TwistedSister skrev 2011-01-02 22:46:43 följande:
Nä syftar inte alls på föräldrar som dricker sig apraka var och varannan helg =) Fast många gör ju det och det är iofs jättetrist ju. Som jag skrev, att jag inte vill stödja en industri ekonomiskt som livnär sig på detta elände. Det är ju så noga med allt annat, köper det mesta ekologiskt och miljömärkt el och åker kollektivt och alla jäkla fairtrade grejer osv osv, så rimmar det ganska illa sen att köpa alkohol när jag vet att jag gynnar en industri som förser marknaden med produkter som förstör livet för så många människor. Hmmm det vill jag ju inte göra...
Men man är helt enkelt inte riktigt klok om man tänker på sådana här grejer

Ska genast sluta ta ställning för och emot vad jag anser vara rätt och fel och strunta i resten av världen och vad mitt eget handlande får för konsekvenser

OBS bortse gärna från eventuella glada gubbar (som ni gjort i tidigare inlägg)

och tolka mig som att jag är dödligt allvarlig och seriöst förbannad för att inte alla tänker som jag. Annars kanske jag bara ville bidra med en annan vinkel på det hela än den odelat positiva men men...
Men nu är det väl inte så enkelt att alkohol bara bidrar till elände i världen? För det första är ett glas gott vin en källa till glädje. För visst är det väl trevligt med saker som smakar gott? För det andra finns det många ekologiska numera och mig veterligen tillverkas vin sällan av underbetalda barnarbetare, så man kan njuta utan dåligt samvete. För det tredje är alkohol i måttliga mängder bara nyttigt för hälsan. Det finns gott om studier som visar att måttlighetsdrickare lever längre, drabbas av färre sjukdomar och också upplever sin hälsa som bättre än såväl storkonsumenter
som nykterister.
Visst finns det de som förstör både sina egna och andras liv med alkohol, men det gäller ju även en del andra produkter. Det finns människor som äter sig sjukligt feta på grädde, smör och socker. Avstår du därmed från sådant? Den som spelar för mycket får garanterat inget bra liv. Bör alla därför sluta köpa lotter och spela på stryktipset? Idag läste jag att antalet olyckor vid utförsåkning har ökat. Sådant kan i värsta fall sluta med men för livet. Innebär det att man inte bör gynna skidtillverkare och liftägare med sina pengar?
Lighten up! Ja, det är farligt att leva, men det kan vara himla roligt också, om man inte hela tiden bara ser till riskerna. Glada gubbar i all ära, men det är roligare att ge sig ut och testa själva livet.