Pojkar har snopp, flickor har ..?
Vilket ord använder ni för flickors motsvarighet till snopp, när ni pratar med era barn?
Vilket ord använder ni för flickors motsvarighet till snopp, när ni pratar med era barn?
Hur orkar folk?
Varför inte bara acceptera att folk kallar det för olika saker?
Det finns många andra ord i svenska språket som har synonymer - mer eller mindre "uppskattade" av andra.
Det betyder inte att det ena är rätt och det andra är fel.
Varför ifrågasätta alla andras val? Gör som ni själva tycker känns bäst och nöj er med det.
jag säjer snippa det är det ord de lärt sig på dagis , fungerar inte med annat med dom .
själv tycker jag mutta är ett bra ord .
På dagis säger de snippa, ett bra ordval känner jag & det är även det vi använder oss av här hemma om ämnet kommer upp.
Ni som kallar könen för kisse. Det gjorde vi också ett tag men sen började folk fråga vad hans kisse heter och hur den ser ut. De trodde att han pratade om en katt. Så det kan bli liiite fel!;)
Hos oss har flickor en snippa.
Här säger vi också snippa.
Anammade tacksamt detta praktiska barnord efter att ha växt upp med "kissen" vilket funkade ok upp till sådär skolåldern kanske, sedan kändes det pinsamt att säga - jag kände till de rent medicinska termerna för könsdelarna men de kändes konstiga att använda ungefär fram till puberteten. Det blev mycket diffusa uttryck som "där nere" och "underlivet" (och till och med "grejen" hörde jag någon säga) när jag och mina kompisar pratade.
Nu har jag inga döttrar så vi pratar inte så värst mycket snippa här mer än i rent informationssyfte, men jag tycker det är jättebra att det finns ett så pass oladdat ord för småtjejer (och -killar) att använda, som inte syftar så mycket på dess funktioner utan bara helt odramatiskt beskriver ett ställe på kroppen.
En av mina bästa vänner hävdade att flickors könsorgan skulle kallas kisseblomma frågade honom då om hans sons könsorgan skulle kallas kissemask. Jag tror han skrattade i tre dagar och sedan dess heter hans dotters könsorgan snippa :)
Giggi säger vi!
Snippa säger vi här hemma. Smaka på olika ord och välj det du tycker bäst om själv.
Snopp och snippa passar så bra ihop tycker jag.
Vi säger snippa av "praktiska" skäl, de använder det ordet på dagis, och det går inte att misstolkas som vissa andra ord.
Hemma hos oss har flickor snippa. Känns som ett enkelt och oladdad ord.
Tyckte det kändes konstigt först att säga "snippa", men nu känns det skönt att ha ett ord som är lika neutralt och användbart som snopp. Man vänjer sig!
RFSU skrev att snippa kan man kalla flickornas könsorgan