• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Plutteli
    Emeli skrev 2011-08-14 22:15:20 följande:
    Det är klart att det finns. Hela västkusten var ju danskt fram till freden i Roskilde. Om Butterflowers släkt har levt i göteborgstrakten sedan urminnes tider måste det ju betyda att Butterflower är dansk, eller hur?
    Sant!
  • Plutteli
    butterflower skrev 2011-08-14 22:46:07 följande:
    Hur många generationer tillbaka som jag är svensk? Tillbaka till 1500 talet i alla fall.
    Min släkt har bott i Göteborg sedan 1600-talet.  
    Så rakt igenom sedan 1500-talet har inte en enda av dina förfäder invandrat till Sverige och gift sig med en "svensk"? Du är medveten om att det är svårt att finna nått tidigare än 1500 eftersom Sverige inte var ett land då? Med andra ord är du med 99% säkerhet lika mycket invandrare som alla vi andra ;)
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-14 19:53:16 följande:
    DU kanske ser dig själv som svensk. Men folk som du möter på gatan gör det inte. 
    .. vad det gäller mig så är det ungefär 50/50, hade mina föräldrar flyttat till en ny stad och inget sagt om att jag var adopterad(ja jag har lekt med tanken många ggr) så hade de flesta köpt att jag är pappas dotter, j a  så lika är vi, mörka o. lockiga.. foton på pappa som ung påminner om min foton på biobror..
    Att flyga måste vara som att se världen med Gud's ögon ♥Karen Blixen
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-14 22:09:26 följande:
    Du tar det här för personligt. Det blir svårt att diskutera då.

H u r tror du att n å g o n  av oss kan ta det annorlunda?!?
  • anne h
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-14 22:48:22 följande:
    Då är du en 20-generationens invandrare. :P
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • MammaG
    butterflower skrev 2011-08-14 23:08:01 följande:
    Jaha, ja det skrev jag.
    Men jag skrev inte att föräldrarskap har någonting med någons utseende att göra.
    Ens riktiga föräldrar är väl i allafall de som uppfostrat, älskat och tagit hand om en?! Biologi är ibland betydelselöst
  • Thalis
    Plutteli skrev 2011-08-15 11:38:09 följande:
    Vad tusan var det Butterflower skrev som rök så snabbt?
    Det undrar jag också...... säkert inget bra!
    Mamma till A, A, A och V.
  • Plutteli
    Thalis skrev 2011-08-15 11:41:27 följande:
    Det undrar jag också...... säkert inget bra!
    Nä, det kan det verkligen inte ha varit, men jag kan inte låta bli att bli nyfiken...
  • Milkina cerka

Blev väldigt lungt här helt plötsligt..undrar vad det kan bero på Drömmer..

• Plutteli
    Milkina cerka skrev 2011-08-16 19:31:59 följande:
    Blev väldigt lungt här helt plötsligt..undrar vad det kan bero på Drömmer..
    Mmm, nästan lite synd på sätt och vis.. Fast det sparar ju blodtrycket iaf ;)
  • Milkina cerka
    Plutteli skrev 2011-08-16 19:35:08 följande:
    d e t  gör det ju..
  • cs68
    Anonym skrev 2011-08-02 08:44:18 följande:
    Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

Har bara läst TS men kan inte låta bli att reflektera över en del saker:

VARFÖR är du "Anonym"???

Förresten, du behöver inte svara - jag förstår att du är det med dina otroligt dumma påståenden!

"De riskerar att smitta SVENSKA barn..." - ett adopterat barn BLIR och ÄR svenskt det också!

Ja, det är en rättighet att adoptera vilket barn som helst - annars skulle man väl inte få adoptera ett "sån't" barn, eller?

"...kostar det SVENSKA samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas." - de föräldrar som adopterar ett barn (med eller utan sjukdom/funktionshinder) är väl också skattebetalare - således betalar de väl för "sitt" barn och "andras" barn också?!

Slutligen, låt mig bara få fråga en sista sak; en SVENSK familj som får ett biologiskt funktionshindrat barn - ska de andra svenskarna, som fått friska barn, gnälla över att det SVENSKFÖDDA barnet också kostar "oss" skattebetalare en massa pengar som egentligen tillhör "oss"?!?

• anne h
    cs68 skrev 2011-08-24 14:31:23 följande:
    Slutligen, låt mig bara få fråga en sista sak; en SVENSK familj som får ett biologiskt funktionshindrat barn - ska de andra svenskarna, som fått friska barn, gnälla över att det SVENSKFÖDDA barnet också kostar "oss" skattebetalare en massa pengar som egentligen tillhör "oss"?!?
    Men det förstår du väl, det är inte samma sak!

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • In your face
    butterflower skrev 2011-08-14 22:50:32 följande:
    Det vet jag inte. Vi har inte släktforskat längre tillbaka än så ännu.
    Hur kan du då kalla dig svensk? Om du inte vet, menar jag.... Om det kom fram att det fanns finska släktingar från 1500-talet, skulle du fortfarande se dig själv som svensk? Jag har tyskar i tredje generationen, är jag tysk? Om ja: tror du att tyskarna ser mig som tysk?
  • In your face
    butterflower skrev 2011-08-09 22:00:17 följande:
    Så om jag flyttar till Kina så blir jag kines? 
    Du skulle troligtvis inte se dig som kines eftersom du är vuxen och har bott i Sverige i hela ditt liv. Du kanske däremot skulle se dig som kines om du hade bott i Kina i hela ditt liv förutom de första månaderna,
    bara talade kinesiska, hade blivit uppfostrad av kineser, hade gått i skolan i Kina och bara kände kineser. Om du inte talade ett ord svenska, aldrig hade varit i Sverige, aldrig ens pratat med en svensk. Ja, då kanske du skulle känna dig mer kinesisk än svensk.
  • gottelina
    In your face skrev 2011-09-13 02:55:32 följande:
    Du skulle troligtvis inte se dig som kines eftersom du är vuxen och har bott i Sverige i hela ditt liv. Du kanske däremot skulle se dig som kines om du hade bott i Kina i hela ditt liv förutom de första månaderna,
    bara talade kinesiska, hade blivit uppfostrad av kineser, hade gått i skolan i Kina och bara kände kineser. Om du inte talade ett ord svenska, aldrig hade varit i Sverige, aldrig ens pratat med en svensk. Ja, då kanske du skulle känna dig mer kinesisk än svensk.
    Huvudet på spiken!
  • butterflower
    In your face skrev 2011-09-13 02:36:57 följande:
    Hur kan du då kalla dig svensk? Om du inte vet, menar jag.... Om det kom fram att det fanns finska släktingar från 1500-talet, skulle du fortfarande se dig själv som svensk? Jag har tyskar i tredje generationen, är jag tysk? Om ja: tror du att tyskarna ser mig som tysk?
    Jag vet att jag är Svensk tillbaka till 1500-talet. Det gör mig till Svensk.
    Eller efter hur man generationer är man svensk enligt dig?

Jag skulle inte se dig som tysk, nej. 
  • butterflower
    In your face skrev 2011-09-13 02:55:32 följande:
    Jag tror inte det faktiskt.

• butterflower
    Plutteli skrev 2011-08-16 19:35:08 följande:
    Gulligt av dig=)

Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?