• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kvinna: Barn - innan vilken ålder?
  • tahira
    Let it Rain skrev 2011-08-04 19:57:15 följande:
    Nä, det är klart. Kromosomavvielser ärvs dock inte bara från mamman; även äldre pappor har en större benägenhet att bidra till dessa.

    Personligen skulle jag definitivt välja att göra en abort i det fallet - därmed inte sagt att jag för den skull "tar lätt på aborter". Jag ser det bara som det minst dåliga av två dåliga alternativ. 
    Nja, det är väl främst hjärtfel och bipolär sjukdom som ärvs av äldre pappor.

    Jag tar verkligen inte lätt på aborter, men hade också gjort en abort i det fallet, varför jag inte vill försätta mig i den situationen där risken ökar.

    Jag tycker att det känns som att den allmänna iställningnen är att "det finns ju ändå prov, så ökad risk för kromosomavikelser är "inget problem". Det i sin tur gör att hela inställningen till aborter i Sverige blir väldigt lättsam och de flesta ser inte alls abort som en "stor grej" eller som något speciellt jobbigt. Naturligtvis är det bra i de fall man verkligen måste göra abort, men det är inte riktigt lika bra då folk börjar använda abort som preventvimedel.
  • Let it Rain
    tahira skrev 2011-08-04 20:16:58 följande:
    Nja, det är väl främst hjärtfel och bipolär sjukdom som ärvs av äldre pappor.

    Jag tar verkligen inte lätt på aborter, men hade också gjort en abort i det fallet, varför jag inte vill försätta mig i den situationen där risken ökar.

    Jag tycker att det känns som att den allmänna iställningnen är att "det finns ju ändå prov, så ökad risk för kromosomavikelser är "inget problem". Det i sin tur gör att hela inställningen till aborter i Sverige blir väldigt lättsam och de flesta ser inte alls abort som en "stor grej" eller som något speciellt jobbigt. Naturligtvis är det bra i de fall man verkligen måste göra abort, men det är inte riktigt lika bra då folk börjar använda abort som preventvimedel.
    Det gäller även för Downs syndrom och autism. 

    Nu har jag visserligen redan gjort en abort (när jag var 19), så jag vet vad jag talar om. Ser det absolut inte som ett "preventivmedel", kanske bör tilläggas. Men jag tycker att det är bra att det finns - och jag stödjer gärna dem som väljer att göra en abort när de anser det vara nödvändigt. Abort är dock ett ingrepp jag gärna slipper så långt det är möjligt.

     
  • tahira
    Let it Rain skrev 2011-08-04 20:26:49 följande:
    Det gäller även för Downs syndrom och autism. 

    Nu har jag visserligen redan gjort en abort (när jag var 19), så jag vet vad jag talar om. Ser det absolut inte som ett "preventivmedel", kanske bör tilläggas. Men jag tycker att det är bra att det finns - och jag stödjer gärna dem som väljer att göra en abort när de anser det vara nödvändigt. Abort är dock ett ingrepp jag gärna slipper så långt det är möjligt.

     
    Jo, visst. Men du håller ju med om att riskerna att barnet skall ha någon typ av sjukdom ökar i takt med föräldrarnas ålder? Eftersom de flesta har samma inställning som du till abort ökar ju även andelen aborter med föräldrarnas ålder.

    Ju fler procentuella aborter som utförst, desto lättare kommer samhället ta på aborter och det tycker jag är en obehaglig utveckling. 
  • Let it Rain
    tahira skrev 2011-08-04 20:31:12 följande:
    Jo, visst. Men du håller ju med om att riskerna att barnet skall ha någon typ av sjukdom ökar i takt med föräldrarnas ålder? Eftersom de flesta har samma inställning som du till abort ökar ju även andelen aborter med föräldrarnas ålder.

    Ju fler procentuella aborter som utförst, desto lättare kommer samhället ta på aborter och det tycker jag är en obehaglig utveckling. 
    Ja, såklart.

    Det har du ju rätt i, men jag ser inte ngt fel i att "avdramatisera" aborter ur samhällssynpunkt. Problemet ligger snarare i det du nämnde tidigare - att det finns de som använder aborter som preventivmedel - men jag är ganska säker på att detta uppmärksammas och korrigeras med preventivmedel i förebyggande syfte av vårdpersonalen. Det är åtminstone min erfarenhet av det hela. 
  • Anna Paulita
    Let it Rain skrev 2011-08-04 20:08:52 följande:
    Yes. Och bara för att man själv anser att man har träffar trätt, innebär det inte nödvändigtvis att ens partner är av samma åsikt eller - eller ens vill skaffa barn just då. *tillägger* Anledningarna kan vara oändliga. 

    Ja, precis. Det finns många orsaker till att det inte blir barn innan 30.
  • tahira
    Let it Rain skrev 2011-08-04 20:41:38 följande:
    Ja, såklart.

    Det har du ju rätt i, men jag ser inte ngt fel i att "avdramatisera" aborter ur samhällssynpunkt. Problemet ligger snarare i det du nämnde tidigare - att det finns de som använder aborter som preventivmedel - men jag är ganska säker på att detta uppmärksammas och korrigeras med preventivmedel i förebyggande syfte av vårdpersonalen. Det är åtminstone min erfarenhet av det hela. 
    Ja, då har vi lite olika erfarenheter, och kanske syn på abort. Jag tycker att det görs för lättvindigt och att fosterdiagnostik, främst för äldre kvinnor har bidragit till att avdramatisera aborter.

    Lite OT, jag vet. Men det är en del av varför jag överhuvudtaget har någon åsikt i frågan. Hade jag inte trott att det påverkade någon annan än föräldrarna och barnen hade jag inte brytt mig så särskilt. 
  • N o H

    Intressant att så många tycker 30. Det är ju väldigt många som inte ens fått första barnet förrän man passerat den åldern.

  • Underbara ungar

    innan 38 bör man väl ha skaffat barn. Då har man hunnit med lite karriär o annat.

    Själv är jag färdig med  barn innan 30


    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211 * viktigatankar.blogspot.com
  • Mamma till Philip Nova Elliot

    Vet inte om du menar första barnet eller alla barn men jag röstade som vid vilken ålder jag vill vara klar med barn och det var/är 30 år. Känner mig klar, uppnått åldern 30 nu i sommar och min minsta är 15 mån.


    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • Anna Paulita
    N o H skrev 2011-08-05 09:00:15 följande:
    Intressant att så många tycker 30. Det är ju väldigt många som inte ens fått första barnet förrän man passerat den åldern.

    I och med att det är mest ett storstadsfenomen att vänta tills efter 30 antar jag att många som svarar att vid 30 går gränsen bor på mindre orter.
  • Let it Rain

    Anna Sol: Mkt troligt, ja. Av min pojkväns kvinnliga vänner är det bara två som har barn (nyligen födda, dessutom). De är samtliga antingen läkare eller civilingenjörer (dvs långa utbildningar), 31+ och bosatta i antingen Sthlm eller storstäder i utlandet.

    I Danderyds kommun ligger medelåldern på förstagångsföderskorna på 32 år. Så åldern är definitivt beroende av var man är bosatt och utbildningsgrad. Själv pluggade jag tills jag var 28 - och då gick jag ändå raka vägen från gymnasiet. Bodde på en mindre ort under utbildningen och de jag lärde känna där - och som inte pluggade, kanske bör tilläggas - har samtliga skaffat sig familj för länge sen.

  • N o H
    Anna Paulita skrev 2011-08-05 11:11:23 följande:
    I och med att det är mest ett storstadsfenomen att vänta tills efter 30 antar jag att många som svarar att vid 30 går gränsen bor på mindre orter.
    Ja så kan det nog vara!
  • Monikaki

    Jag var 30 när jag fick mitt första barn, jag var inte alls mogen för barn innan.... nu är jag 39 och ska ha mitt tredje barn om några dagar....

    Tycker inte det spelar någon roll hur gammal man är, bara man kan ta hand om det...

  • mumama

    Annat:
    Vissa är ju skitpigga över 40 års åldern andra är mer eller mindre förbrukade då... så det ligger nog på den enskilda människan 

  • murderdoll13

    Det spelar ingen roll. Gillar inte att man ska behöva känna "press".

  • Ellieott

    Man gör förstås som man vill. Men jag har alltid velat ha barn tidigt. Vilket INTE betyder att man måste offra utbildning/karriär. Jag är 23, akademiskt utbildad och gravid

  • Matillin

    När man inte längre kan, dvs när man nått klimakteriet. Har ingen åsikt och tycker inte att det finns något "bör" i den här frågan.

  • annca

    När man av åldersskäl inte längre kan på naturlig väg.

    Känner rätt få som skaffat barn innnan 30, och bor i en medelstor stad med nästan bara akademier i umgänget.


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Lia11

    När man är mogen nog att sätta någon annans behov före sina egna (utan att för den skull glömma bort sina egna behov)

Svar på tråden Kvinna: Barn - innan vilken ålder?