• Love family

Det ni kanske inte trodde om olika hundraser

Finns mycket intressant fakta om våra hundraser. Har hämtat faktan ifrån sveriges största webbplats om hundraser. Man skulle kunna göra många quiz i detta ämne.
    Finns mycket fakta som många inte ens vet som är riktiga erfarna hund experter.
    Så gör detta quiz hundvan som inte hundvan...
    Ska bli mycket intressant. Lycka till!

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Det ni kanske inte trodde om olika hundraser
  • Lufsan
    Love family skrev 2011-05-19 15:23:41 följande:
    men oj vad rätt mitt quizet var...bevis på det har du ju visat genom att kopiera ifrån nåt :) Tack :)
    Haha! Eller inte!
    En dag i sänder.
  • Uncia

jag hade ett fel, på dyraste ras.

sen kan man alltid diskutera detta med smartaste icke smartaste hund... man bör nog istället formulera mer som mest följsam, villig att göra saker osv

tycker spetsar och vinthundar kan anses vara smarta som inte alltid gör som människan vill.

har själv chow chow´s och spetsar överlag är envetna och självständiga hundar, men för det så är dem inte omöjliga att lära, utan man får ha tålamod och komma på sätt som dem gillar.
    våra är otroligt intelligenta och uppfattar signaler väldigt bra.

• SilverLadyG
    Love family skrev 2011-05-19 15:23:41 följande:
    men oj vad rätt mitt quizet var...bevis på det har du ju visat genom att kopiera ifrån nåt :) Tack :)
    Jag har också märkt att man måste ta såna enkla frågor...eller skriva svaren är baserade på info tagen av hemsidan "den" och "den". Skrattande
  • VirrigaVerna

Roligt quiz. Jag fick 5 rätt.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Frelisac
    http://www.hundsport.se/ring_rapport/skks_reg_statistik_mapp/index_reg_statistik.html - Schäfern inte längre populäraste hundrasen.

Eftersom quizet alltså använder sig av SKK :s information i ovanstående fråga är det ju lite konstigt att den inte använder samma källa för frågan om kamphundsraserna... Med lite plock här och där kan man ju belägga vilken fakta man vill. Skulle t ex inte tro att det står på vinthundarnas hemsida att deras raser är minst intelligenta...
  • Love family
    GreteP skrev 2011-05-19 16:31:00 följande:
    Jag har också märkt att man måste ta såna enkla frågor...eller skriva svaren är baserade på info tagen av hemsidan "den" och "den". Skrattande
    precis...det är ju så trist och så klagar dom flesta bara och hoppar på och tror sig veta bäst osv All text får ju inte plats. Jag har hundar, kunskap osv, men inte ser jag mig som någon expert bara för att jag alltid haft hundar och gått kurser osv....
    Kan ju vara roligare med lite mer svåra quiz....
  • UngFru

Men seriöst. Har du läst hur dom skriver på den sidan? Verkar som dom har kört nån hundsida genom google translate och då kan du inte vänta dig riktig och korrekt fakta.

Taxar och Chihuahua är hund raser som visar att de flesta människor aggresivitet ovan." Eh? What?

"Labrador Retriever är en överlägsen jakthund. Retrivere kallas apporterande hundar. De bidrar med jägare för att hitta och få förändrats." Vad hittar dom och får förändrat? Livet hos fåglarna? Hehe.

"Den här rasen har ofta en PRA pest" Oh shit, pest? Aj aj aj det finns ju hos min ras pudel också... Låter läskigt och smittsamt.

"Sjukvård hos dvärgpudel: Den här rasehunden har ofta en PRA sjukdom. Resultatet blir ofta att hunden är blind. PRA är en grupp av genetiska sjukdomar som ofta förekommer på vissa rashundar. Katarakt är en sjukdom som ofta drabbas dvärgpudel. Detta är en sjukdom i ögat. Ögon förhindrar passage av lätt och kan orsaka allvarliga ögonproblem. øreinfeksjon är standard hos Dvärgpudel. Hudstörningar är standard hos rasehunden. Rasehunden har oroväckande mycket epilepsi. De kan ha glaukom. Många har problem med ögonen. Hjertefeil och hjärta är en frekvent sjukdom med denna rashund Det har också en rad andra hälsoproblem bland rasehunden."

Ofta en PRa-sjukdom, Öroninfektion är standasd och oroväckande mycket epilepsi. För att inte tala om att hjärtfel är en frekvent sjukdom. Nja. Inte riktigt en bra och informationsik sida.

Kolla på www.skk.se i stället, där finns rasinfo och länkar till olika rasklubbar där du kan hitta bättre info för dina quizar. Lycka till!

dagenselisabeth.blogspot.com -hundar, åsikter, allt och inget
  • Äggfis

Känner att jag har en följdfråga kring det här med hög/låg intelligens hos hundar - "låg intelligens" förväxlas med svårmotiverad hund, eller? Hur har dessa intelligenstest egentligen sett ut och har de utformats efter motivationsgrad?

• Lufsan
    Love family skrev 2011-05-20 08:11:08 följande:
    precis...det är ju så trist och så klagar dom flesta bara och hoppar på och tror sig veta bäst osv All text får ju inte plats. Jag har hundar, kunskap osv, men inte ser jag mig som någon expert bara för att jag alltid haft hundar och gått kurser osv....
    Kan ju vara roligare med lite mer svåra quiz....
    Ja... men all din info är ju felaktig.... Förutom att greyhound är den snabbaste hunden. 
    En dag i sänder.
  • Lieee

7 rätt av 8 =)

Trodde faktiskt inte boston terrier tillhörde kamphund, intressant.

luckynumber skrev 2011-05-21 19:12:50 följande:
    mja men nog är väl schäfer populärast? 6 av 8 hur som haver.
    Labben gick iår om schäfern i populäraste ras.
    carpe diem
  • Love family
    Lieee skrev 2011-05-23 14:57:38 följande:
    7 rätt av 8 =)

Trodde faktiskt inte boston terrier tillhörde kamphund, intressant.Labben gick iår om schäfern i populäraste ras.
    Det trodde inte jag heller att boston terrier gjorde....:) blev väldigt förvånad då jag har hand om en sån mycket då min syster har en. Men det är sant sa hon när jag frågade. Sen har du rätt i det med labben som många anklagat mig för att ljuga om .

Bra gjort 7 av 8 ...tummen upp
  • UngFru

Du ljuger inte, men varför hämta info från en jäkla skitsida som inte ens har ett förståeligt språk?

• Mad as snow

7 rätt! Hade fel på de två mest aggressiva raserna.

Svar på tråden Det ni kanske inte trodde om olika hundraser