Mitt barn vill vara uppe hela natten
Jag undrar lite hur ni andra föräldrar gör med tider osv. Min son påstår att hans vänner är vakna till midnatt och ibland längre, men jag anser att man ska vara i säng absolut senast vid klockan 22, kanske 23 om det är en speciell dag, såsom födelsedag eller annat firande. Om han har prov i skolan dagen efter tycker jag att 21.30 kan vara lagom.
Han ska söka till läkarlinjen när han är klar med gymnasiet, och då är det bra att ha rutinerna inne redan då. Studier tar mycket tid och energi, och det gäller att vara utvilad så han kan få sin examen och ett fint jobb.
Problemet är nu att han börjat strunta i tiderna, nästan varje kväll överraskar jag honom med att läsa böcker i sängen eller sitta vid datan (dock han har inte tillgång till datan längre). Nu har han brutit mot mina regler så många gånger att vi har bestämt tillsammans att dörren till hans rum ska vara öppen när det är läggdags, då blir det enklare att se om han ha något fuffens för sig. Han har andra problem också som jag gärna inte tar upp här, men att ha dörren öppen på kvällarna hjälper mot dessa också.
Hur länge får era barn vara uppe på kvällen? Och hur ser ni till att reglerna följs? Min son är 17. Jag vill gärna jämföra lite med er andra mödrar.