• Border

Hur mycket vet du om barn?

En quiz för er som har och har haft barn, för er som ska ha barn, kanske skaffa barn i framtiden, eller som aldrig vill ha barn

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:22
    Har förstått att många tycker vissa av svaren i Quizen är fel. Ska bättra mig till nästa gång, promise

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-17 08:38
    Jag vet att föräldrapenning-frågan blev fel. Frågade min väninna som är mammaledig nu och hon sa att det är 90 dagar.
    Inga av svaren är baserade på mina egna åsikter eller värderingar utan är tagna ur boken "Barnliv"

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Hur mycket vet du om barn?
  • Anonym (...)

Redan på Hitlers tid gjordes det experiment på barn. Barnen togs ifrån deras mammor, lades i en sal med andra bebisar. Dom fick all näring genom dropp, och några gånger om dagen byttes deras blöja. Efter tre veckor dog barnen pga bristen på närhet, så närhet är väldigt, väldigt viktigt. Man dör utan närhet.

Även nyare studier visar på detta 

• Vildand

Med viss tveksamhet tycks jag få ha kvar mina ungar (gissade förstås på fpfrågan eftersom inget av svarsalternativen är rätt). Nu har de passerat bebisstadiet och lyckligtvis klarade det den tiden utan mollusker som jag inte hade känt igen. VIll också påpeka att mina barns navelsträng inte luktade alls. Jag bävar lite på vilket resultat jag skulle få om quizet handlat om den ålder mina ungar är i. Ännu sämre förmodligen.

• Bräckehäxan

9 av 10

fel på frågan om föräldrapeningen, rätt svar (60 dagar) fanns ej som svarsalternativ så jag valde det närmaste.. tog det som var närmast, 50 dagar.. men dä'r had TS missat.. =)

• Vildand
    Anonym (...) skrev 2011-08-16 19:14:11 följande:
    Redan på Hitlers tid gjordes det experiment på barn. Barnen togs ifrån deras mammor, lades i en sal med andra bebisar. Dom fick all näring genom dropp, och några gånger om dagen byttes deras blöja. Efter tre veckor dog barnen pga bristen på närhet, så närhet är väldigt, väldigt viktigt. Man dör utan närhet.

Men du i Nazityskland gjordes det experiment som gick ut på att man lät nyförlösta mammor ta hand om sina spädbarn men förhindrade att de matade barnen. Då dog barnen på tre dygn. Det är ju inte precis som om något av mat eller närhet kan tas bort utan att det får oerhörda konsekvenser.
  • Selfish Geene
    Themis skrev 2011-08-16 18:04:54 följande:
    Men föräldraskap i allmänhet är väl ganska skitnödigt (= orosskapande)? Obestämd
    ja, det är tur att det finns instruktionsböckerObestämd
  • Selfish Geene
    Anonym (...) skrev 2011-08-16 19:14:11 följande:

vänta lite!
    Vet du det här? Hur vet du det? Vad dog barnen av? ("närhetsbrist" är inte en acceptabel dödsorsak, vad händer med kroppen som får den att dö?) 

Jag synar hela inlägget 
  • S0lstråle

Mitt svar på en av frågorna var att närhet är LIKA viktigt som föda. Ett nyfött barn kan dö utan närhet och det kan räddas av närhet. Men det klarar sig inte utan mat mer än en begränsad tid heller! 

• vinnis

jag fick 7 av tio, svarade att navelsträngen blir grön.. vilket jag läste nånstans att den blir grön/brun men det blev fel =(...

och på potträningen skrev jag att man berömmer och belönar barnet om det går utan blöja..det känns som det var flera rätta svar på den frågan..
    men jag är nöjd ändå för jag har inga barn äään =) stolt =DD haha

• Anonym

men vissa saker går ju inte riktigt att ha helt rätt om de inte ska gå efter vad du tycker på vissa frågor

• Anonym

Barn vill ha massor av tid från sina föräldrar framför två föräldrar som mår bra och är lyckliga. Skulle kolikbebisar hellre ha en lycklig mamma och pappa än mamma och pappas tid?

• Border
    Anonym skrev 2011-08-17 02:16:37 följande:
    men vissa saker går ju inte riktigt att ha helt rätt om de inte ska gå efter vad du tycker på vissa frågor
    Nej, svaren är varken mina åsikter eller värderingar, utan tagna ur en bok som heter "Barnliv"
  • Vildand
    hallonfot skrev 2011-08-17 08:35:04 följande:
    Nej, svaren är varken mina åsikter eller värderingar, utan tagna ur en bok som heter "Barnliv"
    Fast om det är Katerina Janouch värderingar eller dina egna är ju egentligen oväsentligt. Värderingar är det lika fullt. Vilket förstås vi alla har, men det kan vara bra om man kan särskilja en värdering från fakta.
  • Lussekatten87

Måste bara påpeka att det faktiskt är 60 dagar man inte kan ge bort till den andre föräldern! Drömmer

• La Lola
    Lussekatten87 skrev 2011-08-17 10:19:21 följande:
    Måste bara påpeka att det faktiskt är 60 dagar man inte kan ge bort till den andre föräldern! Drömmer
    O jag måste bara få påpeka att det har vi redan tagit upp i tråden.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Border
    Vildand skrev 2011-08-17 09:39:38 följande:
    Fast om det är Katerina Janouch värderingar eller dina egna är ju egentligen oväsentligt. Värderingar är det lika fullt. Vilket förstås vi alla har, men det kan vara bra om man kan särskilja en värdering från fakta.
    Jag vet, men jag har läst om dessa saker i andra böcker oxå
  • Lussekatten87
    La Lola skrev 2011-08-17 10:22:17 följande:
    O jag måste bara få påpeka att det har vi redan tagit upp i tråden.

Jo jag såg det!  
  • La Lola
    Lussekatten87 skrev 2011-08-17 10:23:56 följande:
    Jo jag såg det!  
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Rhoda Horswunce
    hallonfot skrev 2011-08-17 10:22:36 följande:
    Jag vet, men jag har läst om dessa saker i andra böcker oxå
    Manga foraldrar, experter och forfattare har nog just de asikter som du i quizzet satt som ratt svar (titta bara pa snittresultatet, det ar ju anda 7/10) just nu. Men det gor anda inte svaren till fakta. Hade du t.ex. skrivit "hur ofta ska en bebis ata enligt livsmedelsverkets rekommendationer" istallet for bara "hur ofta ska en bebis ata", sa hade det daremot varit fakta.
  • Border
    Rhoda Horswunce skrev 2011-08-17 10:45:26 följande:
    Manga foraldrar, experter och forfattare har nog just de asikter som du i quizzet satt som ratt svar (titta bara pa snittresultatet, det ar ju anda 7/10) just nu. Men det gor anda inte svaren till fakta. Hade du t.ex. skrivit "hur ofta ska en bebis ata enligt livsmedelsverkets rekommendationer" istallet for bara "hur ofta ska en bebis ata", sa hade det daremot varit fakta.
    Jag håller med dig. Det var bara det att många trodde att jag utgick från mig själv, mina åsikter och erfarenheter när jag ställde frågorna, men så är det alltså inte.
Svar på tråden Hur mycket vet du om barn?