• Mollz

Ni som bara tog bort blöjan

Ni som bara tog bort den helt med en gång, hur lång tid tog det innan barnet började säga till innan?
    Idag bestämde jag mig för att låta dottern vara utan blöja. Har provat några gånger tidigare, och visst, hon sa ofta till innan, men om hon kissat på sig så fick jag upptäcka det själv, för hon brydde sig inte om det. Idag kissade hon på sig ett av det första som hände (på väg till pottan frustrerande nog), men jag märkte ett tydligt framsteg, hon blev helt hysterisk över de våta kläderna och ville absolut byta! Såå.. Jag kör på och ser hur det går, nu när hon faktiskt reagerar på det öht.
    Som sagt, hur lång tid tog det innan det började flyta på, barnet säga till och/eller ni lärde er vilka tider och hur ofta barnet behöver gå?

• Svar på tråden Ni som bara tog bort blöjan
  • MammaTillDomFinaste

tänker visa vårat "schema" som jag gjort för att se hur många olyckor det blivit under denns tid, detta är dom dagar som gått sedan jag tog bort blöjan och sade att dom var slut men hon kunde kissa på toa. Påpekar också (eftersom jag är så stolt) att hon aldrig innan detta kissat på toalett eller potta.

Lör:  4 olyckor
    Sön:  2 olyckor
    Mån: 0 olyckor
    Tis:  0 olyckor
    Ons: 1 olyckor (då var vi i en lekpark första gången utan blöja, men sade till just när de kom)
    Tors:  0 olyckor
    Fre:  0 olyckor
    Lör:  0 olyckor (och då var vi på ett 1års kalas, hon sade inte till, men vi tog henne med jämna ellanrum på toalletten å då kissade hon. Hon hann väl aldrig säga nåt då vi frågade heeela tiden om hon behövde gå på toa)
    Sön: 1 olyckor (hann inte in helt enkelt)
    Mån: 0 olyckor
    Tis:   0 olyckor

men hon vill inte bajsa längre! absilöut inte på toaletten, så vi tar på henne blöja för att bajsa i, men hon gråter å¨skriker i flera timmar innan de kommer, oftast kommer de på natten istället. 

men de går absolut över förväntan, vi har varit ute flera timmar alla dagar, och då säger hon till å vi kan slita av henne shortsen och så går hon iväg å kissar.

hemma frågar vi inet alls längre, hon säger till varje gång.

• pp08

Vi började idag (dotter fyllde 2år i juni). Ute på gräsmattan efter badlek ville hon inte ha blöja men trosa gick bra. 1.5timme var trosan torr, sedan kissade hon på sig lite efter maten /dryck. Hon sa faktiskt till ("byta blöja") innan.

Sedan har det varit några fler små skvättar och en rejäl kiss (denna dock när hon sov i vagnen). Hon har inte visat intresse för potträning innan, sitter på pottan med kläderna på men senare på dagen fick jag även henne att sitta på pottan utan trosa, fast bara ngn sekund, sedan säger hon "klar". Det har varit intervaller på ca 1timme mellan hennes kiss-skvättar.

Vi får se hur det går kommande dagar. Det får annars bli blöja till dagisnästa vecka och trosa /potta på e.m. när hon kommer hem. Tänker inte tvinga henne. Nu börjar hon dock fatta och när hon säger "byta blöja" och jag frågar om hon ska kissa säger hon "ja".

Får se hur det går med bajsandet. Idag prickade hon in bajset när hon hade blöja när vi var ute och handlade. Hon är laktosintollerant och har fortfarande ganska löst bajs

♀ 090619
  • ELI 79

barn 1: han kissade inte en enda gång på pottan på en hel vecka. Han kissade på golvelt VARJE gång. Efter en vecka så började han säga till, efter 3 v var han torr både dag o natt. han var 2 år och 10 månader.

barn 2. var först blöjfri vid 18 månaders ålder (dagtid) o han sa till efter kanske några dagar bara. dock fick han ett rejält bakslag så vi satte på honom blöjan igen. han var torr 2 månader dagtid. Nu är han 2.5 år och vi tog bara bort blöjan igen nu på sommaren. då började han säga till direkt. Han var torr direkt när vi tog bort den, men han hade ju lite försprång eftersom han hade varit torr ett år tidigare egentligen men sedan pga olika omständigheter så fick vi börja med blöjan igen.

så är de mogna så går det oftast väldigt snabbt

• Smultronblomma

Dottern är 2år och 5 månader och vi har börjat ha henne utan blöja hemma denna vecka och på dagis får hon ha blöja. Första dagen skrek hon och grinade att hon skulle få på sig blöjan igen så det känns att det är hög tid för henne att börja innan hon blir för beroende av den! Hon säger inte till ännu när hon vill kissa utan det blir rätt många olyckor per dag och ibland lyckas hon kissa i pottan.

Hur ofta brukar ni sätta barnet på pottan?
    Vi sätter henna just nu på pottan ca varannan timme men hon blir så ledsen och frustrerad om det inte kommer något så jag vill inte sätta henne för ofta. 

Hur gör ni med soffor och sängar m.m. hur skyddar ni dem för att de inte ska bli nerkissade?

• Sandrah85
    Smultronblomma skrev 2011-08-19 09:38:38 följande:

Dottern är 2år och 5 månader och vi har börjat ha henne utan blöja hemma denna vecka och på dagis får hon ha blöja. Första dagen skrek hon och grinade att hon skulle få på sig blöjan igen så det känns att det är hög tid för henne att börja innan hon blir för beroende av den! Hon säger inte till ännu när hon vill kissa utan det blir rätt många olyckor per dag och ibland lyckas hon kissa i pottan.

Vi sätter henna just nu på pottan ca varannan timme men hon blir så ledsen och frustrerad om det inte kommer något så jag vill inte sätta henne för ofta. 

Hur gör ni med soffor och sängar m.m. hur skyddar ni dem för att de inte ska bli nerkissade?

Plastad frotté i soffor och sängar som man inte vill ska bli förstörda?
    ♥ Devin 11/11-07 & Vilde 12/4-09 ♥ sandrah.blogg.se
  • pp08
    Smultronblomma skrev 2011-08-19 09:38:38 följande:

min dotter är 2år, 2mån. Vi har henne allt oftare utan blöja hemma. Första dagen kom det ofta några droppar, nu kan hon hålla sig ganska länge. När det väl kommer kiss kommer det mycket.  Så ville hon ha blöja när hon precis skulle kissa eller bajsa. Men nu har hon bara blöja på dagis, när vi ska iväg och på natten.

Hon har tom börjat kissa på pottan. Det finns dagar allt (!) hamnar på golvet eller i kläderna men nu börjar hon fatta. När hon har haft blöja på sig under korta stunder på dagen är den nästan alltid torr.

Hon springer fram o tillbaka till pottan när hon är kissnödig men vill inte alltid ta sig tid för att sitta ner ordentligt. Det går dock väldigt fort när jag sätter på duschen, en hink med leksaker under strålen och pottan utanför strålen. Tar inte många minuter så kissar hon på pottan

I soffan har jag lagt en tjock handduk,i hennes säng plastat frotte.
    ♀ 090619
  • Phillippa

Här. Har det hittills gått bra med bara någon olycka i veckan. Hon har varit utan blöja sedan slutet av juni på dagtid. Vi har inte haft någon plastad frotté i soffan, det har gått bra ändå och de olyckor som skett har skett på golvet.

Imorgon börjar hon dock på förskolan och jag är beredd på en tillbakagång....

• SOL123

första barnet var knappt 3 år när jag tog bort blöjan. tog en vecka då barnet kissade på golvet varje gång, men efter en vecka började det funka och efter 3 v helt torr dag som natt

barn nr 2 var torr redan vid 1.5 år dagtid och då tog det nog kanske 2 månader innan barnet sa till, men efter strul på förskolan åkte blöjan på igen i ca 1 år och nu vid 2.5 år togs den bort igen och då var det inga problem. sa till från dag 1

• Mollz

Hej igen Tungan ute

Idag har jag äntligen lyckats hålla mig från att ge upp! Haha, kändes så jäkla motigt när hon gång på gång kissade lagom när hon påstod att hon var färdig och reste sig upp.. Hann inte mer än få på kläderna igen så hade hon kissat på sig.. 
    Nu bestämde jag mig för att strunta i att påminna och istället skriva upp när en "olycka" inträffat samt vad det var, så jag kan se om det är något regelbundet.. Idag har det varit ganska exakt var tredje timme iaf.. Ska göra samma sak i morgon, och sen på söndag om hon följer samma mönster börja säga till om pottan.

Wish me luck Drömmer 

• Smultronblomma

Kul att höra hur det går för andra!

Vi har fortfarande inte vågat ta bort blöjan på dagis och jag tror att de är ganska slarviga med att påminna där så jag vågar inte riktigt. Blöjan hon har där är nästan också alltid blöt då jag hämtar. Min kompis barn som också pottränar går där och då jag hämtar min dotter direkt efter de sovit så jag jag ibland vara där en halvtimme efter barnen vaknat och fröknarna påminner ändå inte de andra "pottbarnen" under den tiden. Jag påminner snällt fröknarna om det nästan varje dag då jag lämnar men det börjar kännas tjatigt! Dottern har dock själv börjat säga till fröknarna när hon ska göra nr 2 och i veckan gick hon själv på pottan och gjorde det utan att säga till så det är nog så hon måste göra där då de alltid glömmer att "potta" dem.

Just nu går det i vågor här hemma. Hemma har hon alltid trosor och säger oftast till själv när hon behöver. I bland kan det gå flera dagar utan olyckor och i bland kan hon ha 3 olyckor på samma dag. Hon älskar dock att vara ute och är ute själv på gården flera timmar per dag och då får hon ha blöja utanpå trosorna för att inte förstöra overallen vid eventuella olyckor. Är hon ute säger hon nästan aldrig till och verkar inte bry sig om det händer olyckor.

• clembke

Med vår äldsta så införskaffade vi potta när han bara va 6 mån gammal. Satte honom på den för att vänja honom vid den.
    Men hösten 2010 (då fyllde han 2 år) började vi försöka mer o mer. Ett tag gick det jättebra o han sa till när han behövde kissa o sen bara vägrade han att säga till o ville absolut ha blöja. Så han fick det. Sen kunde vi fråga emallanåt om han ville gå o kissa, ibland ville han o ibland ville han inte.
    Sen har vi låtit honom få bestämma. Vi "glömde" att ta på honom blöja, men oftast sa han till o va o hämtade en själv. Men en dag i juni i år bestämde han att han inte ville ha blöja längre. Så han fick gå utan. O visst hände det en eller annan olycka, men det fick vara så. Oftast sa han till.
    I aug började han vilja vara utan blöja på natten. O första helgen i sep fick han som han ville. SÅ nu är han helt blöjfri o vi har oftast inga olyckor alls. Han säger till både dag som natt. (har haft en olycka på natten än så länge o naturligtvis kommer det att komma fler olyckor sen).

Han har fått ta det helt i sin egna takt o fått bestämma själv hur o när han vill sluta.

• gastronomer

Jag införskaffade också potta när dottern var ca 6 mån. Nu är hon 1 år 2 mån och jag har haft första blöjfria dagen hemma. Har upptäckt att hon håller sig mycket längre mellan gångerna när hon inte har blöja, än när hon har blöja! Dock ratar hon just nu pottan. Man ska kissa i badkaret, annars får det vara Cool

Det låter fantastiskt att det kan ta bara tre veckor att gå från blöjbarn till blöjfri, om barnet är moget! Kan det funka även för en ettåring, tror ni?

Sen så observerade jag en annan sak härom dagen på badhuset. Många småbarn, men alla hade vanliga badkläder och ingen badblöja. Även så små som 1,5-åringar. Är det så att barn inte vill kissa och bajsa medans de badar i badhuset, eller...?

• Mollz

Still alive and kicking! 

Idag sa hon äntligen till i tid och det hamnade i pottan! 

• camamill

jag har en fråga :)

min dotter tar alltid av sig blöjan själv, ? vet inte om det betyder att hon vill vara utan för att hon kanskissa på toaletten, eller om det bara är för att det är skönare..
    Hon säger nämligen inte till när hon kissar utan då kommer det där hon befinner sig..
    bajsa gör hon allt oftare på toaletten däremot..

men jag undrar hur skulle ni gjort?

låtiti henne vara utan blöja eftersom hon själv tar av den ?
    ska man varanna timme påminna om toa besök och då ta dom till toan för att kissa?

• Mollz
    camamill skrev 2011-10-10 12:13:59 följande:
    jag har en fråga :)

min dotter tar alltid av sig blöjan själv, ? vet inte om det betyder att hon vill vara utan för att hon kanskissa på toaletten, eller om det bara är för att det är skönare..
    Hon säger nämligen inte till när hon kissar utan då kommer det där hon befinner sig..
    bajsa gör hon allt oftare på toaletten däremot..

men jag undrar hur skulle ni gjort?

låtiti henne vara utan blöja eftersom hon själv tar av den ?
    ska man varanna timme påminna om toa besök och då ta dom till toan för att kissa?
    Jag började med att låta dottern ha trosor några dagar utan att påminna, utan skrev upp tiderna det hände "olyckor", lättare att se om det finns något mönster i det och få koll på hur långt mellan det är då.
    Innan det tog jag henne allt från en gång i halvtimmen till varannan.. För att sen efter jag börjat skriva upp, inse att oftare än var tredje timme är för ofta.. 

Det är ju svårt att avgöra om hon är mogen för det eller inte, men det är ju bara att prova och se Vi håller ännu på och övar, men går bättre och bättre för varje dag. 
Svar på tråden Ni som bara tog bort blöjan