Stor mamma skrev 2011-04-01 13:19:48 följande:
Min första tanke (har jobbat med problemhästar) är att kolla upp henne
Gör böjprov högt o lågt, kolla hovarna för fång, kolla korset och ryggen.....
90 procent av de problemhästar jag fick in var just såna som var sjuka......
Många av dem skulle man aldrig misstänka ens någon sjukdom, en som såg fullt frisk ut. Fungerade fint att rida i grupp och ha med andra häsár.
Hon blev ett monster själv, kunde inte stå i box själv inne, inte va uppbunden själv inne, jobbig att rida ut själv, kastade sig vid jobb o ville framför allt inte arbeta med alls. Volten ville hon inte vara med på,longera var bara glömma. Men alla trodde det var rena rama tramset och jag fick hästen till slut för dom hatade henne.
Hon gick en sommar hos mig, jag funderade mkt o lät henne mest vara.....
Hon fungerade fint med andra men inte ensam.....
Nej nån måtta fick det va och jag åkte ner till slöinge med henne, vi gjorde böjprov, kollade ryggen och korset, hon gjorde arbetsprov i deras ridhus o där visade hon sin egenhet-vi tog in en ponny o jobbade med bägge o då gick hon fint..... Nej vi såg inget alls med henne.....
Vi fick åka hem men jag gav mig inte- hon var ju ändå min så hon kunde väl gå ett tag till.....
En dag när jag stog och höll på med min andra häst så lånade min vän denna häst till ridturen, jag såg att hon ville inte gå ner på tygeln o verkligen arbeta utan fuskade ner på tygeln så en som inte kan så mkt inte känner skillnaden.....då funderade jag på om det kan vara något i nacke el halsen på henne.
Boka tid till slöinge o åkte ner....Jag bad om en röntgen o vi fick till o med ta med sällskapsponnyn in dit, för trots lull medlet så ville hon inte vara själv, ja o med tanke på deras dyra utrustningen var lösningen denna som den bästa
Nåja plåtarna togs o visst 2 kotor var inte som dom skulle-troligtvis har hon stegrat o slagit nacken

Hon hade ont
Vart ville jag komma med detta----- Jo många av de problemhästar jag tog hand om hade ont därav deras beteende..... Flocken betyder trygghet för en sådan häst o fungerar den bra i flock men att man kan ha problem utan flock så kan det betyda att hästen inte mår bra.....
Visst 10 procent av de problemhästarna jag tog hand om var rent ut sagt bara felhanterade från början.....
Eftersom du inte ägt din ponny särskilt länge så känner du den inte så bra än..... Är hon kollad??
Tidigare skador??
Fångtendenser (mkt vanlig åkomma pga folks okunnighet tyvärr)
Ja ställ dig själv massa frågor o även den tidigare ägaren om du kan det , Bara jag blivit bättre vill jag återgå till att jobba med just problemhästar- det är så kul att få se något fungera
Hon är besiktigad när jag köpte henne och allt sånt dom kollar på en vanlig gårdsbesiktning var helt okej, klockrena böjprov, fina hovar, lite sköra men ändå bra. Lite lite gallor i bak. men inget som vet sa skulle påverka henne.
Om hon haft fång borde väl hovslagaren sagt nått om de så de oftast syns på hovarna väll?
Hon är inporterad från tyskland -05. Hon inporterades av den hästhandlaren som bor på Visingsö och inte direkt har de bästa ryktet, (kommer inte ihåg vad han heter, men hade jag vetat att han haft henne hade jag inte köpt henne då jag har dålig erfarenhet av hästar som kommer därifrån innan) han ägde henne i två år, om hon va hos honom hela den tiden eller utlånad vet jag inte, men troligt är väl att hon var vart runt på flera olika ställen. -07 köptes hon av den tjejen jag köpte henne av och hon har inte vart skadad under tiden hos henne.
Hon sa att hon vart lite krånglig ibland att rida ut på själv men bara nått gick brevid gick de bra eller om hon ledde henne iväg en bit från stallet innan hon satt upp och att hennes problem med henne gick över efter ett tag. Så de kanske bara är att traggla på och inte förvänta sej att kunna ta några längre turer i början utan fokusera på att vända hem när jag vill och inte när hon vill.
Dock var hon mycket snällare att tömköra bort hemifrån än att rida vilket kanske skulle kunna tyda på att hon har ont nån stans.
Visserligen var hon väldigt trött när vi tömkörde henne då min svägerska testade om hon va lika jäklig mot henne som mot mej (vilket hon var) innan och tragglade med henne ett tag.
ååh, jag blir bara så lessen, de va ju inte såhär de skulle bli när jag köpte henne...