• Ariel1

    Grannen under klagar

    Vi bor i en lägenhet med våran 2.5år son och 1 månaders bebis.
    Sedan några månader tillbaka har grannen under börjat klaga på att det dunkar i hans tak när vår son springer/dansar/hoppar. Vi trodde från början att det handlade om tidiga mornar så vi sa till och försökte sysselsätta honom fram till kl 8.00.
    Men sen började grannen banka i taket på eftermiddagen när vår son gjorde någon springtur. Senast förra veckan ringde han på vår dörr och klagade på min sambo som var ensam hemma.
    Han antydde att hon inte kunde hålla ordning på sina barn.
    Vi har fram tills nu försökt säga till sonen även dagtid eftersom vi inte vill störa, men när tjejen är ensam hemma med en liten bebis är det inte så lätt...

    Nästa vecka börjar jag jobba igen efter semester och pappadagar så då lär problemen öka.
    Hur hade ni gjort? Jag vill helst ha bra relationer med folk omkring mig, men samtidigt ser jag att det inte har hjälpt att försöka hålla koll på pojken, och det är ärligt talat inte speciellt roligt att säga till sin pojk när han är glad och dansar med lite jämfotahopp till bamsesången.

    Vet ni vad man kan kräva av en barnfamilj i en lägenhet när det gäller golvljud?
    (huset är välisolerat för alla andra ljud än" dunsar" på golvet)

    Tacksam för synpunkter och råd på hur man kan hantera situationen på bästa sätt!

  • Svar på tråden Grannen under klagar
  • kela t

    Mitt i detta "kaos" undrar man ju varför det byggs hus med så dålig ljudisolering..??

  • Noname00
    kela t skrev 2018-02-10 16:25:12 följande:

    Mitt i detta "kaos" undrar man ju varför det byggs hus med så dålig ljudisolering..??


    Byggnaden från början var nog inte tänkt för verksamhet med parkettgolv och springande mellan 8-22.
    Problemet är inte att man hör utan att det saknas hänsyn till sin grannar speciellt under.
    Det springs genom ena änden av bostaden till den andra och avslutas med ett hopp det hörs tydligt.
    Det studsas även boll inomhus.
    Man hör hur ungen skrattar  så det uppmuntras till detta springande och dunsade.
    Yngste ungen kan också sitta och dunka en föremål mot parketten.
    Problemet är att människorna över har aldrig bott i bostad och har en annan kultur de ser inte problemet eller bryr sig inte, studsa en fotboll inne är helt ok.

    Andra grannar hör ingenting från sina grannar så jag tror inte ljudisoleringen är så dålig bara att våra grannar är extrema.

    Vi är ganska tålmodiga men tycker att springandet och hoppande bör ha avtagit runt 20 tiden.

    Att flytta är inte ett alternativ.
  • kela t
    Noname00 skrev 2018-02-10 16:43:52 följande:

    Byggnaden från början var nog inte tänkt för verksamhet med parkettgolv och springande mellan 8-22.

    Problemet är inte att man hör utan att det saknas hänsyn till sin grannar speciellt under.

    Det springs genom ena änden av bostaden till den andra och avslutas med ett hopp det hörs tydligt.

    Det studsas även boll inomhus.

    Man hör hur ungen skrattar  så det uppmuntras till detta springande och dunsade.

    Yngste ungen kan också sitta och dunka en föremål mot parketten.

    Problemet är att människorna över har aldrig bott i bostad och har en annan kultur de ser inte problemet eller bryr sig inte, studsa en fotboll inne är helt ok.

    Andra grannar hör ingenting från sina grannar så jag tror inte ljudisoleringen är så dålig bara att våra grannar är extrema.

    Vi är ganska tålmodiga men tycker att springandet och hoppande bör ha avtagit runt 20 tiden.

    Att flytta är inte ett alternativ.


    Fattigbyggen..! :)
  • derglernas

    Alltså barn har inte rätt att skrika och hålla på som små rövare 24 timmar om dygnet , men i ditt fall så skulle jag säga att det är ok, det sker inte under oacceptabla tider och det pågår inte i timmar i sträck så normal störning

    Min granne spelar fiol just nu , låter som hon flår sin katt värre oljud får man leta efter . Men det är dagtid och hon måste ju få öva om hon vill det ,man får stå ut med oljud ibland så länge det inte pågår för länge

    Annars kanske man borde köpa hus på landet om man vill ha tyst

  • derglernas
    Noname00 skrev 2018-02-10 16:43:52 följande:
    Byggnaden från början var nog inte tänkt för verksamhet med parkettgolv och springande mellan 8-22.
    Problemet är inte att man hör utan att det saknas hänsyn till sin grannar speciellt under.
    Det springs genom ena änden av bostaden till den andra och avslutas med ett hopp det hörs tydligt.
    Det studsas även boll inomhus.
    Man hör hur ungen skrattar  så det uppmuntras till detta springande och dunsade.
    Yngste ungen kan också sitta och dunka en föremål mot parketten.
    Problemet är att människorna över har aldrig bott i bostad och har en annan kultur de ser inte problemet eller bryr sig inte, studsa en fotboll inne är helt ok.

    Andra grannar hör ingenting från sina grannar så jag tror inte ljudisoleringen är så dålig bara att våra grannar är extrema.

    Vi är ganska tålmodiga men tycker att springandet och hoppande bör ha avtagit runt 20 tiden.

    Att flytta är inte ett alternativ.
    Härligt och berikande med mångkultur va =P tänk på det när du röstar nästa gång
  • John22

    Springa, hoppa, dunsa och smälla saker i marken gör man utomhus, inte i en lägenhet. "Barn ska få vara barn" är ren bullshit som veka föräldrar drar till med för att de är för lata för att uppfostra sina ungar och faktiskt gå ut och leka med dem.

    Klarar min lille son av att gå inomhus och visa hänsyn till grannar ser jag ingen som helst anledning till att andra ungar inte skulle klara av det.

    Det går ingen nöd på barn bara för att de inte får springa inomhus. Det finns massor av inomhuslekar man kan ägna sig åt som inte stör omgivningen nämnvärt, och har de massa överskottsenergi så får man ta sig tid att gå ut med dem.

    Skulle det vara en hund som skällde sex timmar om dagen och störde er skulle ni veklingar aldrig komma på tanken att säga "Men hundar måste få vara hundar. Hundar skäller. De måste också få uttrycka sig".

  • derglernas
    Noname00 skrev 2018-02-10 16:10:11 följande:

    Är det verkligen ok, att hoppa, studsa boll, tappa saker konstant i golvet bara för att det är mellan 8-22?


    Beror helt på värden, vi hade en hund under oss som skällde konstant ,vi klagade och fick rätt dom sa så här, "även om man ska tåla en del ljud på dagtid så har skällandet pågått under så pass många timmar i sträck att det är psykisk påfrestande för lägenhetsinnehavaren" så bye bye hund jävel 

    Dina grannar har inte rätt att leva rövare man får tåla en del ljud dagtid men det finns gränser för vad som är ok  
  • derglernas
    John22 skrev 2018-02-10 17:16:14 följande:

    Springa, hoppa, dunsa och smälla saker i marken gör man utomhus, inte i en lägenhet. "Barn ska få vara barn" är ren bullshit som veka föräldrar drar till med för att de är för lata för att uppfostra sina ungar och faktiskt gå ut och leka med dem.

    Klarar min lille son av att gå inomhus och visa hänsyn till grannar ser jag ingen som helst anledning till att andra ungar inte skulle klara av det.

    Det går ingen nöd på barn bara för att de inte får springa inomhus. Det finns massor av inomhuslekar man kan ägna sig åt som inte stör omgivningen nämnvärt, och har de massa överskottsenergi så får man ta sig tid att gå ut med dem.

    Skulle det vara en hund som skällde sex timmar om dagen och störde er skulle ni veklingar aldrig komma på tanken att säga "Men hundar måste få vara hundar. Hundar skäller. De måste också få uttrycka sig".


    Exakt ett skall eller ett barn som gör ljud ifrån sig här och där är en sak, men när det pågår timme ut efter timme in så är det en oacceptabel störning


  • Noname00
    derglernas skrev 2018-02-10 17:12:28 följande:

    Alltså barn har inte rätt att skrika och hålla på som små rövare 24 timmar om dygnet , men i ditt fall så skulle jag säga att det är ok, det sker inte under oacceptabla tider och det pågår inte i timmar i sträck så normal störning

    Min granne spelar fiol just nu , låter som hon flår sin katt värre oljud får man leta efter . Men det är dagtid och hon måste ju få öva om hon vill det ,man får stå ut med oljud ibland så länge det inte pågår för länge

    Annars kanske man borde köpa hus på landet om man vill ha tyst


    Så det är ok att det kan pågå i ettapper från 8-23, när man har lyssnat på någon som springet utan att överdriva 2 timmar så är det rätt tröttsamt att höra det om och om igen speciellt på kvällarna.

    Det handlar ju inte om att det ska vara tyst utan att visa respekt mot sina grannar.
    Du menar att din granne spelar fiol i etapper totalt runt 12 timmar om dagen?
  • Noname00
    derglernas skrev 2018-02-10 17:13:59 följande:
    Härligt och berikande med mångkultur va =P tänk på det när du röstar nästa gång
    Du menar att jag ska rösta på SD?
  • kela t
    Noname00 skrev 2018-02-10 16:58:16 följande:

    Vad menar du?


    Att många hus är ljudisolerad alldeles för dåligt..byggherrarna och politikerna bryr sig inte..vill bara ha sina hyrespengar..vet vad jag pratar om för bor själv i dålig ljudisolering där man hör allt..kranarna hörs jättetydligt - ändå är det tillåtet att ha tvättmaskin i bostaden t.ex..

    .
  • derglernas
    Noname00 skrev 2018-02-10 17:22:39 följande:
    Så det är ok att det kan pågå i ettapper från 8-23, när man har lyssnat på någon som springet utan att överdriva 2 timmar så är det rätt tröttsamt att höra det om och om igen speciellt på kvällarna.

    Det handlar ju inte om att det ska vara tyst utan att visa respekt mot sina grannar.
    Du menar att din granne spelar fiol i etapper totalt runt 12 timmar om dagen?
    Kan du inte försöka ta till dig av det jag faktiskt skriver? Jag sa att ljud här och där är ok , men pågår det timme ut och timme in är det inte ok, i ditt fall är det för mycket

    Nej min granne över en halv timme till en timme typ 2-3 gånger i veckan,hon början bli bättre =P ,och sånt ljud får man lov att tåla men i ditt fall är det extremt och inte ok
  • Noname00
    derglernas skrev 2018-02-10 17:29:30 följande:
    Kan du inte försöka ta till dig av det jag faktiskt skriver? Jag sa att ljud här och där är ok , men pågår det timme ut och timme in är det inte ok, i ditt fall är det för mycket

    Nej min granne över en halv timme till en timme typ 2-3 gånger i veckan,hon början bli bättre =P ,och sånt ljud får man lov att tåla men i ditt fall är det extremt och inte ok
    Kan du försöka ta till dig av det jag faktiskt skriver?
  • Noname00

    Om det var ett par timmar om dagen så skulle jag inte bry mig, tål rätt mycket mellan 9-17.

    Samma sak man ställer sig inte och slagborrar kl 21:30 en söndagkväll, vad kan vara så akut att man inte hunnit med det under dagen?

  • buffelina

    Jag har bott i säkert över 20 lägenheter och flyttade precis innan jul och min granne ovanför stampar så dörrar, speglar och tavlor skakar. Jag ha aldrig stött på något liknande och kan inte vara normalt som det dönar och dunkar något fruktansvärt från morgon till mitt i nätterna. Även de som bor snett under honom bredvid min lägenhet i andra porten stör sig även på det och jag bor precis under.  Det är inte normalt att stampa så, att använda öronproppar hjälper inte det förstärker även dova ljupa toner som basen från musik så ligger i sängen med kronisk diskbråck med hörlurar mesta delen av hälften av mitt liv för hade det varit som andra föregående grannar som spelat så hög musik så man inte ens kunnat höra tv'n hade man kunnat klaga. Man ska inte störa sina grannar med oljud står det i hyreskontrakt så ni säger att man ska acceptera något enstaka ljud olika tillfällen när det är ren psykisk tortyr när vissa beter sig så? Det är rent fruktansvärt hur mycket vissa grannar håller på och idag har alla hemmabio och unga såväl som tonåringar/barn spelar musik på datorer och filmer och stampar och skriker när de förlorar i sina dator spel eller som oftast det låter som man bor i ett krigshärjat land. Man ska inte själv behöva ha både öronproppar med hörlurar bara för kunna se på tv eller kunna sova, det är snarare dem som ska ha på sig hörlurar för inte störa sin grannar. Snarare barnfamiljer som borde bo i hus för sådant oljud är inte normalt, lägenheterna byggdes oftast innan stora stereor uppfanns och barnen och människorna var mer hövliga mot varandra, idag är det ren tortyr.

Svar på tråden Grannen under klagar