• milagross

    Missfall i v 22.

    I söndags förlorade vi våran lilla flicka 2010-11-07 känns ofattbart. vårat första barn, vårat efter längtade barn finns inte längre hos oss. Känns så konstigt att varit med om en förlossning utan att ha våran tjej hos oss, du var så liten men så perfekt, så välutvecklad och så fin. Det gör så jäkla ont att du inte finns här...varför? vad var det som gick fel? Allt hade ju varit så bra!

    Vi var på kalas på lördagen och vi skrattade och hade det trevligt, jag visade stolt upp min runda mage. Jag kände hur du sparkade där inne, allt var så bra. En viss oro senare på kväleln fick jag då jag kände av sammandragningarna som jag inte viste vad det var, tänkte att det säkert är normalt och att jag bara var nojig, gick och la mig för att sova men sov oroligt för jag kände att det krampade med jämna mellan rum ca: 30-40 min mellanrum, måste sova tänkte jag. Vaknade vid 3 tiden på natten att det krampade ännu mera, kände hur blöt det belv mellan benen och tänkte men gud har jag kissat ner mig och sprang upp, kände hur det rann längst benen och när jag tände lampan inne på toaletten såg jag blodet rinna ner för mina ben. Jag ilskrek rakt ut och min sambo var nere på 2 sekunder. ringde akut mottagningen och vi fick åka in till förlossningen. Barnmorskorna tog emot oss och vi fick komma in på ett rum, de kollade blodtryck och vi fick snart träffa doktorn. han gjorde ett ultraljud och jag såg ett foster på skärmen och för en sekund kände jag mig lugn för jag såg att hjärtat slog, men jag insåg snabbt att det slog alldeless för svagt, doktorn zoomade in hjärtat med färindikatatior och jag såg hur svagt det slog....HERREGUD, VAD ÄR DET SOM HÄNDER? läkaren tittade på mig i gyn stolen och han sa att jag var öppen 4 cm och att det skulle bli en abort, sen försvann han. Barnmoskorna kom in och förde mig till ett annat rum. Där fick jag klä om till sjukhuskläder. Tårarna bara rann, rann och rann och tankarna snurrade runt. Barnmorskorna kom in och tog prover och förklarade lite lätt vad som var på gång, att jag skulle föda mitt barn. Jag insåg ju själv att det inte hade en chans att överleva. Jag skulle alltså föda mitt första barn utan att barnet hade en chans att leva. Det blev byte av BM och vi fick en ny doktor. De förklarade än en gång vad som hade hänt. Att av någon anledning så hade kroppen bestämt sig att sätta igång förlossningen! Det var bara att vänta och låta naturen sköta sin gång, de satte även in dropp.  Det blev en lång lång väntan och tänkarna bara snurrade...Vad var det som hände? vad händer nu med förlossningen? hur kommer du att se ut? pojke eller flicka? Bm morskorna kom in med jämna mellan rum och kollade till oss frågade om smärtstillande men jag ville inte ha något, var ju bara i värkarna det gjorde ont som kom med 10 min mellanrum. Klockan 14 var det ännu ett personalbyte och vi fick nya barnmorskor som kom in och pratade och förklarade, värkarna kom tätare nu och tiden mellan verkarna minskade ganska snabbt. Det gjorde ondare nu men jag ville vänta med smärtstillande, jag viste ju inte hur fort det skulle gå mot slutet eller hur ont det skulle göra? Vi ringde på klockan och jag hade börjat få krystvärkar, bad om smärtstillande, barnmorskan sa åt mig att ta i och jag det gjorde jag och all smärta försvann i sammaveve kommer den andra barnmorskan med morfin sprutan och ger mig lite rakt in i blodet och ett stick i benet. Men barnen var snart ute. Allt var så himla klart, alla sinnen öppna! En krystvärk till och du var ute. Känslan att ha fött ett barn är helt obeskrivlig men jag skulle ju inte få behålla dig. Såg dig genom fostersäcken (allt kom ut på en gång). Jag bara grät, mitt barn! Barn morskorna gjorde dig i ordning, torkade dig och jag fick hålla dig i min famn. En liten tjej, min lilla tjej! Såg hur hjärtat och pulsen slog, hur du "kippade" efter luft tills du blev alldeless stilla och kall, du fick namnet Isa! Ville inte lämna dig ifrån mig, ville ta med dig hem! Men du levde ju inte inte mer!


    2010-11-07 Isa vår änglaflicka
  • Svar på tråden Missfall i v 22.
  • milagross

    Mår skit idag, trodde det skulle gå över under dagen men allt blir bara värre och värre.... Jag hatar allt och alla, vilket naturligtvis inte är sant. Men det svider i hjärtat när man ser kompisen med sin 4 veckors bebis, och man känner hennes lycka och kärlek till sitt barn. Det var en pest och pina att umgås med dem idag, inget illa menat. Men jag är så avundsjuk på deras lycka, jag ville ju så gärna ha mitt barn!


    Isa min ängel!
  • FruG

    TS- Beklagar sååååå att ni förlorade eran dotter!!! Ni har alltid en dotter som är er alldeles egen ängel även om hon inte finns på jorden.

    Den 7 februari i år förlorade vi våran Elias efter en förtidig vattenavgång. Jag trodde jag skulle dö med honom av sorg och smärta. Jag har fortfarande idag riktigt jobbiga dagar men det är fler "vanliga" dagar mellan de jobbiga.
    Vi är vid hans grav flera gånger i veckan och pysslar och tänder ljus, det tycker jag känns bra för då får vi pyssla om honom lite och göra så han har det fint.
    Att möta andra gravida och små bäbisar har jag fortfarande problem med. Kan inte alls känna glädje med dem utan blir mest arg för att viinte har Elias hos oss. Varför drabbades vi och inte grannen tex? Vad hade vi gjort för ont för att drabbas???

    Stor kram till dig o din man!!! Ta hand om varandra och ta bara var dag som den kommer.

  • Heavenly

    Tårarna sprutar när jag läser, usch beklagar verkligen!!! Gick nyligen igenom ett missfall (13/10) var i 18e veckan och den lilla hade dött i magen. Känns som att hela världen rasat samman och det e så förbannat svårt att försöka ta sig vidare.. Träffar kuratorn två ggr per vecka och det hjälper faktiskt att prata om det hur ont det än gör. Jag stängde in mig och pratade inte med någon inte ens min man vilket resulterade i konstant ångest så skrik och gråt det kommer bli bättre

    kramar

  • milagross

    Det har IDAG gått 2 veckor sen Isa föddes och lämnade oss....Känns som en hemsk mardröm, känns som igår, känns som evigheter sen...känns som alla känslor på en gång! Vill bara skrika, vill gråta men jag går runt som "vanligt", som vanligt innan man blev gravid. Längtan efter att få bli gravid, oron över att mensen inte ska komma = ingen ägglossning...Fy F*N jag hatar det här. Den ständiga längtan! Saknaden efter barn, saknaden efter mitt barn, min flicka som jag hade i min mage i 21 vecokr och 2 dagar. Jag hade lyckats bli gravid och VI var VÄRLDENS LYCKLIGASTE BLIVANDE FÖRÄLDRAR!

    VARFÖR FICK DU INTE VARA KVAR?????


    Isa min ängel!
  • ääni

    Beklagar verkligen att lilla Isa inte kunde stanna hos er. Tillåt dig att känna precis vad du känner och ta emot det stöd du kan få. Kram!

  • milagross

    Vill bara att tiden ska gå, vill att allt ska bli bra! Vill få den jäkla tiden till doktorn så man kan få veta om obduktionen visat något, vill börja med utredning på mig själv. Vill sluta blöda, hatar att se det jäkla blodet. Vill gå vidare och bli gravid igen men jag är STÖRD!

    Hur gärna jag än vill bli gravid igen så kommer jag aldrig få tillbaka Isa, min förlorade dotter. Kan komma på mig själv att "tro" på att det bara är att bli gravid igen så kommer vi få Isa tillbaka. kom på mig själv att tänka "att jag ska spara alla brev och kort och sätta in i ett fotoalbum så jag kan visa för Isa när hon blir större, när jag nu blir gravid igen"...men hallå??? jag kommer aldrig få Isa tillbaka! Jag är så rädd för vad jag som ska hända. Är rädd för att jag aldrig kommer bli gravid igen. Och om jga blir gravid igen, hur kommer jag känna då? I min hjärna nu så kan det inte bli annat än en tjej nästa gång också så vad händer om det blir en pojke? även om det inte spelar mig någon roll vilket kön det blir, men i min hjärna efter allt så finns bara en Isa!

    Jag vet, jag är inte redo för en ny graviditet, jag vet, man måste sörja! MEN tänk om nästa ägglossning är den enda som jag får? om jag nu får någon? Jag håller på att bli tokig efter alla funderingar, och ingen kan svara mig på frågorna ändå...måste vänta på att få remissen till doktorerna som vill att man ska sluta blöda och att alla prover ska hunnit bli klara, men nu är det snart jul och jag har en känsla att vi inte kommer få tid innan det. Hatar denna ovishet. Hatar alla tankar!


    Isa min ängel!
  • ääni
    milagross skrev 2010-11-26 17:19:27 följande:
    Vill bara att tiden ska gå, vill att allt ska bli bra! Vill få den jäkla tiden till doktorn så man kan få veta om obduktionen visat något, vill börja med utredning på mig själv. Vill sluta blöda, hatar att se det jäkla blodet. Vill gå vidare och bli gravid igen men jag är STÖRD!

    Hur gärna jag än vill bli gravid igen så kommer jag aldrig få tillbaka Isa, min förlorade dotter. Kan komma på mig själv att "tro" på att det bara är att bli gravid igen så kommer vi få Isa tillbaka. kom på mig själv att tänka "att jag ska spara alla brev och kort och sätta in i ett fotoalbum så jag kan visa för Isa när hon blir större, när jag nu blir gravid igen"...men hallå??? jag kommer aldrig få Isa tillbaka! Jag är så rädd för vad jag som ska hända. Är rädd för att jag aldrig kommer bli gravid igen. Och om jga blir gravid igen, hur kommer jag känna då? I min hjärna nu så kan det inte bli annat än en tjej nästa gång också så vad händer om det blir en pojke? även om det inte spelar mig någon roll vilket kön det blir, men i min hjärna efter allt så finns bara en Isa!

    Jag vet, jag är inte redo för en ny graviditet, jag vet, man måste sörja! MEN tänk om nästa ägglossning är den enda som jag får? om jag nu får någon? Jag håller på att bli tokig efter alla funderingar, och ingen kan svara mig på frågorna ändå...måste vänta på att få remissen till doktorerna som vill att man ska sluta blöda och att alla prover ska hunnit bli klara, men nu är det snart jul och jag har en känsla att vi inte kommer få tid innan det. Hatar denna ovishet. Hatar alla tankar!
    Åh, det är klart att det är ofattbart att er lilla flicka gått bort! Det finns inga ord som räcker till. Känner din smärta så väl då min pojke föddes och dog i v 22+5.

    När det gäller att bli gravid igen så... Det är bara du som kan svara på om och när du är redo för det. Men personligen har jag inte blivit mer redo med tiden. Jag är livrädd för en ny graviditet och kommer alltid att vara det men försöka ändå.
  • Lilla Lime

    Rädslan inför en ny graviditet är helt naturlig.
    Så fort vi mist så ville jag bli gravid igen, men när avslaget var slut var jag för rädd. men efter ett tag tog den stora längtan över fast att jag fortfarande var rädd.

    Om det hjälper dig att skriva så för dagbok över alla känslor som rusar igenom kroppen. Eller en blogg om du vill få respons. går att ha blogg utan att nån läser med.

  • milagross

    Idag är det 3 vekor sedan förlossningen startade och Isa dog, min stora lycka och glädje rycktes bort alldeless för tidigt! Har svårt att förstå att det hänt? Saknaden och tomheten är enort och det går inte att beskriva med ord. Jag känner mig så ledsen och hjälplös, jag ville så gärna ha mitt barn! Det finns ingenting jag kan göra, bara att vänta. Vänta på att läkarna ska ringa och ge mig en tid för att få reda på vad obduktionen har visat. Vänta på att läkarna ska göra en utredning på mig, hoppas innerligt att de ska hjälpa mig att bli gravid igen, för jag orkar inte gå och längta längre. Jag vill ha barn, jag vill vara gravid, jag vill vara förälder!


    Isa min ängel!
  • Terrus
    milagross skrev 2010-11-28 22:38:09 följande:
    Idag är det 3 vekor sedan förlossningen startade och Isa dog, min stora lycka och glädje rycktes bort alldeless för tidigt! Har svårt att förstå att det hänt? Saknaden och tomheten är enort och det går inte att beskriva med ord. Jag känner mig så ledsen och hjälplös, jag ville så gärna ha mitt barn! Det finns ingenting jag kan göra, bara att vänta. Vänta på att läkarna ska ringa och ge mig en tid för att få reda på vad obduktionen har visat. Vänta på att läkarna ska göra en utredning på mig, hoppas innerligt att de ska hjälpa mig att bli gravid igen, för jag orkar inte gå och längta längre. Jag vill ha barn, jag vill vara gravid, jag vill vara förälder!
    Jag känner smärtan i min kropp, längtan efter ett barn och sorgen efter min Kalle när jag läser ditt inlägg. Den 5 december har det gått 5 månaders sedan som vattnet gick för mig och sorgen finns där fortfarande och den kommer alltid att finnas i mitt hjärta. Det positiva är att jag på något vis har lyckats finna ett sätt att hantera vardagen och sorgen. Jag har dock inte lyckats bli gravid ännu men jag hoppas varje dag på att jag en dag ska bli gravid igen.
    Jag känner igen mig i allt du skriver och jag hoppas och håller tummarna för att du ska bli gravid igen, att du ska få uppleva lyckan att få bli mamma.

    Sköt om dig!
    Kram Terese
     
  • Morgondis

    Jag känner med dig!

    Vi förlorade vår lille Charlie. Han han bli 21 veckor bara precis. Vattnet gick förtidigt och jag fick en infektion som gjorde att de satte igång mig. Hjärtat slog fortfarande när de satte igång mig det såg jag på ultraljudet men då fanns ingen fostervätska kvar och när charlie kom ut 6 timmar senare så slog inte hjärtat längre.
    Det är hemskt att känna de små sparkarna en dagen och inte nästa.
    Vår charlie kom efter en IVF behandling så nu väntar jag på att nästaagglossning skall komma s¨å vi skall få en ny chans att bli gravida med ett ägg från Frysen på Sahlgrenska.
    Jag vet det inte blir Charlie och jag är livrädd för samma håndelse men längtar så efter att komma igång ändå. Vissa dagar är bra och vissa är ett helvete. I bland klarar man massor och i bland kan bara en sådan sak som en textrad i en sång på radion få en att stortjuta.
    I går var det precis en månad kvar till beräknad förlossningsdatum för Charlie. Det kommer att bli tungt den 8 februari när han skulle kommit in i vårt liv.

    Lycka till!

  • joanna 01

    jag gråter nu när jag läst ditt missfall:(....

    fick mitt missfall i v 19, och det gick nästan till på precis samma sätt, fast mitt vatten gick. HELT utan förvarning! Fördjävligt.  Livet är inte rättvist visst!?  Glöm inte kämpa vidare trots allt.
    Jag tänker på dig och kramar dig.
    (By the way...Jag heter Isa)

     

  • caos

    kramar...imorgon är det ett år sedan jag var tvungen att föda min dotter i v.22.....tänker på dig

  • Lyckomia

    Kära TS! Jag förstår dig precis!

    För en vecka sen gick slemproppen och värkarna började, helt jävla oväntat. Sjukhuspersonalen gjorde allt för att stoppa värkarna men det var lönlöst. Dagen efter, i onsdags 5 januari, föddes mina älskade tvillingar Klara och Gustav i vecka 21+0. Det var första graviditeten och mina änglar var så efterlängtade! Nu sitter jag och är helt avtrubbad. Jag lever i en mardröm och känner mig helt avtrubbad från allt. Har träffat vår nya kurator (vi bad att få träffa en kurator i Solna eftersom vi bor här och allt hände i Huddinge) för första gången idag och det var jätteskönt. 

    Vi vet inte vad som har hänt och varför. Väntar på obduktionsvar och vad det nu är för svar man ska få... Pissliv!

  • melinda88

    Är så trist att se att det är så många som mist sitt barn under graviditeten, samtidigt som det kan vara en tröst att veta att man inte är ensam.

    3 januari föddes vår älskade dotter Doris i v 22. Det finns ingen förklaring till varför det hände. Hon mådde bra under hela dagen och tiden på sjukhuset, sparkade, reagerade på tryck och hjärtljuden lätt väldigt bra. Jag var frisk, ingen infektion men ändå var jag helt öppen när jag kom in.
    Jag vet inte hur livet kan gå vidare men på något konstigt vis så gör den det...
    Jag har en blogg där jag skriver alla mina tankar kring Doris och hur jag går vidare i vardagen. melers.blogg.se
    Kram till er alla

Svar på tråden Missfall i v 22.