alvaereva skrev 2011-01-03 09:53:59 följande:
Nej absolut inte. Jag tycker inte att det är en fin tradition. Snarare ganska absurd.
"Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd. Tecken skall följa dem som tror detta. I mitt namn skall de driva ut onda andar. De skall tala med nya tungor. De skall ta ormar i händerna, och om de dricker något dödligt gift skall det inte skada dem. De skall lägga händerna på sjuka, och de skall bli friska."
Marcusevangeliet 16:15-18
Mitt barn är alltså fördömt?
Jag är präst i Svenska kyrkan och Svenska kyrkan menar INTE att odöpta är fördömda. En sådan tolkning är en förvrängning av evangeliet (där det iövrigt bara står om den som inte tror - inget om dopet i den halvan). Tro kan inte mätas och jämföras. Endast Gud kan döma oss, hur Gud slutgiltigt ser på varje människa vet vi inte. Jag brukar säga att vi behöver dopet, som en synlig påminnelse om att vi hör ihop med Gud. Jesus döptes i Jordan för att människorna runtomkring honom skulle förstå vem han var. Dopet är liksom nattvarden ett av två sakrament i vår kyrka, synliga tecken på Guds närvaro och mötesplatser mellan Gud och människa.