GustafM skrev 2012-03-16 13:10:03 följande:
Nja, du tänker inte riktigt färdigt här.
På krogen finns det vuxna anställda som (enligt lagen) skall ha koll på dig och din alkoholkomsumtion så att du inte blir för full. Det är faktiskt olagligt för en restaurang att servera alkohol till någon som är uppenbart berusad.
Om jag däremot köper en flaska vodka till dig som du dricker hemma eller i skogen när jag inte är med finns det ingen garanti för att någon håller dig under uppsyn, och du kan i värsta fall dricka upp flaskan själv om du inte är van att ta det lugnt med alkohol. Och som du säkert vet finns det gott om ungdomar som ofta dricker alldeles för mycket och däckar, spyr och råkar illa ut. Eller folk som hetsar varandra med diverse shotrace och annat.
Men de vet vi alla att folk dricker så dom spyr och mår dåligt trots att de är på krogen dom är på. Och är de inte bättre att om nu denna ungdom får tag i vodka flaskan av sina egna föräldrar en av någon annan person de inte vet något om som de hittat på stan?
Men jag håller med dig om att de oftare, är en tryggare miljö på krogen, men de betyder inte att en förälder inte ska kunna köpa ut, tycker jag... Denne ungdom lär ändå på ett eller annat sätt få tag i alkoholen. Och om man som förälder köper de som den ungdomen vill ha, så finns de en stor chans att de nöjer sig med de. Men man kanske inte ska köpa en stor vodka flaska, de kan jag hålla med om också. Men man kan försöka komma överrens om en svagare dryck och en bra mängd. Men de kanske inte funkar så med alla? Jag kanske är alldeles för gott tänkande kring dagens ungdomar.