• TheBlueRose

HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.

Efter en liten diskution med en FL-medlem, så ser jag att detta med surrogat-moderskap är ett känsligt ämne. Personligen så ser jag det som att en kvinna "lånar" ut sin kropp till ens eget ägg där det ska förvaras i ca:9mån.

Hur ser ni detta med surrogat-moderskap?. Skulle ni tänka er att ställa upp som surrogat-mamma?, fast ni inte har egna barn än. Men tänker skaffa själva om några år.

Att ni som kan få barn på egen väg, skulle ni kunna tänka er att bli surrogat-mamma, EFTER att ni fått alla era barn ni vill ha?. Med en annans kvinnas ägg som är färdigt befruktat med sin mans spermie? (nu inte erans mans sperma ) utan den barnlösa kvinnas mans spermier.

Kan ni tänka er in i våran sits som är barnlösa?.
    Tänka tanken att vara utan era barn som ni har idag?. Att tänka er saknade som vi barnlösa har?. Att aldrig få ett + på stickan år ut & år in.

Kan ni tänka er ombytta roller?. Att ni verkligen tänker till här, hur ni skulle gå till väga om adoption verkligen var uteslutet för rean egen del.

*Vill INTE under några omständigheter se påhopp eller dyligt i denna tråd, håll er till ämnet då det är känsligt.*

• Svar på tråden HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.
  • Ethernity

Okej... höjden av mognad alltså.

• TheBlueRose

Hejsan hoppsan fallefallera

Ska vi tagga ner nu??..

Tillbaka till huvudfrågan

Är det någon av er som skulle kunna tänka er att bli surrogat-mamma till någon ni känner efter att ni fått alla dom barn ni själva ska ha..???

Eller även kanske t.om vara surrogat-mamma INNAN ni skaffar egna barn???

• Venus
    Då Ethernity drog in svensk lagstiftning i det hela så vill jag vända på det och säga att jag är tacksam över hur den ser ut idag även om mycket kan förbättras...

Jag själv som är äggdonator är tacksam över att den som väntar barnet och föder det är den biologiska modern, detta betyder att jag slipper att adoptera bort ett barn jag själv inte burit på... OM lagstiftningen skulle ändras så att det är den genetiska biten som avgör vem som är moder/fader skulle detta betyda att de som vill donera bort ägg/spermier skulle vara tvugna att adopera bort de eventuella barn som blir...

I dagens läge skulle jag inte kunna tänka mig att bli surrogatmamma och inte heller ta emot ett barn som någon annan väntat specifikt åt mig...
    Det här med surrogatmoderskap skrämmer mig lite...
    Jag själv har samma dag som jag plusat "älskat" det barn som funnits i min livmoder, detta gör att jag känslomässigt vet att jag aldrig skulle klara av att bära någon annans barn...
    Och det här med att ta emot ett barn någon annan burit på istället för mig gör att jag vänder på mina egna tankar och säger "Tänk om den andra kvinnan får samma tankar som jag får när jag är gravid, detta kommer då betyda att jag mister ett barn som jag så hett efterlängtat bara för att hon ångrar sig"...
    Då skulle jag troligen hellre satsa på adoption om jag redan testat vägarna IVF och ÄD...
  • Ethernity

Kruxet här är två saker:

1. Alla kvinnor blir inte hjälpta av IVF och ÄD. Många KAN inte eller har väldigt svårt för att genomgå en vanlig graviditet, som min fru tex. Hennes ägg fungerar normalt och så även jag, vårt problem blir då att ett graviditet kanske är genomförbart, kanske inte eftersom hon (och barnet) riskerar att dö pga komplikationer.

Varför ska vi, som i grund och botten är friska inte få ha egna genetiska barn?

2. Visst jag håller med om att det blir svårt då detta med äggdonation om moderskapet tilldelas donatorn helt enkelt ist för den som föder barnet. Men som det ser ut idag är det också orimligt eftersom rent genetiskt tillhör barnet "donatorn" alltså OM vi skulle nu ha en surrogatmamma får vi adoptera vårt eget barn, vårt genetiskt eget barn...

Det slår också fel anser jag...

• Pingla med en åsikt

jag skulle ha jättesvårt att vara surrogatmamma - jag skulle vara så fäst vid det lilla livet att jag för evigt skulle ha mardrömmar om ett bortlämnande.
    Att själv söka efter en surrogatmamma skulle därför vara kantat av samma oro - kommer mamman att lämna ifrån sig barnet? Har jag rätt till barnet? O S V.
    Däremot tycker jag att det är FANTASTISKT att kvinnor ställer upp för varann på detta sätt. Det måste ju vara den yttersta av kärleksförklaringar till någon annan - att hjälpa barnlösa att få barn.

Sen tycker jag tyvärr att ni spårat ut alldeles i den här tråden! Ethernity försöker upprätthålla någon slags diskussion medan flera andra gaddar ihop sina syrliga & spydiga uttalanden och bryter av alla hennes diskussioner med småaktiga påhopp.
    Ge er för 17, visa att ni är vuxna - om ni är det.

• Piff och Puff

Hmmmm, Venus jag undrar jag. I USA är ju både äggdonation och surrogat tillåtet....men är det verkligen så att man adopterar bort sitt barn om man donerar ägget. Det kan jag inte tänka mig.... Någon som vet?

• Piff och Puff

Ethernity, i USA finns det några stater som kommit så långt att de godkänner den genetiska mamman direkt efter barnets födelse. Alltså den genetiska mammans namn hamnar på födelsebeviset och inte surrogat mammans. ( Och i andra stater hamnar först surrogatmammans namn på födelsebeviset och sedan efter att den genetiska mamman adopterat sitt "eget" barn river man orginalet och gör ett nytt orginal med den genetiska mammans namn).

Jag har läst rätt mycket de senaste veckorna om surrogat och även skickat efter en hel del info från USA eftersom min man och jag står lite i startgroparna för att använda oss av en surrogat mamma. Ingenting jag läst hittills har fått mig att tveka det minsta utan tvärtom stärkt min tro på att detta är helt rätt för oss.

• A S K

Svar till ursprungsfrågan:

Ja, jag skulle kunna bära ett annat pars befruktade ägg för att dom skulle få möjlighet att bli biologiska föräldrar!!

Men det blir nog rätt känslomässigt jobbit när man "lämnar" ifrån sig barnet så jag skulle nog vilja vara med och se barnet växa upp dock på avstånd eller kanske som "tant Agneta" då

• Pingla med en åsikt

sorry att jag skrev "hennes" om dig Ethernity - fingrarna slant

• Venus

Piff o Puff Ja, men USA är USA...
    Så som reglerna och lagarna ser ut kring äggdonation här så är de extremt luddiga... Jag väntar med spänning på att se någon utnyttja detta till sin fördel, och om Sverige skulle tillåta surrogatmoderskap med samma luddighet så skulle det inte bli ett rätt någonstans...

Ethernity, jag är inte emot surrogatmoderskap... Det är bara inget för mig... Jag tycker att de som väntar barn åt andra är starka människor som borde hedras...
    Och som jag skrev till Piff o Puff, att med dagens lagstiftning så skulle det inte fungera...
    Jag vill inte förvägra någon att bli förälder pga specifika hinder... Hade jag tyckt att vissa inte skulle bli föräldrar så skulle jag aldrig blivit äggdonator...

Men för att surrogatmoderskap ska fungera i Sverige så måste lagarna kring ÄD bli tydligare först för att sedan skapas en lag till som handlar om surrogatmödrar där det är den genetiska modern som ÄR modern och inte som i ÄD-fallen den biologiska...

• Maria 2

har faktiskt alltid sagt att jag skulle älska att få vara surrogat-mamma !!! och menar det! Älskar att vara gravid men jag har ingen längtan efter att uppfostra många fler barn. Nu börjar jag väl tyvär bli för gammal, dessutom vill jag ju ha en egen till. Men absolut....skulle kunnat ställa upp om det varit aktuellt!

• Jennie med ie

Pingla med åsikt, visst kan man "hylla" den som anklagar andra för saker de aldrig skrivit och klanka på de som då försvarar sig och förtydligar sig. Sen om det är så smart eller ej är en annan femma...

Nej jag skulle inte kunna tänka mig att vara surrogatmamma varken före eller efter att jag fått de barn jag vill ha, och det har jag inte kunnat tänka mig varken innan eller efter jag själv fick svårt att få barn.
    Att vara gravid lockar inte mig särskilt mycket, och att dessutom medvetet bli det utan att själv bli förälder som ett resultat av det är inte och kommer inte att bli aktuellt. Även om jag själv skulle få egenfödda barn så småningom...

• Plutten C

Är det nån som vet var det är tillåtet att genomföra surrogat, tycker jag hört Finland, nån som vet om det stämmer?

• Meeri K

Plutten C: I Finland är det sen något år tillåtet med surrogatmammor... Sist jag läste (var för ca 2 år sen) att efter det blev tillåtet hade 18 barn fötts... 15 av dessa barn var släktingar som valt att föda barn till annan släkting och 3 var "övriga" (ej beskrivet hur de fått tag i surrogatmamman)... Ingen av surrogatmammorna hade fått betalt för att föda barnet...

Vet inte om föräldrarna är tvungna att adoptera barnet, eller hur de valt att göra där...

• Plutten C

Nån som vet var man börjar eller vart man kan vända sig i Finland? Någon som gjort provrörsbehandling i Finland på nån klinik eller sjukhus som ni kan rekomendera? "Om" detta blir aktuellt för oss har vi redan surrogatmamman...........

• Meeri K

Plutten C: Jag kan höra efter med syrran vart man vänder sig, hon bor i Finland. Det jag vet är att medicinen i Finland är väldigt mycket dyrare än här i Sverige. Tex så fick jag betala ca 75 kr för en ask Pergotime, medans hon fick betala ca 1100 svenska kronor för precis samma innehåll (annat namn bara). Annars så tror jag att du kan ringa till någon IVF-klinik i Sverige och höra efter vilka kliniker man kan vända sig till i Finland...

• Plutten C

Va snällt om du vill kolla med din syster, jag känner tyvärr ingen i Finland men det är klart att jag ska försöka fråga på den kliniken vi har gått på här i Sverige. Kram till er alla gulliga och hjälpsamma där ute! Så skönt att höra andras tankar och få insperation!!

Svar på tråden HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.