mini75 skrev 2011-02-06 22:06:42 följande:
JAg tycker att det är jättesvårt, har en 3-årig dotter som kan bryta ihop för "ingenting". Kan ge ett exempel på ikväll; Hon skulle gå och kissa och ville att jag skulle tända lampan till henne, menjag stod och lagade mat så pappa tände lampan istället till henne, men se det skulle han ej ha gjort... då brakade allt samman... när hon får utbrott så blir hon så hysterisk, hon bara skriker och är helt oresonlig.
Jag tycker ju faktiskt inte att det är ok att hon bryter ihop för att pappa hjälper henne och inte jag. Men det går inte att resonera med henne och det slutar oftast med att vi vill att hon ska vara på sitt rum och lugna ner sig men det funkar sällan - hon är ju så uppriven då. Men att prata med henne går inte heller. Man blir så frustrerad.
Att sätta sig ner och krama henne å lugna henne känns faktiskt väldigt "fel" för mig för det känns som man då uppmuntrar hennes beteende, eller? Skrik så släpper jag allt och kramar dig?!
Vad hade ni gjort i en sån situation? Är det så med "alla" 3 årstrotsare? Är det bara att gilla läget, för ibland undrar men ju om allt står rätt till om man kan bli så galen för en sån sak...
Usch ja, det är inte lätt...:(
låter som vår tös.. den äldsta, hon har precis blivit 4 och har hållit på så i ett år ca..
Det är hennes vilja som är så stark så man blir knäpp!
å det går inte att bryta.. vi har i alla fall inte lyckats.
Och det är ju så små saker som gör att detta bryter ut.
Sen kan hon säga en sak. tex om jag frågar henne -mjölk eller vatten?
Hon svarar vatten. hon får vatten sen - Nej ja sa ju mjölk!! å så sätter hon igång.
Vill säga att hon får INTE som hon vill.. så att vi byter i glaset när hon får utbrott. Säger hon nä ja vill nog ha mjölk i ställe så kan man fundera på det eller att hon får det när hon druckit opp...
Vet inte om det har med trotts att göra hennes utbrott..eller om det är nått annat.
men en sak är säker.
Hon får mer såna här utbrott om hon fått i sig socker av nått slag! Då går det inte att reglera henne alls ibland..
så socker förbud har vi nästan infört här...
Ja vad göra?