• copl2
    Äldre 11 Oct 19:25
    37315 visningar
    143 svar
    143
    37315

    Jag tycker inte om att resa - finns det fler som jag?

    Nu är det här kanske inte rätt ställe att ställa en sån fråga på, men var skulle jag annars göra det? *L*

    Jag vet att jag är lite udda, för de allra flesta som t.ex. vinner pengar eller blir pensionärer säger att det första de tänker göra är att resa långt bort. Men jag är inte sån. Jag avskyr att resa utomlands, iaf utanför Norden. Jag trivs här hemma, är en riktig stugsittare. Jag har rest en del, så jag vet vad jag pratar om när jag säger att jag inte gillar att resa, och det var en lättnad när jag kom fram till att jag faktiskt inte behövde vara "normal" och resa världen runt utan kunde välja att låta bli.

    Jag tycker det är jobbigt och kajka runt, besvärligt med språket, gillar inte att konfronteras med andra kulturers normer och sociala koder, tycker inte om att prata med och hela tiden tvingas kommunicera med okända människor, tycker det är extremt jobbigt med främmande matkulturer, avskyr att pruta osv. osv.

    Kort sagt, allt det som människor normalt brukar säga att de gillar med resorna är sånt som jag vill slippa.

    Och nej - jag röstade inte på Sverigedemokraterna i valet! *S*

    Är jag väldigt ovanlig, eller finns det fler här som är som jag?

  • Svar på tråden Jag tycker inte om att resa - finns det fler som jag?
  • copl2
    Äldre 5 Feb 04:55

    Ha! Vad kul att se den här tråden! Jag startade den men har varit borta från Familjeliv ett par år och har reggat mig nu igen.


    pyret12345 skrev 2012-08-08 22:55:24 följande:
    Måste fråga - hur hanterat ni andra detta med resandet om er partner gärna vill resa? Min man vill väldigt gärna ut och resa och jag känner mig bara sååå tråkig som säger nej till allt...

    Ja, som jag skrev så träffade jag min fru på en dejtingsajt och skrev väldigt tydligt i min presentation att jag inte ville resa, något som hon däremot inte noterade. Så det blev ju ett problem i början, men sen valde hon att resa ensam eller med kompisar eller släktingar och det har hon accepterat nu.
  • Capt Janewa­y
    Äldre 5 Feb 06:53
    Isbit skrev 2010-10-11 21:32:23 följande:
    Ja eller hur!?
    var til Egypten i Januari på all inclusive och det var liksom bara det hotellet & utanför det var det mil av öken så man kunde inte ta sig nånstans heller.
    Bara ligga hela dagarna. Kunde inte ens handla för det var ju bara ett hotell.
    Guud vilken lååång vecka det var
    Hahaa! Ja, i vanliga fall hade jag ju velat åka runt i Egypten och upptäckt saker. Men säg att jag redan gjort det en gång (har jag inte). Men då skulle jag lätt kunna havsörna instängt på hotellområdet en vecka i januari... enbart för att ladda batterierna. Jag är en soldyrkare och behöver egentligen en dos varje vinter.

    Då hade konceptet hotelområde omringat av öken + all inclusive passat mig utmärkt.
  • Paulin­a P P
    Äldre 5 Feb 06:59

    Jag gillar att resa, men jag HATAR att packa! Jag tycker att det är jobbigt att planera resor också - vilket flyg man ska ta och när och vilket hotell man ska bo på osv.

    Jag har nästan alltid ångest inför resor, men när de väl blir av gillar jag det.

  • Roxana­n
    Äldre 5 Feb 07:03
    Paulina P P skrev 2014-02-05 06:59:22 följande:
    Jag gillar att resa, men jag HATAR att packa! Jag tycker att det är jobbigt att planera resor också - vilket flyg man ska ta och när och vilket hotell man ska bo på osv. Jag har nästan alltid ångest inför resor, men när de väl blir av gillar jag det.

    Packa är fruktansvärt. Packar alltid för mycket, typ dubbel uppsättning kläder gentemot vad jag behöver. Hur kan man planera sina klädval sådär noga?! Jag har alltid beslutsångest när jag ska välja kläder.
    Göteborgare i hjärtat
  • Paulin­a P P
    Äldre 5 Feb 07:55
    Roxanan skrev 2014-02-05 07:03:18 följande:

    Packa är fruktansvärt. Packar alltid för mycket, typ dubbel uppsättning kläder gentemot vad jag behöver. Hur kan man planera sina klädval sådär noga?! Jag har alltid beslutsångest när jag ska välja kläder.
    Och ångest för att man packat ner fel saker...

    ...sedan hatar jag att packa upp också. Det blir så stökigt och tar tid.
  • Äldre 5 Feb 07:59

    Varför resa bort när man kan vara lite busig hemma.

  • Roxana­n
    Äldre 5 Feb 08:03
    Paulina P P skrev 2014-02-05 07:55:17 följande:
    Och ångest för att man packat ner fel saker... ...sedan hatar jag att packa upp också. Det blir så stökigt och tar tid.

    I hear you sister! För att inte tala om packningen för hemresan, när man har köpt massor av kläder och ska få med 1/3 mer än vad man kom dit med. Jag brukar få sätta mig på väskan för att den ska gå igen ungefär.
    Göteborgare i hjärtat
  • Äldre 5 Feb 08:15

    Jag vägrar att resa till andra ställen än mina drömmål. Finns liksom ingen anledning. Ett första krav är att det garanterat ska vara fantastiskt fint väder, ett andra krav är att det ska finnas bra mat o bättre boende än vi har hemma. Jag avsyr att traggla, vill resa bekvämt osv. Reser aldrig någonsinn inom sverige.


    I kinamockaskogen.....
  • Äldre 6 Jun 16:05
    +1

    Åh, det skulle kunna vara jag! Jag trivs bäst hemma! Folk får väl göra som dom vill, men jag vill inte kuska runt i världen.

  • dr acula
    Äldre 6 Jun 19:38

    Jag tycker inte heller om att resa. Trivs som bäst hemma :)

  • melici­a
    Fri 13 Mar 2020 22:38
    copl2 skrev 2010-10-11 19:25:03 följande:

    Nu är det här kanske inte rätt ställe att ställa en sån fråga på, men var skulle jag annars göra det? *L*

    Jag vet att jag är lite udda, för de allra flesta som t.ex. vinner pengar eller blir pensionärer säger att det första de tänker göra är att resa långt bort. Men jag är inte sån. Jag avskyr att resa utomlands, iaf utanför Norden. Jag trivs här hemma, är en riktig stugsittare. Jag har rest en del, så jag vet vad jag pratar om när jag säger att jag inte gillar att resa, och det var en lättnad när jag kom fram till att jag faktiskt inte behövde vara "normal" och resa världen runt utan kunde välja att låta bli.

    Jag tycker det är jobbigt och kajka runt, besvärligt med språket, gillar inte att konfronteras med andra kulturers normer och sociala koder, tycker inte om att prata med och hela tiden tvingas kommunicera med okända människor, tycker det är extremt jobbigt med främmande matkulturer, avskyr att pruta osv. osv.

    Kort sagt, allt det som människor normalt brukar säga att de gillar med resorna är sånt som jag vill slippa.

    Och nej - jag röstade inte på Sverigedemokraterna i valet! *S*

    Är jag väldigt ovanlig, eller finns det fler här som är som jag?


    Jag älskar att resa. Mycket kul utomlands som ej finns i Sverige. Fina kläder, glass som ej finns här, annan smak på fantan, andra Fanta sorter som ej finns här, palmer är med jävligt fina träd. Sen är det skönt åka utomlands och slippa jobbet och vintern
  • melici­a
    Fri 13 Mar 2020 22:44

    Gillar resa. Svetige är tråkigt

  • melici­a
    Fri 13 Mar 2020 22:47
    copl2 skrev 2010-10-12 00:02:25 följande:

    Ja, jag tycker det är så jobbigt det där med att leva i kappsäck, inte kunna få laga sin frukost själv som man vill ha den utan vara utlämnad till hotellets godtycke och andra gästers roffighet som gör att det som är godast kanske inte räcker om man inte håller sig framme. Och att tvingas äta frukost bland en massa främlingar! Tvi!

    För att inte tala om sängarna som nästan alltid i mitt tycke är för mjuka så att jag får ont i ryggen. Iaf svenska hotell sätter ju en ära i att ha resåmadrasser och jag har ännu aldrig legat på en tillräckligt hård resårmadrass.

    För mig är det livsviktigt att kunna läsa av människor jag möter och kommunicera med dem och förstå vad de menar och kunna läsa mellan raderna. Om jag inte kan använda mitt eget språk och inte känner till det sociala spelet, de sociala koderna, normerna etc. så känner jag mig illa till mods och har inte kul, och det är väl meningen att man ska ha på en resa?


    Nej hotell frukost äger. Bacon pommes ananas mm
Svar på tråden Jag tycker inte om att resa - finns det fler som jag?