• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ditt barn döpt?
  • Stinky

Javisst, är han det!

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • goabarn77
    Jennie med ie skrev 2011-01-03 23:07:27 följande:
    var ska man annars döpa barnet?
    Ja, det är ju sant förstås.Skrattande
  • jennie m

Nix..Hon får välja själv sen den dagen hon kanske tar konfirmation om hon vill döpas eller inte...

• wity

Nej, de är inte döpta!

♥ Tyra 031010 ♥ Wilhelm 050628 ♥ Alvin 100826 ♥
  • J K

Jag är inte kristen, men min sambo är. Så vi valde att döpa vår son, men vi kommer gifta oss borgerligt.

♥ Benjamin 100827 ♥ www.janejohansson.se/
  • Blgebo

Ja, barnen är döpta. Enbart av tradition, ingen av oss är kristen.
    Sambons syster är präst, och hon gjorde en specialtext som var jättefin

• Candra

Nope, hennes pappa är muslim och jag har inte överdrivet mycket till övers för kristendomen.

• älskarlivet81

Ja, vår dotter är döpt. Det var självklart för oss båda trots att min man inte är direkt troende. Jag hade aldrig gett med mig i vilket fall som helst :)

• Mikkel räv

Ja, vi är kristna, så det var självklart för oss att döpa våra barn.

• édes80

Nej tyvärr, min sambo är ateist så jag respektera hans vilja att inte döpa vår son. Det blev en namngivningsfest ist.

• Fija m 2 pojkar
    goabarn77 skrev 2011-01-03 23:00:43 följande:
    Men det är ju trots allt svårt för mig att se varför man ska döpa ett barn i kyrkan om man inte tror.
    Jag vill understryka igen att jag respekterar era val oavsett om ni döper eller ej.

Men jag vill ändå mycket bestämt hävda att jag döper den som är dopkandidat, vare sig det är ett barn eller en vuxen, oberoende av dens familj och vad familjen tror på (därmed inte sagt att det alltid är okomplicerat). Dopet är möte mellan den som döps och Gud.

Så när det gäller barndop: Dopet handlar aldrig om föräldrarnas tro, utan om barnets möjlighet att möta Gud. Det kan även den som inte är troende själv, önska åt sitt barn och därför välja att döpa.

Det finns många olika anledningar att välja att döpa sitt barn...
Svar på tråden Är ditt barn döpt?