• Sanningsdan

Köpa ut åt 18-åring?

Som frågan lyder, köper ni ut åt 18-åringen? Varför? Varför inte?

Har en 17-årig dotter, vet att hon dricker ibland men kör stenhårt linjen att inte köpa ut. Nu har hon börjat fråga om hur det blir när hon blir 18. Hon tycker det är självklart att jag ska handla åt henne då eftersom hon får dricka alkohol på krogen. Men är det så självklart egentligen?

Hur resonerar ni andra tonårsföräldrar? (Vänder mej till tonårsföräldrar, ni som har små barn behöver inte svara, av egen erfarenhet vet jag att det är en sak vad man säger då och en annan hur det faktiskt blir, om ni ursäktar ;)

• Svar på tråden Köpa ut åt 18-åring?
  • Alex 01
    anna karin63 skrev 2011-12-13 15:36:48 följande:
    Räcker det med att tala om för dig att det är förbjudet enligt svensk lag att köpa ut alkohol åt människor under 20 år. Dessutom är du inte tillräckligt mogen och ditt konsekvens tänkande är icke fullt utvecklat. Vet du egentligen hur mycket din dotter dricker??? det brukar vara så att vi föräldrar vet endast hälften. Jag känner det också som om du går lite i försvar när någon skriver något du ej vill höra, varför skapa diskussioner om man ej vill få svar som är lite obekväma??
    Detta är ett svar på ditt argument om du nu syftar till rubriken. 

Rolig läsning. De flesta vet nog att de är förbjudet ja, och uppenbarligen räcker de inte. Men tycker ditt argument är lite roligt måste jag säga. Vad du menar är att en 18-åring inte är mogen nog att dricka hemma men på krogen? Går man in i någon sorts atmosfär på krogen där man plötsligt inser risker och blir två år mognare direkt vid dörr karmen? Och menar du att vi inte ska lita på våra ungdomar? Jag är själv ungdom, och de finns inget som jag inte pratar med mina föräldrar om. De vet om vad jag gör, de känns bäst för mig och för dom. Slippa ha massa saker gömda för varandra, och jag tror inte jag är ensam om de förhållandet till sina föräldrar. 
    Hur menar du egentligen med hela argumentet?  
  • GustafM
    Alex 01 skrev 2012-03-16 11:57:24 följande:
    Detta är ett svar på ditt argument om du nu syftar till rubriken. 

Rolig läsning. De flesta vet nog att de är förbjudet ja, och uppenbarligen räcker de inte. Men tycker ditt argument är lite roligt måste jag säga. Vad du menar är att en 18-åring inte är mogen nog att dricka hemma men på krogen? Går man in i någon sorts atmosfär på krogen där man plötsligt inser risker och blir två år mognare direkt vid dörr karmen? Och menar du att vi inte ska lita på våra ungdomar? Jag är själv ungdom, och de finns inget som jag inte pratar med mina föräldrar om. De vet om vad jag gör, de känns bäst för mig och för dom. Slippa ha massa saker gömda för varandra, och jag tror inte jag är ensam om de förhållandet till sina föräldrar. 
    Hur menar du egentligen med hela argumentet?  
    Nja, du tänker inte riktigt färdigt här.

På krogen finns det vuxna anställda som (enligt lagen) skall ha koll på dig och din alkoholkomsumtion så att du inte blir för full. Det är faktiskt olagligt för en restaurang att servera alkohol till någon som är uppenbart berusad.

Om jag däremot köper en flaska vodka till dig som du dricker hemma eller i skogen när jag inte är med finns det ingen garanti för att någon håller dig under uppsyn, och du kan i värsta fall dricka upp flaskan själv om du inte är van att ta det lugnt med alkohol. Och som du säkert vet finns det gott om ungdomar som ofta dricker alldeles för mycket och däckar, spyr och råkar illa ut. Eller folk som hetsar varandra med diverse shotrace och annat.

• Alex 01
    GustafM skrev 2012-03-16 13:10:03 följande:

På krogen finns det vuxna anställda som (enligt lagen) skall ha koll på dig och din alkoholkomsumtion så att du inte blir för full. Det är faktiskt olagligt för en restaurang att servera alkohol till någon som är uppenbart berusad.

Om jag däremot köper en flaska vodka till dig som du dricker hemma eller i skogen när jag inte är med finns det ingen garanti för att någon håller dig under uppsyn, och du kan i värsta fall dricka upp flaskan själv om du inte är van att ta det lugnt med alkohol. Och som du säkert vet finns det gott om ungdomar som ofta dricker alldeles för mycket och däckar, spyr och råkar illa ut. Eller folk som hetsar varandra med diverse shotrace och annat.

Men de vet vi alla att folk dricker så dom spyr och mår dåligt trots att de är på krogen dom är på. Och är de inte bättre att om nu denna ungdom får tag i vodka flaskan av sina egna föräldrar en av någon annan person de inte vet något om som de hittat på stan? 
    Men jag håller med dig om att de oftare, är en tryggare miljö på krogen, men de betyder inte att en förälder inte ska kunna köpa ut, tycker jag... Denne ungdom lär ändå på ett eller annat sätt få tag i alkoholen. Och om man som förälder köper de som den ungdomen vill ha, så finns de en stor chans att de nöjer sig med de. Men man kanske inte ska köpa en stor vodka flaska, de kan jag hålla med om också. Men man kan försöka komma överrens om en svagare dryck och en bra mängd. Men de kanske inte funkar så med alla? Jag kanske är alldeles för gott tänkande kring dagens ungdomar. 
  • ZuMa
    angelicaan skrev 2011-07-20 21:50:14 följande:
    Och ja, tycker det är lite förlegat m 18 på krogen, men 20 hemma i vardagsrummet. Borde vara samma på båda ställena.

Det är inte 20 årsgräns "hemma i vardagsrummet". Det kan vara 17 år om man vill, utan att begå lagbrott.
  • ZuMa

Jag har inga egna tonåringar, men jag jobbar med tonåringar (lärare) och jag har tonåriga syskon. Jag tycker att det är ganska viktigt att stå fast vid att inte langa alkohol, även om jag villigt kan erkänna att det inte störde mig så värst mycket när min mamma köpte ut några cider till min bror som tog studenten (19 år). Men att bjuda mina barn på en öl eller ett glas vin när de är tonåringar kommer jag kanske att göra om det känns rätt då.

• Höghus

Jag kommer att köpa ut till mina barn när de är 18. Gjorde det även till mina syskon. Tror inte att det går att hålla ungdomar borta från alkohol genom att ha en stenhård nej-attityd. Hellre att de får några öl eller cider av mig än att de dricker hembränt eller starksprit. Och, ja eftersom jag själv varit ung vet jag att har man inget eget tar msn vad som helst som bjuds.

• HäckHäxan
    Lumikki skrev 2012-03-17 10:12:00 följande:
    Jag kommer att köpa ut till mina barn när de är 18. Gjorde det även till mina syskon. Tror inte att det går att hålla ungdomar borta från alkohol genom att ha en stenhård nej-attityd. Hellre att de får några öl eller cider av mig än att de dricker hembränt eller starksprit. Och, ja eftersom jag själv varit ung vet jag att har man inget eget tar msn vad som helst som bjuds.
    Gör man?? Det gjorde inte jag i vart fall och min mamma köpte inte ut åt mig. Däremot hade vi samtal om saken och jag förstod henne och hennes skäl till varför, det var helt okej för mig och inget jag blev sur av. Så jag kommer göra som hon gjorde, inte köpa ut åt mina barn, men ha en öppen och rak kommunikation och förklara mina skäl inte bara säga nej och så skall allt vara färdigsnackat där.

Jag köpte inte heller ut åt mina syskon och hör och häpna de älskar mig fortfarande Fast jag var så dålig storasyster
    Stå på dig, annars gör någon annan det!
  • Mirielle

Nej, inte Ok och köpa ut. I mitt jobb, lokförare, ser jag mkt överförfriskade ungdomar när jag kör fyllependlar på natten, helger, nu senast valborg.  Så tänker jag på min 16-åring hemma, och jag vet med säkerhet att han ej druckit än. Visst drack man som tonåring, men har inga som helst bra minnen på det. Jag är väldigt glad att jag ej råkade illa ut, omdömet ligger ju på noll när man fått i sig för mkt alkohol. Var ute förra lördagen( OCH det var ett tag sen:) och ser vuxna 45-50 åringar som aspackade muckade gräl med varandra på krogen. Vi är inga nykterister alls, men jag förstår egentligen inte varför dricka överhuvudtaget? Jag hade haft mkt roligare utan de 4 cider jag druckit och blev illamående på :(  

• Eirene
    mickej skrev 2011-12-13 10:00:29 följande:
    Jag brukar bjuda min 13-åriga dotter och hennes kompisar på cider och vin när dom har förfest och efterfest på helgerna. När jag skrev detta i en annan tråd fick jag väldigt många svar om att detta är fel. Många trodde också att jag hittade på för att skapa debatt. Vill bara först säga att jag tycker inte det är fel att bjuda tonåringar på alkohol och nej det är inget jag hittar på. Vi bor i en liten ort i Norrland där alla ungdomar super oavsett om föräldrarna gillar det eller inte. Jag ser hellre att min dotter dricker en flaska mousserande vin från systemet än det hembrända som de flesta andra dricker. Jag tycker hon och hennes kompisar hanterar det bra. De har förhoppningsvis lärt sig hur mycket de tål redan som unga. De blir bara glada och fnittriga när dom ska ut på fest och dom brukar ta sig själv hem efteråt. Problemet är de föräldrarna som förbjuder deras barn att dricka. Jag vet hur mycket en av min dotters tjejkompisar ljuger för sina föräldrar. Hon sover över hemma hos oss nästan varje helg så jag har mycket bättre koll på tjejen än hennes egna föräldrar. Och jag tror inte tjejerna skadadas av att bli lite fulla en gång i veckan. Jag förstår inte varför alla tycker det är så hemskt. Har ni aldrig själv varit unga?
    Jag blir mållös, har du bjudit 13 åringar på cider och vin!! Ge dej in i kunskap om alkohol är du snäll, du är så full av okunskap så det svider!!
  • Sandraa L

Min mamma har ALLTID varit stenhård med alkohol, förmodligen för att min morfar är alkolist men den dagen jag blev 18år så kunde hon faktiskt köpa ut när jag bad om det och med måtta. Däremot dricker jag oftast vin och cider, tror hon skulle köpa en flaska vodka om jag bad om det men i så fall undra vad jag skulle dricka. Däremot har vi rätt bra kommunikation när det kommer till samtal gällande alkohol så det är rätt lugnt på den fronten.

Hon är trots allt myndig och kan som sagt dricka på krogen OCH hon tjänar ju otroligt mycket på att du köper en flaska vin som kostar mindre än vad ett GLAS kostar ute, i alla fall i Stockholm. 

• Sandraa L
    GustafM skrev 2012-03-16 13:10:03 följande:

Jag har RAMLAT in på nattklubbar i stockholm som 18åring, varit dygnrak men ALDRIG någonsin blivit utkastad. Varför? jo för att jag kände cheferna och de som jobbade i dörren, så kom inte och säg att det är så bra koll, för det är bullshit. Du shota bäst du vill, snubbla med klackarna men så länge du skrattar bort det med ett leende och lite charm eller känner rätt personer så är det faktiskt skitsamma. Så ja, heldre en flaska vin att dricka hemma eller med kompisarna på en mysig middag än att hälla i sig på krogen. 
  • Nice
    Sanningsdan skrev 2011-04-18 14:13:07 följande:

Har en 17-årig dotter, vet att hon dricker ibland men kör stenhårt linjen att inte köpa ut. Nu har hon börjat fråga om hur det blir när hon blir 18. Hon tycker det är självklart att jag ska handla åt henne då eftersom hon får dricka alkohol på krogen. Men är det så självklart egentligen?

Hur resonerar ni andra tonårsföräldrar? (Vänder mej till tonårsföräldrar, ni som har små barn behöver inte svara, av egen erfarenhet vet jag att det är en sak vad man säger då och en annan hur det faktiskt blir, om ni ursäktar ;)
    Det är så himla svårt det där, men jag köper heller inte ut. Å ena sidan så tycker jag det är illa att han ska behöva gå och handla av någon langare och kanske betala dyra pengar å andra sidan så gör jag mig skyldig till något olagligt om jag köper ut åt honom och det är därför jag avstår. Min grabb är drygt 16 år. Hur man än vrider och vänder på sig så har man rumpan bak, han fixar sin sprit ändå även om jag inte vet om det. Jag tänker dock inte köpa ut åt honom sen när han blir 18 ändå, det är lika olagligt då som nu när han inte är 18 år.

Håller med dig stå på dig fast det är svårt 
  • Cadencee

Jag är 20 nu och har aldrig festat överdrivet mycket. Någon enstaka gång/månaden kanske. Ofta hemmafester dessutom. Och när jag fyllde 18 så köpte mina föräldrar ut lite grann, typ 6-7 alkoläsk eller liknande. Ibland när de inte hann gå till systemet så gjorde min syster detta (med mina föräldrars vetskap). För mig funkade det bra men jag har aldrig "krävt" att de ska göra det, jag har frågat och sen fått ett svar. Döremot tycker jag väl inte att man ska köpa ut mängder till sitt barn.

Är glad över att mina föräldrar ändå valde att köpa ut till mig även om det inte var så mycket, jag klarade mig hela kvällen på det oftast :)

• xMariax

Vet inte hur jag kommer att göra i framtiden, men är ungdom så jag kan svara med den erfarenheten..
    Mina föräldrar hade köpt ut till mig om jag velat, men jag drack/dricker inte alkohol så.. Min mamma köpte förresten ut ALKOHOLFRI jordgubbsvin till mig på min 18 årsdag.. Skulle jag vilja ha nu så köper min sambo gladeligen.

• Petite Chérie

Jag är ingen tonårsförälder, men jag var tonåring för 2 år sedan:P
    Nej, du ska inte köpa ut. Det finns en anledning till att man som 18 åring kan dricka på krogen men inte köpa från systemet. På krogen är det under kontrollerade former och du får inte dricka dig aspackad och på en hemmafast kan du dricka så mycket du vill och vad som helst kan hända. Det enda jag fick av mina föräldrar var ett glas vin på julafton året jag var 18 eller 19.

• Palma

Nej. Jag är principfast och kommer aldrig att bryta mot lagen för att hjälpa mina barn dricka alkohol/bli fulla.

• iakttagare
    Sanningsdan skrev 2011-04-18 14:13:07 följande:

Nix, det är olagligt ju. skall hon ha något, så får hon vänta tills hon blir 20
Svar på tråden Köpa ut åt 18-åring?