enlitenbitkaka skrev 2011-01-13 15:53:35 följande:
Just i kollektivtrafiken tycker jag ändå folk är rätt duktiga här i Göteborg. Likaså när man är bortrest...i ex London tycker jag alla verkade väldigt vänliga mot gravida.
Däremot verkar civilkurage som något förlegat. Som när jag svimmade häromdagen....hann kasta mig av bussen och ner på parkbänk. Kvicknade till omgående men var medtagen, tårarna rann och jag hade svårt för att andas....INGEN reagerar. Och det här var före 09 på morgonen...mycket folk ute och det var mitt i stan...
Där håller jag inte alls med dig. De gånger jag svimmat bland folk har jag i princip alltid tittat upp på en ambulanspersonal när jag kvicknat till. Riktigt irriterande när vem som helst kan lyfta mina ben någon minut och ge mig något att dricka när jag vaknar...
När jag var yngre och fick blodtrycksfall på pendeln var det alltid någon snäll farbror som såg till att trycka ner mig på en sittplats. De gånger det hänt något allvarligt är min erfarenhet att det är alldeles för mycket folk som vill hjälpa till, så civilkurage finns det i överflöd.