• finskaflikkan

    Får de gå till såhär vid RS?

    Jag vet inte hur jag ska börja knappt... 

    Min Nicole gick bort för 2veckor och 2dgr sen.

    2-3veckor innan hon dog va hon sjuk i RS, de konstaterades genom ett näsprov som va positiv, efter de fick hon inandas adrenalin sen vart vi hemskickade. 

    Dagen efter åkte vi in med helikopter på morgonen för hon hade tungt att andas...
    Började ändras lite i färgen, vi hamna på ALB, där hon fick mer adrenalin. 
    Sen vart vi skickade med taxi till sachska barnsjukhuset efts de e de sjukhuset vi tillhör (bor i nynäshamn). 
    Kmr läkaren in i rummet på akuten? och säger hon inte e något inläggningsfall men bara för ATT JAG e orolig får vi stanna kvar över natten för observation, då får hon bara andas koksaltlösning i nån manick(albatross?)
    Och sen skickas vi hem utan tid för återbesök, mediciner eller nåt annat.... Jo vi fick låna en albatrossmaskin i 2dgr. BARA för att JAG va orolig, inte för att hon va sjuk. Vilket HÖRDES tydligt när hon andades.

    Sen dör hon huxflux 2-3veckor senare...

    Fick preliminära svar på obduktionen att hon har infektion i luftrören, rikligt med slem i halsen och vätskefyllda lungor.... Jaha... Hur fan ska jag göra nu? Dog hon pga RS viruset för att läkarna inte hade nån jävla lust att lyfta på sina arslen och göra lite mer prover än de dom gjorde??  (näsprovet)
    Blir så förbannad och arg och förtvivlad.

    När slutsvaret kmr SKA JAG se till att den/dom läkarna som va ansvariga för vår vackra änglaNicole ska få ångra den dagen dom föddes!
    Dom har isf tagit livet av mitt barn! GråterSkrikandes 

  • Svar på tråden Får de gå till såhär vid RS?
  • finskaflikkan
    Ova skrev 2011-06-12 09:58:51 följande:
    Jag tror faktiskt att ångesten är ett värre straff än böter/fängelse och jag önskar att man kunde ge ett empati-piller i straff till dem som begår brott. Det tror jag är det mest effektiva och det värsta straffet.
    Ja och den ångesten som vi föräldrar har för att nga läkare saknade noll empati och kunskap då som resulterade i att vårt barn, vår lilla dotter dog?! 
    Nej allra helst skulle jag vilja sätta dit så de ryker ur arslena på skithögen!
    För dom kmr ALDRIG få de ogjort! Min dotter kmr aldrig mer tillbaka!
    Och de gör ONT!
    Och de SKA dom få lida av!  

    Och de blir HSAn anm, lex mariah och media ska kontaktas! Kmr även skaffa en advokat om de behövs!

    För visst min dotter kmr ej tillbaka men allt detta kan rsultera i att de inte händer IGEN!  
  • viseversa

    Oj fy=(. Beklagar verkligen ts. Båda mina döttrar har haft rs. Indra var bara 5 veckor och när vi kom in med henne första gången så tog dom lite prover och skickade sen hem oss igen med ursäkten att det var så bökigt att lägga in henne såhär innan helgenFörvånad. Vem FAAN skickar hem en 5 veckors bebis som hostar så hon blir blå och varken orkar äta och kämpar för att andas undrar jag då? Bara för att dom hade kort med folk. JÄVLA IDIOTER!

    Dagen efter kommer vi in med henne igen bara för att jag VÄGRADE se på när mitt barn tynade bort. DÅ först kollade dom hennes syresättning somvar nere på 60%!!! Och jävlar vilken fart det blev på läkarna då. Dom tryckte på något larm och det kom säkert tre läkare springande från olika håll. och sen blev vi inlagda genast.

    När flera tester gjorts visade det sig att hon hade dubbelsidig lunginflammation och var utorkad. Vi låg inne en vecka på sjukhus och dom kollade henne en gång i kvarten dygnet runt. Hon fick en hel del medeciner och sondmatades.

    Hade vi inte fått vård tror jag inte Indra hade överlvet. Jag är så jävla förbannad på hur dom behandlade oss första gången vi kom in med henne. och det du råkat ut för låter verkligen som felbehandling. Fan att ett barn ska behöva dör för att läkarna är så jävla korkade. Fy vad förbannad jag blir. 

  • SFHelen

    Beklagar sorgen, så onödigt och jag hoppas verkligen att du får hjälp med både anmälan och en stor artikel om hur illa det gick till. Gör ont i hjärtat av att höra hur det kan går till.


    Vi hade turen med vår son:


    När han var 5 dagar åker vi in på akuten, läkaren hör att han har svårt att andas och låter honom bara andas in koksaltlösning 2 ggr och låter oss åka hem (inga prover, ingen vikt, ingenting tas). Kan tillägga att han knappt hade nån röst kvar så hes han var.


    När han var 7 dagar åker vi in akut igen då han har ännu svårare att andas, ingen röst, orkar inte äta, orkar inte vara vaken och hostar. När vi kommer in får vi en ny läkare som lyssnar. säger att han ska få andas i den där masken han fick göra förra gången. Sen kommer de: han frågar vad provsvaren visade förra gången! vi berättade att inget togs och läkaren vart inte glad, om man säger så. Blodprov tas direkt och efter inhaleringen kom svaren och läkaren kommer in direkt till oss och ger det hemska svaret:


    VI MÅSTE DIREKT TILL AKUT RUMMET, NU!


    Svaren va så hemska. Nål på huvudet (måste få i medicinen direkt i blodet), sond (då han hade gått ner alldeles för mycket), syrgas (hade en sat på ca75-85%), bt och puls va väl upp o ner beroende på hur syresättningen var.


    Vi låg inne i en vecka på infektion med mycket vård och hjälp (lungröntgen/hjärtultraljud m.m). Han piggna på sig efter 3-4 dagar. Dag 6 berättade dem att han får åka hem när dem får se att han ammade ordentligt och fick i sig tillräkligt. Sedan vart det uppföljning, fast hos vår husläkare, med extra vägningar och lyssningar på lungorna.

  • finskaflikkan

    Så JÄVLA sjukt hur olika de kan va?!!!  

    Hade vi fått vara kvar och de hade tagit blodprover, kollat lungor/hjärta... Låtit va oss inlagda lite längre en enadste natt... KANSKE vår dotter levt idag!

    Och de e dom som gör ont! =(

    Nej läkarna ska allt få veta med buller och bång! Gråter 

  • Ova
    finskaflikkan skrev 2011-06-12 10:02:55 följande:
    Ja och den ångesten som vi föräldrar har för att nga läkare saknade noll empati och kunskap då som resulterade i att vårt barn, vår lilla dotter dog?! 
    Nej allra helst skulle jag vilja sätta dit så de ryker ur arslena på skithögen!
    För dom kmr ALDRIG få de ogjort! Min dotter kmr aldrig mer tillbaka!
    Och de gör ONT!
    Och de SKA dom få lida av!  

    Och de blir HSAn anm, lex mariah och media ska kontaktas! Kmr även skaffa en advokat om de behövs!

    För visst min dotter kmr ej tillbaka men allt detta kan rsultera i att de inte händer IGEN
    Jag hoppas att du förstår att jag inte vill förringa er smärta och sorg. Jag tycker att man ska anmäla för att få svar på om det hade kunnat förhindras och så att det inte händer igen. Vad jag ville ha sagt är att de flesta läkare vill väl och säkerligen mår väldigt dåligt när något inträffar även om det inte går att jämföra med den smärta som den drabbade känner. Personligen anser jag att det ultimata straffet vore att få känna sina offers lidande, sorg, smärta och ångest.
    Jag tycker att det är dåligt att ni ska behöva vänta så länge på att få träffa läkarna och diskutera igenom det som har hänt. Det borde ni ha fått så snart provsvaren var färdiga.
  • finskaflikkan
    Cinza skrev 2011-06-12 18:44:55 följande:
    Hon mådde din flicka emellan sjukhusbesöket och det att hon gick bort?
    Hon va som när vi sökte. 
    Snorig, väldigt hostig, lite halv svårt att äta då hon va så täppt i näsan.
    Fick anv flitigt med näs droppar och sug. Men hjälpte inte spec mkt.
    Hon fick sova mkt i babysittern just för att få sova sittandes oxå.
     
  • Kaosmamma

    Beklagar så himla mycket!

    Vi har varit på SÖS extremt mycket med båt yngsta, inlagda 1-3 ggr per månad varje månad i ett helt år (mycket svår och allvarlig andningsproblematik) Varit nära att förlora henne också, och särskilt en gång när de fick jobba ett stort team på henne i över 5 timmar i traumarummet. Mycket att bearbeta från detta år...men alla vi har träffat har faktiskt varit bra och vi har alltid blivit inlagda när vi sökt vård för henne, inget snack. Blir så berörd när jag läser detta och undrar lite vilken läkare ni träffade? Önskar så att det fick ett annan vändning än den som blev ts :( alla tankar till er! Kram

  • finskaflikkan
    Kaosmamma skrev 2011-06-12 20:39:20 följande:
    Beklagar så himla mycket!

    Vi har varit på SÖS extremt mycket med båt yngsta, inlagda 1-3 ggr per månad varje månad i ett helt år (mycket svår och allvarlig andningsproblematik) Varit nära att förlora henne också, och särskilt en gång när de fick jobba ett stort team på henne i över 5 timmar i traumarummet. Mycket att bearbeta från detta år...men alla vi har träffat har faktiskt varit bra och vi har alltid blivit inlagda när vi sökt vård för henne, inget snack. Blir så berörd när jag läser detta och undrar lite vilken läkare ni träffade? Önskar så att det fick ett annan vändning än den som blev ts :( alla tankar till er! Kram
    Önskar oxå att vi blivit bemötta på samma sätt som ni.  
    Kommer inte ihåg va läkarna hette faktiskt.
    Väntar på journalerna nämligen....
    Va ju på ALB först där dom skrev tydligt att hon e inläggningsfall men på SÖS sa dom att ja, okej då en natt, men imorn får ni åka hem... Fick enbart stanna för att JAG va orolig som mamma.
    Inte för att vår döda dotter va sjuk....
    Gråter 
  • Kaosmamma

    Usch något blev ju väldigt fel.. Men hon dog några veckor efter ni varit där, var det så? Kollade någon läkare på henne då emellan ni låg inne över natten och tills att hon gick bort? Ibland vänder saker och ting tvärt... Gjort det på dottern ofta, från att vara hyfsat stabil men ändå så pass sjuk för att ligga inne så säger det pang och då sjunker syret snabbt hjärtat rusar på och hon har fått kämpa rejält. då har ju vi legat inne så vi får hjälp direkt.. Men man har ändå inte kunnat förutspå dessa allvarliga dippar tills vi faktiskt upplevde de några gånger. Och kanske vände det snabbt för er dotter, och då hade hon ju varit sjuk så länge och kanske inte orkade mer :( men det är så hemskt! När ni lämnade aiolosen kikade någon på henne då? När det hade gått en tid och hon fortfarande var dålig, sökte ni igen? Vad sa de då? Nä finner inga ord egentligen... Otroligt ledsamt att en del bebisar och barn får gå :(( kram igen ts!

  • finskaflikkan

    Vi fick inga som helst återbesökstider. 
    Dom titta inte på henne.
    Tog inga prover, gjorde inga undersökningar, lades inte in trots att ALB tyckte de.
     

  • Kaosmamma

    Finner inga ord... Tyvärr måste man ofta ligga på om man känner att något är fel, då många läkare är så stressade. Så oturligt att ni inte träffade en läkare som gjorde mer för er :( vi har nog haft tur med våra läkare! Var någon gång vi hade någon sämre iofs men då hade vi så lång sjukhistorik så var ganska lätt att vara hård. Men med vår son som hade vätskebrist (för ca 5 år sedan)fick vi kämpa för då en ung läkare bara fnös åt mig först, men när proverna kom så såg de fakta och blev inlagda med dropp. Låg inne med vår mellantjej för några månader sedan (har tre barn) och hon låg där 3 dagar med dropp då hon var deprimerad pga hennes systers sjukdom och alla påfrestande ting det för med sig. Förstår INTE hur en bebis med rs blir tagen så lätt!!! Inboxa gärna namn sedan när du får det!

  • finskaflikkan

    Nu har jag fått hem papprerna om obduktionen.   

    Dom har hittat följande: 

    1.Rikligt med grårosa sekret i luftstrupen och brinkerna 
    2.Dels interstitiell, dels intaalveolär lunginflammation (mikroskopiskt fynd)
    3.Hjärtmuskelinflammation (mikroskopiskt fynd) 
    4.Ett flertal, små blödningar under lungsäckarnas inre blad
    5.Akut blodstockning i lungorna

    6.Brott på revben flertal på både vä och hö sida efter återupllivningsförsök. 

    RS-virus positivt i hjärtsäcksvätska och nasofarynxsekret
    Staphylococcus aureus positivt i nasofarynxsekret. 

    Dödsorsak:

    Lunginflammation av virustyp
    Hjärtsäcksinflammation 

  • Ova

    Såg att det var idag ni hade möte med läkarna så då kommer kanske mina råd lite sent, men ifall det blev uppskjutet eller ni ska ha fler möten så kan det kanske vara till lite hjälp. Ni kanske redan har tänkt på allt detta själva, men i alla fall.

    Skriv ner alla era frågor. Fråga vilka rutiner de följer vid RS och om dess följdes. Vilka prover man ska ta vid RS och om de tog dem och om de inte tog dem varför de valde att inte ta dem. Kollades syremättnaden när hon låg inlagd och vad den i så fall var. Räknade  man andningsfrekvensen och var den normal? Varför valde de att inte sätta in någon fortsatt behandling och hade det kunnat förhindra komplikationerna? Hade man kunnat ta några prover som skulle ha påvisat lunginflammationen och hjärtsäcksinflammationen?
    Fråga om ni inte förstår eller om de inte svarar ordentligt. Ni har rätt till att få en ordentlig förklaring.

    Jag kan inte föreställa mig hur förfärligt ni har det, men sänder mitt stöd och omtanke och hoppas att det har gått så bra det nu kan idag.

Svar på tråden Får de gå till såhär vid RS?