• Tvillingmamma09

Varför ska bonusföräldern med på dagismöte????

Åååh jag är så arg. Både jag och mitt ex har nya förhållanden sedan höstas. Imorgon har vi första utvecklingssamtalet på dagis och nu har han mage att skicka ett sms och fråga om hans nya får följa med oxå!! Asså jag har inget emot henne som person men hon är fortfarande ett känsligt ämne för mig då jag hade känslor kvar för exet då han träffade henne osv samt jag är livrädd att hon ska ta min plats som mamma.

Har han rätt att ta med henne???

• Svar på tråden Varför ska bonusföräldern med på dagismöte????
  • FrökenKanSjälv
    The bad seed skrev 2011-05-27 23:05:06 följande:
    Kan du inte bara bita ihop för eran barns skull? 
    Är det verkligen så farligt att hon blir med?
    Är det inte viktigare att forsöka hålla en god ton med ditt ex?
    Man måste svälja en del kameler. Är dette det allra viktigste för dig? 
    Med tanke på att just utvecklingssamtal är till för vårdnadshavarna så förstår jag inte varför de biologiska föräldrarna ska "bita ihop" och "hålla god ton".

Varför kan inte bonusföräldern bita ihop och stanna hemma? Borde inte bonusföräldern låta bli att skapa konflikter och istället försöka hålla god ton?
  • The bad seed
    FrökenKanSjälv skrev 2011-05-28 16:47:08 följande:
    Med tanke på att just utvecklingssamtal är till för vårdnadshavarna så förstår jag inte varför de biologiska föräldrarna ska "bita ihop" och "hålla god ton".

Varför kan inte bonusföräldern bita ihop och stanna hemma? Borde inte bonusföräldern låta bli att skapa konflikter och istället försöka hålla god ton?
    Men barnets utvekling angår ju alla i hushållet. 
    Bonus önskar bara att ställa upp för barnet.
    Jag tror inte det är et måste att bonusföräldre ska vara med på slike samtal, men jag tänker att det är bra om dom vill. Så mycket som man umgås barnet och så mycket saker man gör för det, kan det vara bra att veta hur det står till på dagis/skolan. Det som är viktigt att komma i håg, är att båda biologiska föräldre OCH bonusföräldre måste svälja kameler. Vi föräldrar måste lära oss att släppa kontrollen lite i blandt.
    Är det inte bra att alla som barnet bor med barnet engasjerer sig? Är det inte viktigt att informasjonen kommer fram, oavsätt om det är direkte till pappa eller til bonusmamman? 
    Min samboer bor mer med min dotter än hennes pappa gör. Hennes pappa har egentlig inget med dagis att göra, då han bor 40 mil borta. Aldri varit där engång. Min samboer har inte varit med på nån samtal (eller till läkaren) än, men käns inte konstigt om han skulla följa med en gang. Tror jag inte mitt ex ville hatt något emot heller. Vi tänker på vad som är bäst för vår dotter/bonusdotter. 

När man går fra fra en partner man har barn med, måste man tänka om och vara klar över att nu kan det komma andre männskar inn i barnens liv som också ska ha nåt att säga.
    Men okay, läkarbesök och samtal på dagis/skola; en sak.
    Men jag forstår inte varför en bonus inte får lämna/hämta på dagis?
    Ska man inte i en familj hjälpa varandra og göra så att vardagen flyter på enklast och bäst möjligt?
    Vill man inte skapa goda band och relationer mellan barn och bonusföräldrar?  
    Får dom inte hitta på nån ting tilsammans hellre då? Gå i lekparken, på bio eller så?
    Bioföräldrar har alltid huvudansvaret för sina barn, men betyder det att man inte kan ta emot hjälp och släppa till andre? Forsöka fungera som en familj?

För mig låter det mycket konstigt.
    Fattar inte varför enkelte biomödre tvihåller så på sina uppgifter och sitt ansvar, att det faktisk går ut över barnen och bonusarna? 
  • sextiotalist
    The bad seed skrev 2011-05-29 11:23:55 följande:
    Men barnets utvekling angår ju alla i hushållet. 
    Bonus önskar bara att ställa upp för barnet.
    Jag tror inte det är et måste att bonusföräldre ska vara med på slike samtal, men jag tänker att det är bra om dom vill. Så mycket som man umgås barnet och så mycket saker man gör för det, kan det vara bra att veta hur det står till på dagis/skolan. Det som är viktigt att komma i håg, är att båda biologiska föräldre OCH bonusföräldre måste svälja kameler. Vi föräldrar måste lära oss att släppa kontrollen lite i blandt.
    Är det inte bra att alla som barnet bor med barnet engasjerer sig? Är det inte viktigt att informasjonen kommer fram, oavsätt om det är direkte till pappa eller til bonusmamman? 
    Min samboer bor mer med min dotter än hennes pappa gör. Hennes pappa har egentlig inget med dagis att göra, då han bor 40 mil borta. Aldri varit där engång. Min samboer har inte varit med på nån samtal (eller till läkaren) än, men käns inte konstigt om han skulla följa med en gang. Tror jag inte mitt ex ville hatt något emot heller. Vi tänker på vad som är bäst för vår dotter/bonusdotter. 

När man går fra fra en partner man har barn med, måste man tänka om och vara klar över att nu kan det komma andre männskar inn i barnens liv som också ska ha nåt att säga.
    Men okay, läkarbesök och samtal på dagis/skola; en sak.
    Men jag forstår inte varför en bonus inte får lämna/hämta på dagis?
    Ska man inte i en familj hjälpa varandra og göra så att vardagen flyter på enklast och bäst möjligt?
    Vill man inte skapa goda band och relationer mellan barn och bonusföräldrar?  
    Får dom inte hitta på nån ting tilsammans hellre då? Gå i lekparken, på bio eller så?
    Bioföräldrar har alltid huvudansvaret för sina barn, men betyder det att man inte kan ta emot hjälp och släppa till andre? Forsöka fungera som en familj?

För mig låter det mycket konstigt.
    Fattar inte varför enkelte biomödre tvihåller så på sina uppgifter och sitt ansvar, att det faktisk går ut över barnen och bonusarna? 
    Fast i Ts fall så var det nya förhållande med två aktiva och närvarande föräldrar och Ts ville inte ha den nya tjejen med.
    Sedan till syvende och sist så är det inte upp till skolan att säga ja och båda föräldrarna skall vara med på det.
  • The bad seed

Jo, mitt svar var väl mer generelt. 
    När man är ny i en familj, bör man avvakte lite och se saker an.
    Bli ordentlig kjent först, och gärna ta en liten prat med biomor om det skulle uppstå problemer.

Men om pappaen sen vill att hans tjej skall vara med, för att hon är en aktiv del av barnets liv, så får hon ju det.
    I sådana fall är det jag menar att biomor inte kan bestämma eller neka. 
    Och om hon gör det, så är det dumt av henne, för det är bara barnet det evt drabbar.  

• Fluffskalle

Hur skulle hon ta din plats som mamma för att hon involverar sig i barnets liv? Klart att hon ska vara med om det är viktigt för deras familj. Separerar man så får man acceptera att det kommer nya partners in i exens liv och man ska vara glad över att de vill vara del av styvbarnens liv. Hur ska de annars få en bra relation?

Du får helt enkelt skippa svartsjukan och tänka på barnets bästa!

Hon kommer aldrig att ta din plats som mamma men blir hon kvar så kommer hon att kunna vara en bra vuxen förebild och kompis. Och det vill du väl?

Tycker att din exman var väldigt omtänksam som kontaktade dig innan. Tror inte att många ens skulle ha tänkt tanken.

• Fluffskalle
    Furstinna skrev 2011-05-23 10:46:06 följande:
    Det är självklart att hon inte ska med. Jag och mitt ex har bestämt att vi är föräldrar och det är vi som ska ta hand om vår dotter. Bonus följer inte med på några föräldrarmöten/utvecklingssamtal eller lämnar/hämtar på dagis. Det är vi föräldrar som ansvarar för allt vad gäller vårat barn.
    Tråkigt för era barn att det ska vara sådan stämning i familjen att man utesluter vissa men inte andra. En familj är väl ingen grupp hyenor med inbördes rangordning?
  • The bad seed
    Fluffskalle skrev 2011-05-29 15:08:32 följande:
    Tråkigt för era barn att det ska vara sådan stämning i familjen att man utesluter vissa men inte andra. En familj är väl ingen grupp hyenor med inbördes rangordning?
  • sextiotalist
    The bad seed skrev 2011-05-29 14:59:15 följande:
    Jo, mitt svar var väl mer generelt. 
    När man är ny i en familj, bör man avvakte lite och se saker an.
    Bli ordentlig kjent först, och gärna ta en liten prat med biomor om det skulle uppstå problemer.

Men om pappaen sen vill att hans tjej skall vara med, för att hon är en aktiv del av barnets liv, så får hon ju det.
    I sådana fall är det jag menar att biomor inte kan bestämma eller neka. 
    Och om hon gör det, så är det dumt av henne, för det är bara barnet det evt drabbar.  
    Men nu är det så, att biomamman har all rätt att neka, (eller biopappan) det har dom helst stöd i lagen och för mig räcker skäl nog att man känner sig obekväm och då skall man som icke vårndadshavare vara den som backar.
    Än en gång, för att någon icke vårdnadshavare skall vara med på utvecklingssamtalet så skall båda vårdnadshavarna vara med på det hela, annars är det inte OK.
    Det är endast vårdnadshavarna som har rätt till de uppgifter som skolan lämnar på ett utvecklingssamtal.
  • Alisa
    HäxanSurtant skrev 2011-05-09 15:10:57 följande:
    Hmm alltså rätt och rätt. Tycker du inte själv att det är skitbra att det finns ytterligare en vuxen till som vill engagera sig i ert barn, som kanske kommer älska det och hjälpa till att rusta barnet inför vuxenlivet?

Jag hade tyckt att det var skitbra om bonus ville följa med oavsett om det var min nya eller tösens pappas nya, fler vuxna till barnet ser jag som bra, det kan aldrig vara illa OCH det är en stor fördel OM man själv beter sig VUXET och försöker komma överens med den andres nya, för det kommer gynna alla i slutänden och barnet framför allt.

Ingen kan ersätta dig som mamma, men att du är biomamma gör dig inte per automatik till en bättre vuxen för ditt barn eller till den bästa föräldern alls.Men biologisk mamma kommer du alltid vara.
    Så här tänker vi också i familjen.
  • The bad seed

Jag vet inte vad lagen säger, så du har nog helt säkert rätt i det! 

Är väl derför så många biomödrar får hålla på sån då. Bara för att dom kan...
    Ska värkligen bonusen alltid backa varje gång biomor/far "inte är bekväm" med ett eller annat?
    Då skulle jag kunne säga det till min ex titt som tätt, men jag gör inte det.
    Min dotters bonus är en viktig del av hennes liv, och dom tycker om varandra. Jag respekterar att dom är en familj, så då håller jag mig undan. Jag bestämmer inte när hon är där.

Men nej, i detta fall är det väl inte mycket att göra just nu, om lagen säger att båda vårdnadshavarna måste godkänna. Men för framtiden bör TS tänka om. Om denna personen ska vara en del av barnets liv, är det kanskje inte så dumt att hon är med? Gör henne delaktig (så långt hon själv vill), så ska jag lova att alt går mycket bättre.
    Hon vill nog bara ditt barns bäste! Glad 

Också måsta jag bare kommentere en sak du skrev i TS:  
    "och nu har han mage att skicka ett sms och fråga om hans nya får följa med oxå!!" 
    "har mage att fråga"? Altså, det är väl alltid lov att fråga eller? Nu fick du ju möjligheten att säga vad du tycker! Glad 
    Jag forsöker iallefall lära våra barn att man ALLTID får fråga. 

• Falumamman

jag kan förstå att det känns jobbigt för dig TS ftersom du fortfarande hgar känslor för exet.
    men eftersom ni har gemensamma barn ihop och han har en ny nu så räknas hon ju in i familjen oavsett om du gillar det eller inte. hon finns ju i ditt barns liv och hon kommer ju at tfå reda på vad som sägs på mötet iaf så hon kan ju lika gärna följa med. men det beror väl på hur länge exet och den nya varit tillsammans är det väldigt nytt kanske hon gör bäst i att stanna hemma, men har dom varit tillsammans ett tag skadar det väl inte om hon följer med.

• Boulder

Jag förstår inte varför det ska vara hela tre personer med på ett utvecklingssamtal på förskolan. Varför inte ta med morfar och farmor också? Ditt ex borde kunna förmedla vad som sas i efterhand till bonusföräldern.

• Furstinna
    Fluffskalle skrev 2011-05-29 15:08:32 följande:
    Det är ingen stämning som är dålig. Jag är mamma och han är pappa och vi ansvarar för det barn vi skaffat tillsammans. Pappas flickvän har ju inte med det att göra förutom att dottern ibland är hos honom. Hon är ju inte en del i den familj som vi har varit/är. Hon är den nya och har inga band med vår dotter, så varför ska hon följa med på aktiviteter och samtal som inte angår henne?
  • Furstinna
    Boulder skrev 2011-05-29 16:53:22 följande:
    Jag förstår inte varför det ska vara hela tre personer med på ett utvecklingssamtal på förskolan. Varför inte ta med morfar och farmor också? Ditt ex borde kunna förmedla vad som sas i efterhand till bonusföräldern.
Svar på tråden Varför ska bonusföräldern med på dagismöte????