• Kimona

Skulle du kunna offra ditt barn för att rädda andra?

Efter den omtalade tråden "Räddar du hellre ditt husdjur än mitt barn" så undrar jag hur ni tänker i ett annat ärende.
    Jag tror ju personligen att man av ren instinkt kommer rädda sitt barn (och övrig familj) först, men hur tänker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 11:34
    För att göra frågan mindre luddig utvecklar jag den såhär:

Antal barn det handlar om är det antal ni brukar ha på dagis. (Blir väl mellan 10 och 30 barn beroende på)

• Svar på tråden Skulle du kunna offra ditt barn för att rädda andra?
  • felicityporter
    lövet2 skrev 2011-04-22 07:55:57 följande:
    Nu har jag ju barn i olika åldrar, så när jag läser "ditt barn" kan jag lika gärna se min 24-åring framför mig. Skulle jag rädda mitt vuxna barn framför 10 spädbarn? Nej, jag tror inte det. Min 7-åring? Det är jag tämligen säker på.
    För mig går barn före vuxna, och små barn går före stora barn, en baby går före ett småbarn. Inte av några rationella skäl, utan det rör sig mer om beskyddarinstinkter.
    Menar du allvar? Jag är 26 år och om min mamma spontant känt att hon skulle offra mig för 10 okända spädbarn skulle jag på allvar omvärdera hela vår relation. Förvånad

Jag har visserligen inte barn, men jag har otroligt svårt att tro att jag skulle offra mitt barn för 10-30 andra barn. Oavsett hur gammal barnet är. Faktum är att jag skulle välja vem som helst i min familj (mamma, pappa, sambo, bror, mormor, morfar och katter) framför andra människor oavsett ålder på dessa. Well, jag hade kanske offrat mamma om hon kläckt ur sig något om att hon skulle välja en främling framför mig vid en nödsituation. Flört
  • lövet2
    felicityporter skrev 2011-04-23 11:58:08 följande:
    Menar du allvar? Jag är 26 år och om min mamma spontant känt att hon skulle offra mig för 10 okända spädbarn skulle jag på allvar omvärdera hela vår relation. Förvånad

Jag har visserligen inte barn, men jag har otroligt svårt att tro att jag skulle offra mitt barn för 10-30 andra barn. Oavsett hur gammal barnet är. Faktum är att jag skulle välja vem som helst i min familj (mamma, pappa, sambo, bror, mormor, morfar och katter) framför andra människor oavsett ålder på dessa. Well, jag hade kanske offrat mamma om hon kläckt ur sig något om att hon skulle välja en främling framför mig vid en nödsituation. Flört
    Innan jag fick barn tänkte jag som du. Sedan fick jag barn och upplevde hur hjälplösa och beroende spädbarn var. En 24-åring ansvarar för sig själv och har vissa chanser att klara sig även i svåra situationer. Ett spädbarn (eller i den här situationen många) har noll chanser att rädda sig själv.

Jag skulle offra mitt eget liv för ett av mina stora barn, men jag skulle inte offra 20 spädbarn.
  • The past is now

Mina barn går före alla andras barn. Och jag skulle rädda andras barn framför ett djur.

Människan går först i alla lägen.  Fy fan för att leva med att man lät ett barn brinna inne för att rädda en katt! Usch!

• Raskask
    lövet2 skrev 2011-04-23 12:43:30 följande:
    Innan jag fick barn tänkte jag som du. Sedan fick jag barn och upplevde hur hjälplösa och beroende spädbarn var. En 24-åring ansvarar för sig själv och har vissa chanser att klara sig även i svåra situationer. Ett spädbarn (eller i den här situationen många) har noll chanser att rädda sig själv.

Jag skulle offra mitt eget liv för ett av mina stora barn, men jag skulle inte offra 20 spädbarn.
    Jag känner som du. Hade min egen mamma räddat mig som vuxen istället för 20 spädbarn har jag jättesvårt att föreställa mig att jag hade klarat av att leva vidare. Omöjligt att tänka sig att umgås med mamma igen. Vilken ohygglig börda att överleva på bekostnad av så många helt hjälplösa.
  • lennartsdotter

Finns inte en chans  helvetet att jag offrar mitt barns liv för någon annan eller flera andras liv. Det finns inte i min värld.

• alvaereva

Jag är tämligen säker på att jag hade räddat mitt barn framför hundra andra ungar.

• Verkligen

Min dotter går före allt. Jag ser ingen vits med att "offra" henne för att rädda flera och därmed ge mig själv en miserabel sorg.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • Tygtiiger

Fast om någon gav mig en pistol och ställde min son bredvid tio bebisar och sa "skjut honom så klarar sig bebisarna, annars gasar vi dem" så skulle jag nog ändå inte skjutit min unge, om han så varit 25. Möjligen om han var femtio och bönade och bad för barnens liv. Vi får se när han är 25.

Om det gällde att försöka rädda min kompetente, vakne och rörlige 25-åring ur ett brinnande hus eller en nyfödd okänd bebis så KANSKE jag hade valt bebisen just för att de är inte kapabla att ens försöka själva. Men jag kan inte svära på det.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • lövet2
    Tygtiiger skrev 2011-04-25 10:06:10 följande:
    Fast om någon gav mig en pistol och ställde min son bredvid tio bebisar och sa "skjut honom så klarar sig bebisarna, annars gasar vi dem" så skulle jag nog ändå inte skjutit min unge, om han så varit 25. Möjligen om han var femtio och bönade och bad för barnens liv. Vi får se när han är 25.

Om det gällde att försöka rädda min kompetente, vakne och rörlige 25-åring ur ett brinnande hus eller en nyfödd okänd bebis så KANSKE jag hade valt bebisen just för att de är inte kapabla att ens försöka själva. Men jag kan inte svära på det.
    Nej, att aktivt döda någon för att rädda någon annan, kan jag inte tänka mig att jag skulle göra - oavsett vem det var. Jag tänkte mer just på brinnande hus och liknande.
  • poirot

Fast en bakbunden 24-åring framför en galning med pistol är precis lika hjälplös som ett spädbarn framför en galning med pistol.
    Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • lokisse

mina barn gar först sen far dom hata mig hur mycke dom vill.
    i en sadan extrem situation funkar man bara pa reptil järna och man kommer inte att fundera över särskilt mycke.
    efter som 24 caringen tydligen är i behov av räddning gissar jag att han är hjälplös.

Nej det tror jag inte!
  • lövet2
    poirot skrev 2011-04-25 10:12:25 följande:
    Fast en bakbunden 24-åring framför en galning med pistol är precis lika hjälplös som ett spädbarn framför en galning med pistol.
    Jag håller inte med. 24-åringen kan tala för sig, försöka lirka upp knutarna i repet, kasta sig åt sidan. H*n har visserligen minimala chanser att ta sig ur situationen levande men har åtminstone någon chans.

Rent praktiskt skulle det också vara större chanser för mig att kasta babyn över axeln och springa därifrån, än om jag skulle välja att slänga 24-åringen över axeln ...
  • poirot
    lövet2 skrev 2011-04-25 10:17:18 följande:
    Jag håller inte med. 24-åringen kan tala för sig, försöka lirka upp knutarna i repet, kasta sig åt sidan. H*n har visserligen minimala chanser att ta sig ur situationen levande men har åtminstone någon chans.

Rent praktiskt skulle det också vara större chanser för mig att kasta babyn över axeln och springa därifrån, än om jag skulle välja att slänga 24-åringen över axeln ...
    Det vet du inte, 24-åringen kanske har drogats/har munkalvle/ har fått benen i fingrarna krossade. 

Och bebisen verkar ju ha större chans att bli räddad av någon utomstående.
    Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • Åsiktskvinnan

Skulle aldrig offra mina barn för någonting.

• lokisse
    poirot skrev 2011-04-25 10:22:50 följande:
    Det vet du inte, 24-åringen kanske har drogats/har munkalvle/ har fått benen i fingrarna krossade. 

Och bebisen verkar ju ha större chans att bli räddad av någon utomstående.
    exakt
    Nej det tror jag inte!
Svar på tråden Skulle du kunna offra ditt barn för att rädda andra?