• Viktorsmamma

Drack ni på nyår nu?

Ja som omrösningen säger, drack du på nyår igår?

jag eller min sambo drack inget, eller ja i efterrätten var de ett halvt äggskal med konjak som jag tog då min sambo skulle köra.

är rätt skönt idag, spec då svärfar  ligger och är bakfull i detta nu är de skönt att va pigg och kry!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-01 13:56
    och för er som inte förstod så menar jag självklart om man drack något med alkohol i.

inte "ja jag drack, dricka, annars skulle jag va törstig" men de trodde jag alla fattade
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Drack ni på nyår nu?
  • Zixi

Drack lite glögg som "välkomnsdrink", testade hur rött vin smakade utblandat med alkoholfrå bål (=inte bra) och sen ett snapsglas med bubbel vid 12slaget. Hade inga specifika planer om hur jag skulle eller inte skulle dricka, det bara blev så. När jag gick och la mig vid 02 kändes det helt ok att samsova med min dotter

2010-07-20 3040/50
  • taggis84

Nej. Av två anledningar. Är dels gravid och har dels som regel sedan sonen föddes, han är nu 4 år, att inte dricka något alls vid högtider. Tycker inte att man ska inta några alkoholaltiga drycker när man ansvarar för ett barn. Tycker att det finns allt för mång abarn som far illa under högtider iaf.

• Kattamaja

Annat: En fördrink och ett glas vin till maten. Och en massa massa vatten och ett glas fanta! Min man var nykter och körde. Vill inte bli berusad när det finns barn i närheten.

• Zixi
    taggis84 skrev 2011-01-03 10:26:11 följande:
    Nej. Av två anledningar. Är dels gravid och har dels som regel sedan sonen föddes, han är nu 4 år, att inte dricka något alls vid högtider. Tycker inte att man ska inta några alkoholaltiga drycker när man ansvarar för ett barn. Tycker att det finns allt för mång abarn som far illa under högtider iaf.
    Men hur illa far ett barn av att man dricken en liten mugg glögg?

Jag tycker dock att du gjort ett väldigt bra val, det är aldrig fel att vara helnykter när man tar hand om barn. Jag undrar bara om man verkligen måste välja antingen eller. Själv håller jag mig till mycket måttliga mängder precis som mina föräldrar gjorde under min uppväxt.
    2010-07-20 3040/50
  • mliten

Zur: påstår du att du blev påverkad av ett glas 2% cider?

• 5by5

jag är gravid så det blev alkoholfritt bubbel för mig (perfekt då dottern också kunde få smaka bubbel), smakade dock en klunk av sambons champagne men tyckte inte om (tycker allt med alkohol i bara smakar alkohol just nu)
    till maten blev det alkoholfri cider till alla i sällskapet då ingen hade hunnit till systembolaget :P

• JuliaåRonjasmammis
    Zur Farbenlehre skrev 2011-01-03 01:55:36 följande:
    Jag drack ett glas cider med över 2 % alkohol men jag tyckte inte om det (dricker inte annars) Kände ingen större påverkar förutom att ett par gånger blev det en ovillig reflex
    att le och skratta utan någon som helst anledning. Det var konstigt att inta kunna styra över infallet men var glad att jag hade bedömt rätt och valde att dricka enbart ett glas.
    Du skämtar, hoppas jag?! Såvida du inte hällde i dig flera liter på några sekunder finns det inte en chans att du skulle kunna bli påverkad av ett glas 2% cider!

Du inbillade dig, helt enkelt!
    Don't mess with my integrity!
  • JuliaåRonjasmammis

Själv drack jag både champagne, vin och mousserat under kvällen och nattens lopp. Liksom min man. Ingen av oss blev fulla, inga barn trauamtiserade.

Don't mess with my integrity!
  • Manchester
    TwistedSister skrev 2011-01-02 22:46:43 följande:
    Nä syftar inte alls på föräldrar som dricker sig apraka var och varannan helg =) Fast många gör ju det och det är iofs jättetrist ju. Som jag skrev, att jag inte vill stödja en industri ekonomiskt som livnär sig på detta elände. Det är ju så noga med allt annat, köper det mesta ekologiskt och miljömärkt el och åker kollektivt och alla jäkla fairtrade grejer osv osv, så rimmar det ganska illa sen att köpa alkohol när jag vet att jag gynnar en industri som förser marknaden med produkter som förstör livet för så många människor. Hmmm det vill jag ju inte göra...
    Men man är helt enkelt inte riktigt klok om man tänker på sådana här grejer Ska genast sluta ta ställning för och emot vad jag anser vara rätt och fel och strunta i resten av världen och vad mitt eget handlande får för konsekvenser OBS bortse gärna från eventuella glada gubbar (som ni gjort i tidigare inlägg) och tolka mig som att jag är dödligt allvarlig och seriöst förbannad för att inte alla tänker som jag. Annars kanske jag bara ville bidra med en annan vinkel på det hela än den odelat positiva men men...
    Men nu är det väl inte så enkelt att alkohol bara bidrar till elände i världen? För det första är ett glas gott vin en källa till glädje. För visst är det väl trevligt med saker som smakar gott? För det andra finns det många ekologiska numera och mig veterligen tillverkas vin sällan av underbetalda barnarbetare, så man kan njuta utan dåligt samvete. För det tredje är alkohol i måttliga mängder bara nyttigt för hälsan. Det finns gott om studier som visar att måttlighetsdrickare lever längre, drabbas av färre sjukdomar och också upplever sin hälsa som bättre än såväl storkonsumenter som nykterister.

Visst finns det de som förstör både sina egna och andras liv med alkohol, men det gäller ju även en del andra produkter. Det finns människor som äter sig sjukligt feta på grädde, smör och socker. Avstår du därmed från sådant? Den som spelar för mycket får garanterat inget bra liv. Bör alla därför sluta köpa lotter och spela på stryktipset? Idag läste jag att antalet olyckor vid utförsåkning har ökat. Sådant kan i värsta fall sluta med men för livet. Innebär det att man inte bör gynna skidtillverkare och liftägare med sina pengar?

Lighten up! Ja, det är farligt att leva, men det kan vara himla roligt också, om man inte hela tiden bara ser till riskerna. Glada gubbar i all ära, men det är roligare att ge sig ut och testa själva livet.
  • xXMaLoXx
    TwistedSister skrev 2011-01-02 22:46:43 följande:
    Nä syftar inte alls på föräldrar som dricker sig apraka var och varannan helg =) Fast många gör ju det och det är iofs jättetrist ju. Som jag skrev, att jag inte vill stödja en industri ekonomiskt som livnär sig på detta elände. Det är ju så noga med allt annat, köper det mesta ekologiskt och miljömärkt el och åker kollektivt och alla jäkla fairtrade grejer osv osv, så rimmar det ganska illa sen att köpa alkohol när jag vet att jag gynnar en industri som förser marknaden med produkter som förstör livet för så många människor. Hmmm det vill jag ju inte göra...
    Men man är helt enkelt inte riktigt klok om man tänker på sådana här grejer Ska genast sluta ta ställning för och emot vad jag anser vara rätt och fel och strunta i resten av världen och vad mitt eget handlande får för konsekvenser OBS bortse gärna från eventuella glada gubbar (som ni gjort i tidigare inlägg) och tolka mig som att jag är dödligt allvarlig och seriöst förbannad för att inte alla tänker som jag. Annars kanske jag bara ville bidra med en annan vinkel på det hela än den odelat positiva men men...
    Ja det finns säkert de som gör det, men det var inte dessa som tråden handlade om. Vidare så har jag väl inte någostans skrivit att du ska sluta ta ställning till något. Det verkar dock som att du har en förkärlek att dra lite större växlar av allt än vad som behövs, te x hur du tolkar det som skrivs till dig.

Kan inte se att någon i den här tråden är odelat positiv till det här med alkohol och barn, har inte sett en enda som hävdar att det är ok att häva i sig hur mycket som helst. De flesta verkar faktiskt vara rörande överens om att fylla och barn inte hör ihop. Däremot så är ett glas vin/öl/cider ingen fylla.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • YokohamaNr2

Japp - Vin till maten och bubbel till 12-slaget, blev lite lullig av champagnen men inga traumatiserade barn här heller, de sov så gott så!

• lillamye

annat  då jag äter penicilin och 4g alvedon om dagen så våga jag ej dricka annat än julmust

hade gärna tagit ett glas vin till maten.men spart det till helgen då man är fri från mediciner.

• Miss Lau

Japp, öl och vin till middagen, bubbel vid tolvslaget och vinsippande mest hela kvällen. Vi hade mycket trevligt och ingen var full eller bakis.

Svar på tråden Drack ni på nyår nu?