• Kurreburre

för högt testosteron?

Är det någon som har fått eller vet om det finn någon medicin mot för högt testosteron?

Jag försöker hitta orsaker till mina problem med acne och har läst att vuxen acne kan bero på för högt testosteron.
    Har testat Tetralysal två omgångar ch det hjälper hyfsat men när jag slutar kommer det tillbaka lika mycket.
    Dessutom är jag ofrvilligt barnlös sedan 6 år och har gjort 10 IVF behandlingar.

Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Svar på tråden för högt testosteron?
  • st89

Boka tid hos gyn för att undersöka om du har PCO! Då kan du få hjälp. Jag har också haft otroligt jobbiga problem med acne och provat jag vet inte hur många olika sorters krämer och tabletter, men ingenting har hjälpt. Sen fick jag min PCO diagnos och hormontabletter, då blev det mycket bättre. Nu har jag dock slutat med dom och kommer inte ihåg vad dom hette. I dagsläget dricker jag Forevers aloe vera, tvättar mig med deras tvål och smörjer med med deras gelly - det funkar fantastiskt bra! :)

• st89

Bland annat åt jag tetralysal förut, under ett par år men utan större framgång..

• Kurreburre

Jag tror ju inte att jag har PCO eftersom jag har gjort en utredning och det visade sig inte då, det va iofs 6 år sen. Sen brukar jag ha regelbunden ÄL och mens. Men nu har det strulat de senaste månaderna.

Men jag tänker att PCO medcinerna kan hjälpa mot min acne. Gick till en hudläkare för ett år sen o då fick jag Tetralysal igen, han kunde ordinera Roactuan men det ville inte jag. Då va jag tvungen att äta p-piller i 6 månader och vi försöker ju fortfarand efå barn.

Problemet e att jag har mest problem på ryggen, mindre problem på bröstet och i ansiktet, men även där. Det e lite svårt o tvätta sig och smörja sig på ryggen :)

Jag e 34 o pallar inte ha det så här mer. Plus att jag känner att det kanske e en orska till att vi inte lyckas bli gravida. Min acne måste ju ha något med hormoner och göra. Det e iaf inte normalt!

Men jag undrar om min gyn vill hjälpa mig med det? Jag gissar att hudläkaren inte skriver ut hormonmedicin.

• st89

Om det börjat strula de senaste månaderna så kan det ju vara PCO som inte startat förrän nu. Min mens var som en klocka från allra första gången jag fick mens när jag va 11 tills jag fyllt 15. Efter det började den krångla (faktiskt utlöstes PCOn av en hormonbehandling, ironiskt nog). Nu är jag 22 och den är fortfarande oregelbunden och jag har stora problem med acne.

Fick PCO-diagnosen för ca 3 år sedan och började efter långt övervägende behandla med p-piller (som hjälpte mycket!) Nu har jag inte ätit p-piller sedan juni eftersom jag fick stora problem med svamp. Behandlar som sagt idag acnen ändast med aloe vera produkter från forever och det ger Resultat!

Ring din gyn och säg att du vill göra en utredning för att kolla om du har PCO, be att dom kollar dig med vul också då för att se om du inte har fått de omtalade "pärlbanden"... :)

• Ladycocos

Ett mildare tips är att testa vitamin B5 (pantotensyra)!!

Jag fick tipset av min IVF-läkare, och det fungerade!!! Kolla i din hälsokostbutik, eller någon av alla hälsokostbutiker på nätet. Det ska vara de med bara B5, det är lite högre dos än de i vanliga multivitaminer

• st89

Men eftersom Kurreburre också är ofrivilligt barnlös sedan 6 år tillbaka, kan det också vara på sin plats med en ny undersökning för att upptäcka eventuell PCO. Eftersom att man om man har PCO kan få just det här typiska acne problemet med acne ner på ryggen och bröstet med :)

• LiselottePCOS

P-piller för den som inte  försöker bli gravid och då av kombinationstyp Diane,  Deoslett och Yasminelle som exempel,
    Sprinolakton som är en blodtryckssänkande medicin, en av komponeterna i Diane, sänker manligt homon  
    androcur  tas i hop med p-piller, kvinnan får inte bli gravid,  en medcin som minskar produktionen av manligt könshormon som ger  acne och genenerandehårväxt.

Titta gärna i min blogg på passagen, där kan finnas mer "gammalt" läsvärt.

• melpomene

Hej Kurreburre! Blir nervös när jag läser ditt inlägg. Jag har också föjhöjt testosteron (inte mkt) och ökad behåring och dålig hy. Vi försöker bli gravida (har dock precis börjat) och blir nu jätteorolig för att det förhöjda testosteronet i sig försvårar att bli gravid?

Jag hade PCO äggstockar när jag åt p-piller och minipiller men vid senaste undersökningen såg de fina ut, dessutom får jag glad gubbe på ÄL-tester och har regelbunden mens. Om avvikande testosteronhalter försvårar att bli gravid, är det dessa halter i sig som gör det eller är det i de fall de rubbar ägglossning och mensen? Barnlös i 6 år, vad säger de, beror det på testosteronet?

• melpomene

Vad jag inte skrev men hela tiden tänkte var, fy fasen vad jobbigt det måste vara för dig. Sex år är lång tid,jag hoppas verkligen du blir hjälpt! Det måste väl finnas medicin mot detta som inte förhindrar graviditet, dvs p-piller...

• Kurreburre

Tack för alla svar! Det verkar dock svårt att hitta någon med samma problematik och erfenhet av hur man löser det. Har googlat en del också men hittar ingen konkret lösning.

Ladycocos skrev 2011-01-26 08:33:45 följande:

Ett mildare tips är att testa vitamin B5 (pantotensyra)!!

Jag fick tipset av min IVF-läkare, och det fungerade!!! Kolla i din hälsokostbutik, eller någon av alla hälsokostbutiker på nätet. Det ska vara de med bara B5, det är lite högre dos än de i vanliga multivitaminer

vitamin B5 har jag löst om tidigare men inte provat än, får kanske göra det också. Ännu en vitaminburk i skåpet :) Äter redan zink, B12 och folsyra.

P-piller e som sagt uteslutet pg av att vi vill bli gravida. Men jag hade problem med acne när jag åt p-piller också, fast jag åt aldrig Diane och liknande.
    Men Sprinolakton ska jag kolla upp.
    melpomene skrev 2011-01-30 09:22:06 följande:
    Hej Kurreburre! Blir nervös när jag läser ditt inlägg. Jag har också föjhöjt testosteron (inte mkt) och ökad behåring och dålig hy. Vi försöker bli gravida (har dock precis börjat) och blir nu jätteorolig för att det förhöjda testosteronet i sig försvårar att bli gravid?

Jag hade PCO äggstockar när jag åt p-piller och minipiller men vid senaste undersökningen såg de fina ut, dessutom får jag glad gubbe på ÄL-tester och har regelbunden mens. Om avvikande testosteronhalter försvårar att bli gravid, är det dessa halter i sig som gör det eller är det i de fall de rubbar ägglossning och mensen? Barnlös i 6 år, vad säger de, beror det på testosteronet?
    Jag tror jag tog testosteron prov under min utrednig för snart 6 år sen men jag fick inte veta mina provsvar då och har försökt få reda på det nu genom att begöra ut min journal från utrednigen men lyckas inte få dem att förstå at jag inte bara vill ha anteckningarna utan även provsvaren. så jag har gett upp det.
    Så jag gör mina egna teorier nu, jag vet inte om jag har för högt testosteron men jag har jätteproblem med acne och har förstått att det kan hänga ihop. Det kan också göra så att man får problem med ofrivillig barnlöshet. och jag vill ju lösa båda problemen, både bli av med acnen och bli med barn. Kanske kan jag slå två flugor i en smäll :)

Men det finns som sagt dåligt med info kring detta. Men idag hittade jag det här http://www.cah.se/vuxna.html Där finns mycket som stämmer in, så jag ska se om jag kan få till provtagning av testosteron och kortisol. Dessutom har jag planerat att få Prednisolon vid nästa behandling. Kanske kan det va lösningen?! Jag har även bett om att få Pergotime, som man ofta får när man har PCO, vid nästa behandling.

Oft blir PCO patienter hjälpta av Pergotime, injektioner, insemination eller IVF så du behöver nog inte oroa dig, även om jag förstår att mitt fall oroar dig :) Men det e ju faktiskt så att närmare 70% faktiskt lyckas efter 3 IVF-behandlingar.

En annan fråga!
    Något som också e nytt de sensate månaderna förutom mina förändrade cykler och uteblivna ÄL är att jag har sjukt ömma bröst flera dagar och upp til en vecka innan mens. E det vanligt om man har PCO?
  • melpomene

Tack för ditt svar! Intressant sida du länkade till. Det positiva med den texten var att det inte verkar vara svårt att rätta till.

Ingen aning om ömma bröst, det jag hört är att man HAR ömma bröst innan mens, om man haft ÄL. Min första cykel efter att jag slutade med Diane hade jag ÄL-flytningar, ömma bröst och sedan grym mensvärk, faktiskt dety ondaste jag haft någonsin. Sen dess, inget! Har inga ÄL-flytningar, som jag upptäcker iaf, inte ömma bröst när det närmar sig mens och ingen mensvärk alls plus att jag blöder lite. Får mig att tro att något inte står rätt till.

Svar på tråden för högt testosteron?