• Pickeli

Eksem/torr hud. Vilken salva är bäst?

Hej,

sonen är 2 år och har extremt torr hud och atopiskt eksem på vissa ställen. Behöver hjälp med en bra salva för jag tror jag testat ALLT! Det blir ju värre när det är så här kallt ute, då får vi behandla med hydrokortison också och det är väl egetligen det enda som är bra. Men jag behöver en bra mjukgörande att underhålla med också!

Fenuril, miniderm, decubal, apotekets egna salvor, propyless, locobase. Tycker inte att någon av dem är speciellt bra.

Vad använder ni? Erfarenheter, tips?

Gärna snabba svar då jag ska på apoteket under dagen.

Google it!
  • Svar på tråden Eksem/torr hud. Vilken salva är bäst?
  • evva06

Avene är en fransk serie för dem med känslig/atopisk hy. Finns på apoteket ab, vet inte om det finns på alla dock. Aderma finns ju också, både som kräm och lotion och även duscholja. Väldigt viktigt att ta hand om huden redan under rengöring. Aderma är inte så fet men ändå fuktgivande. Det är en djungel men man får testa sig fram, och framförallt ge det tid!

• Londoner
    MiranK skrev 2011-02-19 09:47:59 följande:

Glömde tillägga, tyvärr hjälper inte bara kortison eller mjukgörande, båda måste användas. Mjukgörande kan man använda flera gånger men kortison bara en gång per dag. På kvällen brukar jag "blanda" kortison+mjukgörande" så att jag bara behöver smörja en gång. Om din son inte gillar att bli smord, vilket min dotter inte gör, så brukar jag vänta tills hon sover djupt och eftersom hon gärna sover utan nattkläder är det lätt att smörja henne på hela kroppen!

Men kom ihag att vissa mjukgorande inte far blandas med kortison, eftersom nagot amne i en del kramer liksom "motverkar" kortisonet. Det ar i alla fall vad min dermatolog berattat for mig, och att man alltid ska vanta typ 45 min mellan varje. Men det kanske ar olika for olika kramer?
  • Dr Mupp

Försök ta reda på vad det är han inte tål istället. Atopiskt eksem är en slakstrattsdiagnos när läkaren inte kan eller vill ta redan på vad barnet inte tål.

Vi var där för många år sen. Diagnosen var atopiskt eksem och vi smörjde och smörjde och smörjde. Tror vi testade allt. Det enda som hade liten effekt var bad en till två gånger i veckan med badsalt för att "polera" bort den torra fnasiga huden. Sen direkt smörj på det och så Elocon tillsammans med Miniderm dagligen. Men så fort vi började trappa ner Eloconet så kom eksemet tillbaka. Tillsist krävde jag en allergiutredning. När vi fick veta vad et de var hon inte tålde så tog det två veckor och sen var det atopiska eksemet borta och har bara kommit tillbaka i samband med att hon utvecklat nya allergier eller om vi slarvat. Både läkare och sköterskor påstod att atopiskt eksem inte är allergitriggat och det var därför de vägrade att göra en allergiutredning från början.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Loppastina

Jag har haft atopiskt eksem sedan jag föddes och som många andra testat ALLT! Att bada i saltvatten , svider som f*n om man har öppna sår, men funkar bra på mig. När jag var liten fick jag bada i "lila" vatten. Vet inte vad det var riktigt men vi fick det på recept och hämtade på Apoteket. Man blev lite brun i huden efter ett sådant bad. Men det som verkligen hjälpte var när vi hittade Tee Trea Oil. Som lotion. Svider också riktigt mycket om man har öppna sår, men efter en natt så ser allt mycket bättre ut! Fortfrande när jag får utslag så kör jag med den och det funkar klockrent. :)

• Lilla Hjärtat

Jag svarade i en annan tråd om detta ämne:

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m56382341.html

Rekommenderar rakt av Lanolin, alltså ullfett. Det är det enda som jag tycker hjälper på riktigt,
    det är ett verkligt mirakelmedel utan konstiga tillsatser. Har själv köpt PURELAN på babyproffsen, det är annars svårt att få tag på, finns inte på apotek eller hälsokost mej veterligen.

Har också provat precis allt annat, apotekets grejer hjälper inte ett smack förutom att de lindrar för stunden.

• Pickeli

Tack för alla svar! var på apoteket och köpte A-derma exomega för atopisk hud. Ska ge den lite tid, jag tycker faktiskt jag redan ser en liten skillnad! kan vara slumpen också, men jag håller tummarna!

Google it!
  • CathyE

Canoderm har min dotter använt och den funkar jättebra! Hennes eksem har försvunnit. Man ska smörja medan huden fortfarande är lite fuktig efter dusch/bad.

• tvillingmammaVastmanland

Vi använder Locobase Repair till våra barn, läker huden på nolltid.

tvillingmammaVastmanland skrev 2017-11-08 10:01:30 följande:

Vi använder Locobase Repair till våra barn, läker huden på nolltid.

Men den hade ni visst redan provat såg jag nu.
  • UnMami

Det är alla kemikalierna i krämerna och blöjorna som får ungens immunförsvar att sparka bakut. Vi kör ekoblöjor och oljor/krämer som består an endast 100% naturliga ämnen och ungen har aldrig haft eksem eller torr hud. Badger är det bästa och lyxigaste men går inte att få tag i butiken. Om jag var du skulle jag försöka med Urtekrams zinksalva, finns i de flesta hälsokostbutiker.

UnMami skrev 2017-11-08 11:55:39 följande:

Det är alla kemikalierna i krämerna och blöjorna som får ungens immunförsvar att sparka bakut. Vi kör ekoblöjor och oljor/krämer som består an endast 100% naturliga ämnen och ungen har aldrig haft eksem eller torr hud. Badger är det bästa och lyxigaste men går inte att få tag i butiken. Om jag var du skulle jag försöka med Urtekrams zinksalva, finns i de flesta hälsokostbutiker.

Jag håller med. Jag kör allt så naturligt som möjligt. Självklart oparfymerat tvättmedel, tvättsåpa, schampoo och krämer helt parfymfria mm. Blir förvånad ibland över att många köper så dåliga produkter med kemikalier till sina barn. Min son ör jättekänslig men han har inga problem nu när vi är noga med alla produkter. Nu är han i tonåren och vill gärna ha coola produkter, men han tål dem ju inte. Det finns en väldigt billig och oparfymerad serie på Ica som vi köper till honom, tvål, duschtvål och schampoo som heter Neutral. Så det måste inte vara dyrt. Men det skall inte vara färgämnen, parfym och ännu värre kemikalier i. Gäller förstås även mat. Jag undviker alla produkter med någon typ av e-ämne i.
  • Vet hur det känns

Här hemma har vi provat det mesta. självklart parfymfritt! Vi har tidigare använt miniderm men den fungerade inte för min son som också är torr (atopisk eksem i släkten) men jag hittade väldens bästa kräm!!!! Vi använder dem allihopa.

Den heter Lipikar baume AP+ finns på apoteket!! Rekommenderas varmt!!

• chili choklad

Jag har testat bra produkter mot eksem och hårbotten, som psoriasishjälpen har testat och rekommenderat. Det är prisbelönta psoriasis/eksem produkter som är speciellt framtagen, av dermatologer med en komplett serie med bra produkter  mot både hårbotten, ansiktet och kroppen mm. Psorioderm innehåller naturliga oljor och E-vitaminer och har minskat min användning, av mediciner och krämer med många bieffekter. 

Jag tröttnade på att aldrig bli bättre och bristande intresse och förståelse som många läkare har haft mot mina problem.

Jag började med använda Psorioderm mot psoriasis/eksem i hårbotten och fick så bra resultat att jag köpte både krämer, dusch gel och bodylotion, vilket äntligen gav jättebra resultat. Det fungerade verkligen på mig och rekommendera verkligen dom produkterna.    butik.psoriasishjalpen.se/kramsalva/psorioderm/senzitive/

Svar på tråden Eksem/torr hud. Vilken salva är bäst?