• Parniara

Vi som pumpar- tipstråd

Är det nån mer som av en eller anledning inte ammar, men som pumpar och ger barnet bröstmjölk med flaska? Ska vi tipsa och stötta varandra?

Mitt mål är att i stort sett helamma med pump så länge vi är hemma i alla fall.

Jag var väldigt besviken på mig själv att jag inte fick till det med amningen, men efter att ha läst denna tråden insåg jag att jag är en pumpammare.
    www.familjeliv.se/Forum-3-187/m53520933.html

Idag har jag varit på Jula och köpt en vattenkokare som man kan ha i bilen så man kan koka vatten för att värma mjölk även om man är ute på tur. Jag värmer mjölken i vattenbad, hur gör ni andra?

• Svar på tråden Vi som pumpar- tipstråd
  • lixomsofie

OLYCKA ÄR ATT UNGEN ÄR MJÖLKPROTEINALLERGISK!!! så om det inte ger sig inom tre månader kan jag kasta kanske fem lite mjölk.... FAN MED... nu slänger jag allt i väntan på att vara renad från mjölkprotein... vad gör man inte för dessa små liv!!

• Familjen L
    lixomsofie skrev 2011-06-17 22:01:47 följande:
    OLYCKA ÄR ATT UNGEN ÄR MJÖLKPROTEINALLERGISK!!! så om det inte ger sig inom tre månader kan jag kasta kanske fem lite mjölk.... FAN MED... nu slänger jag allt i väntan på att vara renad från mjölkprotein... vad gör man inte för dessa små liv!!
    Nej kasta inte, donera till sjukhuset istället...dom vill säkert ha bröstmölk till bebisarna som är för tidigt födda
    Emelinda 071218 och Birk 110221
  • Bullen i ugnen
    Amlin skrev 2011-06-06 09:32:15 följande:
    JAg upptäkte en fördel med pumpandet i helgen. Det planerade bröllopet blev inte av för min del eftersom twinsen var sjuka. Ett par timmar efter att resten av familjen åkt fick jag migrän och med migräntablett i kroppen får man inte amma på 24 timmar. Iom att jag pumpade var det ju bara att pumpa och kasta medicinmjölken och ge mjölk ur kylen så länge det räckte! och sen ersättning Kalasbra. Annars hade jag ju inte kunnat ta medicin och jag tror inte att jag hade pallat två förkylda spädbarn en hel dag med migrän.

Men återigen, vätska vätska vätska! Oj vad det märks snabbt om man itne dricker som man ska!
    Precis vad jag tänkte göra också. Behöver ta mediciner dagligen, så jag ska tänkte försöka fylla frysen med så mycket mjölk kan få ut de första månaderna innan jag äntligen få ordning på mig själv med medicinerna igen. Tillräckligt jobbigt att vara gravid och inte kunna ta sina mediciner.
  • Baby0711

Hej hoppar in här med en fråga som jag hoppas ni kan svara på.

Jag pumpar o ger ersättning, problemet är att jag får ut så otroligt lite mjölk jag blir helt chockad över att läsa hur mycket visa av er får ut, önkar verkligen jag kunde få ut så mycket. Jag blir så ledsen när jag bara får ut kanppt 10ml. Finns det något tips på hur jag kan öka mjölken? Gör verkligen vad som helst

• Veronica76

Baby0711
    Vad använder du för pump?
    Hur länge har du pumpat samt hur ofta?

Jag har pumpat sen mars och anländer medela symphony som jag hyr via bb.
    I början låg jag på samma låga nivå som dig innan produktionen kom igång samt att jag hittade lugn i att pumpa utan att känns stress kring att inte kunna amma.

Mina tips till dig är:
    * ät å drick ordentligt
    * intensivpumpa ca 3-4 dagar. Ta hjälp av ngn släkting så du kam pumpa varje/varannan timme utan att känna stress att ta hand om bebis.
    * ta god tid på dig när du pumpar å gör det bekvämt med bok, musik, film eller vad du gillar. Slappna av!
    * pumpa ofta även nattetid

Detta är sånt som funkat för mig som jag fått ta till när jag behövt ökat produktionen då matbehov ökat.

Lycka till!

• Baby0711

Veronica76
    Jag har samma pump sm dig hyr den oxå från BB, har pumpat nu i ca 3 veckor gör det kanske var tredeje timme men har aldrig fått ut mer än 30 ml :(. Måste erkänna att det e en stress moment e ensamstående så när lillen börja skrika måste jag avsluta allt. o på kvällarna e jag helt slut. Kanske får ut lite på grund av stress. Men tack för dina tips ska följa dom så gott jag kan o hoppas på att det kommer mera :)

• Veronica76
    Baby0711 skrev 2011-08-06 11:55:21 följande:
    Veronica76
    Jag har samma pump sm dig hyr den oxå från BB, har pumpat nu i ca 3 veckor gör det kanske var tredeje timme men har aldrig fått ut mer än 30 ml :(. Måste erkänna att det e en stress moment e ensamstående så när lillen börja skrika måste jag avsluta allt. o på kvällarna e jag helt slut. Kanske får ut lite på grund av stress. Men tack för dina tips ska följa dom så gott jag kan o hoppas på att det kommer mera :)
    Ja är du ensamstående så förstår jag att tiden inte riktigt finns, tycker det är svårt att hinna med vissa dagar då den lille är mer kinkig och inte nöjer sig att man bara sitter brevid med punmpen och försöker leka med honom samtidigt.
    Jag har haft turen att mamma har kommit hit några dagar ibland och avlastat mig så jag kunnat fokusera på att pumpa ofta.

Stressen att inte hinna med är inte bra för produktionen utan för det bara värre, men se till att försöka se det possitivt att du får tid att pumpa och får ut 30 ml för det är bättre än inget.
    När lillen sover och du har tid att pumpa hur länge sitter du per gång? För mig att få ut 150ml som jag oftast ligger på när det gått 3-4 timmar så tar det ca 40 min.

Hoppas det löser sig för dig!
  • Baby0711
    Veronica76 skrev 2011-08-07 11:47:15 följande:
    Ja är du ensamstående så förstår jag att tiden inte riktigt finns, tycker det är svårt att hinna med vissa dagar då den lille är mer kinkig och inte nöjer sig att man bara sitter brevid med punmpen och försöker leka med honom samtidigt.
    Jag har haft turen att mamma har kommit hit några dagar ibland och avlastat mig så jag kunnat fokusera på att pumpa ofta.

Stressen att inte hinna med är inte bra för produktionen utan för det bara värre, men se till att försöka se det possitivt att du får tid att pumpa och får ut 30 ml för det är bättre än inget.
    När lillen sover och du har tid att pumpa hur länge sitter du per gång? För mig att få ut 150ml som jag oftast ligger på när det gått 3-4 timmar så tar det ca 40 min.

Hoppas det löser sig för dig!
    Har oxå haft tur att mamma kommer då o då, men precis som du säger det kommer dom dagarna då han e mer kinkig o inte blir nöjd med att ha han bredvid. På nätterna e jag helt död då e det oftas jobbigast att pumpa för jag vill bara sova. Men jag brukar sitta en halv timma blir överlycklig när jag får ut mer än 30 ml har hänt kanske 2 gr.
    Lycko dig som får ut så mycket, hur gammal e din lille?
    Tack för dina tips!
  • Veronica76

Han blir 5 mån på tisdag.
    Sen han blev 4 så har vi lyckats med att få amning att fungera nattetid så nu slipper jag det, är glad för varje natt det funkar.
    Innan gick jag upp 2-3 gånger per natt för att pumpa å när han bytte mattider nattetid så det inte matcha med pumpning så blev det vissa nätter med lite sömn.

• LillaDaze

Jahapp här sitter man uppkopplad till pumpen... Ammar, pumpar och ger ersättning... Får verkligen inte mjölken att räcka till!
    Amningen är i princip bara för att det är mysigt för hon får nästan inte ut nånting och har inte fått sen dag 1 men vi båda tycker det är en fin stund så vi kör på. Sen efter det mjölk eller ersättning i flaska och sen får jag sätta mig och pumpa- gör inte mycket annat än att fixa och trixa med maten till min lilla tjej! (och ändå får man uppmaningar från folk att jag borde amma mer och att amning är bäst för barnet blablabla... jaa tror dom inte jag vet det? Annars hade jag inte suttit här med pumpen utan gett upp för länge sen...)

Har en Medela symphony o det är ju skitbra när man är hemma men den går inte att ta med!
    Hur gör ni andra när ni ska bort? Vill ju inte minska produktionen ytterligare och får nästan dåligt samvete när jag går utanför dörren för att jag vet att då kommer jag inte kunna pumpa.

Kram alla envisa pumpmammor :)

• mali77

Hej! Jag har en son som idag är 2 veckor och har fått börja ge lite tillägg pga dålig viktökning. Försöker att pumpa efter amning för att stimulera ökad produktion. Jag har en medela mini electric, i nuläget får jag ut ca 15 ml från varje bröst.
     Min fundering är hur länge ska man pumpa? Har hållit på ca 10 min per bröst är det tillräckligt?

• Veronica76
    LillaDaze skrev 2011-08-08 12:29:43 följande:
    Har en Medela symphony o det är ju skitbra när man är hemma men den går inte att ta med!
    Hur gör ni andra när ni ska bort? Vill ju inte minska produktionen ytterligare och får nästan dåligt samvete när jag går utanför dörren för att jag vet att då kommer jag inte kunna pumpa.

Kram alla envisa pumpmammor :)

I början såg jag till att inte bara borta längre tid än det var dags att pumpa, men tog öven med den då man besökte bekanta och pumpade där. Antingen då det är matdags så man kan ge direkt eller tar med kylväska.
    Har även införskaffat en 12v kabel så jag kan använda den i båt och bil.
    För övriga tillfällen så har jag en avent isis handpump som jag tycker fungerar över förväntan.

Och du ang vad andra har för åsikter, skit i vad dom säger du gör det som är bäst för dig och din lilla tjej!
  • Veronica76
    mali77 skrev 2011-08-08 12:41:34 följande:
    Hej! Jag har en son som idag är 2 veckor och har fått börja ge lite tillägg pga dålig viktökning. Försöker att pumpa efter amning för att stimulera ökad produktion. Jag har en medela mini electric, i nuläget får jag ut ca 15 ml från varje bröst.
     Min fundering är hur länge ska man pumpa? Har hållit på ca 10 min per bröst är det tillräckligt?

När jag pumpar så kör jag först 10-20 min per bröst beroende på när jag pumpade senast samt hur flödet är, det kommer ju en våg till efter en stunds 'torrpumpning'. Sen efter det brukar jag köra ca 5-10 min till per bröst.
    Sen beror ju allt på vad man hinner med, är man ensam med sonen så blir det oftast snabbare tömningar. Men försöker då ta igen det på kvällen.
  • Amlin

Nu har jag gått från att huvudsakligen pumpa till att praktisktaget bara amma, men ett tips till er som pumpar är att försöka komma över en dubbelpump. Det är inte bara så att man sparar tid (naturligtvis!) utan man tror även att stimulering av båda brösten samtidigt leder till högre mjölkproduktion. Jag som tidigare pumpade till, och nu ammar tvillingar kan hända att man kan få igång en ordentlig produktion på så vis!

Lycka till alla pumpare, ni gör ett hästjobb!

• LillaDaze

Har nu lämnat tillbaka min symphony och fått tag i en begagnad freestyle.
    LYCKA KALLAS HANDSFREE-PUMPNING!

Fan va härligt, även om jag inte kan  bära runt på lillan så kan jag göra massa annat samtidigt som jag pumpar, slipper sitta i soffan jämt o veta allt som behövs göras... underbart!
    och jag kan släpa med mig pumpen lättare.
    fantastiskt!

Svar på tråden Vi som pumpar- tipstråd