• MimmiLina

Varför vill män inte gifta sig?

Har varit tillsammans med min pojkvän i 10 år snart, vi har bott ihop nästan lika länge.

Jag har väntat och väntat på att han ska bli färdig att fria till mig. Vi (jag) har pratat om det många gånger, och det slutar alltid med att vi blir ovänner.

Jag vill att han ska ange anledningen till att han ännu inte vill gifta sig. Men han säger att det inte finns någon anledning. Ehh...? Nähä, så vad väntar vi då på liksom?
    Han påstår att han inte väntar på nån bättre, snyggare, nån med störra bröst osv... Men vad ska man tro? Ska man ta det personligt, tolka det som att man inte duger? Eller överreagerar jag?

10 års förhållande utan några större bråk osv ska väl räcka? Usch, jag blir så ledsen när jag tänker på detta ämne. Känner mig som nåt man har "så länge", innan den rätta dyker upp. Kan nån förstå hur jag menar, eller kanske t o m har det likadant?

Ser gärna även mäns åsikter på detta.

• Svar på tråden Varför vill män inte gifta sig?
  • sextiotalist
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-08-11 18:00:27 följande:

Ser på länken att det står 2012 nu iallafall! 

Ok, jag minns när det skedde och det var ett av de första besluten som de tog.

Så det årtalet är fel
  • sextiotalist
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-08-11 18:00:27 följande:

Ser på länken att det står 2012 nu iallafall! 

Skatteverket håller med mig
  • FallenAngelNr1000
    sextiotalist skrev 2018-08-11 18:06:53 följande:
    Skatteverket håller med mig
    Varför inte länka den infon ? 
    Du skrev själv 2007 medans jag hitta en artikel från 2012?
  • FallenAngelNr1000
    sextiotalist skrev 2018-08-11 18:05:40 följande:
    Ok, jag minns när det skedde och det var ett av de första besluten som de tog.

Så det årtalet är fel
    Hur kan årtalet vara fel? Inte så att jag har ändrat årtalet direkt på den artikeln. Då hade ju inte länken fungerat? Och hur kan datumet vara satt 5 år i framtiden utan att någon skulle ha reagerat vid 2007? 

Länka korrekt info istället för att inget stämmer ???
  • sextiotalist
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-08-11 18:13:20 följande:

Hur kan årtalet vara fel? Inte så att jag har ändrat årtalet direkt på den artikeln. Då hade ju inte länken fungerat? Och hur kan datumet vara satt 5 år i framtiden utan att någon skulle ha reagerat vid 2007? 

Länka korrekt info istället för att inget stämmer ???

Så skatteverket har felaktig information?
  • FallenAngelNr1000
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-08-09 04:12:49 följande:

Man får ha dubbelt så mycket sparat som sambos innan man måste betala högre skatt än som gifta. Man får även en lägre pension som gifta. Staten vill inte att ni ska gifta er utan att vinna på eran kärlek! Något att tänka på.

sextiotalist skrev 2018-08-09 06:19:53 följande:
    Va, det där stämmer inte alls. Vad har du fått det ifrån? Det sista av detta försvann kring 1990
    Hur var det med pensionen då? Tycker mig kunna läsa att du skrev "Va, det där stämmer inte alls". Den artikeln är ju ifrån 2016?
    www.nyfikengra.se/en-dalig-affar-att-vara-gift-och-pensionar/
  • FallenAngelNr1000
    sextiotalist skrev 2018-08-11 18:18:42 följande:
    Så skatteverket har felaktig information?
    Det vet inte jag ? Men 3 olika källor på nätet motstrider ju detta. 2 stycken samma dag, och en senare 2016. Säger inte att just Du har fel, men något stämmer ju inte, någonstans??
  • sextiotalist
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-08-11 18:33:21 följande:

Det vet inte jag ? Men 3 olika källor på nätet motstrider ju detta. 2 stycken samma dag, och en senare 2016. Säger inte att just Du har fel, men något stämmer ju inte, någonstans??

FallenAngelNr1000 skrev 2018-08-11 18:33:21 följande:

Duger beslutet från riksdagen?

Att vissa medier skriver felaktiga uppgifter få stå för dom.

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/slopad-formogenhetsskatt-och-begransad_GV01SkU15
  • Fluffis

Bevis på kärlek? Ni är 25 och har varit ihop i 10 år, det är väl ett kärleksbevis om något? :)

Att gifta sig är iofs en fin sak (gjort det 1 gång, det höll inte), lite extra av samhörighet, och mer juridisk trygghet förstås.

Men det stärker kanske inte förhållandet, 50% skiljer sig i alla fall. Och det förstås, även då är äktenskap att föredra vid bodelningen, särskilt som kvinna.

• EnGladPingvin

Min man var inte direkt intresserad av att gifta sig, han gjorde det till stor del för min skull. För att det betydde mycket för mig. Själv tycker han egentligen att vi har hus och katter tillsammans är större än själva äktenskapet.

• Monni1

Tydligen är gifta män mer trogna än sambomän. Skiljer några procent

Kanske blir mer allvarligt?

Inte menat till ts utan bara intressant

Svar på tråden Varför vill män inte gifta sig?