• Alva666

VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???

Jag jobbar inom djursjukvården och är så förtvivlat trött på folk som inte försäkrar sina djur! Visst, kan ni hosta upp 30000 hur som helst så är det väl eran sak. Men allt som oftast leder det till att man INTE ger djuret den vård den behöver och ibland tillochmed drar sig för att avliva ett djur i fruktansvärda smärtor.. Skräckexempel med folk som låter katten ligga och sakta kvävas medan man sitter och äter julmat och öppnar paket för att man har inte lust/råd att söka akut vård. Även fall där familjen tvingas avliva ett älskat husdjur och både föräldrar och barn är förtvivlade! Vilket föredömme gör man då? Vi måste avliva "flisan" för mamma glömde försäkringen? Man utsätter ju även barnen för lidande då. Ibland skrapar folk ihop sina sista slantar och skuldsätter sig för att täcka kostnader som hade undvikits om man bara hade en försäkring! Så onödigt och ett sådant onödigt problem. Man måste inte skaffa djur, det är frivilligt, och barn lär sig INTE automatiskt empati och ansvar bara för att man köper en liten skabbig kattunge som dem sedan ser pappa och mamma skita i.. Dem lär sig av att se hur föräldrarna sköter om, vårdar och tar sitt ansvar för den nya familjemedlemmen. Detta är inte så vanligt förekommande på hund, men med katter händer detta helatiden, och det krossar mitt hjärta.. Det kostar 40 kr i månaden men min kattförsäkring. Det är inte så mkt.. Veterinärvård är DYRT, inte för att vi som jobbar med det är giriga utan för att allt kostar och vi måste gå runt. Vi vill bara vårda djur och få dem att må bättre och då är det väldigt jobbigt och frustrerande att tvingas avliva djur som kunnat leva bara pga att djurägarna inte tagit sitt ansvar..

• Svar på tråden VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???
  • leolina1980
    I have a kid skrev 2011-01-03 02:15:53 följande:
    Palla försäkra en kanin... dom dör ju endå inom nåra år!

fick betala närmre 3000 för min kanin

(( gud då viken bra våd man fick  hon hade en vätska böld)

dom snittade upp den / å gav nån spruta  3000 kr

kunde väl lika gärna ha avlivat ( rekomenderat det)) men dom vill ha ha in pengar

kaninen dog efter några dagar!
    Kaniner dör inte efter några år om dom är välomskötta.
  • Kattägd

Jag är väldigt glad att vi alltid haft våra katter försäkrade eftersom vi haft två som varit svårt sjuka i omgångar och har kostat massvis med pengar, så vi har sparat mycket på det och behöver aldrig fundera över om vi har råd att åka in om det behövs.

• Majken

Ja, det är ledsamt att folk inte anser sig "ha råd" att försäkra sina djur Har själva två katter och de kostar dryga hundralappen/mån att försäkra - en billig peng när och om det behövs?! Tyvärr har väl inte alla katter "familje-medlem-status" utan kan med lätthet bytas ut om det behövs? Här hemma är de våra bebisar och det är självklart med försäkring på dom!

• Flygfotogen

Jag håller SÅÅÅÅ mycket med dig, TS!

Har man inte råd att fullt ut sörja för sina djur så ska man INTE ha något djur.

• Jullesmamma

Har bara läst TS men vi tog över en gammal hund som inte haft försäkring och får inte teckna en ny pga åldern men för det skulle jag inte strunta i att söka vård om hon blev sjuk!!!

• Alva666

R raheb: jag har Folksam och rabatt för att jag är djurhälsopersonal. Om man delar dina 1600 per år på dina 2 katter och sedan på 12 månader så kostar dina försäkringar ett par 10 or mer per månad, inte så mkt. Jag blir lite nyfiken på vad du har för försäkring eftersom ditt bolag bara täcker en skada/sjukdom en gång? För jag jobbar mycket mot försäkringsbolagen och har aldrig hört talas om sådana dåliga villkor.. Om ens djur har tex hudproblem som uppkommer efter att försäkringen börjar gälla, så täcker dem hudproblem hela hundens liv, men om jag då byter bolag, eller tecknar efter att min hund haft hudproblem så krävs en veterinärbesiktning som gör undantag på alla hundens problem som upptäcks i denna, samt undantag för det som hunden vårdats för tidigare. Men dem ska INTE kunna plocka bort framtida skydd för en åkomma djuret får då den är försäkrad...

• H Raheb
    Alva666 skrev 2011-01-03 21:52:28 följande:
     Jag blir lite nyfiken på vad du har för försäkring eftersom ditt bolag bara täcker en skada/sjukdom en gång? För jag jobbar mycket mot försäkringsbolagen och har aldrig hört talas om sådana dåliga villkor..
    Har Agria, men har tecknat en ny med folksam idag då jag ändå pratade med dem om att byta försäkring på bilen då den blev 3 år och vagnskadegarantin gick ut. Fick då också en massa rabatter för att jag har nästan alla försäkringar i samma bolag. Nu har jag inga undantag alls och det blev dessutom billigare. Att självrisken blev lite högre gör ju inte mycket då den är billigare i månaden. Självriskperioden är 125 dagar liksom agrias och det är även rörlig självrisk på 20 % Kommer att säga upp agrias när karensen på folksams gått ut.
  • Glimra
    H Raheb skrev 2011-01-03 22:22:47 följande:
    Har Agria, men har tecknat en ny med folksam idag då jag ändå pratade med dem om att byta försäkring på bilen då den blev 3 år och vagnskadegarantin gick ut. Fick då också en massa rabatter för att jag har nästan alla försäkringar i samma bolag. Nu har jag inga undantag alls och det blev dessutom billigare. Att självrisken blev lite högre gör ju inte mycket då den är billigare i månaden. Självriskperioden är 125 dagar liksom agrias och det är även rörlig självrisk på 20 % Kommer att säga upp agrias när karensen på folksams gått ut.
    Var du nöjd med Agria?

Vad innebär självriskperioden?
  • H Raheb
    Glimra skrev 2011-01-03 22:34:56 följande:
    Var du nöjd med Agria?

Vad innebär självriskperioden?
    Var inte nöjd med agria, självriskperiod betyder att du betalar en självrisk per 125 dagar. Så skulle något nytt uppkomma under dessa 125  dagar så går det under föregående självrisk. Skulle däremot den första skadan vara längre än 125 dagar så betalar du dock bara självrisk en gång.
  • trolletimagen

Jag har för mig att vi ger 77 kr/mån per katt och vi har två plus en hund som kostar bra mycket mer. Tycker det är en självklarhet att ha katterna försäkrade, det hade blivit svindyrt om nåt hänt och jag hade ALDRIG avlivat dom av pengaskäl. Jag hade gärna skaffat fler djur men vi har inte råd. Bättre att kunna ta hand om de man har tycker jag.

• Anita55552

Självklart ska man försäkra sina djur!! Agria som jag läser att många gillar tycker jag har varit dyrt Foten i munnen jag säger bara jämför, jämför, jämför! Företagen vet att man tycker att försäkringar är tråkigt, och det utnyttjar dom.. Använd verktyg som t.ex konsumenternas eller Djurdjungeln för olika produktjämförelser.

Svar på tråden VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???