• MimmiLina

Varför vill män inte gifta sig?

Har varit tillsammans med min pojkvän i 10 år snart, vi har bott ihop nästan lika länge.

Jag har väntat och väntat på att han ska bli färdig att fria till mig. Vi (jag) har pratat om det många gånger, och det slutar alltid med att vi blir ovänner.

Jag vill att han ska ange anledningen till att han ännu inte vill gifta sig. Men han säger att det inte finns någon anledning. Ehh...? Nähä, så vad väntar vi då på liksom?
    Han påstår att han inte väntar på nån bättre, snyggare, nån med störra bröst osv... Men vad ska man tro? Ska man ta det personligt, tolka det som att man inte duger? Eller överreagerar jag?

10 års förhållande utan några större bråk osv ska väl räcka? Usch, jag blir så ledsen när jag tänker på detta ämne. Känner mig som nåt man har "så länge", innan den rätta dyker upp. Kan nån förstå hur jag menar, eller kanske t o m har det likadant?

Ser gärna även mäns åsikter på detta.

• Svar på tråden Varför vill män inte gifta sig?
  • Silverdraken

Jag tycker att om man ska leva ihop, få barn tillsammans, köpa hus tillsammans etc..
    Så är det ändå en bra grej att gifta sig, om inte annat av juridiska skäl.

• Silverdraken

Catta1

Om du inte är nöjd med samboavtalet, måste ni väl hitta ett avtal som båda blir nöjda med?
    Det käns vanligt att kvinnor går som förlorare när det gäller bodelning.

• MimmiLina

The bluse rose - Jo, vi är 25 båda två. Men om man varit tillsammans sen man gick på gymnasiet så borde det "räcka" tycker jag. Det är många som är yngre som gifter sig till höger och vänster. Men jag kan förstå hur du menar. Han påstår att det där med att jag inte vill ha barn inte spelar honom någon roll. Och jag tror honom där faktiskt.

Tack för era åsikter!

• JsN
    Att gifta sig, skriva avtal och testamente är saker som är fullständigt oviktiga så länge man är lyckliga tillsammans, däremot är det väldigt bra om man går skiljda vägar eller någon skulle dö eftersom de redan i förväg reglerat hur man ska göra då. Dessutom är det inte kul att äga huset och bilen tillsammans med svärföräldrarna eller ens barnen eftersom man inte får fatta egna beslut över barnens tillgångar.
  • MimmiLina

Juridik är en sak, men jag tänker på rooomantiken...

• Catta1

Silverdraken: Grejen är att när vi skrev detta avtal var det för 5 år sedan utan barn och vetskapen hur vi skulle få det i framtiden. Det är hans pappa som byggt vårt hus (billigt) och min sambo som står för det och betalat det mesta med huset. Nu tror jag att vi betalar samma, utom att han amorterar lite och inte jag. Det är så rörigt, lättast att gifta sig, eller?? Kanske ska man fria och gifta sig billigt, väldigt billigt eftersom jag studerar nu...

• TheBlueRose

Bara för att ni har varit sedan gymnasiet så borde det "räcka" .
    Det har inte med hur lång tid man har varit för att man ska vanra upp till altaret.

Ni är unga än. Å ni hinner att gifta er .

Bara för andra eller mycket yngre än er gifter sig så måste inte ni gifta er,,,eller?

• Miss Cee

Nu ska jag vara hemsk ett litet tag, men ändå...

Tänk ur den andra personens synvinkel: Vad har han/hon att vinna på att gifta sig?

troligtvis går det åt en massa pengar, på något man inte själv prioriterar, man kan vara rädd att inte få ha något att säga till om hur bröllopet ska vara (eller har luddiga förestälningar om hur ett bröllop är) och det blir bara besvärligare att dela på sig om man dessutom är gift.

Dessutom så har man ju redan allt det där som folk gifte sig för att få, förr i tiden. Att bo ihop, få vakna tillsammans, leva ett vuxenliv med den man älskar, kanske även ha barn. Allt det man vill ha, har man ju redan, Så varför gifta sig då?

Nu säger jag absolut inte att alla män (eller ens många män/kvinnor) tänker så. Jag försöker bara ge en möjlig förklaring till tankeprocessen hos dem som _inte_ vill gifta sig.
    Den som vill gifta sig har ju redan fördelarna klara för sig, att det är romantiskt, ger ekonomisk/juridisk trygghet, ha en jättestor och rolig fest (eller en liten mysig intim kärleksceremoni om man föredrar det) osv.

Ni får nog ta diskussionen en gång till och slå ett storslaget frieri ur hågen. be honom vara konkret med vad det är med ett bröllop han är emot? Vad tänker han på när han tänker bröllop/äktenskap? Han kanske tror att man måste gifta sig i kyrkan och ha pinvinkläder, och han är övertygad ateist och har aldrig ens velat ta på sig en kostym. Det _kan_ faktiskt vara så enkla saker som ligger i vägen.

• MimmiLina

Catta1 - Ja, det känns som att man inte är prioriterad liksom. Inte så jätte betydelsefull. Hade man bara fått en förklaring, som kändes logisk och rättvis så hade man kanske kunna acceptera det lättare.

• Lola Jämtland

Varför vill man gifta sig överhuvudtaget undrar jag?

Jag kommer aldrig att gifta mig!!! *brrrr*

Svar på tråden Varför vill män inte gifta sig?