• Fröken Gustavsson

Måste man bjuda med respektive på dopet?

Ska precis skicka ut inbjudningar till sonens dop. Vi ska bjuda släkten (ca 40 pers) plus mina 6 samt sambons 5 närmsta vänner. Nu funderar jag över om man ska skriva med vännernas respektive på inbjudan? Självklart skriver jag till de respektive vi umgås med, men bör jag bjuda alla? Om alla dessa kommer blir det ju 11 pers extra samtidigt som man valt bort att bjuda andra man känner mycket bättre för att dopkalaset inte ska bli så himla stort (och ännu dyrare och krångligare).
    Jag tycker själv att dop inte är den roligaste tillställningen och definitivt inte om man som medbjuden inte känner någon. Sambon blev inte medbjuden till en ny vänninas barns dop och han tyckte bara det var skönt. Om man står med på inbjudan kanske man känner sig skyldig att närvara fast man inte ens vill.
    Hur tänker ni? Uppfattar man kanske att partnern är medbjuden även om inbjudan inte är adresserad till båda? 

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Måste man bjuda med respektive på dopet?
  • Helene OSV
    Gryntroll skrev 2011-02-06 19:51:07 följande:
    Näää, det är absolut inte ok att göra så, tycker jag... ffa inte på bröllop där det ju kan vara så att man inte önskar ha barn med. Jag tycker det är riktigt ohyfsat faktiskt.

Det står ju på kuvertet vem som inbjudan är till, står bara ett namn så är det den personen, om det däremot står familjen Andersson så är det ju till alla och då hade jag resonerat som du.
    Nej, det är snarare oerhört ohyffsat att bara bjuda EN person i en familj!
    Bjuder de INTE alla så ska de ha en jävligt bra anledning och skriva det i invjudan också!

Bjuder man mig till dop eller bröllop så bjuder man hela min familj!
  • 071001

Du bjuder alla med respektive.

HelenOSV, det är väldigt vanligt att barn inte är medräknade på alla sorters tillställningar då det vankas partaj=alkohol. Inget konstig alls.

• Villimey

Du bjudeder med respektive.
    Helena det är väldigt vanligt att bröllopspar önskar att barn över viss ålder inte närvarar då man vill ha en lugn högtid i kyrkan och en fest för vuxna. På stora födelsedagsfester brukar det vara samma sak. Det är inte ohövligt att man inte vill ha barnaktiviteter.

• Lady Namárië
    Helene OSV skrev 2011-02-06 13:24:24 följande:
    Om jag fick en inbjudan till dop (eller bröllop) av en vän och bara mitt namn stod med så hade jag faktiskt inte ens funderat, jag hade tagit som en självklarhet att även min man och mina barn var inbjudna!
    I så fall är du totalt oinsatt i ettiketten kring inbjudningar. Skickar man personligt adresserade inbjudningskort skriver man givetvis enbart ner namnen på de som ÄR bjudna, inte på de som inte är välkomna.

Sedan är det förstås helt upp till var och en att tacka nej till en inbjudan, och du är också i din fulla rätt att anse att det är ohyfsat att inte bjuda med hela din familj. Men att dyka upp med oinbjudna familjemedlemmar på en tillställning som kostat inbjudarna tid, pengar och planering, det är grymt otrevligt.
    Fröken Gustavsson skrev 2011-02-06 12:57:23 följande:
    Ska precis skicka ut inbjudningar till sonens dop. Vi ska bjuda släkten (ca 40 pers) plus mina 6 samt sambons 5 närmsta vänner. Nu funderar jag över om man ska skriva med vännernas respektive på inbjudan? Självklart skriver jag till de respektive vi umgås med, men bör jag bjuda alla? Om alla dessa kommer blir det ju 11 pers extra samtidigt som man valt bort att bjuda andra man känner mycket bättre för att dopkalaset inte ska bli så himla stort (och ännu dyrare och krångligare).
    Jag tycker själv att dop inte är den roligaste tillställningen och definitivt inte om man som medbjuden inte känner någon. Sambon blev inte medbjuden till en ny vänninas barns dop och han tyckte bara det var skönt. Om man står med på inbjudan kanske man känner sig skyldig att närvara fast man inte ens vill.
    Hur tänker ni? Uppfattar man kanske att partnern är medbjuden även om inbjudan inte är adresserad till båda? 

Tacksam för hjälp!
    Vill man följa etiketten bjuder man båda i ett par. Däremot är det förmodligen inte så många respektive som inte känner er som kommer att tacka ja.
    So say we all
  • Gryntroll
    Helene OSV skrev 2011-02-08 12:03:15 följande:
    Bjuder de INTE alla så ska de ha en jävligt bra anledning och skriva det i invjudan också!

det var det jag skrev i inlägget innan Det jag försöker få fram ä'r att det är ohyfsat att lika ohyfsat att räkna med att man kan ta med sig barnen (om det nu inte står på kuvertet att det gäller hela familjen)
  • holy shit

Sitter ni ihop eller?

På vårt bröllop skrev vi tydligt att vi inte ville ha med barn under festen, dagtid gick det givetvis bra. Ammande bebisar var välkomna dock.
  • cey

Men alltså, va? På riktigt?

Att tycka att det är ohyfsat är helt upp till dig och självklart tycka det. Men att ta saken i egna händer och själv bestämma värdarnas gästlista utifrån sina egna preferenser är så otroligt att jag knappt tror att det är sant.

De som står på inbjudningskortet är de som är bjudna. Står det Anna Andersson är hon bjuden, står det Anna och Erik Andersson är de bjudna. Står det Familjen Andersson är de bjudna.

Ponera att Anna Andersson har två barn från ett tidigare förhållande. Erik Andersson har tre barn från ett tidigare förhållande varav ett har flyttat hemifrån och två bor med sin mamma. Sen har Erik och Anna två barn tillsammans.

Om "Anna och Erik Andersson" blir bjudna på Annas vänninas bröllop, skulle du då anta att alla dessa personer är bjudna?

Gäller dessa regler enbart för dop och bröllop eller är det Anna och Eriks fulla rätt att även ta med alla dessa barn om de blir bjudna på en 30-årsfest?
  • Villimey
    holy shit skrev 2011-02-08 16:01:16 följande:
    Sitter ni ihop eller?

På vårt bröllop skrev vi tydligt att vi inte ville ha med barn under festen, dagtid gick det givetvis bra. Ammande bebisar var välkomna dock.
    Bebisar överhuvudtaget antar jag? Så hade jag tolkat det.
  • holy shit
    Villimey skrev 2011-02-09 11:44:13 följande:
    Bebisar överhuvudtaget antar jag? Så hade jag tolkat det.
    Ja bebisar överhuvudtaget. Nu kom det bara en bebis dock. Som åt flaska
  • Villimey
    holy shit skrev 2011-02-09 11:48:51 följande:
    Ja bebisar överhuvudtaget. Nu kom det bara en bebis dock. Som åt flaska
  • Helene OSV

Som sagt, det ska stå tydligt i inbjudan vilka som är inbjudna (eller INTE)
    Sen brukar man ju faktiskt prata med varann innan tillställningen, när man OSA:r (men med tanke på hur värdelösa folk är på att OSA så förstår jag att det blir missförständ)

Om jag får en inbjudan till bröllop där det bara står mitt namn så säger jag ju det när jag OSA:r "det stod bara mitt namn på inbjudan men jag antar att hela min familj är bjuden!?" Då har de ju chansen att förklara sig.
    Blir jag bjuden utan min man eller mina barn så går jag inte.
    Och nej, jag fattar faktiskt inte alls varför folk vill ha ett barnfritt bröllop? (speciellt inte folk som sälv har barn!)

Och DOP, hur ofta dricks det alkohol på DOP?? Jag har ALDRIG någonsin hört talas om ett barnfritt dop!!!
    (förresten... måste alkohol innebära barnfritt?)

• Villimey

Nej jag har nog aldrig varit på ett barnfritt dop men jag har druckit en del champagne på dop

Vad gäller bröllop tror jag att det mer beror på att paret önskar ro i kyrkan, sittande middag och dans än att deras bröllopp innebär fylla. Jag har varit både på bröllopp utan barn och med barn, dem med barn har varit informella och mindre.

• holy shit
    Helene OSV skrev 2011-02-09 22:46:55 följande:
    Som sagt, det ska stå tydligt i inbjudan vilka som är inbjudna (eller INTE)
    Sen brukar man ju faktiskt prata med varann innan tillställningen, när man OSA:r (men med tanke på hur värdelösa folk är på att OSA så förstår jag att det blir missförständ)

Om jag får en inbjudan till bröllop där det bara står mitt namn så säger jag ju det när jag OSA:r "det stod bara mitt namn på inbjudan men jag antar att hela min familj är bjuden!?" Då har de ju chansen att förklara sig.
    Blir jag bjuden utan min man eller mina barn så går jag inte.
    Och nej, jag fattar faktiskt inte alls varför folk vill ha ett barnfritt bröllop? (speciellt inte folk som sälv har barn!)

Och DOP, hur ofta dricks det alkohol på DOP?? Jag har ALDRIG någonsin hört talas om ett barnfritt dop!!!
    (förresten... måste alkohol innebära barnfritt?)
    Alla kanske inte vill ha ett barnkalas på sin bröllopsdag?
  • Helene OSV
    holy shit skrev 2011-02-09 23:12:56 följande:

Så bara för att det är barn med så blir det barnkalas?

• Bibbidi

Jag tycker inte det gör ngt om du bara bjuder dina kompisar och inte deras respektive. Jag skulle ha gjort likadant. Vill inte ha en massa extra personer så dopet blir extra stort, jag bjuder de jag vill ha där.

Om de sen skulle ta illa upp bryr jag mig inte så värst mycket om, det är mitt dop!

Samma sak de som gifter sig och väljer att ha barnfria bröllop - om de inte vill ha en massa extra personer utan bara vill ha ett bröllop enbart för vuxna så är det deras val! Gästerna har valet att komma eller inte, inte vilka som är bjudna....

• Bibbidi
    InaLo skrev 2011-02-06 13:30:38 följande:

Jag hadde inte kommit om inte min sambo blev inbjuden. Man måste bjuda båda! Och även barnen! Jag anser att man måste skickan inbjudan till "personen" med famij.

tTåkigt att du tycker så. Måste och måste... Obestämd Du tackar nej till en eventuell rolig tillställning där de vill ha en mindre tillställning och bara träffa dig - istället för att ha med en hel konkarong och en massa extrafolk som du då kommer vara upptagen med istället för dem. Synd och trist inställning.

Jag tycker inte man ska ha ett krav att alla ska komma, annars kommer man inte. De kanske bara vill träffa dig?
  • Bibbidi
    holy shit skrev 2011-02-09 23:12:56 följande:
  • holy shit
    Helene OSV skrev 2011-02-09 23:44:21 följande:

Så bara för att det är barn med så blir det barnkalas?

Det finns en tendens till det ja.
    Våra skäl var av utrymmesskäl, det fanns helt enkelt inte plats för barn eller fler människor överhuvudtaget. Ingen av våra gäster tyckte det var konstigt, utan snarare tvärtom. Alla skaffade barnvakt och hade kul en kväll utan barn, men gillar man att skapa problem som inte finns rekommenderar jag din taktik.
Svar på tråden Måste man bjuda med respektive på dopet?