• PrettyinPink

Arsenik i barnmat - blir du orolig?

Nu är de igång igen, denna gång är det spår av arsenik (!) som KAN ha hittats i barnmat och modersmjölkersättning. Läser man noggrant så gäller det tydligen vissa produkter som har höga halter av mangan.
    www.expressen.se/nyheter/1.2307091/barnmaten-kan-innehalla-arsenik

Jag blir nästan mer trött än orolig... Ska det komma larmrapporter om ALLT? Ibland känns det som om de bara vill skrämma upp oss mammor. Blir ni oroliga?

• Svar på tråden Arsenik i barnmat - blir du orolig?
  • Dr Mupp

Inte ett dugg orolig men så äter min son riktig mat och inte pulver.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Lumo

Kakan, nyponskalsmjöl är inte nödvändigt men är en bra tillsats av bla c-vit. Anledningen att man inte kan ta för mycket är att det blir rätt surt, men du kan ju även få c-vit från andra bär/frukter. Du kan även koka egen, mindre söt o jättegod, nyponsoppa av mjölet. Smask.

Jag stoppade vanligtvis i en liten näve blåbär, frysta. Det älskade min son.

Ekologiska Dinkelgryn o hirsgryn blandat med hackade torkade aprikoser (järnrikt) o katrinplommon (c vit mm o håller magen i trim) o nyponskalsmjöl gjorde jag en stor torrblandning av i en burk. Då slapp man blanda varje dag. Koka med vatten o tillsätt en msk riktigt smör o lite frukt/bär.

Laga stor sats o ät själv o spara lite till mellanmålet. Puh, skrev just samma i en annan tråd... Hehehe. Enjoy!

• Kakans
    Gwempa skrev 2011-01-28 08:59:10 följande:
    Kakan, nyponskalsmjöl är inte nödvändigt men är en bra tillsats av bla c-vit. Anledningen att man inte kan ta för mycket är att det blir rätt surt, men du kan ju även få c-vit från andra bär/frukter. Du kan även koka egen, mindre söt o jättegod, nyponsoppa av mjölet. Smask.

Ekologiska Dinkelgryn o hirsgryn blandat med hackade torkade aprikoser (järnrikt) o katrinplommon (c vit mm o håller magen i trim) o nyponskalsmjöl gjorde jag en stor torrblandning av i en burk. Då slapp man blanda varje dag. Koka med vatten o tillsätt en msk riktigt smör o lite frukt/bär.

Laga stor sats o ät själv o spara lite till mellanmålet. Puh, skrev just samma i en annan tråd... Hehehe. Enjoy!
    Jaha okej! Gud vad spännande att göra egen gröt tycker det är så himla roligt när man gör maten själv! :)
    Vilka bra tips du har! Du verkar vara kunnig inom området?
    Vad är det för tråd?

TACK! =))
  • Lumo

Hehe, tack. Jag har läst o resonerat mycket sedan jag blev mamma för två år sedan. Har lagt om min egen kost o skippat halvfabrikat, köper ekologiska grönsakslådor o mår betydligt bättre o 15 kg lättare. Första barnaåren känns viktiga för att lära barnet en nyfikenhet till god mat. Det är ju dessa år man "programmerar dem". Men visst, vissa barn är ju tydligen omöjliga på matfronten. Men jag tycker iaf att det är viktigt att barnen lär sig äta god o bra mat o inte blir upofödda på osmaklig o konsistensfri barnmat med massa skit i. Då är det ju inte konstigt om de som äldre ratar allt i matväg.

Finns mycket bra böcker på området om mat o hälsa som kan appliceras på barnen. En riktig ögonöppnare är såklart Äkta vara-böckerna, något alla borde läsa! läs den om du inte redan gjort det!!! även hemsidan www.aktavara.org är ok o har många tips.

• Kakans
    Gwempa skrev 2011-01-28 09:35:53 följande:
    Hehe, tack. Jag har läst o resonerat mycket sedan jag blev mamma för två år sedan. Har lagt om min egen kost o skippat halvfabrikat, köper ekologiska grönsakslådor o mår betydligt bättre o 15 kg lättare. Första barnaåren känns viktiga för att lära barnet en nyfikenhet till god mat. Det är ju dessa år man "programmerar dem". Men visst, vissa barn är ju tydligen omöjliga på matfronten. Men jag tycker iaf att det är viktigt att barnen lär sig äta god o bra mat o inte blir upofödda på osmaklig o konsistensfri barnmat med massa skit i. Då är det ju inte konstigt om de som äldre ratar allt i matväg.

Finns mycket bra böcker på området om mat o hälsa som kan appliceras på barnen. En riktig ögonöppnare är såklart Äkta vara-böckerna, något alla borde läsa! läs den om du inte redan gjort det!!! även hemsidan www.aktavara.org är ok o har många tips.
    Så sant!
    Åh vad kul med ännu mer att lära sig! Tack igen!
  • isisisis

Fint att koka efter egna recept ,men man kommer ju ifrån kärnan i problemet.
    Att man inte kan lita på maten.
    Man köper inte dyr mat för att den ska vara full med kemikalier och annan skit.
    Är det inte dags att ställa krav?
    Matupproret.se?

• kornberoende
    Dr Mupp skrev 2011-01-28 08:44:05 följande:
    samma här
  • jejje82

Köpte igår en förpackning med risgröt från 5 mån. Läste i tidningen idag om halter av arsenik i riset. Fan!
    Dels skriver dom att det innehåller arsenik och dels skriver dom att det inte är någon akut anledning till oro...hmm...tycker inte att det låter så lattjo när jag läser det. Vad ska man göra?

• Ms M

detta gällde väl bara ersättningen och gröten, inte barnmaten på burk väl?

• Kakans
    Ms M skrev 2011-01-28 13:56:47 följande:
    detta gällde väl bara ersättningen och gröten, inte barnmaten på burk väl?
    Jag tror att allt är ganska oklart i nuläget. Allt ska ju kontrolleras och ska redas ut nu.
  • Kakans
    Gwempa skrev 2011-01-28 08:59:10 följande:

Jag skulle inhandla alla ingredienser till gröt/välling. Men knappt hälften av allt jag skulle ha fanns på affären.. =/
  • Flickan och kråkan
    Dr Mupp skrev 2011-01-28 08:44:05 följande:
    Fast hjälper det? Vad jag menar är att det i slv:s rapport stod att arsenik och kadmium berodde på råvaran pga av föroreningar genom luft, vatten etc.....och att det inte finns något gränsvärde för dessa i livsmedel för tillfället. Arsenik finns väl exempelvis i allt ris och kontrolleras inte värdet i livsmedel så vet man ju inte oavsett......
  • Lumo

Kakans- går du på en större matafgär typ willys eller citygross eller coop forum så har de bra ekologiskt sortiment på hälsokosthyllorna. Där finns hirsgryn tex från Saltå kvarn i en mindre plastpåse. Även nyponskalsmjöl står där alt så hittar du det på en vanlig hälsokostaffär. Torkade aprikoser o katrinplommon står på hälsokosthyllan alt vid bakgrejerna o nötter/russin. Dinkelgryn står antingen vid vanliga havregryn eller vid hälsokosthyllan. Alt kan du byta det mot vanliga ekologiska havregryn tex från Saltå kvarn. Rota gärna runt på hälsokosthyllan, finns många roliga o annorlunda gryner o mjöler man kan koka gröt på. Där finns även quinoagryn till gröt. Vanlig matquinoa är även perfekt barnmat istället för potatis, koka, blanda med olja, smör o ev lite buljong o frys in med kött/fisk o grönsaker.

• Kakans
    Gwempa skrev 2011-01-28 19:22:54 följande:
    Kakans- går du på en större matafgär typ willys eller citygross eller coop forum så har de bra ekologiskt sortiment på hälsokosthyllorna. Där finns hirsgryn tex från Saltå kvarn i en mindre plastpåse. Även nyponskalsmjöl står där alt så hittar du det på en vanlig hälsokostaffär. Torkade aprikoser o katrinplommon står på hälsokosthyllan alt vid bakgrejerna o nötter/russin. Dinkelgryn står antingen vid vanliga havregryn eller vid hälsokosthyllan. Alt kan du byta det mot vanliga ekologiska havregryn tex från Saltå kvarn. Rota gärna runt på hälsokosthyllan, finns många roliga o annorlunda gryner o mjöler man kan koka gröt på. Där finns även quinoagryn till gröt. Vanlig matquinoa är även perfekt barnmat istället för potatis, koka, blanda med olja, smör o ev lite buljong o frys in med kött/fisk o grönsaker.
    Jag var på Willys. Där hade dom inte Nyponskalsgryn, inte bovetemjöl heller.. Minns inte riktigt vilka det var som inte fanns. Dom där quinoagrynen, ska dom vara röda eller vita? Det kanske inte har någon betydelse? 

(förlåt om vi lånar tråden lite.) 
  • Kat
    Queenie70 skrev 2011-01-27 09:59:55 följande:

Nej jag känner mig inte särskilt orolig. Efter vad jag förstår är väl arsenik ett i naturen vanligt förekommande ämne. Såg ett program för ett tag sedan om att små mängder till och med kan ha en hälsofrämjande effekt.

Hoppas att du idag inte tror att arsenik kan ha en hälsofrämjande effekt på något levande! Det är inte bara rent nonsens, utan ondskefullt att lura i folk något dylikt! Arsenik - redan i låga doser - är och förblir ett mycket giftigt ämne och det leder inte bara till cancer utan till förgiftning i största allmänhet. Arsenikförgiftning i mindre mängder under längre tider leder till skador och cancer, liksom det i högre doser ofelbart kan leda till döden. Trodde att alla visste att arsenik är ett (dödligt) gift!

Lyckligtvis är doserna i barnmat inte särskilt höga, men likafullt finns det ingen säker halt arsenik för människor, så man bör undvika arsenik om man kan! Vi konsumenter har ansvar för att påverka producenter m.fl.

Svar på tråden Arsenik i barnmat - blir du orolig?