• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ditt barn döpt?
  • vittra

Nej. Vi är inte kristna så varför ska vi då döpa?

• LokesMamma84
    Looovelymum skrev 2011-01-03 07:49:53 följande:
    Är ditt barn döpt?
    Jag är döpt, men jag valde det inte. Det gjorde mina föräldrar åt mig. Måste väl då betyda att jag anses vara kristen?
    Jag anser mig vara ateist. Och att då stå där framför prällen i körkan och lova dyrt och heligt att uppfostra min son Loke kristet, är ju dubbelmoral väl?

Dessutom tyckte jag att det skulle kännas rejält mysko ifall om min son som har ett fornnodiskt namn och sen döpa honom inom kristen tro.. Ungefär, hehe.

Så svaret på frågan är: nej.

Många jämför namnet med Lucifer. Korkat, då det betyder typ ljusbringaren.
  • Fija m 2 pojkar

Ett i detta forum ofta förekommande missförstånd är att man som förälder i dopgudstjänsten lovar att man som förälder ska uppfostra sitt barn till den kristna tron. Det förekommer inget sådant löfte!!!

Det ni möjligen kan mena är att prästen efter trosbekännelsen kan (men måste inte) fråga föräldrarna:
    Vill ni att ert barn ska döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap?

Och jodå, jag är präst och har döpt en pojke som heter Loke, så det går!

För tydlighetens skull: Jag respekterar alla era val, oavsett om ni döper eller ej. Vill bara inte låta saker som inte stämmer, stå oemotsagda.

• fluu

Vårt barn har inte kommit än. Dröjer ganska länge faktiskt,men självklart ska h*n döpas.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • LokesMamma84
    Fija m 2 pojkar skrev 2011-01-03 20:10:25 följande:
    Ett i detta forum ofta förekommande missförstånd är att man som förälder i dopgudstjänsten lovar att man som förälder ska uppfostra sitt barn till den kristna tron. Det förekommer inget sådant löfte!!!

Det ni möjligen kan mena är att prästen efter trosbekännelsen kan (men måste inte) fråga föräldrarna:
    Vill ni att ert barn ska döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap?

För tydlighetens skull: Jag respekterar alla era val, oavsett om ni döper eller ej. Vill bara inte låta saker som inte stämmer, stå oemotsagda.
    Tycker ändå att det luktar dubbelmoral..
  • Arcoiris
    LokesMamma84 skrev 2011-01-03 20:04:35 följande:
    Många jämför namnet med Lucifer. Korkat, då det betyder typ ljusbringaren.
    OT men: Vem jämför Loke med Lucifer och varför? *nyfiken*
  • anne h
    vittra skrev 2011-01-03 19:41:00 följande:
    Fast det är ju inte så att man slutar vara medlem i kyrkan om man inte konfirmerar sig, så det är ju inget val.
    hur svårt är det att gå ur? man skickar in ett papper med sin underskrift, vips har man gått ur.. vilket man kan göra som döpt, odöpt, konfirmerad, icke konfirmerad mm..

Inte leta problem där inga finns  
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • vittra
    anne h skrev 2011-01-03 20:57:16 följande:
    hur svårt är det att gå ur? man skickar in ett papper med sin underskrift, vips har man gått ur.. vilket man kan göra som döpt, odöpt, konfirmerad, icke konfirmerad mm..

Inte leta problem där inga finns  
    Ja det torde jag väl veta som själv har gått ur? Det handlar väl inte om hur svårt det är? Det är ett aktivt ställningstagande, och vi anser att barnen får göra detta ställningstagande själva om de nu blir troende. De växer dock upp i en icke religiös familj, det vore ju helt absurt då att viga våra barn i religionens tecken.

Jag letar inga problem. Jag är bara helt enkelt inte kristen och ser inte en enda anledning att låta mina barn bli det. Det är mycket enkelt för vår del. Det finns inga andra värderingar som vi för över på våra barn som vi inte själva har, varför skulle religion vara något annorlunda? Givetvis fostrar man barn enligt sina egna normer och värderingar, något annat är ju idiotiskt.
  • goabarn77
    Fija m 2 pojkar skrev 2011-01-03 20:10:25 följande:

Men det är ju trots allt svårt för mig att se varför man ska döpa ett barn i kyrkan om man inte tror.
Svar på tråden Är ditt barn döpt?