• betula

    BB-väskan BFsep2011

    Ja det närmar ju sig m stormsteg nu och jag insåg att det nog börjar bli dax att tänka igenom och packa BB-väskan. Men vad skall man ha med?!

    Denna infon får vi av landstinget i östergötland:


    Att ta med till förlossningen


    Viktigt att ta med;


    Mödravårds- och ultraljudspapper om du kommer från en privat mödravårdsmottagning eller från ett annat landsting än Östergötland. Blodgruppering Legitimation

    Bra att ta med;


    Förlossningsplan Mat och dryck till partnern Egna sköna kläder Vete/riskudde Inneskor Kamera Mobiltelefon. Får användas på BB. CD-skivor med egen favoritmusik (CD-spelare finns på varje rum) Necessär (tandborste, tandkräm, schampo, duschkräm etc.) Barnkläder (mössa, stumpor, långärmad tröja och byxor)  Blöjor (ni får 8 st under vistelsen på förlossningen/BB)  Vid stickrädsla stryk gärna på lite bedövningssalva (EMLA) i båda armvecken innan ni kommer till förlossningsavdelningen.
    Vad mer tänker ni ha med? Hur mkt blöjor tror ni man behöver ha m (vill helst hem från BB så fort som möjligt)? Räcker det m en uppsättning kläder till liten eller skall man ha m byten?
  • Svar på tråden BB-väskan BFsep2011
  • blivanderoten
    velvet skrev 2011-08-13 21:21:18 följande:
    Kanske en dum fråga, men patientbricka? Jag har nog ingen sån!
    I Stockholm så kör de inte längre med patientbricka. Så den kan du skippa, det är leget som är viktigt. 
    Vilket sjukhus har du valt? 
  • betula
    velvet skrev 2011-08-13 21:21:18 följande:
    Kanske en dum fråga, men patientbricka? Jag har nog ingen sån!
    Inte jag heller (inte en m korrekt adress iaf), men det är inget som står på listan jag fått av min bm. Legitimation är dock viktigt.
  • Knitting Angel

    Gällande patientbricka vet jag att obstetriska (barnafödande) delen av Lunds Universitetssjukhus kör med den fortfarande. Tror det är det enda stället i Skåne som fortfarande kör med det men det ska försvinna även i Lund men de har inte kommit så långt än. Det bästa är att höra sig för vad som gäller där man ska föda och kanse kolla med förlossningar runt om ifall det skulle vara fullt där man planerar att föda.


  • CEEW

    Jag har inte heller patientbricka, för några år sedan då vi flyttade och skulle skaffa nytt med rätt adress så var de just i bytet - numera är det vanligt leg/körkort man behöver ha. Isf hos oss :)


    BF 2011-09-11
  • velvet
    blivanderoten skrev 2011-08-13 21:29:10 följande:
    I Stockholm så kör de inte längre med patientbricka. Så den kan du skippa, det är leget som är viktigt. 
    Vilket sjukhus har du valt? 
    Karolinska i Solna! :) Planerat KS.
  • Flisan79
    CEEW skrev 2011-07-31 21:19:24 följande:

     Här är min "pack-lista"


    Till mig:


     Hygien:


    Shampoo och balsam Body lotion Deodorant Hårborste och gummiband Tandborste och tandkräm Lypsyl Stora bindor

     Kläder:


    Mysiga sockar Amnings tröja Amnings bh Flera trosor Tjock tröja med dragkedja Stora mjuka byxor Stor tröja

    Övrigt:


    MVC journalen med förlossningsplanen Patientbricka/körkort Kontanter/mynt till parkering Mobiltelefon och laddare Kamera och laddare Mat och dryck, godis och liknande – Druvsocker Kortlek Inneskor Amningsinlägg

    Till bäbis:

    Kläder:


    3 st Bodys 3 st Byxor 1 st ”Kofta” Mössa Sockar

     Övrigt:


    Babyskydd Filt Blöjor Tvättlappar Barnolja
    Bra lista även om jag tex inte behöver blöjor då bb bjuder på dem.

    Vi har visserligen handikappskort till parkeringen men mynt kan vara himla bra om man vill köpa något i någon automat.
    En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • systertillknorr

    Vad kommer ni ta med er för ätbart till er? till er partner? vet ju inte om man kommer vara sugen på nåt, men vill ha nåt med ifall att. Nåt som tillför snabb energi. Funderar på att göra en sats energikakor, vad ska man annars ta med? Chips, bananer?

  • blivanderoten
    systertillknorr skrev 2011-08-24 10:36:55 följande:
    Vad kommer ni ta med er för ätbart till er? till er partner? vet ju inte om man kommer vara sugen på nåt, men vill ha nåt med ifall att. Nåt som tillför snabb energi. Funderar på att göra en sats energikakor, vad ska man annars ta med? Chips, bananer?
    Vi kommer inte ta med något alls till honom, mer än godis och läsk men det är ju till oss båda. Om det skulle ta lååång tid så finns det att köpa micromat där vi valt att föda.
  • systertillknorr
    blivanderoten skrev 2011-08-24 10:40:11 följande:
    Vi kommer inte ta med något alls till honom, mer än godis och läsk men det är ju till oss båda. Om det skulle ta lååång tid så finns det att köpa micromat där vi valt att föda.
    Vi funderar på nåt liknande, lite snask mest. Mat som du säger finns oftast i nån cafeteria, men jobbigt läge om man blir sugen på dumle mitt i natten hahaha! får ladda upp ett godis-förråd, svårt att veta vad man kommer vilja ha..
  • blivanderoten
    systertillknorr skrev 2011-08-24 10:46:52 följande:
    Vi funderar på nåt liknande, lite snask mest. Mat som du säger finns oftast i nån cafeteria, men jobbigt läge om man blir sugen på dumle mitt i natten hahaha! får ladda upp ett godis-förråd, svårt att veta vad man kommer vilja ha..
    tror vi ha köpt två kilo godis. Ett tips är att låta personalen smaka på det också. Då brukar de komma in lite oftare än normalt. :)
  • systertillknorr
    blivanderoten skrev 2011-08-24 10:55:57 följande:
    tror vi ha köpt två kilo godis. Ett tips är att låta personalen smaka på det också. Då brukar de komma in lite oftare än normalt. :)
    Hihihi smart! Kanske ska baka nåt gott också, så man blir poppis =P om jag inte orkar när det sätter igång så gör iaf sambon världens godaste chokladbollar =)
  • blivanderoten
    systertillknorr skrev 2011-08-24 10:57:52 följande:
    Hihihi smart! Kanske ska baka nåt gott också, så man blir poppis =P om jag inte orkar när det sätter igång så gör iaf sambon världens godaste chokladbollar =)
    Chokladbollar... dte blev ja sugen på nu :)
  • betula

    Här får man inte äta något fast alls när förlossningen har satt igång, utan det är bara flytande föda som gäller (direktiv från narkosläkaren).

    Jag planerar dock att ta m mig lite gotta, frukt och annat man kan vara sugen på efteråt, men under förlossningen är det soppor, saft och glass som gäller typ.

  • systertillknorr
    betula skrev 2011-08-24 11:36:36 följande:
    Här får man inte äta något fast alls när förlossningen har satt igång, utan det är bara flytande föda som gäller (direktiv från narkosläkaren).

    Jag planerar dock att ta m mig lite gotta, frukt och annat man kan vara sugen på efteråt, men under förlossningen är det soppor, saft och glass som gäller typ.
    Hört lite olika om det här också faktiskt! Men man får väl va lite flexibel, och som du säger är det ju bra för tiden efteråt! Man kanske är jätte salt eller sötsugen och klar mitt i natten, då är det ju bra att ha nåt med sig =)
  • systertillknorr
    blivanderoten skrev 2011-08-24 11:26:05 följande:
    Chokladbollar... dte blev ja sugen på nu :)
    Jag med haha! Tyvärr är pärlsockret slut så en kladdkaka får duga nu när min kära mor kommer på besök =)
  • blivanderoten

    Där ja födde förra gången så mer eller mindre tvingade i en mat, främst smörgåsar. Allt för energin.

    Kladdkaka lät ju också gott.. :)

Svar på tråden BB-väskan BFsep2011