• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ditt barn döpt?
  • La Lola
    smaoo skrev 2011-01-03 09:58:42 följande:
    Men det finns ju hur många vackra platser som helst i vårt avlånga land. Man kan ju göra en namngivningscermoni utan religiösa inslag...
    Ja det gör det säkert.
    Men nu råkar jag gillar kyrkor.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Mamman till två

Nej, ingen av barnen är döpta.

Jag själv är inte kristen, inte heller medlem i Svenska kyrkan.
    Ser därför ingen anledning till att jag ska ta det beslutet över mina barns huvuden, de får själva väla trostillhörighet när de blir äldre.

• Kazeer

Ja, båda barnen är döpta.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Fija m 2 pojkar
    alvaereva skrev 2011-01-03 09:53:59 följande:
    Nej absolut inte. Jag tycker inte att det är en fin tradition. Snarare ganska absurd.

"Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd. Tecken skall följa dem som tror detta. I mitt namn skall de driva ut onda andar. De skall tala med nya tungor. De skall ta ormar i händerna, och om de dricker något dödligt gift skall det inte skada dem. De skall lägga händerna på sjuka, och de skall bli friska."

Marcusevangeliet 16:15-18

Mitt barn är alltså fördömt?
    Jag är präst i Svenska kyrkan och Svenska kyrkan menar INTE att odöpta är fördömda. En sådan tolkning är en förvrängning av evangeliet (där det iövrigt bara står om den som inte tror - inget om dopet i den halvan). Tro kan inte mätas och jämföras. Endast Gud kan döma oss, hur Gud slutgiltigt ser på varje människa vet vi inte. Jag brukar säga att vi behöver dopet, som en synlig påminnelse om att vi hör ihop med Gud. Jesus döptes i Jordan för att människorna runtomkring honom skulle förstå vem han var. Dopet är liksom nattvarden ett av två sakrament i vår kyrka, synliga tecken på Guds närvaro och mötesplatser mellan Gud och människa.
  • BeccaStina

Nej jag har valt att inte döpa min son och kommer inte heller döpa nästa barn. Tycker det är fel att döpa om man inte är troende.

beccastina.blogg.se - mamma till Theodore 080805
  • Hallonmusen83
    u77 skrev 2011-01-03 09:45:02 följande:
    Håller med!
    Mina barn är döpta, inte för att vi är troende utan just för att det är en fin tradition på en vacker plats.
    samma här
    Omnia vincit amor
  • MalinNiklasHarryBebis

mina 2 e döpta.
    Sen får dom välja själva hur dom vill  göra.

• alvaereva
    Fija m 2 pojkar skrev 2011-01-03 11:48:09 följande:
    Jag är präst i Svenska kyrkan och Svenska kyrkan menar INTE att odöpta är fördömda. En sådan tolkning är en förvrängning av evangeliet (där det iövrigt bara står om den som inte tror - inget om dopet i den halvan). Tro kan inte mätas och jämföras. Endast Gud kan döma oss, hur Gud slutgiltigt ser på varje människa vet vi inte. Jag brukar säga att vi behöver dopet, som en synlig påminnelse om att vi hör ihop med Gud. Jesus döptes i Jordan för att människorna runtomkring honom skulle förstå vem han var. Dopet är liksom nattvarden ett av två sakrament i vår kyrka, synliga tecken på Guds närvaro och mötesplatser mellan Gud och människa.
    Okej. Då är bara jag fördömd då, eftersom jag inte tror. Phu!

Synliga tecken på Guds närvaro? Nu förstår jag inte? Var ser vi Gud?
  • MansonDust

Nej. Cool

flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
Svar på tråden Är ditt barn döpt?