• JabbaTheHut

Ponny problem, Hjälp!

Jag skulle behöva lite tips angående min ponny. Jag vet inte vad jag ska göra.

Jag köpte henne i November, de är en haflinger, sto 11 år. Hon har haft problem med att vara själv och inte kunnat stå ensam i stallet om de andra hästarna vart ute osv, men de går mycket bättre nu.

Största problemet är att hon får för sej saker, som idag när jag longerade henne så ville hon inte gallopera och då slet hon sej istället och sprang hem. Jag hämtade henne, hon gjorde samma sak igen. och så höll vi på.

Första gången jag skulle rida henne kom jag inte av gårdplanen för att hon ville inte gå ifrån de andra hästarna. (I grupp är hon jättesnäll.)  Ibland så sliter hon sej när jag ska ta in henne från hagen (kedja under hakan brukar lösa de).

Hur ska jag få henne att göra som JAG vill och inte som HON vill? Jag vill ju ha en häst jag kan lita på och rida ut på ensam.

Nu rider jag henne inte alls längre, pga foglossningar och att jag helt enkelt inte litar på henne så jag vågar inte när jag är gravid.

Någon som har några tips innan jag går bet?

• Svar på tråden Ponny problem, Hjälp!
  • JabbaTheHut
    Mothes skrev 2011-04-01 12:53:29 följande:

Jag skulle ha gjort sâhär:

1. Longera pâ begränsat omrâde, en longercirkel är perfekt om ni inte har tillgâng till det sâ gâr ett avdelat ridhus lr ridbana alldeles utmärkt.

2. Använd inspänningar som är fasta= ingen gummisnodd lr liknande. Löpande läderinspänningar är mina favoriter typ longergarman lr trekantstygel.

3. Om du longerar med kapson byt till träns.

4. Sätt lognerlinan till en början enbart i inre bettringen OBS! För att det ska funka MÂSTE hästen ha inspänning iaf pâ yttersidan.

5. Lât hästen bli trött, förhoppningsvis behöver du bara "köra slut" pâ henne nâgra enstaka gânger (lâter hârt jag vet) men det är mkt lättare att hantera en trött häst som inte orkar brâka för det lâter som att hon brâkar med dig.

6. När hästen är trött sitt upp och rid en KORT runda första gângen räcker det att hon skrittar ett varv pâ gârdsplan, nästa gâng gâr ni ut frân gârden, efter det typ 100m längre osv osv

7. Om det finns möjlighet undvik att komma hem samma väg som ni har gâtt ut rundor är bättre än frân punkt A till B och sen frân B till A hellre rida frân A till Ö sâ att säga Flört

8. Räkna med att du fâr ta nâgra riktiga fights med henne innan allt funkar som du vill. om det känns övermäktigt sâ ta Absolut hjälp av nâgot proffs.

Ofta är det lättare för nâgon som hästen inte redan känner, jag har haft mânga "problemhästar" att korrigera som ryttare har sagt är svâra lr rent av farliga som inte har varit nâgra stora problem för mig att hantera eftersom jag har chansen att ge en häst ett helt nytt intryck= Hästen har inga "förutfattade meningar" och jag kan visa hästen frân första sekunden att det är jag som bestämmer.

Skulle gärna erbjuda min hjälp men jag bor i Tyskland och jag antar att du inte vill skeppa ner hästen hit Drömmer

Lycka till!

1. Jag har longerat henne i en hage som är i storlek med en ridbana typ, har tänkt göra den mindre, men tjälen har ju inte börjat släppa förens nu så nu ska jag väll förhoppningsvis kunna få tummen ur.

2. Oh, jag är så rädd för att de ska göra mer skada än nytta med inspänningstyglar, för att jag inte har nån erfarenhet av sånt,  men de kanske inte är nån större fara?

3. alltid träns, även då hon stack. :s

8. Kan nog kännas tryggare att bråka med henne om hon riktigt trött sen innan!

Min svägerska testade att rida henne i lördags och hon har inte haft så mycke med henne att göra innan, och hon va lika jäklig mot henne. (kändes på sätt å vis bra, då är de inte bara mej hon är besvärlig mot iaf Flört)
    Men vi testade även att tömköra henne på vägen, nått jag bara gjort i en hage innan för att lära mej, Och hon var mycket lugnare då än när hon red henne. Inte en gång att hon stannade och vände hem. Visserligen va hon ju ganska trött då eftersom hon bråkat massa innan, men vissa hästar kanske helt enkelt trivs bättre med att bli körda än ridna?

Haha nja, Tyskland känns lite overkill måste jag nog säga!Tungan ute
  • solidag

Gå in på SVT play och kolla på Ponnyakuten, där kan du nog få en hel del bra tips.

• JabbaTheHut
    Stor mamma skrev 2011-04-01 13:19:48 följande:
    Min första tanke (har jobbat med problemhästar) är att kolla upp henne

Gör böjprov högt o lågt, kolla hovarna för fång, kolla korset och ryggen.....

90 procent av de problemhästar jag fick in var just såna som var sjuka......

Många av dem skulle man aldrig misstänka ens någon sjukdom, en som såg fullt frisk ut. Fungerade fint att rida i grupp och ha med andra häsár.

Hon blev ett monster själv, kunde inte stå i box själv inne, inte va uppbunden själv inne, jobbig att rida ut själv, kastade sig vid jobb o ville framför allt inte arbeta med alls. Volten ville hon inte vara med på,longera var bara glömma. Men alla trodde det var rena rama tramset och jag fick hästen till slut för dom hatade henne.
    Hon gick en sommar hos mig, jag funderade mkt o lät henne mest vara.....
    Hon fungerade fint med andra men inte ensam.....
    Nej nån måtta fick det va och jag åkte ner till slöinge med henne, vi gjorde böjprov, kollade ryggen och korset, hon gjorde arbetsprov i deras ridhus o där visade hon sin egenhet-vi tog in en ponny o jobbade med bägge o då gick hon fint..... Nej vi såg inget alls med henne.....

Vi fick åka hem men jag gav mig inte- hon var ju ändå min så hon kunde väl gå ett tag till.....
    En dag när jag stog och höll på med min andra häst så lånade min vän denna häst till ridturen, jag såg att hon ville inte gå ner på tygeln o verkligen arbeta utan fuskade ner på tygeln så en som inte kan så mkt inte känner skillnaden.....då funderade jag på om det kan vara något i nacke el halsen på henne.

Boka tid till slöinge o åkte ner....Jag bad om en röntgen o vi fick till o med ta med sällskapsponnyn in dit, för trots lull medlet så ville hon inte vara själv, ja o med tanke på deras dyra utrustningen var lösningen denna som den bästa
    Nåja plåtarna togs o visst 2 kotor var inte som dom skulle-troligtvis har hon stegrat o slagit nacken Hon hade ont

Vart ville jag komma med detta----- Jo många av de problemhästar jag tog hand om hade ont därav deras  beteende..... Flocken betyder trygghet för en sådan häst o fungerar den bra i flock men att man kan ha problem utan flock så kan det betyda att hästen inte mår bra.....

Visst 10 procent av de problemhästarna jag tog hand om var rent ut sagt bara felhanterade från början.....

Eftersom du inte ägt din ponny särskilt länge så känner du den inte så bra än..... Är hon kollad??
    Tidigare skador??
    Fångtendenser (mkt vanlig åkomma pga folks okunnighet tyvärr)

Ja ställ dig själv massa frågor o även den tidigare ägaren om du kan det ,  Bara jag blivit bättre vill jag återgå till att jobba med just problemhästar- det är så kul att få se något fungera
    Hon är besiktigad när jag köpte henne och allt sånt dom kollar på en vanlig gårdsbesiktning var helt okej, klockrena böjprov, fina hovar, lite sköra men ändå bra. Lite lite gallor i bak. men inget som vet sa skulle påverka henne.
    Om hon haft fång borde väl hovslagaren sagt nått om de så de oftast syns på hovarna väll?

Hon är inporterad från tyskland -05. Hon inporterades av den hästhandlaren som bor på Visingsö och inte direkt har de bästa ryktet, (kommer inte ihåg vad han heter, men hade jag vetat att han haft henne hade jag inte köpt henne då jag har dålig erfarenhet av hästar som kommer därifrån innan) han ägde henne i två år, om hon va hos honom hela den tiden eller utlånad vet jag inte, men troligt är väl att hon var vart runt på flera olika ställen. -07 köptes hon av den tjejen jag köpte henne av och hon har inte vart skadad under tiden hos henne.
    Hon sa att hon vart lite krånglig ibland att rida ut på själv men bara nått gick brevid gick de bra eller om hon ledde henne iväg en bit från stallet innan hon satt upp och att hennes problem med henne gick över efter ett tag. Så de kanske bara är att traggla på och inte förvänta sej att kunna ta några längre turer i början utan fokusera på att vända hem när jag vill och inte när hon vill.

Dock var hon mycket snällare att tömköra bort hemifrån än att rida vilket kanske skulle kunna tyda på att hon har ont nån stans.
    Visserligen var hon väldigt trött när vi tömkörde henne då min svägerska testade om hon va lika jäklig mot henne som mot mej (vilket hon var) innan och tragglade med henne ett tag.

ååh, jag blir bara så lessen, de va ju inte såhär de skulle bli när jag köpte henne...Gråter
  • lelodi
    JabbaTheHut skrev 2011-04-03 19:13:45 följande:
    Hon är besiktigad när jag köpte henne och allt sånt dom kollar på en vanlig gårdsbesiktning var helt okej, klockrena böjprov, fina hovar, lite sköra men ändå bra. Lite lite gallor i bak. men inget som vet sa skulle påverka henne.
    Om hon haft fång borde väl hovslagaren sagt nått om de så de oftast syns på hovarna väll?

Hon är inporterad från tyskland -05. Hon inporterades av den hästhandlaren som bor på Visingsö och inte direkt har de bästa ryktet, (kommer inte ihåg vad han heter, men hade jag vetat att han haft henne hade jag inte köpt henne då jag har dålig erfarenhet av hästar som kommer därifrån innan) han ägde henne i två år, om hon va hos honom hela den tiden eller utlånad vet jag inte, men troligt är väl att hon var vart runt på flera olika ställen. -07 köptes hon av den tjejen jag köpte henne av och hon har inte vart skadad under tiden hos henne.
    Hon sa att hon vart lite krånglig ibland att rida ut på själv men bara nått gick brevid gick de bra eller om hon ledde henne iväg en bit från stallet innan hon satt upp och att hennes problem med henne gick över efter ett tag. Så de kanske bara är att traggla på och inte förvänta sej att kunna ta några längre turer i början utan fokusera på att vända hem när jag vill och inte när hon vill.

Dock var hon mycket snällare att tömköra bort hemifrån än att rida vilket kanske skulle kunna tyda på att hon har ont nån stans.
    Visserligen var hon väldigt trött när vi tömkörde henne då min svägerska testade om hon va lika jäklig mot henne som mot mej (vilket hon var) innan och tragglade med henne ett tag.

ååh, jag blir bara så lessen, de va ju inte såhär de skulle bli när jag köpte henne...Gråter
    Hmmm, ja, har hon fått snurra runt på olika ställen till höger och vänster under sina ändå rätt unga år (den var 11 nu va?) och aldrig riktigt landa hos någon som kunnat ge den lite ro och ordentlig utbildning i vett och eikett, så är dina problem inte alls särskilt överraskande.
    Jag tror att du måste inrikta dig på att få den trygg med dig och samtidigt bygga upp respekten. 
    Bryt ner er relation till ABC nu ett tag framöver, med att jobba för att få den lugn i stallet. Ut och beta en liten bit från stallet, longera nu när ridbanan börjar fungera och rid alltid ut  med sällskap nu ett par månader. På så sätt tror jag att den kommer landa och hitta sin plats i tillvaron.

När jag får hit unghästar eller börjar rida ut på dem vi fött upp så gör jag alltid så. Det blir då aldrig en grej att gå på lite kanske läskiga platser som är obekanta långt i från stallet, flykten triggas alldrig över gränsen att de behöver sticka hem. Sen den dagen jag tycker de är trygga med sällskap så är det sen sällan några problem att ta ut dem själva!
    Problem kommer ofta när man har för bråttom med en redan otrygg individ. Att jobba henne trött är ju en metod, men det gäller ju då att hon INTE får dra! Kan hon göra det så kommer problemet bara befästas mer och mer och bli ännu svårare att få bukt med.

Men ta hjälp av någon duktig som kan hjälpa dig nu när du är gravid.
    Lycka till!
  • Mothes

Ang. Inspanningarna, klart att man kan gora skada med dem, dar vill jag inte ljuga. Men dem lopande ar oftast inte sa farliga. Du faster dem mellan frambenen, Genom bettringen och pa sadelgjorden/longergjorden hogt eller lagt, det som Ar lampligt for din hast. Viktigt ar att du inte drar in hastens nasa bakom lodlinjen utan enbart hindrar henne fran att ga ur formen och att hon fran den yttre inspanningen far ett stod sa att hon inte kan vika in halsen. Nu vet jag inte hur din hast gor nar hon sticker Men de flesta som jag har Haft att gora med skjuter ut den yttre bogen och drar over den ( om du forstar vad jag menar) det kan till stor del forhindras med s.k. yttre hjalper. Samma princip som i ridningen igentligen inspanningen blir din tygel och begransningen blir din skankel.

Arbeta aven mkt "lydnad" massor med overgangar osv. Nar du kommit sa langt att du rider igen sa arbeta med henne aven vid uteritter, hon ska ga pa tygeln, ev. Gora skankelvikningar, halt nar du sager halt och ga nar du sager ga.

• Stor mamma
    JabbaTheHut skrev 2011-04-03 18:45:56 följande:
    Okej, jag bor utanför Borås, så de är nog inte aktuellt me den killen då!:)

Tänderna är kollade och böjprov gjordes vid beiktningen när jag köpte henne, men vist kan de finnas andra fel som veterinären inte kände. men hon gickl klockrent i böjbrovet iaf!
    Ja det finns ju några bra tränare här utanför borås åt mitt håll.... Inboxa mig om du vill så kan vi prata vidare
  • Amanda0701

bara såg att du gjort en gårdsbesiktning . när gjordes den ?

Kan ju hända mycket på ett par månader ellr så . Om hon nu hoppar runt hit o dit så kan hon ju fått eller ha en skada i ryggen . Kan vara brunsten också som spökar om du upplever att hon är jobbigare då . Vet inte om du gör det .

Sen är jag ju inte riktigt för att gårdsbesiktiga . Har erfarenhet av att dom inte kollar riktigt allt då .

Hade en häst som gick rakt igenom en gårdsbes. men ett par dagar senare så gick den inte igenom på kliniken . Olika köpare som ville göra olika .

Mitt råd är ändå att kolla igenom henne riktigt noga på en klinik eventuellt röntga rygg o ben .

Lycka till med din häst

• JabbaTheHut
    Mothes skrev 2011-04-04 09:10:36 följande:
    Ang. Inspanningarna, klart att man kan gora skada med dem, dar vill jag inte ljuga. Men dem lopande ar oftast inte sa farliga. Du faster dem mellan frambenen, Genom bettringen och pa sadelgjorden/longergjorden hogt eller lagt, det som Ar lampligt for din hast. Viktigt ar att du inte drar in hastens nasa bakom lodlinjen utan enbart hindrar henne fran att ga ur formen och att hon fran den yttre inspanningen far ett stod sa att hon inte kan vika in halsen. Nu vet jag inte hur din hast gor nar hon sticker Men de flesta som jag har Haft att gora med skjuter ut den yttre bogen och drar over den ( om du forstar vad jag menar) det kan till stor del forhindras med s.k. yttre hjalper. Samma princip som i ridningen igentligen inspanningen blir din tygel och begransningen blir din skankel.

Arbeta aven mkt "lydnad" massor med overgangar osv. Nar du kommit sa langt att du rider igen sa arbeta med henne aven vid uteritter, hon ska ga pa tygeln, ev. Gora skankelvikningar, halt nar du sager halt och ga nar du sager ga.
    Jag ska försöka få hjälp av någon irl som har mer erfarenhet av inspänningstyglar än mej, så att jag verkligen inte gör fel. Ska se till att få lektioner i sommar oxå så vi båda kommer igång ordentligt. Man blir så mycke mer motiverad när de är någon som talar om när man gör rätt eller fel! :)
  • JabbaTheHut
    lelodi skrev 2011-04-03 20:03:54 följande:
    Hmmm, ja, har hon fått snurra runt på olika ställen till höger och vänster under sina ändå rätt unga år (den var 11 nu va?) och aldrig riktigt landa hos någon som kunnat ge den lite ro och ordentlig utbildning i vett och eikett, så är dina problem inte alls särskilt överraskande.
    Jag tror att du måste inrikta dig på att få den trygg med dig och samtidigt bygga upp respekten. 
    Bryt ner er relation till ABC nu ett tag framöver, med att jobba för att få den lugn i stallet. Ut och beta en liten bit från stallet, longera nu när ridbanan börjar fungera och rid alltid ut  med sällskap nu ett par månader. På så sätt tror jag att den kommer landa och hitta sin plats i tillvaron.

När jag får hit unghästar eller börjar rida ut på dem vi fött upp så gör jag alltid så. Det blir då aldrig en grej att gå på lite kanske läskiga platser som är obekanta långt i från stallet, flykten triggas alldrig över gränsen att de behöver sticka hem. Sen den dagen jag tycker de är trygga med sällskap så är det sen sällan några problem att ta ut dem själva!
    Problem kommer ofta när man har för bråttom med en redan otrygg individ. Att jobba henne trött är ju en metod, men det gäller ju då att hon INTE får dra! Kan hon göra det så kommer problemet bara befästas mer och mer och bli ännu svårare att få bukt med.

Men ta hjälp av någon duktig som kan hjälpa dig nu när du är gravid.
    Lycka till!
    Hon är som en tonåring på stan en fredakväll, så länge hon är med andra är hon hur kaxig som helst men när hon blir själv är hon en liten fegis som helst springer hem till tryggheten. ;)

Ska nog börja med korta korta skrittrundor dom gångerna jag ""måste" rida själv och se till att jag får vända henne hem innan hon sjäälv gör de. då borde man ju kunna komma lite längre varje gång tycker ja.

Men tills de blir aktuellt så får vi traggla longering och tömmkörning! :)
  • JabbaTheHut
    Amanda0701 skrev 2011-04-11 11:03:35 följande:

bara såg att du gjort en gårdsbesiktning . när gjordes den ?

Kan ju hända mycket på ett par månader ellr så . Om hon nu hoppar runt hit o dit så kan hon ju fått eller ha en skada i ryggen . Kan vara brunsten också som spökar om du upplever att hon är jobbigare då . Vet inte om du gör det .

Sen är jag ju inte riktigt för att gårdsbesiktiga . Har erfarenhet av att dom inte kollar riktigt allt då .

Hade en häst som gick rakt igenom en gårdsbes. men ett par dagar senare så gick den inte igenom på kliniken . Olika köpare som ville göra olika .

Mitt råd är ändå att kolla igenom henne riktigt noga på en klinik eventuellt röntga rygg o ben .

Lycka till med din häst

Gårdbesiktningen gjordes samma dag jag köpte henne, både jag och en tjej som är duktig va med och tittade. Problemen började redan ett par dagar efter hon kommit hem när jag skulle rida 1a gången.
    Anledningen att jag bara valde att göra en gårdbesiktning är att hon skulle ju bara gå som skogsponny och inte med några större belastningar så då tyckte vi att de borde räcka.
    Jag hoppas innerligt att det ""bara" är ett beteende problem som jag kan få bukt med och inte något annat..
  • saphiraLilja

har ej läst dom andra svaren men jag rekommenderar att du passar på att jobba mkt från marken med henne när du är gravid. inte longera men hitta på små uppgifter med henne. så hon får tänka mer. 
    prova med preseningar o dyl lägg godis/kraft vad hon nu gillar på mm.

kolla vad dom brukar göra med hundar. jag gjorde dessa på mitt sto när hon var i samma ålder o hade sin "tonårsperiod"  jag kunde inte komma av gårdsplanen o leda henne alls knappt. började "bus-lek-träna"
    efter 6 mån var hon positiv o tyckte om att komma till mig o hitta på saker. nu är de 10 år sen vi börja o idag har vi hur kul som helst även om en sten eller pinne inte ligger på rätt ställe så skenar hon inte hem för de ;) 

jag läste oxå en bok som fick mig att inse att ett sto ska man "lura" så att hon tror att hon gör de hon vill fast ,man planterat de lilla fröet. svårt att förklara när man skriver. men har testat på många hästar genom åren som haft problem o de funkar. o jag är lika förvånad varje gång...

o bråka o vara envis o aldrig ge sig som många säger man ska göra tror jag inte på. om din häst sliter sig när du longerar så visst hämta henne o gå tillbaka men gör ngt annat.. då vann du samtidigt som hon "tror" att hon gjorde det valet...  

bara lite tips ;) hoppas ni hittar den bästa lösningen för er ! 

• saphiraLilja

och såg nu att du köpt henne av en herre från visingsö..... den har jag tagit en del hästar ifrån när jag jobba på ett annat ställe.... 

då är mitt största tips! bråka inte! vinn förtroende o respekt. ha kul.. det lönar sig med dom stackars djuren som kommer från sånna ställen...

• JabbaTheHut

Jag började träna NH med henne i april och under tiden bebisen var på insidan kunde jag ju lägga ganska mycket tid på henne. Sen i december har jag enbart hanterat henne från backen.

För ungefär en månad sen tänkte jag att jag skulle ta en liten skritt tur, bara i kohagen utanför hennes hage (inga kor i den då), inget avancerat alls. kommer inte många meter innan hon reser sej. Hon reser sej så hon nästan går över. jag hade inte ens pressat henne att gå nån stans utan hon fick välja själv. och hon valde uppåt.. Tillslut åkte/hoppade jag av och knäckte till två fingrar som fortfarande inte är som dom ska så jag kunde inte hoppa upp igen heller.

Efter de har hon bara tömmkörts,  och även då får hon ibland knäpp när hon bara ska uppåt. 'helt oprovocerat.
    Jag börjar tröttna på henne, jag vet att hon antagligen håller på så här för att hon inte litar på folk men när man hela tiden tar två steg bakåt på varje steg framåt så orkar jag inte längre.

Tror hon skulle funka som turridningshäst då hon inte behöver tänka utan bara följa efter de andra hästarna.
    Eller om hon skulle komma till nån som gillar att jobba med hästar som hon.

Hade jag vetat innan att hon var från visingsö hade hon ALDRIG kommit hem till mej. Om jag nån gång skaffar en annan häst ska jag veta tidigare ägare innan jag ens funderar på att köpa den.

Hatar att jag har misslyckats så totalt.
    Förövrigt är hon världens snällaste att hantera..

Gaah!

• saphiraLilja

jag förstår dig. jag gav upp ett tag oxå- tog en paus från henne. lånade ut henne till min medryttare på heltid. sen fick jag tillbaka orken. 

vart bor du någonstans? om du på allvar vill låna ut henne så skulle jag kunna komma o kolla iaf ;)
    jag håller på o bygger upp ett turridningsföretag... utanför undenäs. i tiveds skogarna. Tolsjöhult bor jag.

kolla min hemsida (dålig är den men ska byggas upp) där ser du bla Ronja som hade liknande bekymmer som din...  www.tolsjohultgarden.n.nu

o du har inte misslyckats! ibland behöver man bara se saker från ett annat håll eller bara ta en paus. det är lätt att man går in i samma tankecirklar... o svårt att ta sig ut igen. kan ha vart en liten muskel i dig som spände sig när ni skulle skritta ut som du inte märkte men som din häst var uppmärksam på-

Ronja var ett stycke problem häst som dom kallar de. o Mitt fullblod Drama var ett krigsobjekt. o min  Daffy sparka bara bakut när dom kom. efter några månader så gör ingen av dom ngt sånt längre..

jag vill såå gärna hjälpa er! det är så tråkigt när man hör om problem som inte blir lösta. det är ju meningen att du o din häst ska njuta av varandra. skicka mail om du vill... kollar den lite oftare ;)
    j_lilja5@hotmail.com

• JabbaTheHut
    saphiraLilja skrev 2011-09-13 10:12:39 följande:
    jag förstår dig. jag gav upp ett tag oxå- tog en paus från henne. lånade ut henne till min medryttare på heltid. sen fick jag tillbaka orken. 

vart bor du någonstans? om du på allvar vill låna ut henne så skulle jag kunna komma o kolla iaf ;)
    jag håller på o bygger upp ett turridningsföretag... utanför undenäs. i tiveds skogarna. Tolsjöhult bor jag.

kolla min hemsida (dålig är den men ska byggas upp) där ser du bla Ronja som hade liknande bekymmer som din...  www.tolsjohultgarden.n.nu

o du har inte misslyckats! ibland behöver man bara se saker från ett annat håll eller bara ta en paus. det är lätt att man går in i samma tankecirklar... o svårt att ta sig ut igen. kan ha vart en liten muskel i dig som spände sig när ni skulle skritta ut som du inte märkte men som din häst var uppmärksam på-

Ronja var ett stycke problem häst som dom kallar de. o Mitt fullblod Drama var ett krigsobjekt. o min  Daffy sparka bara bakut när dom kom. efter några månader så gör ingen av dom ngt sånt längre..

jag vill såå gärna hjälpa er! det är så tråkigt när man hör om problem som inte blir lösta. det är ju meningen att du o din häst ska njuta av varandra. skicka mail om du vill... kollar den lite oftare ;)
    j_lilja5@hotmail.com
    skickade ett mail! :)
  • Zhepyr

Varför inte gå kurs inom NH ? Det låter som du behöver träna din ponny och få bättre kontakt med henne.

• JabbaTheHut
    Zhepyr skrev 2011-09-19 11:40:58 följande:
    Varför inte gå kurs inom NH ? Det låter som du behöver träna din ponny och få bättre kontakt med henne.
    jag har tagit lektioner av en tjej som pysslar med nh. grejat med henne i säkert 4 månader med nh, ändå går de åt pipan när jag hoppar upp! :(
Svar på tråden Ponny problem, Hjälp!