker berätta för henne hur jag/vi ska få det att funka blir hon trött och sätter på lite dimma i öronen. För det är klart att det är jobbigt att lyssna på en mamma som maler på.
    Därför skickade jag ett mail som jag tänkte att hon kunde läsa i lugn o ro närhon har tid.
    Däremot tyckte jag att det blev lite väl tråkigt och barskt och jag väntar nu på att hon ska ringa mig på min rast så vi kan prata lite.

Man blir förbannad, man ångrar sig, man blir arg igen osv osv.

Men helt klart visst får man väl försöka räkna till 10 ibland istället för att gorma rakt ut som jag då gör med jämna mellanrum när det blir för mycket.

Tack för er respons

Jag föreslår en mor och dotter dag en gång i månaden, min lillasyster e 17 och hon e överlycklig att ha en dag där mamma inte får klaga på henne. Då åker dom och shoppar lite, käkar pizza eller vad nu dom känner för, inga andra ska vara med. Det e rätt skönt att känna att mamma kan vara en polare och inte bara en gnällkärring som klagar :) 
  • Titte68

Att jag inte hunnit med i alla inlägg är att jag försöker jobba samtidigt och det går  sådär.

Hinner inte riktigt med i svängarna när jag gå in o tittar så har det hunnit hända lite saker.

Jag måste iaf kommentera det där att det ligger saker bakom.

Jag kan säga att det absolut inte har med uppfostran att göra utan att det isåfall ligger i generna och allmän tonårsförvirring och nonchalans.

Alla mina tre barn är lika uppfostrade och hennes lillasyster är 14 o också slarvig men står för konsekvenser osv. Deras lillebror är ordningssam  men han är bara 8 så han är ett oskrivet blad än.

Däremot är jag väldigt glad för era bådas syn för den ena ger mig lite erkännande för att det var ok att bli arg och den andra att jag tänker efter lite och försöker ha lite överseende.

Tack

• LillaTanten

Du är inte ensam om det här - min dotter är likadan.

Liksom för din beror det inte på att hon inte har saker, inte på att hon inte får egentid med mamma, inte på bristande uppfostran, inte på att hon inte egentligen VET hur man ska och inte ska göra.

Det funkar helt enkelt bara inte - det är som att vissa tankar inte når från hjärnan hela vägen ut i armar och ben...

Konsekvensanalys är väl inga tonåringars starka sida men är man så pass stor och har blivit tillsagd ett antal gånger, både på trevliga och mindre trevliga sätt så borde man ju till slut komma till insikt? Liksom din dotter "får dimma" så får min det - hon(de?) vill inte förstår att det hon gör får konsekvenser för andra än dem själva och det gör mig ibland lite orolig  - man kan ju inte dansa sig fram genom livet med fokus enbart på sig själv!

Samtidigt är hon en inkännande och empatisk person vad gäller andra saker så jag får det inte riktigt att gå ihop...

Så - kontentan av mitt inlägg blir väl att jag inte tycker att du överreagerar eller är supersträng, förstår också din tanke med mailet, men tyvärr, tyvärr har jag ju inga tips och råd att ge dig.

Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • Fotavtryck

Låter nästa som om det är om mig du skriver om. Fast för 15år sedan!

Kanske inte så roligt att höra, men för mig hjälpte inget för än jag skaffade en pojkvän och flyttade hemifrån. Då jag insåg vad mitt och ditt igentligen betyder.

Även om jag hade en mascara så tog jag syrrans för den var finare. O det gällde i stort sett allt.
    Mammas smycken, syrrans byxor osv osv.

Det enda tips jag kan ge är att hon måste lära sig sakers värde. Ersätta allthon har bort eller har sönder.
    Att vara bortskämd är nått man är glad för stunden över. Inget man tackar för senare i livet. Tro mig, jagvet!

• Titte68
    Fotavtryck skrev 2010-09-23 16:56:42 följande:
    Låter nästa som om det är om mig du skriver om. Fast för 15år sedan!

Kanske inte så roligt att höra, men för mig hjälpte inget för än jag skaffade en pojkvän och flyttade hemifrån. Då jag insåg vad mitt och ditt igentligen betyder.

Även om jag hade en mascara så tog jag syrrans för den var finare. O det gällde i stort sett allt.
    Mammas smycken, syrrans byxor osv osv.

Det enda tips jag kan ge är att hon måste lära sig sakers värde. Ersätta allthon har bort eller har sönder.
    Att vara bortskämd är nått man är glad för stunden över. Inget man tackar för senare i livet. Tro mig, jagvet!
    Ok, men det finns ju dock hopp då om att hon blir en ansvarstagande person längre fram....
    Jag är ju glad iofs om hon bättrar sig lite INNAN hon flyttar hemifrån för det vet man ju aldrig när det blir.
  • Fotavtryck
    Titte68 skrev 2010-09-24 08:57:14 följande:
    Ok, men det finns ju dock hopp då om att hon blir en ansvarstagande person längre fram....
    Jag är ju glad iofs om hon bättrar sig lite INNAN hon flyttar hemifrån för det vet man ju aldrig när det blir.
    ABSOLUT ;)

Tragla o tragla och åter tragla tror jag det enda man kan göra. O som sagt. Lär henne sakers värde. Inte bara priset utan afektionsvärdet.
    Tar hon av er så ta av henne!
  • Hayati

jag var exakt likadan när jag var 16, bodde ju hos min syster då som är några år äldre. Sminket lånades hela tiden, kläder snoddes, nä. Jag var en hemsk tonåring!

• mustang sally

Jag tycker inte alls du överdriver, vari ligger skillnaden på att låna olovandes från mamma eller ICA?

Det är stöld och respektlöst.

Hos oss får alla låna nästan allt av varandra bara man frågar först ( i affären måste man betala först).

Naturligtvis har man en kommunikation, vilket i de flesta familjer påbörjats långt innan barnen når den där magiska tonårsperioden då allt ska ställas på sin spets.

Svar på tråden Min dotter "lånar" saker av oss andra...