• sandras sötisar

vad anser ni om skamvråer?

Använder ni det till era barn?och andra metoder från nannyprogram?
    Själv skulle jag aldrig komma på tanken att ställa mina barn i något jäkla hörn,snacka om nedvärderande.då skickar jag hellre in dom på rummet,där dom får vara själva och tänka över än låta dom stå i något hörn.Där ska dom alltså stå på en plats och skämmas över det dom gjort.Tänk om en annan skulle få stå i ett litet hörn det skulle ju vara jobbigt och nedvärderande...

• Svar på tråden vad anser ni om skamvråer?
  • 7 små apor
    Cissi nu är det dax skrev 2010-12-29 23:52:03 följande:
    Jag skulle aldrig sätta mina barn på time-out om dom hade ett raseri-utbrott. Jag håller med, då behöver dom nån som är närvarande och kan lugna ner dom, visa värme och kärlek. Men när dom helt provocerat biter någon, och är helt lugna med det; INTE ok!

Sen är det ju stor skillnad på förr och då. När dom fick gå och ställa sig i ett hörn med ryggen mot övriga klassen. Det känns ju mer förnedrande. Time-out för mig är ett sätt för mina barn att sitta i fred och tänka på vad dom har gjort.

Trodde faktiskt att fler använde sig av det... Dom kanske bara inte vågar erkänna det i denna tråd  
    Jag tror det där sista också och framförallt att man kallar det för något annat som tex skicka in i sina rum.
  • sandras sötisar

men snälla rum och skamvrå är inte samma sak,skamvrå är ju stå stilla och skäms.rummet är en fristad där dom kan lugna ner sig med annat.

Om ni vill vara ifred går ni då och ställer er i skamvrån eller går ni in i något annat rum???

• Göteborgsmamman75
    Cissi nu är det dax skrev 2010-12-29 23:52:03 följande:
    Jag skulle aldrig sätta mina barn på time-out om dom hade ett raseri-utbrott. Jag håller med, då behöver dom nån som är närvarande och kan lugna ner dom, visa värme och kärlek. Men när dom helt provocerat biter någon, och är helt lugna med det; INTE ok!

Sen är det ju stor skillnad på förr och då. När dom fick gå och ställa sig i ett hörn med ryggen mot övriga klassen. Det känns ju mer förnedrande. Time-out för mig är ett sätt för mina barn att sitta i fred och tänka på vad dom har gjort.

Trodde faktiskt att fler använde sig av det... Dom kanske bara inte vågar erkänna det i denna tråd  
    Jag pratade mest om trots när det gällde skamvrå eller inte, och trots ska ju inte bestraffas tycker jag.

Vad gäller andra oänskade beteenden eller vad man ska säga såsom att bitas eller slåss, så tycker nog jag att det finns andra sätt som hjälper. Tex genom att använda sitt röstläge. Jag brukar aldrig skälla eller skrika åt mina barn, väldigt sällan i alla fall. För då har man en slags arsenal sedan att ta till vid situationer där man måste säga ifrån på skarpen.

Genom att säga nej men en riktigt arg röst, så har jag i alla fall fått mina egna barn att hejda sig när de ska till att bita eller slå någon. Sedan har de aldrig gjort om det. Förmodligen blir de lite skrämda och hör allvaret i rösten och det fungerar faktiskt. Men sen så vet jag ju att alla barn är olika en del biter inte det på.

Men om man skäller och tjatar för mycket på oväsentligheter, så biter det ju naturligtvis inte, utan man kan spara den ilskna rösten tills lägen som verkligen kräver det, som när de tar till våld mot någon.
  • Cissi nu är det dax
    sandras sötisar skrev 2010-12-29 23:58:03 följande:
    men snälla rum och skamvrå är inte samma sak,skamvrå är ju stå stilla och skäms.rummet är en fristad där dom kan lugna ner sig med annat.

Om ni vill vara ifred går ni då och ställer er i skamvrån eller går ni in i något annat rum???
    Jag tycker inte heller att rum och time-out är samma sak, därför använder jag mig inte av det
    Sen tror jag vi glömmer bort en viktig faktor och det är åldern på våra barn. Äldre barn, typ 4-5 kan man resonera med på ett annat sätt (inbillar jag mig...mina killar är 2,5)
  • Cissi nu är det dax

För övrigt en väldigt intressant tråd tycker jag. Kommer definitvit kolla in den imorgon igen. Men nu är det dax att gå och sussa, om man ska orka med sina småttingar imorgon

Sov så gott! 

• LitenMaria

Min son på 2,5 får gå till ett hörn och ta time out. Och han har inte tagit skada av det, tvärtom det är väldigt sällan jag får sätta honom där nu. Och han är ett väldigt tryggt barn. Skulle aldrig skicka in honom på sitt rum. Där ska han ju ha kul och känna sig trygg. Men alla har väl olika metoder som funkar på olika barn.

• Machapuchare

Time out och andra typer av skamvrå är helt förkastligt enligt mig. Barn skall inte bestraffas.

• mini75

JAg tycker att det är jättesvårt, har en 3-årig dotter som kan bryta ihop för "ingenting". Kan ge ett exempel på ikväll; Hon skulle gå och kissa och ville att jag skulle tända lampan till henne, menjag stod och lagade mat så pappa tände lampan istället till henne, men se det skulle han ej ha gjort... då brakade allt samman... när hon får utbrott så blir hon så hysterisk, hon bara skriker och är helt oresonlig.
    Jag tycker ju faktiskt inte att det är ok att hon bryter ihop för att pappa hjälper henne och inte jag. Men det går inte att resonera med henne och det slutar oftast med att vi vill att hon ska vara på sitt rum och lugna ner sig men det funkar sällan - hon är ju så uppriven då. Men att prata med henne går inte heller. Man blir så frustrerad.
    Att sätta sig ner och krama henne å lugna henne känns faktiskt väldigt "fel" för mig för det känns som man då uppmuntrar hennes beteende, eller? Skrik så släpper jag allt och kramar dig?!
    Vad hade ni gjort i en sån situation? Är det så med "alla" 3 årstrotsare? Är det bara att gilla läget, för ibland undrar men ju om allt står rätt till om man kan bli så galen för en sån sak... 

Usch ja, det är inte lätt...:(

• vittra
    mini75 skrev 2011-02-06 22:06:42 följande:

JAg tycker att det är jättesvårt, har en 3-årig dotter som kan bryta ihop för "ingenting". Kan ge ett exempel på ikväll; Hon skulle gå och kissa och ville att jag skulle tända lampan till henne, menjag stod och lagade mat så pappa tände lampan istället till henne, men se det skulle han ej ha gjort... då brakade allt samman... när hon får utbrott så blir hon så hysterisk, hon bara skriker och är helt oresonlig.
    Jag tycker ju faktiskt inte att det är ok att hon bryter ihop för att pappa hjälper henne och inte jag. Men det går inte att resonera med henne och det slutar oftast med att vi vill att hon ska vara på sitt rum och lugna ner sig men det funkar sällan - hon är ju så uppriven då. Men att prata med henne går inte heller. Man blir så frustrerad.
    Att sätta sig ner och krama henne å lugna henne känns faktiskt väldigt "fel" för mig för det känns som man då uppmuntrar hennes beteende, eller? Skrik så släpper jag allt och kramar dig?!
    Vad hade ni gjort i en sån situation? Är det så med "alla" 3 årstrotsare? Är det bara att gilla läget, för ibland undrar men ju om allt står rätt till om man kan bli så galen för en sån sak... 

Låter väldigt likt hur vår dotter har varit i perioder. Och vi brukar gå undan tillsammans med henne. Hon bryter ihop för minsta lilla när hon är i känsliga faser. Det är väldigt vanligt och det är självklart inget fel på din tjej!

Det är helt galet att ge time-out (skicka in på rummet) pga känsloutbrott som barnen får, det skickar signalen att det inte är ok att känna som de gör. De kan ju inte rå för känslorna! Du skriver ju själv att hon är så uppriven, hur har ni hjärta att straffa henne för det? Det uppmuntrar inte något beteende att ni tröstar henne och bekräftar henne. Dvs pappan kunde ha sagt; jag visste inte att du så gärna ville att mamma skulle tända, förlåt. Och sen; Oj vad upprörd du blev, eller; jag ser att du blev väldigt besviken *håller om henne och bekräftar besvikelsen*

Detta bemötande uppmuntrar inte att hon bryter ihop, det får henne att känna sig accepterad och utbrotten kommer inte öka för att man bekräftar en känsla! Det är då de lär sig vad de känner och hur de hanterar det! Det som har fungerat allra bäst när vår dotter har haft helt galna utbrott är att bära upp henne till sovrummet eller någonstans där man får vara ifred, hålla om henne och försöka prata med henne och få henne att förstå att man hör henne. Förut kunde hon ha utbrott som varade nästan en timme... de få gånger hon får utbrott numera lugnar hon sig bara inom 5-10 minuter om man får ta henne åt sidan så att hon får en chans att lugna sig. Därmed tycker jag alltså det är viktigt att man tar en "time-out", men en gemensam!
  • vittra

Reagerar verkligen på att du skriver att du inte tycker det är ok att hon bryter ihop för en sådan sak, men alltså det är ju det hon känner, då är hennes känslor alltså inte ok menar du?! Du kan väl inte avgöra vad som är godtagbara anledningar för en 3-åring att bli ledsen, besviken eller frustrerad!

• gustafssons

låter som vår tös.. den äldsta, hon har precis blivit 4 och har hållit på så i ett år ca..
    Det är hennes vilja som är så stark så man blir knäpp!
    å det går inte att bryta.. vi har i alla fall inte lyckats.
    Och det är ju så små saker som gör att detta bryter ut.
    Sen kan hon säga en sak. tex om jag frågar henne -mjölk eller vatten?
    Hon svarar vatten. hon får vatten sen - Nej ja sa ju mjölk!! å så sätter hon igång.

Vill säga att hon får INTE som hon vill.. så att vi byter i glaset när hon får utbrott. Säger hon nä ja vill nog ha mjölk i ställe så kan man fundera på det eller att hon får det när hon druckit opp...

Vet inte om det har med trotts att göra hennes utbrott..eller om det är nått annat.

men en sak är säker.
    Hon får mer såna här utbrott om hon fått i sig socker av nått slag! Då går det inte att reglera henne alls ibland..
    så socker förbud har vi nästan infört här...
    Ja vad göra?
  • vittra
    gustafssons skrev 2011-02-06 22:57:47 följande:
    låter som vår tös.. den äldsta, hon har precis blivit 4 och har hållit på så i ett år ca..
    Det är hennes vilja som är så stark så man blir knäpp!
    å det går inte att bryta.. vi har i alla fall inte lyckats.
    Och det är ju så små saker som gör att detta bryter ut.
    Sen kan hon säga en sak. tex om jag frågar henne -mjölk eller vatten?
    Hon svarar vatten. hon får vatten sen - Nej ja sa ju mjölk!! å så sätter hon igång.

Vill säga att hon får INTE som hon vill.. så att vi byter i glaset när hon får utbrott. Säger hon nä ja vill nog ha mjölk i ställe så kan man fundera på det eller att hon får det när hon druckit opp...

Vet inte om det har med trotts att göra hennes utbrott..eller om det är nått annat.

men en sak är säker.
    Hon får mer såna här utbrott om hon fått i sig socker av nått slag! Då går det inte att reglera henne alls ibland..
    så socker förbud har vi nästan infört här...
    Ja vad göra?
    Det är inte så lätt alla gånger att veta vad man vill, ännu mindre för en 3-4 åring! Man kan ändra sig, och det är väldigt vanligt med velighet och beslutsångest i den här åldern. Om ni vet att hon är en tjej som har svårt att bestämma sig så fråga ytterligare en gång, är du säker på att det är vatten du vill ha? För jag har ingen lust att byta ut det sen om du ändrar dig.
  • lövet2

Så där är 3-åringar! (Ja ja, nu snackar jag rent generellt! Jag vet att vissa 3-åringar skippar hela trotsåldern!)

De bryter i hop för ingenting, och i bland kan man som förälder bestämma sig för att förebygga genom att vara lite extra tillmötesgående, men i bland kan eller vill man inte - t ex för att man inte kan gå i från spisen just då. Det jag skulle gjort i den situationen är att behålla lugnet, tycka lite lagom synd om henne för att alltihop blev fel, men ändå stenhårt hålla fast vid att "nu gick det inte att göra på något annat sätt tyvärr!". Ja, det kan bli ett 2-timmars utbrott, för 3-åringar är mycket uthålliga, men det är liksom bara att vänta ut henne. Var i närheten, hindra henne från att skada sig själv eller någon annan, och öppna famnen när hon är redo för det. Det är jobbigt att vara 3 år!
  • Flickan och kråkan

Ja, min 3-åring är likadan. Jag upplever inte honom som "udda" utan helt enkelt som 3 år. Lite påfrestande ibland dock . Vad som ofta fungerar rätt bra här är att helt enkelt fråga honom om det är jobbigt att vara han nu....och då brukar man få ett rungande "JA!" till svar. Ofta behövs liksom ingen vidare utredning utan vi nöjer oss med det....från både vårt håll och hans . Vi kan sitta tillsammans och helt enkelt konstatera att det är jobbigt att var A just nu

• gustafssons

jo velighet kan man ta, självklart kan man ändra sig.  men inte såna utbrott som hon får.. det är inte heller trotts, det har hon så det räcker oxå...

• Flickan och kråkan
    gustafssons skrev 2011-02-07 21:14:29 följande:
    jo velighet kan man ta, självklart kan man ändra sig.  men inte såna utbrott som hon får.. det är inte heller trotts, det har hon så det räcker oxå...
    Min äldsta fyllde 3 år vid jul och igår kväll ville han ha vatten som alltid innan han somnade. Pappa kom med vattnet, men sedan tog jag glaset för att jag satt bredvid honom i sängen, utan minsta förklaring fick han tokspel - helt förtvivlad, spang han efter att ha studsat runt fäktandes i sängen ut ur sovrummet vrålandes att det var pappa som skulle gett honom vattnet . Det kom från ur det blå, han var glad och god innan. Han är inte onormal, han är 3 år. Han är väldigt lite trotsig skulle jag säge (kanske kommer ), men nog får han de mest ologiska (ur mitt perspektiv) utbrott ibland.
  • Tygtiiger

Jag anser att skamvrå passar bäst för vuxna. Barn mår bättre av andra uppfostringsmetoder.

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden vad anser ni om skamvråer?